Een vegetarische vraag.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Een vegetarische vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 23:19

Komt van een plant.

Nee grapje.
Wist anders geen titel. :')

Hoeveel dieren blijven er "leven" of worden niet gefokt, als je één dag geen vlees eet?

Wij eten sinds een paar maanden, drie dagen in de week geen vlees, soms vier.

Discussiëren waarom we niet helemaal over gaan is niet van belang en wordt ook niet op gereageerd.
Tevens discussiëren over gezondheid en dat soort dingen is ook niet van toepassing en wordt ook niet op gereageerd, althans niet door mij.

Ik ben alleen er alleen benieuwd naar, hoeveel dieren je eigenlijk niet op eet, als je één dag geen vlees eet... Of drie!

We zijn met twee personen.

CastaMickeyJarig

Re: Een vegetarische vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:20

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 01:02

CastaMickey schreef:

Die cijfers kloppen echt niet. Baas van ml heeft een melkveebedrijf en slacht jaarlijks 1 zelfopgefokte stier (holstein, dus geen vleesras). Hier eten 12 personen 1 heel jaar van. En dan wordt er elke dag vlees gegeten door die 12

12 veganisten besparen dus 1 koe per jaar.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 13-04-20 01:12, in het totaal 4 keer bewerkt

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 01:09

daffie1986 schreef:
Die cijfers kloppen echt niet. Baas van ml heeft een melkveebedrijf en slacht jaarlijks 1 zelfopgefokte stier (holstein, dus geen vleesras). Hier eten 12 personen 1 heel jaar van. En dan wordt er elke dag vlees gegeten door die 12.

Dan eten ze weinig (minder dan gemiddeld) vlees.
Een gemiddelde niet vlees stier geeft 300 kilo vlees.. dat is minder dan 1 kilo per dag.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-04-20 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 01:13

daffie1986 schreef:
En dan wordt er elke dag vlees gegeten door die 12, en dat zijn vaak min. 200 grams porties per persoon.

Dat is 876 kilo per jaar.. dat zijn 2 dikbil stieren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 01:14

Hier wordt homekill gedaan en geloof me, vlees dat daar vanaf komt bedaard in Nederland bij het afval.

Edit: er wordt hier gewoon nog heel veel wel gebruikt.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 13-04-20 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 01:15

daffie1986 schreef:
Hier wordt homekill gedaan en geloof me, het meeste vlees dat daar vanaf komt bedaard in Nederland bij het afval.

Nee hoor. Het meeste vlees gaat echt niet naar het afval.
Heb net aan mijn man gevraagd.. zij lieten altijd thuis slachten en wij kregen later ook altijd wat vlees.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 01:16

Brainless schreef:
daffie1986 schreef:
Hier wordt homekill gedaan en geloof me, het meeste vlees dat daar vanaf komt bedaard in Nederland bij het afval.

Nee hoor.
Heb net aan mijn man gevraagd.. zij lieten altijd thuis slachten en wij kregen later ook altijd wat vlees.

Wij krijgen er ook vlees van. En ik heb die porties gewogen en die zijn toch echt groter dan de Nederlandse.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 01:19

Maar goed, dan maken we er voor het gemak 2 runderen van. Dan nog kloppen de cijfers die opgenoemd worden niet.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 01:22

Dan eten ze echt meer dan 1 stier.. kan niet anders.
edit: wat je al zei.. :+

Wij deden met 1/4 koe en 1/2 varken 6 maanden (4 personen).
Dan heb je ca 700 gram per dag.
Ze maken dan ook gehakt (half om half), draaien ze worsten, heb je speklappen met zwoerd, heb je ook (ligt er soms aan hoe verdeeld) de lever/tong/staart/varkenspoten/merg voor soep enz.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 02:34

Waar ik ook benieuwd naar ben nav dit topic, beetje dezelfde vraag;
Hoeveel mensen die een keer per week vegetarisch eten heb je nodig om een koe te besparen?

Maar het is nu te laat voor mij om te rekenen, ik doe morgen een poging. Ik ga wel dit topic volgen enorm interessant! Leuke vraag maralyn

Stybba
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 04:40

Wij eten ook regelmatig vegetarisch, maar wat ik me afvraag is of de in theorie bespaarde dierenlevens ook echt bespaard blijven in de praktijk. Hebben supermarkten hun inkoop van vleeswaren ook echt aangepast op dat iedereen onverwachts een keer een dag (of met meer) geen vlees eet, of houden ze een vergelijkbare voorraad aan als voorheen om zoveel mogelijk beschikbaar te hebben voor de klant? En natuurlijk iets verder terug, of de boeren voor de Nederlandse markt (vlees afkomstig van Nederlandse slachthuizen en import) ook minder zijn gaan slachten?

Manou
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 07:38

Het is niet alsof iedereen tegelijk en onverwacht een dag kiest waarop er geen vlees gegeten wordt, dat zou inderdaad lastig zijn voor de supermarkten. Dit gaat over een langere periode waarin de gemiddelde vraag daalt als meer mensen dit doen en daar past dan de supermarkt het inkoopbeleid op aan. Net als ieder ander product waar de vraag naar verandert.

Stybba
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:58

Manou schreef:
Het is niet alsof iedereen tegelijk en onverwacht een dag kiest waarop er geen vlees gegeten wordt, dat zou inderdaad lastig zijn voor de supermarkten. Dit gaat over een langere periode waarin de gemiddelde vraag daalt als meer mensen dit doen en daar past dan de supermarkt het inkoopbeleid op aan. Net als ieder ander product waar de vraag naar verandert.

Dat snap ik, maar ik vroeg me af hoe groot de impact tot nu toe is. Is het al groot genoeg dat supermarkten echt al minder zijn gaan inkopen?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:02

Nou hebben jullie het wel gelijk over de grootste dieren. Als je ziet hoeveel kippen er in Nederland gegeten worden, dan val je van je stoel hoor. Dus een dagje geen kip eten gaat een stuk harder qua “levens sparen”.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:05

NoorW schreef:
Nou hebben jullie het wel gelijk over de grootste dieren. Als je ziet hoeveel kippen er in Nederland gegeten worden, dan val je van je stoel hoor. Dus een dagje geen kip eten gaat een stuk harder qua “levens sparen”.

Kun je nagaan wat een dagje geen garnalen eten uitmaakt in aantallen. Of geen beschuit met muisjes.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 09:07

NoorW schreef:

Één x per week. Ongeveer 150-200 gram totaal (dus twee personen)
Aan kip.

Gehakt half om half pakken we één of twee x per week.

Worstjes zijn varken (of slavink, of speklapjes)
Één x per week.
Of spekjes door een gerecht zoals stamppot, met een vegetarische rookworst.

De rest is dus, groenteburger, kaas spinazie rondos, zelfs de "kip" nuggetjes, eigenlijk verschillende soorten.
Soms ook alleen maar een ei.

Oomens...

Beschuit met muisjes... :')
Jij mag blijven!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:12

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:13

daffie1986 schreef:
CastaMickey schreef:

Die cijfers kloppen echt niet. Baas van ml heeft een melkveebedrijf en slacht jaarlijks 1 zelfopgefokte stier (holstein, dus geen vleesras). Hier eten 12 personen 1 heel jaar van. En dan wordt er elke dag vlees gegeten door die 12

12 veganisten besparen dus 1 koe per jaar.

Hoezo zouden de cijfers niet kloppen?

De cijfers die erin staan gaan over een heel mensenleven.
De gemiddelde Nederlander eet zo'n 1924 dieren in zijn leven, bestaande uit:
1196 kippen (1150 vleeskippen en 46 legkippen)
686 vissen (553 wilde vissen en 133 kweekvissen)
32 varkens
5 geiten/schapen
5 koeien (waarvan 1 kalf)

Wat omgerekend 25 dieren in een jaar zijn (waarvan voornamelijk kippen). Dat gaat dus niet om 1 koe per jaar, maar 5 koeien over een héél mensenleven.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:40

oomens schreef:
NoorW schreef:

Kun je nagaan wat een dagje geen garnalen eten uitmaakt in aantallen. Of geen beschuit met muisjes.

Ja die kun je ook maar beter laten staan :')

Mijn punt is meer dat je het een beetje moet middelen over alle soorten vlees die gegeten worden (ook verwerkt in allerlei producten) en niet alleen moet tellen in dikke stieren om een realistisch beeld te krijgen.