Condoleance kaart, welke tekst en afsluiting?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Condoleance kaart, welke tekst en afsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 15:20

Ik probeer een condoleance kaart te schrijven maar ik loop helemaal vast. En aangezien bokt overal een antwoord op heeft. Hoop ik dat jullie met mij mee willen denken.

Ik wil een kaart schijven naar de vrouw, kinderen en schoonkinderen (om ze zo maar even te noemen) van een overleden man. Ik ben bevriend met sommige (schoon)kinderen. Met de één meer dan de ander. En sommige ken ik dan weer niet/nauwelijks. Moeders ken ik wel, maak ik wel eens een praatje mee maar ken ik niet super goed. Ondanks dat ik ze niet allemaal even goed ken, vind ik het voor ze allemaal even erg en zou ik ze allemaal graag een hart om de riem willen steken.

Alleen nu kom ik er achter dat ik het heel lastig vind om een kaartje te schrijven juist omdat de band met iedereen zo anders is. Ik ben van plan om iets neer te zetten als gecondoleerd of mijn oprechte deelneming met dit verlies en sterkte. (Voor zo ver dit al niet op de kaart staat). De 'standaarddingen' zeg maar. Maar ik zou graag iets 'extra's' erbij willen zetten. Omdat ik weet dat dit voor ze allemaal een klap moet zijn, want het was zou hecht gezin. Dus ik wil iets neerzetten dat het net persoonlijker maakt, iets dat ze meer steun/troost kan geven. Omdat ik het oprecht zo erg voor ze vind. Maar niks wat ik kan bedenken dekt de lading van wat ik wil zeggen.
Iets als: het is een groot verlies. Vind ik dan weer vrij standaard en weinig troostend. En iets als: In gedachten ben ik bij jullie, vind ik haast te intiem icm de band die ik met sommige familieleden heb (of eigenlijk niet heb). Of overdrijf ik nou? Kun je dat best tegen een vreemde zeggen?
Het hoeven geen hele gedichten of verhalen te zijn. 1 of 2 zinnen vind ik al genoeg. Als het maar de lading dekt, maar ik kan ze nu niet vinden of formuleren. Weten jullie misschien iets? Of wat zetten jullie er zelf op?

Daarnaast moet ik de kaart nog afsluiten. Maar waarmee? Met van, liefs of weer wat anders? Want van vind ik weer te afstandelijk voor de familieleden waar ik een band mee heb. En liefs vind ik weer te intiem voor de familieleden waar ik geen band mee heb.

Ik zit er nu aan te denken om dan maar iedereen apart een kaartje te sturen. Dat lost het laatste probleem op. Maar niet het eerste en het lastigste probleem. Ik zou dan moeders een kaartje sturen maar ook bij haar zou ik wat extra's er op willen zetten omdat ik het zo erg vind voor haar. Maar kan ik niks vinden dat de lading dekt maar niet te persoonlijk is.

Annick75

Re: Condoleance kaart, welke tekst en afsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:30

Heel veel sterkte met het verlies van je/uw man, jullie vader en schoonvader. Ik denk aan jullie in deze moeilijke tijd.

Een warme groet,

Zoiets?

SinneJ

Re: Condoleance kaart, welke tekst en afsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:34

Kende je de overleden man? Ikzelf zou dan proberen iets van een eigenschap van hem aan te halen en te zeggen dat dat gemist zal worden (in het algemeen), op die manier maak je geen aannames, maar is het wel net wat persoonlijker. Maar dat lukt natuurlijk enkel als je hem een beetje kende.

_black_rose_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:41

Daantj__ schreef:
ik weet dat dit voor ze allemaal een klap moet zijn, want het was zou hecht gezin.

Dit. Aangepast zodat het direct aan hen gericht is. Met een tweede zin van “ik ben in gedachte bij jullie” of iets in die trant.

Afsluiten zou je kunnen doen met:
“Sterkte, jouw naam”

Dan heb je ook geen gedoe met intimiteit.

De mensen uit het gezin die je beter kent kun je ook bellen / appen / videobellen om ze tot steun te zijn.

Lief dat je ze een kaartje stuurt!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 15:45

Annick75 schreef:
Heel veel sterkte met het verlies van je/uw man, jullie vader en schoonvader. Ik denk aan jullie in deze moeilijke tijd.

Een warme groet,

Zoiets?

Bedankt! De woorden zijn niet eens zoveel anders dan ik in mijn hoofd had. Maar zoals jij ze in een zin hier neerzet klinkt het al zoveel beter dan in mijn hoofd. En die warme groet is ook wel een goede.

SinneJ schreef:
Kende je de overleden man? Ikzelf zou dan proberen iets van een eigenschap van hem aan te halen en te zeggen dat dat gemist zal worden (in het algemeen), op die manier maak je geen aannames, maar is het wel net wat persoonlijker. Maar dat lukt natuurlijk enkel als je hem een beetje kende.

Dit is wel een goed idee. Maar gaat wel wat lastiger worden. Ik kende de man wel, maar niet super goed. Maakte zo nu en dan eens een praatje. Maar het is niet zo dat ik hem wekelijks zag en meemaakte. Ik kan zo 1, 2, 3 niet iets bedenken maar ik ga er even over nadenken.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 15:55

_black_rose_ schreef:
Daantj__ schreef:
ik weet dat dit voor ze allemaal een klap moet zijn, want het was zou hecht gezin.

Dit. Aangepast zodat het direct aan hen gericht is. Met een tweede zin van “ik ben in gedachte bij jullie” of iets in die trant.

“Sterkte, jouw naam”

Dan heb je ook geen gedoe met intimiteit.

De mensen uit het gezin die je beter kent kun je ook bellen / appen / videobellen om ze tot steun te zijn.

Lief dat je ze een kaartje stuurt!

O, ja dat kan ik natuurlijk ook erin zetten. Ook een goed idee.
Ik ben echt totaal niet goed in dit soort dingen.

Ik heb inderdaad met 2 personen uit het gezin al contact gehad via de telefoon. Dat ging mij al een stukje makkelijker af dan dit kaartje.

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:53

_black_rose_ schreef:
Daantj__ schreef:

“Sterkte, jouw naam”

Ja precies, zo zou ik het ook doen TS. Dat is namelijk precies wat je wilt zeggen, heel persoonlijk dus. Ik weet zeker dat ze dat erg waarderen.

Succes.