Tips rood bloeiende struik/ heester/ boom

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi
Amazone

Tips rood bloeiende struik/ heester/ boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 18:20

Mijn buxussen zijn dood. Niet heel onverwacht natuurlijk en eigenlijk niet zo heel erg want dan kan er wat nieuws in!

Zie foto rood omrand.

Afbeelding
Mijn tuin is behoorlijk kleurig in de zomer maar dat hoekje is erg groen. Ik wil er graag wat rood bij en zoek dus een flink rood bloeiende plant.

Verder:
-Graag tussen 1-2 meter hoog
-Hij moet compact te houden zijn (er loopt een pad langs aan de linkerkant)
-Moet makkelijk zijn, niet vatbaar voor plagen en niet te ingewikkeld qua snoeien (rozen bijv gaan altijd kapot hier..)
-Bloeiend in juli-augustus
-Moet groeien op klei, geen super zware zeeklei
-Het is een erg zonnige plek

Ik hoor graag tips!

Firegirl

Re: Tips rood bloeiende struik/ heester/ boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:41

Een Japanse Esdoorn misschien?

MarliesV
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:43

Wij hebben net een rood bloeiende hortensia neergezet.
Maar compact en de bloeitijd voldoen niet helemaal.

Japanse Esdoorn bloeit niet maar is wel mooi rood en compact. (en duur)
⚠️ MarliesV kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:53

Vlinderstruik :+
Kan goed tegen snoei, vol in de zon, en is er ook in het rood (wel even goed zoeken soms.. en in bloei kopen, wij raden er 1 gekocht als zijnde rood, maar hij is toch echt roze :+ )

Japanse esdoorn is ook mooi, maar kan in volle zon gevoelig zijn voor verbranden helaas.

https://www.directplant.nl/struiken/hee ... /zon-.html en misschien staat hier nog wel wat tussen wat je leuk vindt

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:58

Ik ben sinds een aantal weken best verliefd op de Glansmispel. Niet roodbloeiend, maar wel rode bladeren en daardoor kleurrijk! Ik heb er verder geen ervaring mee met wat hij graag wil. Hij staat hier in tuinen wel vol in de zon en is goed formaat (ook langs erf-paadjes, dus zal wel redelijk te snoeien zijn).

MarliesV
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:32

Glansmispel doet het overal is mijn ervaring. Hij is nu mooi rood, de struik rechts op de foto is een glansmispel en is er in vele formaten. Afbeelding
⚠️ MarliesV kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:51

Fuchsia magellanica

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:57

Rode ribes?

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:01

Je zou een groepje planten/struiken bij elkaar kunnen neerzetten van klein naar groot die na elkaar bloeien. De glansmispel inderdaad, een rode rododendron en een rode hortensia. Die wisselen elkaar af in bloei/roodheid : ) ze kunnen wel flink groot worden alledrie. De eerste twee zijn mooi wintergroen.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:09

Tussen 1 en twee meter kom je al gauw op een struik in plaats van een plant.

Weigela Naomi Campell bloeit donkerroze rood. Contrast verhogend te gebruiken (vooral in combinatie met (licht)groene tinten) bloeit wel mei juni maar het paars -rode blad haalt de hele zomer een plek in het groen op.

Cotinus coggygria royal purple bloeit met roze rode pluimen die lang aan blijven maar het rode eivormmige blad zou op die plek ook heel mooi tot zijn recht komen

Een roodbladige treurbeuk Fagus sylvatica ‘Purpurea Pendula’ zou op die plek ook niet verkeerd zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:38

Wij hebben een red robin. Prachtige struik!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:50

Ik dacht gelijk aan een Rhodondendron, blijft groen in de winter en is in vele kleuren en uitvoeringen te krijgen. Gaat goed op arme grond, felle zon en weinig aandacht. Snoeien kan volgens mij ook prima in het koude seizoen (geen ervaring mee, ik heb ze in potten dus laat ze naar de pot groeien).

Afbeelding

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 00:11

Wij hebben sinds gisteren een Photunia Pink Marble! Niet bloeiend, wel compact en kleurrijk roze/rood/wit/groen. Volgensmij inderdaad dezelfde als een glansmispel, al is die van ons wel weer heel anders van kleur. De Red Robin is veel roder, en die van ons loopt meer over van groen, naar meer wit, en dan roze/rood in de punten.

https://www.mijntuin.org/plants/12177-g ... ink-marble

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 01:11

Tuinhibiscus. Zijn ook in rood verkrijgbaar

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 01:27

De red robin hebben wij als struik in de tuin. Die zou bij jou ook mooi staan. Je hebt ze ook evt op stam. Makkelijk in onderhoud en erg mooi qua kleur.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 02:31

Ik heb zelf van de week een lampenpoetser op stam gekocht, wellicht vind je dat leuk? Al weet ik niet of die het goed zou doen op een klei-achtige grond.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 06:24

xSCWx schreef:
Ik dacht gelijk aan een Rhodondendron, blijft groen in de winter en is in vele kleuren en uitvoeringen te krijgen. Gaat goed op arme grond, felle zon en weinig aandacht. Snoeien kan volgens mij ook prima in het koude seizoen (geen ervaring mee, ik heb ze in potten dus laat ze naar de pot groeien).

[ [url=m/9mH6lM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rhododendron en kleigrond is naar mijn weten niet ideaal.

Ik kijk vaak op de website van Appeltern om de ideale plant te vinden. Dit zijn de resultaten met jouw wensen. Maar ik denk dat als je wat met de bloeitijd speelt je meer resultaten hebt.

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/plan ... 5B%5D=Rood

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:44

Roodbladige esdoorn (acer palmatum)
Berberis thunbergi roodbladig
Allebei redelijk onderhoudsvrij en kunnen in zon op kleigrond.
Cotinus, al genoemd, is ook prima geschikt, mooi dieprood blad, maar komt erg laat in blad (hier zijn de knoppen nu nog amper zichtbaar)
Verder zou je toch eens kunnen kijken naar een sterke roodbloeiende struikroos, van een type zoals ze die in plantsoenen toepassen. Daar heb je, behalve goed terugsnoeien in het vroefe voorjaar,op klei geen omkijken naar en ze bloeien lang.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 17:02

Dank voor het advies!

Ik heb een cotinus gekocht! Ben heel benieuwd hoe die gaat uitgroeien!