Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:00

Ik zag bij de Welkoop gisteren dozen mondkapjes staan, 49,95 voor 50 stuks. Voor iedereen zo te koop. Geen idee wat normaal de prijzen doen maar het zal licht duurder zijn als voor de corona crisis.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:03

SusanH schreef:
Ik zag bij de Welkoop gisteren dozen mondkapjes staan, 49,95 voor 50 stuks. Voor iedereen zo te koop. Geen idee wat normaal de prijzen doen maar het zal licht duurder zijn als voor de corona crisis.


Dat zijn hoogstwaarschijnlijk niet de mondkapjes die ze in het ziekenhuis gebruiken. Wat was dat ook alweer? FFP2 of zo?

Ik ga er vanuit dat de zorginstellingen niet voor de lol met man en macht proberen hum voorraad op peil te houden als dat met 1 druk op de knop digitaal besteld kan worden...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:08

Het ging toch ook om mondkapjes voor gewone consumenten? Daar vallen FFP2 maskers imo niet onder. Voor bijvoorbeeld OV mag je die ook niet gebruiken. Als je geen risicovolle handelingen uitvoert met besmette personen (waarbij veel aerosolen vrijkomen) voldoet een gewoon chirurgisch mondmasker prima. En deze kun je dus oa kopen bij de Welkoop zag ik dus gisteren.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:13

SusanH schreef:
Het ging toch ook om mondkapjes voor gewone consumenten? Daar vallen FFP2 maskers imo niet onder. Voor bijvoorbeeld OV mag je die ook niet gebruiken. Als je geen risicovolle handelingen uitvoert met besmette personen (waarbij veel aerosolen vrijkomen) voldoet een gewoon chirurgisch mondmasker prima. En deze kun je dus oa kopen bij de Welkoop zag ik dus gisteren.

Je kunt gewoon niet-medische FFP2 mondkapjes bestellen via de Conrad (bouwwinkel) ze zullen allicht meer tegenhouden dan die goedbedoelde zelfmaaklapjes.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:32

Er bestaat niet zoiets als een niet-medische ffp2 mondmasker...

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:53

Bij de hoogvliet heb je ook dozen van 50 stuks voor 34 euro. Zijn van die flutkapjes.
Voor reizen met OV

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:55

secricible schreef:
Er bestaat niet zoiets als een niet-medische ffp2 mondmasker...

Ik heb deze:

Afbeelding

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:03

SusanH schreef:
Ik zag bij de Welkoop gisteren dozen mondkapjes staan, 49,95 voor 50 stuks. Voor iedereen zo te koop. Geen idee wat normaal de prijzen doen maar het zal licht duurder zijn als voor de corona crisis.


Ik heb in februari in de Filippijnen (Waar ze toen al weken zo goed als uitverkocht waren en ze al meer maatregelen hadden getroffen dan in nl) nog geen 4 euro betaald voor 10. Dat was toen al een hoge prijs...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:07

elnienjo schreef:
secricible schreef:
Er bestaat niet zoiets als een niet-medische ffp2 mondmasker...

Ik heb deze:

[ [url=m/7DAlpY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is maar de vraag of die wel echt goed zijn. Voor de zorg worden die maskers getest, en heel veel wordt afgekeurd. Ik vraag me af of je als particulier niet gewoon die afgekeurde mondkapjes koopt, tegen woekerprijzen. Als particulier kun je dat niet controleren. Zit je straks alsnog met een heel duur niet-werkend mondmasker op.
https://www.ad.nl/binnenland/chaos-rond ... ~af443fff/

purny

Berichten: 27555
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:08

Ik heb er 25 voor 29 euro gekocht. Geschikt voor het ov en niet medisch

Justme_Lisaa

Berichten: 2177
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:15

Ik heb er voor 8 €20,- betaald, wel herbruikbare en voor het OV :)

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:37

Hier nog geen mondkapjes gekocht. Ik reis nooit met het ov... en ik zie er zelf nog niet zo de meerwaarde van in. Ik hoest en proest nu ook niet in het openbaar. Mocht ik verkouden worden dan stuur ik wel iemand anders naar de supermarkt.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:41

Ik ga echt niet met mondkapje in het ov, dan maar niet met het ov :\

Ben benieuwd hoeveel verlies ze daarmee gaan lijden... iedereen gaat dan toch de auto pakken :?

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:44

verootjoo schreef:
Ik ga echt niet met mondkapje in het ov, dan maar niet met het ov :

Ben benieuwd hoeveel verlies ze daarmee gaan lijden... iedereen gaat dan toch de auto pakken :?

Het idee is natuurlijk ook nog steeds het ontmoedigen van gebruik van het ov. Maar als jij er afhankelijk van bent moet je wel.
Hier is de verbinding met ov ronduit slecht dus gebruik hier sowieso de auto.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:44

Marie_Anne schreef:
elnienjo schreef:
Ik heb deze:

[ [url=m/7DAlpY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is maar de vraag of die wel echt goed zijn. Voor de zorg worden die maskers getest, en heel veel wordt afgekeurd. Ik vraag me af of je als particulier niet gewoon die afgekeurde mondkapjes koopt, tegen woekerprijzen. Als particulier kun je dat niet controleren. Zit je straks alsnog met een heel duur niet-werkend mondmasker op.
https://www.ad.nl/binnenland/chaos-rond ... ~af443fff/

Ik hoef er ook niet mee op een IC te lopen. Het zal vast voldoende helpen als ik een kwartier binnen de 1,5 meter van een a-symptomatische zorgmedewerker moet zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:46

Ik snap echt de weerstand tegen mondkapjes niet :n
En dan doel ik op mensen die geen mondkapje willen omdat ze vinden dat ze dan voor banketstaaf lopen enzo

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:49

LadyMadonna schreef:
Ik snap echt de weerstand tegen mondkapjes niet :n
En dan doel ik op mensen die geen mondkapje willen omdat ze vinden dat ze dan voor banketstaaf lopen enzo

Oh dat is het helemaal niet. Ik ben bril dragend en vind het daarom gewoon vervelend. Het is geen verplichting naast het ov dus draag ik er dus ook geen. Je ziet het hier ook nauwelijks.
Ik zie de meerwaarde dus niet zo. Als ik snotter
/hoest blijf ik dus wel thuis. Moet het dan zal ik wel moeten. Dat is nu niet zo.
Waarom iets aanschaffen wat ik voor nu niet hoef te gebruiken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:55

Dan geldt mijn bericht dus niet voor jou :)

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:01

LadyMadonna schreef:
Ik snap echt de weerstand tegen mondkapjes niet :n
En dan doel ik op mensen die geen mondkapje willen omdat ze vinden dat ze dan voor banketstaaf lopen enzo


Ik loop op m’n werk de hele dag met mondkapje en wil op de weg er naar toe en naar huis gewoon even lekker vrij ademen.

Maar ik vind het ook gewoon irritant dat je de helft van de non verbale communicatie niet kan zien.
In m’n werk gebruik ik veel non-verbale communicatie maar dat is best lastig als je gezicht half afgedekt is, en ik merk ook dat mensen je slechter kunnen verstaan.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:04

LadyMadonna schreef:
Dan geldt mijn bericht dus niet voor jou :)

Maar dan mijn vraag merk je dat in jou omgeving dan?
Hier hoor ik niemand die boos wordt om die ov mondkapjes verplichting maar ik ken ook bijna niemand die veel gebruik maakt van het ov. En die dat wel zijn doen gewoon een mondkapje op.
Voor bepaalde collega’s wordt het wel vervelend want zij carpoolen normaal met z’n 3en dat mag nu niet. Dat maakt een aantal afhankelijk van het ov. Dat voelt wel dubbel.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:11

Hier zijn ze sowieso binnen verplicht in openbare ruimtes, dus ook in de supermarkt. Mán, wat zijn die dingen warm als het al 30 graden is buiten. En brildrager, dus lastig. Wat helpt is mijn bril van tevoren inwrijven met handzeep (zonder water!) en dat heel goed afdrogen met een theedoek. Dat legt een laagje op de bril, waardoor die niet beslaat. En mondkapjes met een metalen stukje wat je goed over je neus kan buigen, werkt ook goed.

De eerste keren dat ik even met zo'n ding op naar de apotheek moest, zag ik meteen niks meer. Nu ik weet hoe het werkt, gaat het goed.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:12

Mijn omgeving niet, op bokt en sociaal wel.
Het is even niet anders, en als je van bepaalde dingen gebruik wilt maken, zal je dus een kapje op moeten.

Ik ben overigens ook brildrager, en het is echt een kwestie van het ijzerdraad goed om je neus buigen. Dan krijg je geen matglas

purny

Berichten: 27555
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:20

Ik heb net met een mondkapje in het ov gezeten. En ik ben tot de conclusie gekomen dat ik dit zo weinig mogelijk ga opzetten.
Bril die besloeg...
Nee... het is niet voor mij weggelegd

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:20

MoniqueT schreef:
Hier zijn ze sowieso binnen verplicht in openbare ruimtes, dus ook in de supermarkt. Mán, wat zijn die dingen warm als het al 30 graden is buiten. En brildrager, dus lastig. Wat helpt is mijn bril van tevoren inwrijven met handzeep (zonder water!) en dat heel goed afdrogen met een theedoek. Dat legt een laagje op de bril, waardoor die niet beslaat. En mondkapjes met een metalen stukje wat je goed over je neus kan buigen, werkt ook goed.

De eerste keren dat ik even met zo'n ding op naar de apotheek moest, zag ik meteen niks meer. Nu ik weet hoe het werkt, gaat het goed.

Dat met handzeep ga ik echt niet doen. Daar zijn mijn glazen echt veel en veel te duur voor.
Metalen stukje neem ik mee mocht het hier toch nodig zijn.

Ik moet zeggen dat die berichten met mensen die zo tegen zijn niet echt lees. Wel mensen die niet op vakantie gaan/willen als dat ding buiten altijd op moet. Dat snap ik wel hoor! Daar zou ik ook niet voor kiezen. Als ik een wandeling maak in de natuur wil ik niet zo n mondkapje dragen. Dan dus maar niet.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 24-05-20 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27555
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:21

verootjoo schreef:
Ik ga echt niet met mondkapje in het ov, dan maar niet met het ov :

Ben benieuwd hoeveel verlies ze daarmee gaan lijden... iedereen gaat dan toch de auto pakken :?

Ik pak de fiets wel...