Eikenhouten tafel weer egaal krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm
Bakkabouter

Eikenhouten tafel weer egaal krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 16:08

Hallo,

Ik heb een eikenhouten tafel die aan 1 kant flink gebruikt wordt door mij en de kinderen, en aan de andere kant bijna niet. Op de niet gebruikte kant staan spullen.
Nu is de gebruikte kant helemaal opgebleekt, ik smeer het wel af en toe in met houtolie maar ik krijg de kleur nu niet meer gelijk, ook niet als ik er veel olie op smeer.
Nu zit ik eraan te denken om de tafel in een donkere lak te lakken om hem weer mooi te krijgen en te houden.
Wie heeft daar ervaring mee? Ik wil de tafel ook niet verpesten en wil wel de mooie houten uitstraling behouden.
Afbeelding
⚠️ Storm kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Anoniem

Re: Eikenhouten tafel weer egaal krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:19

Tafel schuren, afnemen met terpentine, aflakken met goede matte of satijn glans lak. Als je donkere lak gebruikt krijg je een donker vlak, weet niet of dat de bedoeling is

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:08

Je kunt geen lak op olie doen. Dat gaat bladeren.
Inderdaad zoals hiervoor is gezegd. Heel goed ontvetten.

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:30

Wij hebben ook een eikenhouten tafel thuis. Deze 2 jaar terug helemaal geschuurd totdat alle originele lak er af was. Daarna goed ontvetten en weer opnieuw gelakt. Wij hebben transparante parketlak gebruikt. Hierdoor is de tafel meer mat geworden. En met 6 mensen thuis kan deze lak ook veel meer hebben.

Storm
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 10:12

Bedankt voor de tips. Ik ga denk ik voor matte lak!
⚠️ Storm kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:00

Als hij in de olie staat moet je hem wel echt goed ver terug schuren zodat je echt alle olie weg hebt
Want anders pakt de lak niet :n
En als de tafel sowieso veel eenzijdig belast word
Draai hem eens in de zoveel tijd om zodat de andere kant ook slijt
Dan valt het minder op

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:33

Precies om deze reden draai ik elke maand de tafel om.
Zelf houd ik wel van een beetje gebruikte houtkleur, maar dan wel evenredig verdeeld. ;-)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:54

Die van ons heeft mijn zwager ook eens helemaal afgeschuurd, en is daarna weer in de olie gezet :j die van ons schuren we af als hij weer eens teveel kale plekken hebben, en dan oliën we gewoon weer verder :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:54

Van mijn meubelmakende vriend heb ik geleerd, dat je tafel nooit meer 100% in de orginele staat terugkomt. Hout is een levend product en verkleurd door gebruik en zonlicht etc. Alle meubels worden in de fabriek gespoten, want dat geeft de mooiste en beste effect op tafels. Zo egaal en mooi lakken is bijna met een kwast ofzo ook niet mogelijk.

Als je de tafel perse wilt herstellen, dan zal je echt moeten zorgen dat je complete laklaag moeten verwijderen en opnieuw moeten aanbrengen. Advies wat hun meegeven is ook geen andere middelen dan water met een druppeltje citroensap of druppeltje afwasmiddel te gebruiken. Twijfel welke van de 2 producten het was, zou ik moeten navragen.

Succes ermee.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:15

Eerst de tafel afnemen met amoniak voordat je schuurt anders schuur je het vet er in. Na het schuren weer afnemen.

Storm
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 18:43

Bedankt voor de tips!
Ik ga zeker de tafel vaker draaien, nu nooit eerder gedaan en ga morgen naar de bouwmarkt voor lak.
Hout mag ook zeker leven van mij, maar de kleur nu is niet mooi en de tafel ziet er niet gelijk uit, het verschil is te groot.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:53

Ik zou niet lakken maar oliën. Lak beschadigt snel zichtbaar. Ik zou hem helemaal afschuren en dan opnieuw oliën.