Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:42

Jessix schreef:
sureido schreef:

Ik vind het ook wel een beetje vreemd dat er geschreven wordt dat de patiënten wegbleven... Alle ziekenhuis afspraken van mensen in mijn directe omgeving werden afgezegd. En de huisarts had letterlijk en figuurlijk de deur gebarricadeerd. Mijn moeder had een keer de HAP gebeld met hartklachten en die moest het maar aankijken.

Dat vind ik echt gevaarlijk. Mijn moeders jaarlijkse controle was ook afgezegd door het ziekenhuis maar nu mag ze toch volgende week. Kreeg bij het telefonisch consult wel het idee dat cardiologie een ontmoedigingsbeleid voert.

Popstra
Berichten: 13856
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:45

mvdende schreef:
SusanH schreef:
Ik zag net op Facebook voorbij komen dat mensen die zelf op stap zijn zeggen dat het te druk is..dan denk, je bent er zelf toch ook? Dan had je zelf thuis moeten blijven, of ga iig weg als je het te druk vindt.


Ik ben inderdaad ook bij de zandwinplas.

Maar ik was daar al vóór het echt serieus druk werd.

En ik zit daar in mn eentje, niet in een groep van 6+ personen.

Ik in mijn eentje heb 0,0% kans op besmetting, houdt ten alle tijden netjes 1,5m afstand tot iedereen.

Maar ja, ik erger me dus wél aan álle groepen die dus verboden zijn en gevaarlijk geven voor de volksgezondheid.

En ja, ik baal ook dat het aan de waterlijn nu eigenlijk te druk is om 1,5m afstand te houden. Ik probeer er daarom zo weinig mogelijk heen te gaan, alleen af en toe om de hond te laten zwemmen en dus afkoelen.

Ik hoop eigenlijk dat er zo politie komt om alle groepen weg te vegen, want dat is gewoon echt niet oké nu om met zn alle hutje mutje te gaan zitten.
dat zeggen al die anderen ook :roll:

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:04

Ik vind de berichtgeving dubbel. Hier zeggen ze dat het te doen is https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160094 ... gaat-prima

Hier s ochtends naar het bos geweest waar ik het drukker vond dan normaal maar normaal kom ik 1 iemand tegen en nu vooral veel fietsers over het fietspad.
Het zwemmen is niet verboden dat kan je ook niet van de zij lijn staan oordelen denk ik.

Sintara

Berichten: 7462
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:12

Ik ben juist extra nog opgeroepen door het ziekenhuis, maar de mensen die ik daar zag vonden de hele crisis ook flauwe kul :=. Ging me wel te ver. Maandag weer! Ben benieuwd

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:26

Ik las in de krant dat sommige mensen niet naar het ziekenhuis wilde komen met hun kind met gebroken arm omdat ze bang waren voor infectie. Er was ook bijna een baby overleden aan bloedvergiftiging door te lang uitstellen.

purny

Berichten: 27571
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:28

Het was de eerste warme dag, logisch dat de mensen er allemaal op uit trokken... Ik denk dat het na de volgende mooie dagen wel mee gaat vallen

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:28

Ik werk in een ziekenhuis en heb veel te maken met de poli’s die horen bij interne geneeskunde (nefrologie, infectieziekten, endocrinologie, MDL, dermatologie, reumatologie etc). Bij ons hebben de spreekuurhouders alle patiënten met een fysieke afspraak (dus in het ziekenhuis) moeten triëren: kan deze afspraak ook telefonisch of moet patiënt écht naar het ziekenhuis komen. Ik heb de cijfers van de maand april niet op m’n netvlies, maar denk dat 95% telefonisch gedaan is.

Sinds week 19 zijn we iets gaan opschalen, sinds week 21 (deze week dus) nog iets meer.

Op de endoscopieafdeling is bij ons gewoon doorgewerkt. We hebben wel een aangepast rooster gemaakt omdat we minder beschikking hadden over sedatieteams. De grootste aanpassing was echter dat we minder endoscopieën deden... omdat patiënten niet wilden of durfden (ondanks onze verzekering dat ze gewoon mochten komen en wij de nodige voorzorgsmaatregelen nemen).
Inmiddels trekt het wat aan, ook de verwijzingen vanuit de huisartsen lopen op (12% tov normaal half april tov zo’n 60-70% van normaal nu).

BigOne
Berichten: 38494
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:42

Ik vind trouwens dat juist door steeds meer af te sluiten het op de open plekken nog drukker word. Werk met toegangskaartjes waar mogelijk en gooi de terrassen ook open, net als alle recreatiegebieden . Maar ik vermoed dat het een handhaafprobleem is.

Steenbok12
Berichten: 7856
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:45

elnienjo schreef:
ChantalSmook schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp.. die ontslag rondes in juni juli en augustus he zonder boete om te reorganiseren, is dat alleen voor bedrijven die nu al gebruik maken van de overheids steun?
Ik werk in de gehandicaptenzorg en de organisatie doet hele gekke dingen. Ik was een beetje bang dat ook zij dit als excuus gebruiken om alles naar eigen zin te her organiseren en mensen voor de keuze te stellen. Ik hecht veel waarde aan mn vaste aanstelling ivm kopen van een huis wat in de planning staat komend jaar. Ij ben het niet niet eens met een aantal dingen maar ben echt niet van plan om mijn vaste contract te riskeren dus ik vermijd de discussie een beetje.. Maar begreep vn anderen dat dit niet kan omdat zij niet van die regelingen gebruik maken en het geld van de overheid komt.

Hoe moet ik dat interpreteren?

Volgens mij geldt het alleen voor bedrijven die nu in moeilijkheden komen door de crisis. De zorg draait gewoon door en heeft eerder personeelstekort.


Juist vanwege de tekorten en de puinzooi maak ik mij zorgen dat de organisatie beslissingen door gaat voeren die eerder niet konden. Teams zijn al jaren kapot en krabbelen maar niet op. Werkdruk is enorm en de werksfeer is naar de klote.

Hier is gister benoemd dat dagbesteding tot 1 oktober dicht blijft terwijl de overheid nu benoemd heeft dat er vanaf 1 juni gekeken mag worden groepen weer te openen. De clienten hebben geen vrije tijdsinvulling, mogen niet van het terrein, er mag nu nog geen bezoek komen. Ik snap echt niet dat er geen fasering eerder komt. Dat is echt wel te realiseren. Personeel van de dagbesteding wordt nu geroosterd op meerdere woningen per week en ook inval krachten.( komen dus echt overal). Er is al langer sprake van dagbesteding te sluiten en dit samen te laten vallen met wonen. Er is de indruk dat dit nu als excuus gebruikt wordt om de grote tekorten op de woningen nu op te vullen overal. Mensen van dagbesteding hebben contracten met andere dienst tijden dan die van de woning. Ik vraag mij bijvoorbeeld af in hoeverre ze zulke dingen kunnen doorduwen. Mensen de keuze te geven of er in mee te gaan voor altijd op wonen te werken of anders eruit te gooien straks. 3 maanden mocht er een nood rooster gemaakt worden. Maar ze blijven per week roosteren nu. Mensen die voor regelmaat kozen moeten soms 3 of 4 weekenden werken en avonden. Er is al iemand doe heeft geweigerd waarvan salaris ingehouden is. Dat soort dingen... terwijl er al een groot tekort was. Daarom ben ik best huiverig voor de ontslag ronde bij tegen gas. Misschien wat onduidelijk uitleggen. Maar vandaar mijn vraag of de ontslag ronde ook zomaar kan gelden.

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:46

Mijn man zijn afspraak is ook telefonisch gedaan (reumatologie). Wel werd er van te voren door de assistent gebeld die een vragenlijst afwerkte (om te kijken of mijn man gezien moest worden). Ik vond het een goede manier.

zonnebloem18

Berichten: 24867
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:55

lenaa_tje schreef:
Ik vind de berichtgeving dubbel. Hier zeggen ze dat het te doen is https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160094 ... gaat-prima

Hier s ochtends naar het bos geweest waar ik het drukker vond dan normaal maar normaal kom ik 1 iemand tegen en nu vooral veel fietsers over het fietspad.
Het zwemmen is niet verboden dat kan je ook niet van de zij lijn staan oordelen denk ik.

Ik heb vaker het idee dat mensen er in het noorden toch anders mee om gaan. Ondanks dat de impact hier veel kleiner was wordt er over het algemeen wel erg goed geluisterd naar de regels. In vrijwel alle winkels waar ik tot nu toe geweest ben staat ontsmettingsmiddel voor je kar en/of je handen, spatschermen strepen op de vloer.

Op mijn werk is het ook nog steeds erg rustig, had verwacht dat het al veel drukker zou zijn, maar het is sinds 16 maart niet echt drukker geworden.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:57

bigone schreef:
Ik vind trouwens dat juist door steeds meer af te sluiten het op de open plekken nog drukker word. Werk met toegangskaartjes waar mogelijk en gooi de terrassen ook open, net als alle recreatiegebieden . Maar ik vermoed dat het een handhaafprobleem is.


Dit zou ik ook graag willen. Meer mogelijkheden buiten de drukke plekken, afspraken en reserveren. Volgens mij kunnen we dat best, de infrastructuur daarvoor moet er toch wel ongeveer zijn, via de ervaring met festivals enzo. En er schijnen ook een heleboel mensen thuis te zitten die normaal aan die festivals zouden werken, dus...

(Festivals. Een festivalzomer! Ha, wie had dat gedacht. Maak van ieder stukje buiten een festival. Maar dit is wel precies het soort oplossingen waar ik op zou hopen als ik denk dat we veel meer moeten kunnen om en besmetting actief in te dammen en terug te brengen naar zo goed als 0, zonder jojo, zonder speculeren met levens of langdurige klachten, EN we de economie kunnen helpen en er iets van kunnen maken.)

BigOne
Berichten: 38494
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:58


Electra63

Berichten: 17899
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:02

Hilary schreef:
Ik werk in een ziekenhuis en heb veel te maken met de poli’s die horen bij interne geneeskunde (nefrologie, infectieziekten, endocrinologie, MDL, dermatologie, reumatologie etc). Bij ons hebben de spreekuurhouders alle patiënten met een fysieke afspraak (dus in het ziekenhuis) moeten triëren: kan deze afspraak ook telefonisch of moet patiënt écht naar het ziekenhuis komen. Ik heb de cijfers van de maand april niet op m’n netvlies, maar denk dat 95% telefonisch gedaan is.

Sinds week 19 zijn we iets gaan opschalen, sinds week 21 (deze week dus) nog iets meer.

Op de endoscopieafdeling is bij ons gewoon doorgewerkt. We hebben wel een aangepast rooster gemaakt omdat we minder beschikking hadden over sedatieteams. De grootste aanpassing was echter dat we minder endoscopieën deden... omdat patiënten niet wilden of durfden (ondanks onze verzekering dat ze gewoon mochten komen en wij de nodige voorzorgsmaatregelen nemen).
Inmiddels trekt het wat aan, ook de verwijzingen vanuit de huisartsen lopen op (12% tov normaal half april tov zo’n 60-70% van normaal nu).


Ik was half maart in het ziekenhuis en was ik de enige op de polikliniek, dat was heel vreemd.
Ik had begin april afspraken staan voor o.a een echo. Deze werden geannuleerd.
Nu heb ik nieuwe afspraken staan: morgen bloed prikken en urine wegbrengen. Dinsdag een echo en vrijdag afspraak internist. Dus het komt weer op gang, gelukkig.

zonnebloem18

Berichten: 24867
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:03


Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:12

Zijn er wel ‚regelaars‘ nodig dan?
Wij hebben vandaag ook aan recreatie gedaan naar een bergrestaurant in een populair gebied maar dat ging eigenlijk prima gemoedelijk zonder lintjes, pijlen, opzichters en weet ik veel wat.

Wat je natuurlijk wel ziet is dat aan de meeste tafeltjes vrienden samen zitten en niet perse gezinsleden, maar ik vind dat zelf niet perse een rare ontwikkeling.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:38

Het is wel een veelomvattend probleem, waar we ons met z'n allen bewust van moeten zijn. Iig in de hele zorgketen.
Er is nl ook veel zorg niet-geleverd terwijl er wel voldoende capaciteit was op die vlakken. Op bijv de afdeling cardiologie of neurologie was plek genoeg hier, maar de patiënten kwamen niet. Deels doordat huisartsen nog amper doorverwezen (en waarschijnlijk ook veel minder mensen zagen) en deels doordat patiënten zichzelf niet meldden met klachten.
Dat is echt een gemiste kans, zeker omdat er genoeg ruimte was om die zorg wel te leveren die nu laat of te laat komt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:43

Astorga schreef:
Het is wel een veelomvattend probleem, waar we ons met z'n allen bewust van moeten zijn. Iig in de hele zorgketen.
Er is nl ook veel zorg niet-geleverd terwijl er wel voldoende capaciteit was op die vlakken. Op bijv de afdeling cardiologie of neurologie was plek genoeg hier, maar de patiënten kwamen niet. Deels doordat huisartsen nog amper doorverwezen (en waarschijnlijk ook veel minder mensen zagen) en deels doordat patiënten zichzelf niet meldden met klachten.
Dat is echt een gemiste kans, zeker omdat er genoeg ruimte was om die zorg wel te leveren die nu laat of te laat komt.

Maar cardiologie is actief aan 't ontmoedigen dat mensen naar het ziekenhuis komen. Aan het begin van het telefonisch consult zei de cardioloog letterlijk dat er dit jaar geen jaarlijkse controles meer zouden worden uitgevoerd. Blijkbaar heb ik toch wat goede argumenten genoemd in het gesprek want nu is er voor volgende week een fietstest en echo ingepland voor m'n moeder. Maar ik denk dat mensen die niet goed voor zichzelf kunnen opkomen zich nu makkelijk af laten schepen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:58

Ik heb het met name over de klinische zorg (opnames), poliklinische zorg heb ik minder zicht op. Al worden hier ook waar mogelijk reguliere controles vervangen door telefonische controles of worden digitale middelen ingezet.

Edit: stomme grammaticale fout. Het is zeker bedtijd...

veerledec

Berichten: 6696
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:13

Wel een goede ontwikkeling dat afspraken die telefonisch kunnen worden gedaan, dat nu ook gedaan worden. Dat ouderwetse systeem dat je maar voor ieder wissewasje in persoon moet komen opdraven mag van mij wel tot het verleden behoren.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:29

Het is dan ook goed als de cijfers zo laag blijven, dat de reguliere zorg wel door blijft gaan. Het is ook niet de bedoeling dat Corona voor alles gaat eigenlijk, maar dat komt denk ik vooral omdat het echt ‘nieuw’ was.

moonfish13
Berichten: 18248
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 00:18

Ik moest in maart op controle, mijn hormoonhuishouding is stuk dus ik heb vervangend hormonen.
Meerdere, maar ik zou in maart gaan maar moet daarvoor naar België, en de grenzen gingen dicht 1.5 week ervoor.
Maar ik was al laat, nu zeker en dat is best vervelend, ik wil en moet nu weten hoe mijn bloedwaardes zijn langzaam aan.
We gaan nu plannen maandag, maar het is waardeloos en ik durfde het niet aan gezien mijn moeder copd heeft.
Ik moet uren met haar in de auto zitten op de terugweg en was bang voor besmetting.

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:32

Sizzle schreef:
Het ‚veelbelovende Oxford vaccin‘ is helaas toch niet zo veel belovend: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd913aff/

Dat Moderna vaccin blijf ik persoonlijk ver van weg als het op de markt zou komen. Daar zijn veel te veel afkortingen genomen voor een nieuwe technologie.



Oh echt dit ? Is toch die in samenwerking met AstraZeneca ?
Ik dacht gister nog gelezen te hebben dat ze goede voortgang boeken en al in fase 3 zitten en op mensen getest wordt.

Ga even zoeken naar dat artikel.

https://www.beursduivel.be/beursnieuws/ ... veren.aspx

Hier lees ik dat ze tegen september 400 miljoen doses willen produceren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34775
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:26

Chantalsmook hebben jullie een cliëntenraad? Die moeten ook in de besluitvorming meegenomen worden. En de OR wat betreft inzet van personeel op deze manier. Dit kan niet zomaar. Ik ben op het werk ook bezig hiermee, omdat nu blijkt dat ze een heel eigen manier hebben van de bezoekregeling interpreteren. Het moet heel omslachtig omdat cliënten schijnbaar geen eigen voordeur hebben. Klopt dat er een deur is om de afdeling op te komen. Maar behalve de gang hoeft bezoek niet in algemene ruimtes te komen. Vanuit die gang kunnen ze in het appartement van de cliënt zitten. Maar dat mag niet op die manier want gang is een algemene ruimte. Dus nu via zijdeur naar binnen en op balkon wat grenst aan een doorgang van die centrale gang. Op het balkon moet dan het bezoek plaats vinden. Leuk bij mooi weer. Maar wat als het regent of heel koud is? Ik vind het heel vreemd. Andere tehuizen hebben toch ook een gezamenlijke toegangsdeur. Hoe doen die het dan?

En vervoer naar dagbesteding is nog een hele puzzel en kan een reden zij waarom het nog best een tijd kan duren voor ze echt weer kunnen gaan. Want in de bus kun je geen afstand houden. Hele puzzel nog.

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:34

De WHO komt op de proppen met een klinische studie met het toch wel omstreden middel Hydroxychloroquine.
Belgie weigert in elk geval hieraan mee te doen o.a. omdat het om heel hoge doses zou gaan.

Krijg de link niet gecopieerd hier.