Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:11

Shadow0 schreef:
Da's niet waar. Chirurgische mondmaskers voor bescherming helpen behoorlijk goed bij dat soort dingen waar je kortdurend maar wel even dichtbij iemand bent.


Dat klopt, daarom heeft het wel zin als de patient er 1 op doet, niet perse de persoon die er sowieso de hele dag de lucht zit te verzadigen binnen die ruimte. Het is wat anders als die verpleegkundigen ook een in-uitje doen in steeds een ander hokje.

Citaat:
Prikken is meestal niet meer in kleine dichte hokjes toch? En de ventilatie is meestal op orde, dus aerosolen van korte contacten lijken me mee te vallen, maar het risico van dichtbij blijft bestaan.


moonfish13 schreef:
Shadow, mijn vader moest bloedprikken maandag en geen mondkapje niks.
En in hetzelfde krappe hokje als altijd.


Ventilatie in zulke oudere en grotere gebouwen is juist heel vaak helemaal niet prima en op orde, geen idee waar dat idee vandaan komt. Bij 1 specifieke academische instelling hebben we zelfs te maken gehad met limieten die buiten de arbo normen lagen maar daar wordt niets mee gedaan.

Vaak ik het ook veel en veel te warm dus ik snap ook dat ze niet dag in dag uit willen zweten.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-05-20 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:13

Ik kan me best iets voorstellen bij comfortabeler kunnen werken zonder allerlei PBM, maar ik vind het ook niet echt heel motiverend over komen als we met zijn allen "voor de zorgverleners / ziekenhuizen" voorzichtig moeten doen.... en ze het zelf dan niet blijken te doen.

Kan me voorstellen dat mensen dan een beetje ontgoocheld naar buiten gaan.

moonfish13
Berichten: 18239
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:17

Eens hoor Shadow.
Ik had niet eens een temperatuur boven de 38 graden, ik heb van mezelf een lage temperatuur.
En ik was eerst enkel moe, een allergische aanval zette aan tot actief ziek worden.
Je kunt het hebben zonder het te merken.
Echt ik snap niet dat je bij oncologische patiënten dat risico wil nemen.
En dat ze niet blij worden van mondkapjes snap ik best, maar ik vind het echt een slechte smoes om te zeggen dat het weinig uitmaakt in risico.

Sizzle, ik kan me indenken dat het helpt om in grote open ruimtes te prikken ipv in die veredelde kleedhokjes.
Overigens is dit geen oud gebouw, als het 8 jaar staat is het lang.
Daar is het best fatsoenlijk te ventileren hoor.
Maar bij de prikpost in het ziekenhuis wat er al mijn hele leven staat zit de prikpost midden in het bedompte gebouw.
En smal, geen ramen die open kunnen.

tienus63

Berichten: 12152
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:22

In Duitsland wordt onderzocht of restaurantbezoekers elkaar hebben besmet.
Artikel vermeld niet of het om tafelgenoten gaat of willekeurige gasten.

Bron nos liveblog
https://nos.nl/l/2334783

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:28

Ik weet nog goed toen mijn broer aan zijn knie geopereerd werd dat ze hem graag weer razendsnel buiten wilde hebben ivm influenza dat „in de lucht hing“. Hij had geen andere patienten op zijn kamer maar zat een week later met een zware dubbele longontsteking opnieuw in het ziekenhuis.

Hebben de risici patienten die voor een controle komen zelf wel een goede bescherming? Dat zou eigenlijk zinvoller zijn omdat het dan ook maar kort gedragen hoeft te worden en niet verzadigt raakt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132200
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:30

pmarena schreef:
Ik kan me best iets voorstellen bij comfortabeler kunnen werken zonder allerlei PBM, maar ik vind het ook niet echt heel motiverend over komen als we met zijn allen "voor de zorgverleners / ziekenhuizen" voorzichtig moeten doen.... en ze het zelf dan niet blijken te doen.

Kan me voorstellen dat mensen dan een beetje ontgoocheld naar buiten gaan.


Helemaal mee eens. Ik heb ook best een dubbel gevoel bij al die berichtgeving en al die oproepen vanuit de zorg. Zoals het gebracht wordt, is niet zoals ik het ervaar.

Bijv. de woensdag na carnaval had ik een lange kuur in het ziekenhuis. Er was op 2 verpleegkundigen na niemand die nog een stem over had van het carnaval vieren. Nu zit ik natuurlijk wel in carnavalsland bij uitstek (Den Bosch), maar dan nog...... ook toen was al bekend dat er best een risico aan zat en dat heeft de hele ploeg (op 2 mensen na dan) toch vrij bewust genomen. Die hingen op die bewuste woensdag allemaal over mij heen te blaffen.......

En dan word ik er best een beetje flauw van als ik dan weer een oproep vanuit de zorg zie aan mensen om bijv. binnen te blijven, terwijl ze volgens de richtlijnen best een ommetje mogen maken of ergens een bezoek aan mogen brengen zolang ze de richtlijnen (niet gaan als je klachten hebt, afstand houden etc.etc.) in acht nemen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:34

Dat is uiteraard wel gelijk het andere uiterste, dat kan natuurlijk echt niet :n

tienus63

Berichten: 12152
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:36

Sizzle schreef:
Hebben de risici patienten die voor een controle komen zelf wel een goede bescherming? Dat zou eigenlijk zinvoller zijn omdat het dan ook maar kort gedragen hoeft te worden en niet verzadigt raakt.

Ik had hier over met een huisarts.
Als risicopatiënt kun je natuurlijk ook zelf zorgen voor een mondkapje.
Als je zorgvuldig mee omgaat kun je ze ook veel vaker gebruiken.
Betreffende huisarts deed dat op zijn praktijk ook, iedereen die daar werkzaam is, stopt zijn mondkapje in een gelabeld zakje, datum erop en na drie dagen is dat mondkapje weer veilig om te gebruiken.
Dit in verband met de schaarste.

Wie nog mondkapjes in grote aantallen zoekt voor zorgberoepen online te bestellen.
Kleine aantallen zijn alleen in de winkel af te halen.

https://www.fotofransnooren.nl/catalogs ... lasmamade+

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:41

Sizzle schreef:
Ik weet nog goed toen mijn broer aan zijn knie geopereerd werd dat ze hem graag weer razendsnel buiten wilde hebben ivm influenza dat „in de lucht hing“. Hij had geen andere patienten op zijn kamer maar zat een week later met een zware dubbele longontsteking opnieuw in het ziekenhuis.

Hebben de risici patienten die voor een controle komen zelf wel een goede bescherming? Dat zou eigenlijk zinvoller zijn omdat het dan ook maar kort gedragen hoeft te worden en niet verzadigt raakt.

Ik heb zelf van die FPP2 kapjes gekocht en draagt de zorgmedewerker er geen zet ik er wel eentje op.

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:53

tienus63 schreef:
Sizzle schreef:
Hebben de risici patienten die voor een controle komen zelf wel een goede bescherming? Dat zou eigenlijk zinvoller zijn omdat het dan ook maar kort gedragen hoeft te worden en niet verzadigt raakt.

Ik had hier over met een huisarts.
Als risicopatiënt kun je natuurlijk ook zelf zorgen voor een mondkapje.
Als je zorgvuldig mee omgaat kun je ze ook veel vaker gebruiken.
Betreffende huisarts deed dat op zijn praktijk ook, iedereen die daar werkzaam is, stopt zijn mondkapje in een gelabeld zakje, datum erop en na drie dagen is dat mondkapje weer veilig om te gebruiken.
Dit in verband met de schaarste.

Wie nog mondkapjes in grote aantallen zoekt voor zorgberoepen online te bestellen.
Kleine aantallen zijn alleen in de winkel af te halen.

https://www.fotofransnooren.nl/catalogs ... lasmamade+

Precies dit! Juist als je risico patient bent was je voor de corona uitbraak al bezig met maatregels om evt besmettingen te voorkomen middels goede hygiene. Daar kan een mondkapje ook nog wel bij. Die kun je nu ,,gewoon,, in de supermarkt kopen per doos.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:57

tienus63 schreef:
Sizzle schreef:
Hebben de risici patienten die voor een controle komen zelf wel een goede bescherming? Dat zou eigenlijk zinvoller zijn omdat het dan ook maar kort gedragen hoeft te worden en niet verzadigt raakt.

Ik had hier over met een huisarts.
Als risicopatiënt kun je natuurlijk ook zelf zorgen voor een mondkapje.
Als je zorgvuldig mee omgaat kun je ze ook veel vaker gebruiken.
Betreffende huisarts deed dat op zijn praktijk ook, iedereen die daar werkzaam is, stopt zijn mondkapje in een gelabeld zakje, datum erop en na drie dagen is dat mondkapje weer veilig om te gebruiken.
Dit in verband met de schaarste.

Wie nog mondkapjes in grote aantallen zoekt voor zorgberoepen online te bestellen.
Kleine aantallen zijn alleen in de winkel af te halen.

https://www.fotofransnooren.nl/catalogs ... lasmamade+

Waarom wordt niet willen dragen van mondkapjes nog steeds op schaarste afgewenteld?
Via coolblue hulptroepen kun je al weken medische kapjes bestellen als zorginstelling en er staat altijd voldoende voorraad.

pien_2010

Berichten: 43696
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:58

Oscar schreef:
pmarena schreef:
Ik kan me best iets voorstellen bij comfortabeler kunnen werken zonder allerlei PBM, maar ik vind het ook niet echt heel motiverend over komen als we met zijn allen "voor de zorgverleners / ziekenhuizen" voorzichtig moeten doen.... en ze het zelf dan niet blijken te doen.

Kan me voorstellen dat mensen dan een beetje ontgoocheld naar buiten gaan.


Helemaal mee eens. Ik heb ook best een dubbel gevoel bij al die berichtgeving en al die oproepen vanuit de zorg. Zoals het gebracht wordt, is niet zoals ik het ervaar.

Bijv. de woensdag na carnaval had ik een lange kuur in het ziekenhuis. Er was op 2 verpleegkundigen na niemand die nog een stem over had van het carnaval vieren. Nu zit ik natuurlijk wel in carnavalsland bij uitstek (Den Bosch), maar dan nog...... ook toen was al bekend dat er best een risico aan zat en dat heeft de hele ploeg (op 2 mensen na dan) toch vrij bewust genomen. Die hingen op die bewuste woensdag allemaal over mij heen te blaffen.......

En dan word ik er best een beetje flauw van als ik dan weer een oproep vanuit de zorg zie aan mensen om bijv. binnen te blijven, terwijl ze volgens de richtlijnen best een ommetje mogen maken of ergens een bezoek aan mogen brengen zolang ze de richtlijnen (niet gaan als je klachten hebt, afstand houden etc.etc.) in acht nemen.


Eens Oscar. Ik vind het best wel risico nemen net toch al een kwetsbaar iemand.

moonfish13
Berichten: 18239
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:13

Wat erg dit Oscar.
Waar zit het verstand toch?!

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:06

tienus63 schreef:
In Duitsland wordt onderzocht of restaurantbezoekers elkaar hebben besmet.
Artikel vermeld niet of het om tafelgenoten gaat of willekeurige gasten.

Bron nos liveblog
https://nos.nl/l/2334783


Ik zag een soortgelijk onderzoek voorbij komen bij de blog van Maurice de Hond
Dit was betreffende influenza, maar het is redelijk aannemelijk dat de aerosols zich op eenzelfde manier verspreiden...
Ik ga kijken of ik dat stukje nog kan vinden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:07

Kan het ook nog komen door een besmet personeelslid dat bestek (en glazen) op tafel legt? Of wordt bestek ook vooraf gedesinfecteert en met handschoenen op tafel gelegd?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:27

elnienjo schreef:
Waarom wordt niet willen dragen van mondkapjes nog steeds op schaarste afgewenteld?
Via coolblue hulptroepen kun je al weken medische kapjes bestellen als zorginstelling en er staat altijd voldoende voorraad.

Omdat er belachelijke prijzen gerekend worden? €40 voor 50 stuks is niks op het moment. Reken dan minimaal 1 kapje per patiënt, hoeveel patiënten ziet een arts op een dag?

Electra63

Berichten: 17885
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:37

Het bloedprikken was in Maasstad ziekenhuis, een vrij nieuw, moderne gebouw. Prikken werd gedaan in een klein kamertjes van 1.5 bij 2 m schat ik :D
Ik behoor weĺ tot de risicogroep, maar heb gewoon niet gedacht aan beschermingsmiddelen.
Als ik om me heen kijk, ben ik ook geen voorstander van die mondkapjes.
Dinsdag ga ik voor een echo, dus ik zal nog eens goed rondkijken wie wel of niet beschermd is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:37

LadyMadonna schreef:
elnienjo schreef:
Waarom wordt niet willen dragen van mondkapjes nog steeds op schaarste afgewenteld?
Via coolblue hulptroepen kun je al weken medische kapjes bestellen als zorginstelling en er staat altijd voldoende voorraad.

Omdat er belachelijke prijzen gerekend worden? €40 voor 50 stuks is niks op het moment. Reken dan minimaal 1 kapje per patiënt, hoeveel patiënten ziet een arts op een dag?

Dan verplicht je de patienten om ze zelf mee te nemen als de zorg er niet zelf voor wil betalen.
Ik vind de risico's onacceptabel.

Cookies
Berichten: 6576
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:41

Ik ben 2 weken geleden voor een echo geweest, bij ons in het ziekenhuis zag ik niemand met bescherming op. Degene die de echo ging maken hing half over me heen zonder enige vorm van bescherming.

Ook mijn huisarts niet trouwens, geen handschoenen terwijl hij aan mijn blote huid zat en geen mondkapje.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:55

Hier in het Antoniusziekenhuis toch alweer afdelingen op slot / verscherpte maatregelen wegens toename corona: https://www.antoniusziekenhuis.nl/nieuw ... nieuwegein
Dan moet ineens iedereen een masker op. Het inzetten van maskers bij behandelingen waarbij je dicht bij iemand anders moet zijn lijkt me dan echt zo'n simpele en vanzelfsprekende maatregel die overal in de zorg gehanteerd kan worden nu.

Cookies: besmetting gaat vooral via de luchtwegen en neusslijmvliezen dus op zich is aan de huid zitten niet erg. Zeker niet als er af en toe handen gewassen wordt. Daar zou ik me dan weer minder druk om maken.

Cookies
Berichten: 6576
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:16

Zowel de dokter als de ziekenhuismedewerker zaten met hun gezicht op een paar cm afstand van het mijne tijdens het onderzoek.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:21

Dan nog is er het sterke vermoeden dat men besmet raakt wanneer je langere tijd (en dat is niet een half uurtje) met een besmet persoon in dezelfde, slecht geventileerde ruimte bent.

Het bericht van het Antonius plaatste ik gisteravond ja, ik las dat, maar kan dat niet rijmen met de officiële cijfers.

Dan nog is er nog steeds geen reden tot paniek, wanneer we uitgaan van gewenste groepsimmuniteit is er een zekere mate van besmetting zelfs nodig.

Wanneer we gaan voor uitsluiting zullen er andere maatregelen moeten komen, zoals iedereen testen en antecedenten onderzoek.
Nu zijn we, nog steeds, als een zoekende aan het dolen.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:40

corine1981 schreef:
Dan nog is er nog steeds geen reden tot paniek, wanneer we uitgaan van gewenste groepsimmuniteit is er een zekere mate van besmetting zelfs nodig.


Maar dat gaan we niet, want groepsimmuniteit wordt door de WHO als absoluut onaanvaardbaar aangeduid, omdat het vele levens verspilt en mensen onnodig blootstelt aan grote risico's. Mensen gaan dood. Er zijn al ongeveer 10.000 mensen dood gegaan.

Ondertussen is het aanwezig zijn van antistoffen maar heel beperkt en zouden we dit (inclusief lockdown) nog ongeveer een keer of 20 (!) moeten meemaken. 20 keer zoveel doden, 20 keer zoveel belasting op de mensen in de zorg, ook 20 keer terug naar af om het niet te ver te laten gaan... (En ook, voor iedereen, het risico om ziek te worden, langdurig ziek te worden, permanente schade over te houden, arbeidsongeschikt te raken... ook als je niet dood gaat kan corona grote impact hebben.)

En ondertussen raken we uitgesloten van andere Europese landen, want bv Duitsland wil dat niet en gaat ons gewoon niet meer toelaten wegens te groot risico. Idem voor Australie en Nieuw Zeeland, de plekken waar meer techexpertise komt nu de VS en de UK in chaos ten onder gaan.

Dus laten we dat vooral niet doen. Gewoon niet.

Citaat:
Wanneer we gaan voor uitsluiting zullen er andere maatregelen moeten komen, zoals iedereen testen en antecedenten onderzoek.


Klopt, hoog tijd. Een deel daarvan wordt, onder protest, nu ingeschakeld. Maar volgens mij willen de meeste mensen liever niet ziek worden dan wel, en hoe minder besmettingen, hoe meer je dingen kunt doen.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:05

https://nos.nl/l/2334835


Dit is een uitkomst voor mensen die vaak tegen huisartsen of bedrijfsartsen aanlopen die het vertikken om mensen te testen. Test geeft alleen een aanwezige besmetting aan, niet of je het al gehad hebt. Heb je Corona dan wel twee weken quarantaine maar volgens mij is dit één van de weinige toevoegingen in het huidige beleid om Corona er onder te krijgen.

tokedri
Berichten: 1560
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:08

Electra63 schreef:
Het bloedprikken was in Maasstad ziekenhuis, een vrij nieuw, moderne gebouw. Prikken werd gedaan in een klein kamertjes van 1.5 bij 2 m schat ik :D
Ik behoor weĺ tot de risicogroep, maar heb gewoon niet gedacht aan beschermingsmiddelen.
Als ik om me heen kijk, ben ik ook geen voorstander van die mondkapjes.
Dinsdag ga ik voor een echo, dus ik zal nog eens goed rondkijken wie wel of niet beschermd is.



Ik heb er pas bloed geprikt
Die vrouw was in beschermende kleding