welke onderhoudsvriendelijke bbq?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

welke onderhoudsvriendelijke bbq?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 21:13

momenteel hebben we een boretti bbq.(gas)
groot,mooi,maar jeetje zeg,zo'n poetswerk achteraf!
ik ben niet iemand die poetsen leuk vind en ben het zo zat.

daarom orienteer ik me wat een goeie vervanging zou zijn.

ik vrees dat gas altijd meer onderhoud nodig heeft(roosters,eronder nog metalen onderdelen boven de branders,de branders,.....)

dus ik denk dat houtskool of hout de enige opties zijn met minder onderhoud?

wie heeft wat en hoe onderhouds(arm) is hij?

Destination

Re: welke onderhoudsvriendelijke bbq?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:38

Wij hebben de Weber Pulse 1000, een elektrische barbecue. Het schoonmaakwerk valt mee, alleen de deksel, 2 roosters en het gedeelte onder het rooster waar het vet heen druipt. Als je het doet zodra de barbecue is afgekoeld, is het denk ik ongeveer 15 minuten werk.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:19

Of een goede siliconen bakmat op de huidige bbq leggen. Scheelt een hoop schoonmaakwerk.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:33

Ik had ook een hekel aan het schoonmaken van de bbq.
Vorig jaar op de camping het geheim ontdekt voor het goed en makkelijk schoonmaken:
Dasty ( te koop bij de Wibra)
Als alles wat is afgekoeld, inspuiten met dasty, even laten intrekken.
En dan afspoelen, eventueel met wat zeep daarna wassen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:19

Weber Q. Even zachtjes verwarmen, citroen erover, afdoen met een doek met water, eventueel staalborsteltje erover. Klaar.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:26

Wij hadden voorheen een weber op kolen en nu een gasbbq. Wat betreft schoonmaken en smaak zou ik zo terug willen naar mijn oude weber. Alleen maar het rooster schoonmaken, as eruit en een keer door "de kom" vegen. Bij de gasbbq die we nu hebben, twee roosters schoonmaken, de "dakjes" over de branders heen schrobben, de lekbak die daar weer onder zit legen en schoonmaken en overal hoekjes en kantjes. Daarbij vindt ik het vlees op een kolenbbq veel lekkerder. Dus hier komt tzt gewoon weer een kolenbbq.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:29

Een bastard of ander kamado geval is ook erg makkelijk! Die is flink op te stoken waardoor je hem schoon kan branden. Daarnaast doe je ook lang met je hoeveelheid kolen en kan je ermee slowcooken. Echt een geweldig ding!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:34

Wij gebruiken van die aluminium bakjes. We hebben een gasbbq, en hebben een hekel aan schoonmaken. Dus die bakjes erop en als je klaar bent gooi ze weg

_Nancy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:14

Wij hebben een monolith, keramische bbq.
Echt geweldig!

Wat Ann_moi zegt: je kunt m flink opstoken om m schoon te maken (monolith is ook een kamado). Wat monolith wat anders maakt is dat daar een toegang aan de buitenkant zit om rookhout toe te voegen. Je hoeft dan niet heel de bbq open te maken en zo temperatuur schommelingen te krijgen.
Daarnaast gaan de kolen erin tot ze helemaal op zijn, je kunt ze meerdere keren aansteken.

Ik heb er gister worstenbroodjes op gemaakt, ook al eens gevulde koeken en pizza’s en natuurlijk super mooi vlees van low-and-slow tot roasten.
We wokken er ook regelmatig op. Het is gewoon een buitenkeuken, kunt er alles mee.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:17

Tja, poetswerk zal je houden tenzij je van die wegwerp BBq's gebruikt, maar duurzaam is anders.
Wij hebbe zo'n Weber original Kettle, zowel in gebruik als schoonmaken fijn in gebruik.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:43

Green Egg! Even opstoken, borstelen en klaar. We hebben nog nooit zo vaak gebbqd :D

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:51

Ik heb er twee zelf en gebruik een totaal andere elders. Zelf heb ik een simpele koffer bbq op kolen. Roosters en koffer zijn compact, snel heet en branden lang. En na afloop makkelijk schoon te maken.

De andere is een weber geloof ik, nog maar een keer gebruikt, maar is hoger dan de kleine koffer, ook kolen. Maar ook deze maakt fijn schoon

Die ik elders gebruik is een electrische bbq. En die is veel moeilijker schoon te krijgen. Plaat en lekbakje moet je enorm op schrobben en dan plakt het soms nog aan. Maar het is beter dan geen bbq, :+