grindmatten onder grind of alleen worteldoek? ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

grindmatten onder grind of alleen worteldoek? ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 19:48

Wij gaan aankomende maand onze voortuin aanpakken. Deze is vrij groot 10 x 17 en in het grootste deel van de voortuin komen kiezels
Aangezien er ook auto`s en fietsen ed eroverheen gaan, de loods in, twijfelen wij of er grindplaten/ matten onder moeten of niet. Ook zal er incidenteel een auto geparkeerd worden. Er is nog een ander oprit waar wij voornamelijk parkeren maar om de loods in te komen zullen wij wel over het grind moeten.

Ze zij vrij duur in aanschaf en wij hebben min. 100 m2 nodig
Is die dure aankoop dit ook waard?

Er zal niet dagelijks overheen gereden worden, loos is meer een te groot uitgevallen fietsenstalling en werkplaats voor mijn man zijn auto ( die nu ook al 10 jaar niet verplaatst is)
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 12-04-20 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18
🏆 Paardenfluisteraar

Re: grindmatten onder grind of alleen worteldoek? ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:53

Ik zou er zeker grintmatten onder doen anders ben je constant je grint weer terug aan het vegen. Ik zou alleen worteldoek als je er overheen gaat lopen of het puur decoratief is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:23

Nieuw grind/kiezel is rampzalig om op te lopen. Combi van droog strandzand en een ballenbak >;) .

Dus als je er regelmatig overheen moet dan zijn roosters (plaatselijk) zeker aan te raden.

Ga je er met een auto op dan zal je daarna sporen moeten harken.

Na verloop van tijd gaat het wel steviger liggen omdat je altijd wat vervuiling van zand krijgt.

Misschien een optie om niet voor gewoon kiezel/grind te gaan maar split? Is iets duurder maar als je dat aantrilt ligt het wel vast en stabiel.

Worteldoek zou ik er altijd onder doen of je moet er aangetrild puin onder leggen. Leg je grind gewoon op het zand dan ben je het binnen een paar jaar kwijt en ligt je zand vrolijk bovenop.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 20:28

op alleen zand komt het zeker niet te liggen, maar ik vraag mij af of alleen worteldoek ook genoeg is omdat er af en toe auto`s overheen gaan komen, of dat ik dan zeker die grindplaten ( zit al worteldoek onder) moet hebben, al dan niet met ook nog eens een fundering eronder.
Ze zijn erg uur, voor deze oppervlakte ben ik alleen al aan de platen ruim 1250 euro kwijt en die wil ik ook alleen uitgeven als het echt meerwaarde heeft

belle_boef
Amazone

Re: grindmatten onder grind of alleen worteldoek? ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:45

Dan zou ik voor roosters gaan waar worteldoek aan vast zit. Scheelt een hoop irritatie op de lange termijn.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:14

Eerste stabilise (cementlaag) leggen hoor als je er met auto's overheen gaat. Een cm of 15. Daarop matten (anders gaat je grind schuiven) en dan het grind.
Zo pats boem matten en wat grind is een recept voor verzakking en elke dag grind vegen.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:30

Toevallig hebben wij van het weekend grind met grindmatten neergelegd. Ik zou het zeker aanraden! Het ligt super stabiel en we kunnen er met gemak met kruiwagens, fietsen etc. overheen rijden, maar ook met lopen is het al fijn dat het stabiel ligt. In een vorig huis hadden we alleen worteldoek en dat was alleen met lopen al een heel verschil qua stabiliteit en comfort. En dit was dezelfde laagdikte (5cm) als die we nu hebben gebruikt.

Wij hebben grindmatten met worteldoek eronder gebruikt. Supersnel en makkelijk te leggen en op maat te maken in de hoekjes als dit nodig is. Wij zijn er in ieder geval erg tevreden over :)