Welk inkomen telt als zelfstandige bij huren woning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Anna

Welk inkomen telt als zelfstandige bij huren woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 23:18

Hoi!

Wie kan mij helpen?
Mijn man en ik willen een woning gaan huren en bezitten aangiftes van 2018.
Nu is mijn man zzp'er en het bedrag wat er op zijn aangifte staat daar is de ondernemersaftrek al vanaf. Dit komt neer op bijna 10.000 euro minder. En dit deel hebben wij wel nodig om een woning te huren. Ik heb wel het aangiftebiljet van de boekhouder waarop alle cijfers staan. Denken jullie dat dit genoeg is of kijken ze echt enkel naar de aangifte?
Ik wacht al zo lang op een woning dus het is nogal spannend allemaal.
Hoop dat er iemand is die er wat meer vanaf weet of met iets soortgelijks ervaring mee heeft.

Gr Anna

Hutcherson

Re: Welk inkomen telt als zelfstandige bij huren woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:27

Meestal telt de omzet. Dus wat er bruto verdiend wordt.
Maar ik weet dit niet 100% zeker.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 00:34

Mijn vriend is zzp-er en voor hem werd zijn “bruto maandinkomen” gelijk gesteld aan de netto jaarwinst (/12) vóór belasting.

chanicha
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 04:10

Bij mijn dochter deden ze moeilijk, werd er ineens 13000 euro niet meegerekend door de woningbouw, terwijl ze dat wel krijgt.
En toevallig ook nog een stugge woningbouw ook :n

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:42

Ga je particulier huren of bij de woningbouw? Bij de woningbouw zijn er redelijk vaste regels over hoe het inkomen van zelfstandigen berekend wordt. Bij particuliere verhuurders verschilt het soms wel per verhuurder.

En gewoon vragen aan de verhuurder wat ze nodig hebben? Dan krijg je in ieder geval een goed antwoord :)

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 16:03

leeslampje schreef:
Ga je particulier huren of bij de woningbouw? Bij de woningbouw zijn er redelijk vaste regels over hoe het inkomen van zelfstandigen berekend wordt. Bij particuliere verhuurders verschilt het soms wel per verhuurder.

En gewoon vragen aan de verhuurder wat ze nodig hebben? Dan krijg je in ieder geval een goed antwoord :)

Is een woningbouw. Ja ik heb de vraag nu daar liggen, maar was alvast even benieuwd naar jullie ervaringen :)

Bedankt voor de reacties hierboven!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:17

is verschillend per corporatie.
Ik weet toevallig dat bijvoorbeeld haaglanden een inkomensverklaring eist met een door een accountant ondertekende inkomensoverzicht.

verder gaan ze uit van het 'geregistreerde inkomen'. als je op mijn belastingdienst de inkomensverklarinf (ib60) download zie je vanzelf welk inkomen ze bedoelen. volgens mij is dat namelijk inderdaad met aftrek van de vrijstellingen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:23

Verklaring van de Belastingdienst is altijd verplicht inderdaad :)

Als dat niet representatief is voor de huidige situatie, zoals bij jou TS, kun je inderdaad extra bewijs laten zien om aan te tonen dat je partner nu iets anders verdient.

Citaat:
3. Bij inkomen uit onderneming dient een schatting te worden gemaakt van het belastbaar jaarinkomen (de winst, eventueel verminderd met de fiscaal toepasbare aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek of MKB-vrijstelling).

Voor het lopende jaar (2020) kan dit jaarinkomen vastgesteld worden aan de hand van de laatste winst- en verliesrekening, waarbij het aldus vastgesteld belastbaar inkomen (over 2019) vermenigvuldigd dient te worden met 1,0268. Voor het lopende jaar kan de verwachte winst bepaald worden op basis van een prognose.

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ml#d17e314

Weet niet wat voor bewijsstukken jouw woningcorporatie hiervoor vraagt. Maar dit helpt je vast verder.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:30

leeslampje schreef:
Verklaring van de Belastingdienst is altijd verplicht inderdaad :)

Als dat niet representatief is voor de huidige situatie, zoals bij jou TS, kun je inderdaad extra bewijs laten zien om aan te tonen dat je partner nu iets anders verdient.

Citaat:
3. Bij inkomen uit onderneming dient een schatting te worden gemaakt van het belastbaar jaarinkomen (de winst, eventueel verminderd met de fiscaal toepasbare aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek of MKB-vrijstelling).

Voor het lopende jaar (2020) kan dit jaarinkomen vastgesteld worden aan de hand van de laatste winst- en verliesrekening, waarbij het aldus vastgesteld belastbaar inkomen (over 2019) vermenigvuldigd dient te worden met 1,0268. Voor het lopende jaar kan de verwachte winst bepaald worden op basis van een prognose.

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ml#d17e314

Weet niet wat voor bewijsstukken jouw woningcorporatie hiervoor vraagt. Maar dit helpt je vast verder.

je mag alleen niet de aftrekken weer erbij plussen. gezien zzp'er voordeel ervan geniet mbt ib/zvw aanslagen.
dus ik hoop dat er in 2019 wat meer verdiend is ts. dan zou je dat nog kunnen aangeven.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:33

Zo diep zit ik niet in de materie.... :D Goeie aanvulling.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 14:39

Ben zojuist inderdaad afgewezen

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:53

Hutcherson schreef:
Meestal telt de omzet. Dus wat er bruto verdiend wordt.
Maar ik weet dit niet 100% zeker.

Omzet zegt weinig over winst.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 21:36

Winst zegt niks over wat jij maandelijks te besteden hebt. Veel bedrijven investeren extra in bv nieuwe laptops/telefoons zodat ze minder belasting hoeven te betalen. Terwijl als er huur betaald moet worden dan gaat het geld daarnaartoe.

Meestal wordt uitgegaan van de bruto inkomsten dus voor aftrek van de aftrekposten en kosten.