Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:22

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het treurig vind dat het bij jou op het werk zo gaat. Zo wordt er geen recht gedaan aan de rechten van de client.

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:23

Citaat:
Cliëntenraad en OR zijn er wel maar ik heb niet de indruk dat er veel mee gedaan wordt. Er is zoveel gaande, managers e.d. reageren allemaal niet. Het is lastig.


Een CR is niet zo vrijblijvend hoor voor een organisatie, want de rechten zijn verankerd in de grondwet.
Een instelling hoort veranderingen die direct de zorg van de bewoners raken te bespreken id CR.

De OR kijkt naar de belangen vd werknemers, de CR naar die van de cliënten. Alles op terrein van voeding, huisvesting dagbesteding, enz moet id CR besproken worden. Je moet maar eens googelen, want een organisatie moet wel een bepaalde grootte hebben wil een CR verplicht zijn.
De CR heeft ook wel macht en afhankelijk vd CR voorzitter wordt deze wel of niet gebruikte.
De CR kan weldegelijk bepaalde zaken tegen houden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:26

Wat pien zegt idd. En niet alleen een centrale raad voor de hele instelling. Alle losse woonvoorzieningen moeten ook een eigen clientenraad hebben. Wij hebben een lokale clienten en familieraad. Die ik zeker bij de bezoekregeling ga betrekken :j . Het is alleen even kijken hoe, omdat niet alle leden momenteel in huis zijn en de coach die de vergaderingen altijd bijwoont nog niet op locatie mag komen.

Edit: en zelfs als je geen lokale raad hebt kunnen clienten die in een instelling wonen via de nieuwe wet op de medezeggenschap invloed uitoefenen op beleid op lokatie niveau. Wat ik een hele goede ontwikkeling vindt.

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:44

Daarvoor is de voorzitter vd Centrale CR een goede, om eens wat stukken toe te spelen. Een coach voegt voor de wet volgens mij niet zoveel toe.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:05

Dat ben ik toch niet eens, dat een coach niet veel toevoegt. Een coach is heel handig om moeilijke beleidsstukken de hertalen, en om de raad te helpen een goed besluit te nemen. Puur ondersteunend. Al onze lokale raden en ook de centrale raad hebben een coach. Maar idd de voorzitter is wel de juiste persoon om in te schakelen in deze situatie.

En verder wilde ik wil deze even delen:


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:35

Waar gaat dat filmpje over? Zouden we vermelden toch? Evenals waar een link over gaat

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:42

moonfish13 schreef:
Tja en daar ging de vleermuis in de soep.
Hele onderzoeksteam van je vaccin narcolepsie!
Woops. :')
Sorry ik ben melig.


Ik heb me bescheurd gisteren om de speld.
(Dit was een van de spreekwoorden 'die niemand over honderd jaar nog snapt'.)

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:44

SusanH schreef:
Dat ben ik toch niet eens, dat een coach niet veel toevoegt. Een coach is heel handig om moeilijke beleidsstukken de hertalen, en om de raad te helpen een goed besluit te nemen. Puur ondersteunend. Al onze lokale raden en ook de centrale raad hebben een coach. Maar idd de voorzitter is wel de juiste persoon om in te schakelen in deze situatie.

En verder wilde ik wil deze even delen:

[ Video ]


Goed lezen wat ik schrijf. VOOR DE WET voegt een coach weinig toe. Een goede coach kan veel toevoegen aan een CCR. Maar voor DE WET is het een andere zaak.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:52

Wat lees ik niet goed dan? Ik gebruik nergens het woordje jij. Ik ben het niet eens met de wet. Maar dat had ik misschien duidelijker op kunnen schrijven.

En filmpje is een interview met Maurice de Hond waarin hij aangeeft dat de 1,5 meter samenleving niet nodig is, maar dat het vooral gaat om goed ventileren. Onder andere.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:04

SusanH schreef:
En filmpje is een interview met Maurice de Hond waarin hij aangeeft dat de 1,5 meter samenleving niet nodig is, maar dat het vooral gaat om goed ventileren. Onder andere.

Klopt zijn onderbouwing deze keer wel? Heb eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in zijn deskundigheid op dit vlak.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:18

SusanH schreef:
Dat ben ik toch niet eens, dat een coach niet veel toevoegt. Een coach is heel handig om moeilijke beleidsstukken de hertalen, en om de raad te helpen een goed besluit te nemen. Puur ondersteunend. Al onze lokale raden en ook de centrale raad hebben een coach. Maar idd de voorzitter is wel de juiste persoon om in te schakelen in deze situatie.

En verder wilde ik wil deze even delen:

[ Video ]


Hetgeen hij vanuit zijn eigen vakgebied aan data informatie verzameld en analyseerd , sluit toch vrijwel naadloos aan op in wetenschap topic vermelde onderzoek: https://www.erinbromage.com/post/the-ri ... avoid-them

Dus zo gek is het nog niet wat hij hier zoal verteld, en vooral dat er zo wordt gehamerd op alleen die 1,5 mtr en hygiene maar dus veel te weinig aandacht voor ventileren en verse lucht (=geen Airco ! )


Heeft hij gelijk ?, dat gaan we het binnenkort ervaren doordat besmettingen van groepen te dicht bij elkaar in buitenlucht vrijwel geen nieuwe besmettingen zou opleveren, en groepen in metro, trein, vliegtuig en andere gesloten ruimtes dus explosief nieuwe besmetting zou moeten opleveren.

De slachterijen hebben inmiddels het eerste bewijs al geleverd, en tevens Azc uitbraken, en dat klopt met de in aangehaalde https://www.erinbromage.com/post/the-ri ... avoid-them onderwerpen dus ook.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:39

Kijk of je precies de cijfers van het RIVM moet weten heb ik geen verstand van. En of zijn onderbouwing klopt mag ieder voor zich bepalen. Maar wat hij idd zegt over ventileren vind ik heel aannemelijk, als je uitgaat van verspreiding via aerosolen.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:54

Ventileren is sowieso altijd goed natuurlijk :)

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:58

Ik krijg net een foto doorgestuurd van de vader van een vriend van mijn zoon. Jee, klinkt wel ingewikkeld, maar bij hen thuis was dus een vriendenweekend waarna meerdere jongelui klachten hebben gekregen die duidelijk op corona wezen. Gelukkig mild. Maar die vader verlaat dus vandaag in een rolstoel het ziekenhuis, op weg naar een revalidatiecentrum. Veertig dagen IC, zestien dagen afdeling en nu dus revalideren. Heftig!

BigOne
Berichten: 38412
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:00

MoniqueT schreef:
Ik krijg net een foto doorgestuurd van de vader van een vriend van mijn zoon. Jee, klinkt wel ingewikkeld, maar bij hen thuis was dus een vriendenweekend waarna meerdere jongelui klachten hebben gekregen die duidelijk op corona wezen. Gelukkig mild. Maar die vader verlaat dus vandaag in een rolstoel het ziekenhuis, op weg naar een revalidatiecentrum. Veertig dagen IC, zestien dagen afdeling en nu dus revalideren. Heftig!


En zo zijn er veel meer, die dachten allemaal, och het zijn mijn vrienden dus moet kunnen. Enkele jongeren zijn een van hun ouders wel kwijt. Snap de ouders ook niet maar oke. Fijn dat deze man het overleeft heeft.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:00

Oef, 40 dagen IC...dat is niet niks zeg :(:)

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:28

bigone schreef:
MoniqueT schreef:
Ik krijg net een foto doorgestuurd van de vader van een vriend van mijn zoon. Jee, klinkt wel ingewikkeld, maar bij hen thuis was dus een vriendenweekend waarna meerdere jongelui klachten hebben gekregen die duidelijk op corona wezen. Gelukkig mild. Maar die vader verlaat dus vandaag in een rolstoel het ziekenhuis, op weg naar een revalidatiecentrum. Veertig dagen IC, zestien dagen afdeling en nu dus revalideren. Heftig!


En zo zijn er veel meer, die dachten allemaal, och het zijn mijn vrienden dus moet kunnen. Enkele jongeren zijn een van hun ouders wel kwijt. Snap de ouders ook niet maar oke. Fijn dat deze man het overleeft heeft.



Correctie: het weekend was 6 maart, nog voor er in Nederland kroegen etc. dicht gingen. Ik denk niet dat men er zich toen al echt bewust van was, hoe fout het kon gaan.

Wat anders: zojuist in het NRC een artikel over een groot onderzoek naar chloroquine, waarin beschreven staat dat het niet werkt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/22/ni ... 9-a4000513

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:40

Ik ben t Ff kwijt. Per 1 juni hoeveel mensen mag je nu in de tuin uitnodigen?

Ons gezin is 5 personen.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:47

Volgens RTL-Nieuws:

Geen limiet na 1 juni

Ná 1 juni geldt er geen limiet meer voor het aantal bezoekers. Wel geldt nog steeds dat er afstand gehouden moet worden en dat overlast gehandhaafd wordt. Een groep vrienden uitnodigen voor een etentje in de tuin of een feest geven mag dan dus, zolang er afstand gehouden wordt en er geen sprake is van overlast.

Maar hoe werkt de afstandsregel dan? De anderhalve meter afstand geldt zowel binnens- als buitenshuis als je met anderen afspreekt. Degenen die bij één huishouden horen, hoeven onderling geen afstand te houden.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:02

Vanmorgen moest ik naar de dokter... dokter met mondkapje en handschoenen aan en witte jas... was even wennen...

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:11

Misschien ben ik te negatief over Maurice de Hond.

Maar goed, ik hoop ook negatief te zijn. Heb me vandaag moeten laten testen en ben er eigenlijk van overtuigd dat de klachten door hooikoorts komen, maar je weet het nooit zeker. Mocht ik COVID-hebben dan is het iig vast op het kweekstokje terechtgekomen, want mijn halve keel- en neusholte zijn aangeharkt. :')


Heftig van die bekende MoniqueT, maar ook herkenbaar. Heb gelukkig ook mogen zien dat de vooruitgang in het herstel soms net zo snel kan gaan als dat het virus eerder ging. Natuurlijk dan ook wel een stap terug af en toe, maar toch. Wens die bekende ook zo'n hoopvol herstel toe.

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:14

Ik was vanmorgen in het ziekenhuis om bloed te prikken.
Twee jonge dames achter de Bali hadden zo'n scherm voor hun hoofd.
De dame die mij prikte had geen mondkapje of handschoenen.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:20

Ik vind bloedprikken zonder beschermende middelen nu echt heel vreemd. Dat kan toch niet kloppen?

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:30

Bloedprikken met handschoenen is bijna niet te doen.

Heb zelf 5 jaar bloedafname gedaan. Deed het soms wel maar als mensen moeilijke aderen hebben is het niet te doen.

Mondkapje snap ik dan niet.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:41

Astorga schreef:
Mocht ik COVID-hebben dan is het iig vast op het kweekstokje terechtgekomen, want mijn halve keel- en neusholte zijn aangeharkt. :')

:')