Help! Studiekeuzestress

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Independence

Help! Studiekeuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 11:31

Hoi allemaal,

Ik heb er al jaren last van: ik weet niet wat ik wil studeren! Ik word dit jaar 23 en ik wil in september toch wel graag beginnen.
In het verleden heb ik tal van online studiekeuzetests gemaakt. Vaak kwam daar iets economisch uit. Dat snap ik, want ik ben gek op cijfertjes en rekenen, maar ik heb echt 0,0 verstand van economie (en vind dat ook niet boeiend)

Er zijn vast bokkers die in mijn situatie hebben gezeten. Hoe kwam jij erachter wat bij je past? Ik hoop echt op goede tips en adviezen, want ik zie zelf door de bomen het bos niet meer.

Edit: ik zoek een hbo of wo studie: ik ben erg theoretisch ingesteld en neig daarom naar wo.
Laatst bijgewerkt door Independence op 14-04-20 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mingming

Re: Help! Studiekeuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:32

Ik lees even mee, ik heb hetzelfde probleem en daardoor nu al aan mijn 3e studie begonnen zonder 1 van de vorige af gemaakt te hebben! Ik studeer momenteel university college, hier kan je redelijk vrij kiezen qua vakken. Zoek je MBO, HBO of universiteit?

Heb je hiervoor al iets gestudeerd?

_Nancy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:38

Ik ben eerst in de zorg begonnen, met een bijbaan in de horeca om nu in de accountancy te werken :)

Het is zoooo moeilijk om iets te kiezen, het was voor mij wel altijd zorg of cijfers.
Zorg ben ik uit gegaan vanwege een vorige relatie, hij vond de onregelmatigheid niks.. Dus toen ben ik wat anders gaan doen en nu werk ik al jaren in de financiële administratie/accountancy. Dat vond ik vanaf het begin echt super leuk, terwijl ik ook niet wist of een kantoorbaan van 9 tot 5 iets voor mij zou zijn. Ik heb het gewoon geprobeerd en het blijkt dus een succes.

Ik ben bijna 28 en ik ga komend schooljaar beginnen met de deeltijd hbo accountancy opleiding vanuit mijn werk.

Of iets echt bij je past, kom je maar op één manier achter vind ik... En dat is door het te doen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:40

Nu in Corona-tijd wat lastiger, maar is er de mogelijkheid om met vrienden of kennissen/familie een dagje mee te lopen bij een mogelijk-interessante werkplek? Niet elke locatie is hetzelfde natuurlijk, en je hebt de kennis nog niet, maar even proeven van een werkplek kan wel duidelijkheid geven denk ik.

Sheran

Misschien niet helemaal het juiste advies, maar ik zou de studie niet overschatten. Werkelijk (bijna) elke studie krijgt vervelende, moeilijke en saaie vakken. Sommigen kiezen voor een studie die ze echt aanspreekt, maar ik zou eigenlijk over de studie heen kijken: wat wil je later gaan doen en is dat realistisch? is het een beetje een algemene opleiding waar je veel kanten mee op kan? Is er werk in? Zijn en doorgroeimogelijkheden?

Ik ben een beetje cynisch over 'een studie die echt bij je past'. Want dat kun je helemaal nog niet zeggen. Studeren is met name vooral heel erg doorzetten op een gegeven moment. En dan moet je weten dat je het voor een goed doel doet.

MarliesV
Bakkabouter

Lerarenopleiding Wiskunde?
Accountancy?

Ik ben ook van de cijfertjes en het rekenen, ben planner van beroep (productie bedrijf). Maar er is geen opleiding die je daar voor klaarstoomt.
⚠️ MarliesV kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:46

Lieve indipendence.
Wat ontzettend klöten dat je niet weet welke richting je op wilt gaan.
En wat ontzettend herkenbaar.

Je wordt vanaf kleuter op de basisschool gezet en in groep acht gaan ze je al vragen wat je wordt.

Dit herhalen ze nog een x op de middelbare. En dan ben je 16,17,18 en dan ineens wordt je voor de leeuwen gegooid, want nu "moet" je een keuze maken.

Alsof het allemaal niet moeilijk genoeg is, komt er ook nog eens druk op te staan op je jonge leeftijd door "leerplicht" en dan vind de staat het vreemd dat jeugd "in de stress schiet".

Zo. Heeft niks met jou te maken, maar moest het gewoon kwijt.

Kan ik je helpen?
Nee!
Kan ik mijn verhaal delen?

Ja.

Ik was goed 21 jaar. Paraveterinair op zak, geen werk in te krijgen.
Noodgedwongen maar bij een callcenter aan het werk gegaan, en binnen een half jaar door omstandigheden en mijn werk (drie en een half uur reizen... Kuch fijn!) Er door heen komen te zitten.

Dan de detailhandel maar in.
Voel ik mij tenminste nog nuttig.

Eerst een groente zaak, maar hun verwachtingen strookten niet met de uitspraken en respect voor mijn revalidatie (lichamelijke) was ver te zoeken.

Andere winkels.
Ik voel me zo ontzettend thuis.
Leuke winkel.
Leuke collega's.
Maar iets knaagt aan mij.
"Studeeeereennn... Studeeehherenn" alsof een zombie in mijn hoor schreeuwt dat je er bijna nachtmerries van krijgt.
Het gevoel van "is dit alles... Oehoehoehoeee, is dat alles, wat er is...?"

Met een vriendin gesproken, en rustig gaan kijken...

"Wat zijn je kwaliteiten? Waar ben je goed in? En wat vind je leuk?"

Conclusie.

Ook ik ga weer studeren.
Waarom?

Omdat er veel meer in zit.

En velen met mij.
Ken verschillende dames boven de dertig die gewoon weer gaan studeren.
Omscholing, of bijscholing.

Conclusie.

Je bent nog jong.
Blijf ademen.
Neem je tijd.
En zoek lekker uit wat jij nu wilt.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:48

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:53

Sem_ schreef:
Misschien staat hier iets tussen:https://jongenstudie.nl/ik-wil-iets-met-cijfers/ .
Staan veel economische opleidingen tussen, maar ook andere opleidingen waarbij je veel met cijfers bezig bent.

klopt alleen niet.
Op mbo niveau 4 ben je echt geen junior assistent accountant. dat ben je bij hbo niveau. de werkzaamheden e erbij staan (boekhouding, btw aangiftes) kloppen deels voor mbo 4, maar de rest is toch echt hbo en hoger. ook bedrijfsadministratie is vaak hbo wat ze vragen.
(deze website al vaker voorbij zien komen, vandaar)

Bowo
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:06

Wat zijn je interesses? Welke vakken vond je leuk? Welke niet? Waarom vond je dit wel of niet leuk? Waar zie je zelf later werken?

Ik had zelf een NT/NG profiel op de middelbare en ik was vooral goed in de beta-vakken en ik vond deze ook erg leuk. Mijn familie werkt allemaal meer of minder in de zorg en dat was ook altijd al een vakgebied wat mij aansprak. Echter, ik vond mezelf totaal niet sociaal en ik wilde niet met mensen werken, dan is de zorg natuurlijk al niet zo handig.
Toen kwam ik een studie tegen die eigenlijk beide heel goed combineert, technische geneeskunde. Hierbij had ik mijn beta vakken, zorg en zou ik niet zoveel contact met mensen hoeven te hebben. Bijzonder was wel dat ik totaal niet werd aangesproken door biomedische technologie, die staat heel dicht bij tg, maar is technischer.
Ik ben tijdens deze studie ook wel er achter gekomen dat ik misschien toch minder goed ben in de technische dingen dan ik dacht, maar wel socialer dan ik dacht. Onbewust wist ik dit al omdat bmt mij niet aansprak, maar tijdens deze studie werd ik onder andere met mijn motivatie en cijfers ook nog eens met mijn neus op de feiten gedrukt.
Uiteindelijk heb ik dus wel goed gekozen, maar ik moet eerlijk zeggen, als deze studie niet had bestaan, zou ik echt geen flauw idee hebben wat ik zou willen doen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:07

Ik heb zelf Bewegingstechnologie gestudeerd. Veel cijfers (biodynamica, biostatica en programmeren), veel raakvlakken met wiskunde B en natuurkunde. Maar dit allemaal wel toegepast op het menselijk lichaam en dus ook vakken als anatomie & fysiologie. Ik ben ook erg theoretisch, maar wil dit wel kunnen toepassen op de praktijk en doordat je bij Bewegingstechnologie ook veel zelf maakt en doet, vond ik het een erg fijne combinatie! Het is een vrij onbekende studie (universitair heb je Bewegingswetenschappen, wat wel veel theoretischer is), maar je kunt er wel een hele hoop kanten mee uit en ik heb er echt een leuke tijd gehad :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:16

Meeloopdagen volgen (lastig nu..) en uiteindelijk gewoon met een studie starten. Echt! Ik denk dat je onderbouwing voor een wo studie al heel goed is, dus in die richting zou ik ook zoeken. En laat los dat je in één keer een goede studie moet kiezen :) Op een gegeven moment moet je gewoon de knoop doorhakken, en blijkt de studie die je hebt gekozen toch niet de juiste studie voor jou te zijn, dan weet je na een halfjaar in elk geval een stuk beter wat je wel en niet ligt.

Wat mij verder heeft geholpen is om een overzicht te maken van de dingen die ik wel en niet leuk vond op de middelbare school en de studie die ik had gevolgd. Vervolgens heb ik met dat lijstje vrienden en familie (en bokt haha :D) gevraagd aan welke studies zij dachten.

En tot slot: ik heb ook minstens tien online studiekeuzetesten ingevuld en zelfs een officiële test bij een studiekeuzeadviseur laten uitvoeren. Was leuk om te doen, maar is uiteindelijk nooit die studie uitgekomen waar ik uiteindelijk voor ben gegaan. Dus wat ik daarmee wil zeggen is dat die testen je op ideeën kunnen brengen, maar zeker niet altijd het straatje aangeven waarin je moet zoeken!

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:21

Data science! Heel interessant en super futureproof.

theadora99
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:24

Iets met wiskunde? Docentenopleiding, toegepaste wiskunde?

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:25

Ierpier schreef:

Hier dacht ik ook aan! Heel leuk en zeker weten futureproof

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:25

Celiien schreef:
Sem_ schreef:
Misschien staat hier iets tussen:https://jongenstudie.nl/ik-wil-iets-met-cijfers/ .
Staan veel economische opleidingen tussen, maar ook andere opleidingen waarbij je veel met cijfers bezig bent.

klopt alleen niet.
Op mbo niveau 4 ben je echt geen junior assistent accountant. dat ben je bij hbo niveau. de werkzaamheden e erbij staan (boekhouding, btw aangiftes) kloppen deels voor mbo 4, maar de rest is toch echt hbo en hoger. ook bedrijfsadministratie is vaak hbo wat ze vragen.
(deze website al vaker voorbij zien komen, vandaar)

Ah dat wist ik niet, goed dat je het zegt!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:48

Sheran schreef:
Misschien niet helemaal het juiste advies, maar ik zou de studie niet overschatten. Werkelijk (bijna) elke studie krijgt vervelende, moeilijke en saaie vakken. Sommigen kiezen voor een studie die ze echt aanspreekt, maar ik zou eigenlijk over de studie heen kijken: wat wil je later gaan doen en is dat realistisch? is het een beetje een algemene opleiding waar je veel kanten mee op kan? Is er werk in? Zijn en doorgroeimogelijkheden?

Ik ben een beetje cynisch over 'een studie die echt bij je past'. Want dat kun je helemaal nog niet zeggen. Studeren is met name vooral heel erg doorzetten op een gegeven moment. En dan moet je weten dat je het voor een goed doel doet.

Ik ben het hier helemaal mee eens!
Ik heb ook veel moeite gehad met het maken van de juiste studiekeuze. Ik ben een opleiding gestart en binnen 2 maanden mee gestopt en heb de rest van het studiejaar gewerkt. Ik ben uiteindelijk met een nieuwe studie gestart en zit inmiddels in m'n derde jaar en heb het ontzettend naar m'n zin. Maar ook hier heb ik een groot aantal vakken waarvan ik nu al weet dat ik niks mee wil doen, maar toch maar moet halen. En dan nog niet te spreken over vakken zoals 'communicatieve vaardigheden' en alles rondom Smart-leerdoelen. Hier moet je bij iedere studie gewoon echt 'doorheen'.
Kijk vooral naar waar jij jezelf later ziet werken. Begin eerst al eens naar het praktische: Zie je jezelf in een kantoorbaan? Of wil je toch graag een wat praktischer ingerichte baan?
Voor mij heeft het ook meegewogen in wat voor 'wereldje' ik wilde gaan werken. Ik vind het heel belangrijk om een baan te hebben waarin het ook belangrijk is hoe je, je presenteert etc.
Ik studeer nu rechten, dus zit in de toekomst wel goed wat dat betreft! Vooral in dit wereldje is je voorkomen en manier van doen, naast je kennis, heel belangrijk. Als je hier absoluut niet van houd, is het verstandig om te kijken naar banen waarbij hier niet veel waarde aan wordt gehecht.
Het klinkt heel pietluttig, maar als je straks je hele werkende leven in 'het verkeerde wereldje' zit, word je daar niet gelukkig van.
Uiteraard is er niet maar één soort baan na een bepaalde studie, maar vaak is er toch wel een bepaalde sfeer die bij sommige banen hangt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:56

Techniek! :+ altijd mensen nodig en altijd werk.
Technische bestuurskunde misschien wat voor je?
Hou er trouwens wel rekening mee dat voor veel WO opleidingen geldt dat een master niet echt een optie is, vaak heb je het wel echt nodig om werk te kunnen vinden. (Edit: daarmee bedoel ik dus, je moet eigenlijk wel een master doen, waar op het HBO het meer optioneel is van wat ik heb begrepen.) Ik ben nog geen vacatures op WO niveau tegen gekomen waar alleen een bachelor voldoende is. Dus dan ben je nog zeker 4 jaar bezig, als het allemaal goed gaat en je geen uitloop hebt. Hier op de TU zijn alle masters tweejarig dus dan moet je kijken naar minstens 5 jaar.

Edit: hoe ik mijn keuze heb gemaakt is trouwens door gewoon maar wat te gaan doen :+ via lucht & ruimtevaarttechniek naar biomedische wetenschappen en misschien dat ik in september ga starten als docent aan de TU met een traject om mijn eerstegraads lesbevoegdheid te halen voor natuurkunde/wiskunde :)) dit is echt een gebied waar je werkelijk alle kanten op kunt.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:03

Zelfde probleem.... Ik ben blijven hangen bij mijn stage om in mijn 'tussenjaar' opzoek te gaan naar wat anders, want ik heb niet helemaal het idee dat ik op mijn plek zit met wat ik nu doe. Maar we zijn nu een jaar verder en ik ben nog steeds een beetje hopeloos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:12

Ik ben naar open dagen geweest, maar daar heb je nu niet veel aan ;) Hier trouwens wel een studie die helemaal bij me past, af en toe prutvakken, maar dat heb je altijd!

Wat vind je interessant? Meld je aan voor online open dagen, zoek via hogescholen/universiteiten of social media contact met studenten die een studie doen die je interessant lijkt... En kijk gewoon lekker om je heen :D

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:54

Ierpier schreef:
Dit lijkt mij inderdaad een goed idee.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 00:02

Ik wil wel even toevoegen dat Data Science echt super diep ingaat op data en die ingewikkelde wiskunde die achter statistiek zit. Om dat vol te houden moet je het wel echt enorm leuk vinden want anders ben je het al heel snel zat :')

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 00:03

Kijk eens naar wat je als beroep leuk lijkt in plaats van een studie. Dan kan je eens van de andere kant kijken welke studie je daarvoor nodig zou hebben.
En ook, kijk eens wat je nou totaal niks lijkt zodat je dat ook weg kunt strepen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:17

xTammyy schreef:
Kijk eens naar wat je als beroep leuk lijkt in plaats van een studie. Dan kan je eens van de andere kant kijken welke studie je daarvoor nodig zou hebben.
En ook, kijk eens wat je nou totaal niks lijkt zodat je dat ook weg kunt strepen.

Hier ben ik het mee eens! Welke beroepen lijken je leuk, en welke studies passen daarbij? Ik denk dat je daar uiteindelijk het verst mee komt. Soms kan je een studie wel leuk vinden, maar als je het uiteindelijke werkveld niks vind heb je er toch niet veel aan vaak :D

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:31

Zou kunnen dat iemand hetzelfde heeft genoemd als wat ik zo ga aankaarten. Excuus daarvoor, ik heb niet alles gelezen.

Ik zou kijken naar welk beroep je interesseert. Kijk misschien naar vacatures om een beetje naar een richting te kijken. Of kijk bij een interessante hogeschool of universiteit naar alle studies die ze aanbieden en kruis af wat je niet wil.

Ik heb altijd al geweten welke richting ik op wilde, dus dat scheelde behoorlijk. Daar had ik dus ook rekening mee gehouden met het kiezen van een pakket op de middelbare school. Maar voor velen wordt het hiet al knap lastig. Want welke richting willen ze kiezen? Persoonlijk zou ik dan dus naar alle studies kijken en dan bij de interessante kijken welke masters je dan zou kunnen kiezen en welk beroep je ermee kunt uitoefenen. Echter lijkt het me nog wel een goed idee om het eerst genoemde (vacatures bekijken) eens te proberen als dat geen succes oplevert. Dan bekijk je het probleem dus van de andere kant. Als je dan iets interessants tegenkomt, dan kun je dus kijken wat je daarvoor gestudeerd moet hebben en kom je misschien nog wel op andere ideeën.

Hopelijk had je hier wat aan. Succes!