Weet niks beters!*Een goed gekeurd schaduwaccount. Mocht je mij herkennen graag via pb. *
Na lang wikken en wegen toch een topic geopend om mijn verhaal anoniem te kunnen delen en hopelijk wat tips op te doen.
Ik zal even uitgebreid wat informatie vertellen, dan wordt het verhaaltje wat completer.
Ben nu tussen de 20 en 30 jaar oud. Laat ik mijn zusje eens A noemen. Toen A werd geboren begon alles. Ze schreeuwde veel, nooit getest op autisme maar komt daar wel bij in de buurt. Alle aandacht ging daarheen, alles wat ze deed was goed en als zij maar haar zin kreeg, dan was er niets aan de hand. Maar als dat niet zo was, dan was het schreeuwen totdat ze haar zin kreeg. Het gevolg daarvan was , alles wat ik deed was fout. Ik was degene die fout zat want mijn moeder durfde vooral niet mijn zusje terecht te wijzen anders kreeg ze een driftbui. Er hoefde maar iets te gebeuren en ik zat fout. Het gevolg was dat ik vaak boos was, lekker in opstand kwam wat alleen maar voor verergering zorgde. Ik werd boos, dus ik had het gedaan. Want had je het niet gedaan, dan was je niet zo in de verdediging gegaan. Mijn moeder luisterde niet eens naar mijn verhaal, op voorhand was ik al fout. En als ik boos werd zat moeder huilend op de bank dat ik zo dwars was. Als ik dit typ frustreert het me gewoon al weer, dat ik als kind niet boos mocht worden, geen verdriet mocht hebben en degene was die het fout was. Soms de grond ingeboord. Helaas kreeg ik dat soms ook te voelen als de discussies groot waren en de emoties torenhoog. Even voor de duidelijkheid, Ik neem mijn moeder niets kwalijk , ik ben zeker niet mishandelt, maar ik herinner me het helaas nog wel. Ik vertrok meestal als het weer eens hoog opliep snel naar boven om daar even een potje uit te janken, of ik vertrok naar buiten op de fiets om een paar uur later weer terug te komen en vervolgens werd er dagen niet gepraat. Ja, ze zei kom laten we gewoon normaal doen, zeg gewoon sorry en doe niet zo dwars. Yes, thats the spirit.
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst gehuild heb bij iemand om iets wat mij raakte. Ik denk dat dit echt vroeger was. Verder zijn er nog wat dingen gebeurd oa een zelfmoord van een vriend die een jaar ouder was als mij, in mijn kinderjaren. En mijn beste vriendin heeft me knalhard laten vallen. Vorig jaar kreeg ik een aanbod om wat hulp te volgen bij iemand. Superfijn, al was het een mega hoge drempel om voor het eerst te moeten gaan praten en dingen te gaan delen die ver ver zaten weggestopt. Met de gedachte ik kom even over wat gebeurtenissen praten en ik ben hier over 10 weken weer weg,helaas toch niet anderhalf jaar lang best wel intensieve gesprekken gehad, waarbij ik ontzaglijk veel geleerd heb. Alles over controle verliezen, niet kwetsbaar durven zijn en geen emoties kunnen tonen viel op zijn plek. Nooit gedacht dat dingen van vroeger mij überhaupt zouden raken of invloed zouden hebben op iets nu, ruim 15/20 jaar later.
Ik heb zoveel geleerd over mijzelf, heb het traject afgesloten en sta op eigen benen, ondanks dat ik hard moet werken om niet opnieuw dingen op te kroppen, het weg te lachen of te vertellen dat iets mij raakt. En nu maanden later, kwam ik er achter dat het nog steeds diep van binnen mij raakt. Waar ik dacht alles een plekje te hebben gegeven, zit er nog zoveel van binnen. En ik baal er enorm van dat ik nog steeds mijn emoties niet kan tonen. Gelukkig kan ik huilen, alles er uit gooien als ik alleen ben. Maar zodra er iemand bij is knal ik dat masker op en ik kan het gewoon niet weghalen. Anders had ik dat allang gewild en gedaan, want ik wil echt niets liever dan kwetsbaar durven zijn en durven delen en mezelf kunnen zijn in al mijn dingen.
Ik wil nog steeds aan dat ideaalbeeld voldoen. Aardig zijn voor de ander, luisteren naar de ander, dat is wat ik enorm belangrijk vind en ook blijf doen. Maar diep van binnen zit die reden om dat te doen om maar geliefd te zijn door anderen.
En nu , sinds een tijdje weet aan het daten. En de paniek komt nu alweer op, om gebonden te gaan zijn, om kwetsbaar te moeten zijn. Om te gaan leren huilen, Dat is wat ik wil. Ik wil bij iemand kunnen huilen, mezelf kunnen zijn. Maar het frustreert me dat ik dat nog steeds niet kan. En nu al flinke paniek om gebonden met iemand te gaan zijn, terwijl ik daar diep van binnen ook zeker naar verlang.
Ik wil en moet het gewoon even kwijt. Even om alles op een rijtje te krijgen van vroeger. Ik wil gerust nog dingen uitlichten over pb, maar dit is even genoeg inside information.
Ik woon nog steeds thuis, en dit is goed. Het gaat nu goed, zusje is ondertussen ook volwassen en ik kan redelijk goed met haar. Ik heb een ontzettend lieve vader maar ik wil absoluut niet tussen mijn ouders inzitten. Zolang ik niet over vroeger begin gaat het hier allemaal prima zn gangetje.
Iemand tips tegen bindingsangst? Dat is waar ik eigenlijk alles uit herken, dus ik noem dat even zo. En na 100 keer googlen op emoties leren tonen, ben ik er nog niet uit. Ik schrijf dingen op voor mezelf, Ik probeer na te denken wat ik voel. Herkent iemand dat, een masker opzetten bij anderen? En ik ben erg benieuwd of iemand dat ook heeft kunnen leren, hopelijk is er hoop
Excuses voor de hoofdletters halverwege een zin. Ik typ dit op mobiel en daar maakt hij automatisch heel veel hoofdletters en ik heb nu even geen tijd om dit allemaal te veranderen . Bedankt als je het hele verhaal hebt gelezen!