[Enquête] Kritiek op de hippische sector

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

[Enquête] Kritiek op de hippische sector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 14:36

Hoi

Vanuit de minor Paard-Professionalisering van de Hippische Sector aan Hogeschool Van Hall-Larenstein doe ik samen met 4 anderen een onderzoek naar het gebruik van verschillende coping mechanismes gerelateerd aan verschillende types paardenliefhebbers bij het ondervinden van kritiek op de hippische sector.

Voor het verzamelen van data vragen we geïnteresseerden de onderstaande enquête in te vullen. Het zal ongeveer 5 tot 10 minuten van uw tijd kosten.

Alvast bedankt!

https://www.enquetesmaken.com/s/3f7d4c4

Jorex

Re: [Enquête] Kritiek op de hippische sector

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:47

Mijn reactie staat er niet tussen, want bij de huisvesting ben ik het juist wel eens met de kritiek, maar dat kan ik niet als reactie geven bij die vraag. Alleen reacties alsof iedereen van de paardensport automatisch tegen kritiek is/ geen kritiek kan verdragen.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:53

Jorex schreef:
Mijn reactie staat er niet tussen, want bij de huisvesting ben ik het juist wel eens met de kritiek, maar dat kan ik niet als reactie geven bij die vraag. Alleen reacties alsof iedereen van de paardensport automatisch tegen kritiek is/ geen kritiek kan verdragen.

Mee eens, wel ingevuld :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:56

Het is jammer dat het allee voor ruiters is en niet voor andere professionals. Zoals bv een dierenarts of hoefsmid of trainer. Terwijl die wel veel invloed hebben op de sector.

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:01

Begonnen met invullen maar niet afgemaakt. Het lijkt erop dat je er vanuit gaat dat je het als deelnemer niet eens bent met de kritiek. Klopt dat? Want dan moet je dat van te voren even melden misschien, als voorwaarde voor deelname.

edit: dit dus:
Jorex schreef:

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:15

Ik vond het ook lastig dat er niet echt iets tussen stond voor als je het met de kritiek eens bent.

Verder ben ik heel benieuwd naar wat het doel is van dit onderzoek! Willen jullie weten hoe waarschijnlijk het is dat de sector verandert of gaat het echt alleen om hoe ruiters omgaan met de kritiek?

Ik heb voor mijn afstuderen een scriptie geschreven n.a.v. de misstanden op de maneges ( dat rapport) en heb daarvoor ook onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld de gids voor goede praktijken en het keurmerk paard en welzijn. Dit ook in samenwerking met Dier&Recht. Mocht je daarover een vraag hebben, stuur me maar een PB :)
Laatst bijgewerkt door Runa op 15-04-20 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 15:16

Bedankt voor jullie reacties! Het is niet zo dat je per definitie eens of oneens moet zijn met de kritiek. Het gaat vooral om hoe je met de kritiek omgaat.

Bijvoorbeeld: ik ben er mee eens dat er misstanden zijn in de huisvesting van paarden, mijn coping mechanisme/ik reageer hierop door actief mensen hierop aan te spreken.

Overigens zijn wij blij met jullie waardevolle opmerkingen, en zullen wij deze meenemen in ons verdere onderzoek.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:34

Ik vond de laatste twee vragen lastig te beantwoorden omdat mijn reactie er niet bij staat. Heb nu willekeurig wat ingevuld.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:44

Enquête ingevuld, ben benieuwd naar de uitkomsten. Deel je die hier?

Lieke schreef:
Ik vond de laatste twee vragen lastig te beantwoorden omdat mijn reactie er niet bij staat. Heb nu willekeurig wat ingevuld.

Dit herken ik wel. Ik heb ingevuld wat het dichtst bij mijn antwoord in de buurt komt, maar mijn antwoord zat er niet tussen. Jammer dat je hier geen mogelijkheid had om een open antwoord in te vullen.

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:56

denisesilver schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Het is niet zo dat je per definitie eens of oneens moet zijn met de kritiek. Het gaat vooral om hoe je met de kritiek omgaat.

Bijvoorbeeld: ik ben er mee eens dat er misstanden zijn in de huisvesting van paarden, mijn coping mechanisme/ik reageer hierop door actief mensen hierop aan te spreken.

Jouw antwoord staat er niet bij. Er staat:
Ik vind dat ik er iets aan moet doen, dus ik ga actief aan de slag om juist anderen, positievere geluiden over de paardensport naar buiten te brengen.

edit: ik zie nu dat jullie proberen de copingstijlen te verwoorden in jullie antwoordmogelijkheden. Dan is het antwoord wat ik als voorbeeld gebruik waarschijnlijk 'actieve copingstijl'.

Het voorbeeld wat je gebruikt is dan mi niet juist (positievere geluiden over de paardensport naar buiten te brengen). Je zou dan beter kunnen zeggen, Ik vind dat ik er iets aan moet doen dus ik ga actief aan de slag om een verandering in huisvesting te weeg te brengen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:23

Ingevuld. Maar bij de laatste twee vragen miste ik eigenlijk een reactie waar je kunt aangeven dat je het eens bent met de kritiek.
Sommige critici hebben namelijk zeer terechte opmerkingen, zowel over het gebruik van hulpmiddelen als huisvesting.

Edit: oh, daar hebben jullie al op gereageerd, sorry!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:44

Ingevuld, maar miste bij laatste 2 vragen de mogelijkheid waarom toe te lichten. In mijn geval is vanuit vpsn het advies niet te reageren, en meer beoepgroepen binnen paardensector hebben hetzelfde advies. Ook miste ik de optie 'werkzaam in paardensector'

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 04:12

Ik heb hem ook ingevuld maar moest ook steeds kiezen voor een antwoord dat het dichtste bij kwam. Mijn daadwerkelijke standpunt was vaak geen keuze. Mogelijk kun je een 'anders' optie toevoegen zodat mensen als ik daar hun mening kunnen geven. Anders krijg je mogelijk resultaten die de werkelijkheid niet weergeven omdat je moet kiezen voor een antwoord dat er het meeste op lijkt. Ik ben zelf ook van mening dat veel kritiek terecht is en dat het te makkelijk is om de kritiek zomaar opzij te schuiven en dat die kritiek alleen maar meer zal worden zolang de paarden sector de hand niet in eigen boezem wil steken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:18

Ik heb hem niet afgemaakt om de reden die hierboven al werd genoemd, mijn antwoord zat er niet tussen, en ook niet iets dat er op lijkt. Jouw uitslag geeft een volkomen vertekend beeld zo.

Ik zou het echt aanpassen als ik jou was, dit is gewoon niet goed.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 16:50

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Helaas is het niet mogelijk nu nog de vragen en bijbehorende antwoorden aan te passen gezien er al een behoorlijk aantal enquêtes zijn ingevuld (stille meelezers/invullers bedankt!). Wel zullen we jullie opmerkingen meenemen in de uitwerking van het onderzoek.

Ir111, bedankt voor je oplettendheid! Dat was inderdaad geen goed voorbeeld.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:57

Ook ik kon het niet invulleb. Ben het regelmatig eens met de kritiek en dat ondersteun ik dus juist. Helaas geen antwoordmogelijkheden die bij mij passen

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:02

denisesilver schreef:
Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Helaas is het niet mogelijk nu nog de vragen en bijbehorende antwoorden aan te passen gezien er al een behoorlijk aantal enquêtes zijn ingevuld (stille meelezers/invullers bedankt!). Wel zullen we jullie opmerkingen meenemen in de uitwerking van het onderzoek.

Ir111, bedankt voor je oplettendheid! Dat was inderdaad geen goed voorbeeld.

Dat klopt natuurlijk niet helemaal, het betekend alleen dat je een actieve oproep moet plaatsen aan mensen om opnieuw mee te doen. :)

Ben het eens met een aantal voorgangers, ik heb de enquete ook niet afgemaakt omdat mijn antwoorden niet weerspiegelen hoe ik erin sta en daarmee zou een willekeurig antwoord de data-set alleen maar meer vervuilen.

Als ik de reacties in dit topic lees dan denk ik dat hier al redelijk sprake van is, ik weet niet hoe serieus je verder wilt met de uitkomsten hiervan, maar ik zou toch nogmaals overwegen de enquete aan te passen n.a.v. de hierboven gegeven feedback.

Succes. :)

Bowo
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:02

Ik vind dat ik er iets aan moet doen, dus ik ga actief aan de slag om juist anderen, positievere geluiden over de paardensport naar buiten te brengen. > anderen moet zonder n

En "Helemaal niet" en "niet" is in principe hetzelfde. Iets kan niet nog meer 0 dan 0 zijn zeg maar. Ik zou dus een andere verwoording kiezen.

Ik heb ook bij sommige vragen niet kunnen invullen wat nou echt mijn mening is. Vooral omdat ik het niet zwart-wit eens of oneens ben. Ja, er zijn mensen die zwepen misbruiken, maar het gebruik van een zweep is niet verkeerd. Dat soort nuances zijn niet mogelijk om te kiezen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:15

Ik ben heel goed op de hoogte van de kritiek op de sector.
Ik ben heel goed op de hoogte van de misstanden, maar ook van de mensen die hier juist actief mee bezig zijn. (trainen volgens wetenschap, leerprincipes, huisvesting die past bij het paards natuur, enz)
Ik zie, wat er gebeurd, maar wil de paardenwereld helemaal niet 'verdedigen'. Die optie staat er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:00

Omdat TS heeft aangegeven genoeg reacties te hebben ontvangen plaats ik bij deze een slotje! :)