Eerste auto kopen, waar op letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre98

Eerste auto kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 13:17

Hoi Bokkers!

Als alles goed gaat hoop ik binnenkort mijn eerste eigen auto te kopen :) Ik neem iemand mee die er meer verstand van heeft dan ik, dus dat geeft me een beetje verlichting :+

Maar nu, waar op letten en welke vragen zijn handig om te stellen?

Ik heb de auto al een keer eerder gezien, maar dat was heel kort en even om een korte impressie van de auto te krijgen. Was met mijn domme kop vergeten om echt vragen te stellen en om naar de kilometerstand te kijken.

Ik ga kijken naar een oudere Hyundai Santa Fe. Ik koop in feite de auto alleen voor de paarden en voor het gemak van lange afstanden rijden (met trailer).
De planning is om +- 2 jaar met deze auto te rijden. Veel langer ook niet omdat ik ooit nog een keer het huis uit wil gaan.

Ik heb zo ongeveer alles berekend mbt maandelijkse kosten en de extra buffer die ik wil hebben voor eventuele extra kosten.

Ik wil uiteraard nog even goed naar deze auto kijken en uiteraard een proefrit maken, er hangt veel van die proefrit af.

Kentekenchecks gedaan, weet een paar dingetjes, afgelopen jaren goed door de apk gekomen :)

Maar nu, omdat het mijn eerste auto zou kunnen worden, en ik helaas niet echt een automonteur in spé ben, weet ik even niet waar te beginnen :')

Hebben jullie nog tips? Waar naar te kijken en welke vragen ik moet stellen?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:24

Sowieso iemand met verstand van zaken meenemen welke kritisch meekijkt en je tijdens de proefrit herinnert aan het testen van alle functies van de auto (zoals ABS, airco, uitlijning, cruise control, verlichting etc.)

verder visuele controle (roest, rubbers, ramen en spiegels, deuken en krassen, banden etc.) en onder de motorkap laten kijken (koppakking, distributie enz.) en op koopcontract laten opnemen of er bemerkingen aan de auto zijn of juist geen. Koop daarnaast met Bovag garantie en vraag een RDW rapport op om logische kilometerstand en grote schade in het verleden te controleren.

Na koop en binnen garantie termijn laat ik een nieuw gekochte auto ook altijd even bij mijn eigen garage visueel controleren. met eventuele tekortkomingen op afgesproken garantie kun je dan terug naar verkoper.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:28

Vragen naar onderhoudsboekje, kijken of jaarlijkse onderhoud is geweest (kleine/grote beurt etc)
Niet in de smoesjes trappen “ja werd niet veel mee gereden dus 2 jaar geen onderhoud gehad” etc
Vragen of winterbanden erbij zitten, kijken hoeveel profiel huidige banden nog hebben ivm dat nieuw setje banden+ uitlijnen al snel paar honderd euro kost
Voor de rest natuurlijk proefrijden, remmen testen, koppeling testen (prijzig als moet worden vervangen)
Weet niet of een Santa Fe een distributieriem of ketting heeft, maar hier naar vragen & bij welke km stand onderhouden of vervangen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:30

Wij hebben net 2 auto’s gekocht en hebben daar ruim 2 maanden over gedaan. Extra tip: bel een dealer van het merk en vraag om de knelpunten die specifiek veel voorkomen bij dit type auto. Dit hebben wij bewust gedaan en heeft ons flink wat problemen gescheeld omdat we wisten waar we extra op moesten letten bij welk type auto ( bv mijn suzuki swift staat bekend op zijn knudde koppelingspook, en de mitsubishi outlander van m’n vriend hebben we heel veel testen op de accu laten uitvoeren wat echt paar miskopen heeft gescheeld)

manolito10

Re: Eerste auto kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:34

Oh en:
Niet zomaar een voorlopig koopcontract tekenen omdat de verkoper zegt dat de auto anders misschien naar iemand anders gaat
Kom je namelijk niet zomaar onderuit, tenzij je bv een groot defect vindt oid.
Misschien een open deur maar bij mij hebben ze dit een keer geprobeerd, zonder te vermelden dat je er dan aan vast zit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:34

Ik snap de redenering 'ik wil maar 2 jaar ermee rijden want ik wil ook nog het huis uit' niet zo heel goed. :D Compleet offtopic, ik weet het, maar ik ben zo benieuwd. :o

Ik heb mijn eerste auto tweedehands bij de garagist/merkdealer gekocht. Je betaalt misschien ietsje meer, maar de auto is wel volledig in orde en je hebt toch een beetje de garantie dat ze je geen brol verkopen. Een tevreden klant is namelijk een terugkerende klant.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 13:43

Gini schreef:
Ik snap de redenering 'ik wil maar 2 jaar ermee rijden want ik wil ook nog het huis uit' niet zo heel goed. :D Compleet offtopic, ik weet het, maar ik ben zo benieuwd. :o

Ik heb mijn eerste auto tweedehands bij de garagist/merkdealer gekocht. Je betaalt misschien ietsje meer, maar de auto is wel volledig in orde en je hebt toch een beetje de garantie dat ze je geen brol verkopen. Een tevreden klant is namelijk een terugkerende klant.

Ja beetje vaag omschreven besef ik me nu lol.

Nee maar ik wil er +- 2 jaar mee rijden, omdat ik er nu de tijd + financiën voor heb. Als ik straks op mezelf ga is zo'n dure auto natuurlijk niet heel erg praktisch. Dus zodoende :)

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:13

Ik heb in januari mijn eerste auto(tje) gekocht. Een opel corsa uit 2000, 105.000 op de teller, roest was weggewerkt, net nieuwe banden, net nieuwe apk. Oude auto, maar loopt als een trein. Als ik er een jaar mee rij rij ik er een jaar mee, is het langer, is dat mooi meegenomen. De prijs was daar dan ook naar.

Mijn vader is met me meegeweest, toen ik m ging bekijken had ik mijn rijbewijs namelijk aangevraagd, maar nog niet binnen dus kon ik niet op de openbare weg proefrijden, en mijn vader heeft wel een beetje verstand van auto's haha.

Ik denk dat ts bedoeld dat het geen auto hoeft te zijn die nog jaren mee gaat, maar ze de auto best tot zijn "eind" wil rijden. Dat heb ik met die van mij nu namelijk ook.

Edit: ook wat krasjes hier en daar, als ik er een deukje bij in rij is de wereld niet vergaan zegmaar

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:16

Leuk dat je gaat kijken voor je eerste auto!
Inderdaad, het belangrijkste is iemand meenemen die er verstand van heeft.
Verder de banden controleren op profiel, even onder de motorkap kijken of er olie lekt. Vraag na wanneer de distrubitieriem voor het laatst vervangen is (of misschien heeft hij wel een ketting?).
Tijdens de proefrit vooral ook een stuk snelweg meepakken en even flink doortrappen. Veel auto's rijden best prima in de stad, maar je weet pas echt wat hij doet als je op de snelweg rijdt.
Ik controleer ook altijd op een recht stuk of de auto een afwijking naar links/rechts heeft door het stuur voorzichtig even los laat.
Als laatste kijk ik ook van tevoren bij de ANWB naar reviews en testresultaten. Sommige auto's staan bekend om een bepaald mankement en dan kun je daar extra op letten als je de auto gaat bekijken (het oudere type Ford Ka bijv. staat erom bekend om weg te roesten aan de onderkant). Dus wat Lowara ook aangeeft.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 14:28

Ah bedankt voor alle tips!

Mijn buurman gaat idd meekijken, hij heeft wel verstand van auto's en is daarnaast iemand die veel aan auto's heeft gewerkt.

Ik zie inderdaad wel eens distrubieriem en of ketting langskomen, wat is precies het verschil en hoe weet ik welke de Fe heeft?
Heb zojuist een kenteken rapport aangevraagd via Autoweek, zie geen hele bijzondere dingen. Vind het alleen ontzettend jammer dat ik niet kan bekijken hoeveel kilometers er exact opzitten.

Ik heb ook de apk historie bekeken, en sinds 2003 zijn er geen problemen gezien. Laatste keer is december 2019 geweest.
Ik wil inderdaad wel weten wat de auto doet als ik m even op z'n staart trap, ook omdat er straks een trailer achter komt te hangen.

De auto is jaren bekend bij de garage waar ik heen ga, en is ook als paardenwagen gebruikt, dus dat geeft wel een goed gevoel.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:40

Een distributieriem moet vaak vervangen worden na een x aantal jaar (vaak 4-5) en/of na een x aantal kilometers (rond de 100.000). Dit hangt van de auto af, maar dat staat in het onderhoudsboekje. Op een sticker onder de motorkap kan staan met hoeveel kilometer de riem vervangen is. Vaak wordt de waterpomp dan ook meteen vervangen. Dit kan redelijk prijzig zijn als je dit moet laten doen, dus mocht hij aan vervanging toe zijn dan kan je misschien wat in de prijs van de auto onderhandelen. Bij een ketting wordt gezegd dat hij vaak een autoleven meegaat, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Omdat de auto al lang bekend is bij de garage, zullen zij ook wel de geschiedenis van de auto kennen. Gewoon even bij hen vragen dus of het een ketting of riem is en wanneer deze voor het laatst vervangen is.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 18:05

Ohh dankjewel! Heb iig net mijn eerste mini auto setje gekocht :+

Afbeelding
Goed begin is het halve werk :+

Ik ga kijken of ik deze week nog langs kan :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:27

Tip: ga als je een proefrit maakt naar een (andere) garage (liefst Hyundai dealer) en vraag een aankoop/apk-keuring. Kost ongeveer 30-50 euro.
Vraag of zij adviseren de auto te kopen en wat eventuele reparaties kosten. Dan weet je ook beter of de vraagprijs goed is.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 18:52

Oh slim! Al is de aankoopprijs echt niet gek gelukkig. Oude auto, niet moeders mooiste, beetje lakschade, maar zo op het ook niks waarvan ik zeg dat ik m laat staan. Wel nieuwe airco, dat is wel erg fijn :+

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:03

de meeste santa fee's staan voor leuke prijzen te koop. let er even op welke versie je hebt en hoeveel die mag trekken(kijk ook even op de trekhaak naar de kogeldruk). probeer hem goed uit en trap hem idd even een keer goed door. vaak zijn ze wat lui of hebben te weinig power. (met een volle trailer rijd hij vaak beter).

verder is een aandachtspunt de sensoren.al 8 jaar in bezit van een fee en met regelmaat verschillende sensoren moeten vervangen(krukas,gasklep enz. )
verder zijn het heerlijke auto's om te rijden.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 19:53

ikke20 schreef:
de meeste santa fee's staan voor leuke prijzen te koop. let er even op welke versie je hebt en hoeveel die mag trekken(kijk ook even op de trekhaak naar de kogeldruk). probeer hem goed uit en trap hem idd even een keer goed door. vaak zijn ze wat lui of hebben te weinig power. (met een volle trailer rijd hij vaak beter).

verder is een aandachtspunt de sensoren.al 8 jaar in bezit van een fee en met regelmaat verschillende sensoren moeten vervangen(krukas,gasklep enz. )
verder zijn het heerlijke auto's om te rijden.

Ik doe je even PB!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:02

Een kleine tip nog van mij, bezuinig niet op zaken die je eigenlijk wel echt in je auto wil hebben. Ik heb nu bv een 3-deurs auto zonder elektrische ramen terwijl ik eigenlijk een 5-deurs met wel elektrische ramen wilde. Baal er nog regelmatig van dat ik toen niet even geduld heb gehad tot er een auto voorbij kwam die wel helemaal aan m'n wensen voldeed.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 16:08

Afspraak is gemaakt, morgen ga ik kijken!

Nee ik bezuinig zeker niet op dat soort dingen. Sterker nog ik had kunnen bezuinigen :+

Wou een auto die 2000kg mocht trekken, zelf niet te duur was in onderhoud etc, met uiteraard een trekhaak en op benzine. Airco heeeel graag, maar hier zit er een nieuwe in.

Ik hoop ook op een Aux ingang, want ik verwacht niet dat een auto uit 2004 een bluetooth aansluiting heeft :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:09

Spannend! En top dat je daar niet op bezuinigt.

Mogelijk kun je de autoradio vervangen door eentje met bluetooth? Dat heb ik zelf wel gedaan.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 16:17

_Tara_ schreef:
Spannend! En top dat je daar niet op bezuinigt.

Mogelijk kun je de autoradio vervangen door eentje met bluetooth? Dat heb ik zelf wel gedaan.

Slim inderdaad! Zal eens kijken of dat nodig is, anders koop ik wel een speaker :')

Dat ga ik wel missen aan de auto van mijn moeder, de bluetooth en alle knopjes op het stuur. Maar ach, anders had ik er een heel ander bedrag voor moeten betalen natuurlijk.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:54

Het is wel goed om even bij een onafhankelijk iemand na te gaan waarom er relatief veel Santa Fe's gunstig geprijsd te koop staan. Vaak is er dan een bepaald onderhoud wat opspeelt bij een bepaalde leeftijd.
Je hebt in ieder geavl een in Nederland gangbaar model in gedachten, daar heb ik me de eerste keer flink op verkeken waardoor de kennis & materiaal over die auto bij bijvoorbeeld de wegenwacht niet voorhanden was. Je hoopt natuurlijk niet met panne te komen staan, maar als het dan wel gebeurt is het fijn dat ze ook een beetje kennis hebben van jouw model auto.