Wat doet deze bij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee_RS

Wat doet deze bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 18:38

Al een aantal dagen valt het me op dat 1 of meerdere bijen (dat weet ik niet, maar er zijn nooit tegelijkertijd 2 bijen) bijzonder gefascineerd zijn door mijn muur en zithoek in de tuin. Het lijkt alsof hij ergens naar op zoek is. De hele muur wordt gecheckt en in ieder gaatje wordt er gekeken of er een mogelijkheid is om er in te kruipen. Is hij/zijn zij echt wel een minuut of 15 mee bezig.
Hij kruipt nu de hele tijd in een gaatje in de muur (tussenmuur naar de tuin van de buren), zit daar even in en vervolgens vliegt hij weg, om na 30 seconden weer terug te komen.

Wat is er met deze bij aan de hand? Kan ik iets doen om hem weg te houden? Want dit begint echt behoorlijk irritant te worden. En moet ik me nu zorgen maken dat er daar een nest gemaakt wordt?

Heb echt geen verstand van bijen :+
Laatst bijgewerkt door Esmee_RS op 10-04-20 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Wat doet deze bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:40

Ja. Lijkt me wel. Bijen zijn wel nuttig!
Laat ze maar een nest maken enkel dan een imker. Die komt het nest dan halen geloof ik.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:44

Het kan ook een metselbij zijn, die kruipen wel vaker in holletjes, leggen daar hun eitjes en maken ze dan dicht. Dat worden geen nesten en is ook helemaal niets om bang van te zijn.
Het hoeft dus niet per se een nest te worden, en als dat wel zo lijkt dan kan je altijd de imker bellen!
Bijen zijn heel nuttige dieren.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 18:47

Hij kruipt nu steeds in het gat, vliegt eruit en vliegt 2 meter weg, komt weer terug en het begint weer van voor af aan. Lijkt wel iets mee te nemen uit het gat (of beter gaatje, is zo’n plastic rond buisje in de muur) want hij laat telkens iets vallen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:48

vele zoeken nu een plekje km een nest te maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:02

Waarschijnlijk idd gewoon een solitaire bijensoort die een nestje maakt
Hoef je je echt niet druk om te maken
Dat word echt geen bijenvolk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:16

Niet weghouden. Bijen zijn zeer nuttig, en moeten beschermd worden.
Waarschijnlijk is het gewoon zoals gezegd een solitaire bij. Daar heb je geen last van.

Een zwerm komt altijd met een zwerm :P als die gaan nestelen kan je een imker bellen, dan is er ergens een clubje bijen te laat gesplitst en gaan ze zwermen. Dan komt een imker ze weer halen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:20

Leuk juist!
Hang een bijenkast op, dan zal hij daarin verder gaan. En dan komen er meer. Superleuk!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:22

Dat is waarschijnlijk een metselbij. Daar zijn nou juist de insectenhotels voor. Het is een solitaire bij die een nestje maakt door steeds in het gat een muurtje te metselen en zo verschillende eitjes te leggen in compartimenten. Echt heel mooi om te zien.

Afbeelding

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:31

Ik denk ook een solitaire bij die een plekje zoekt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:34

Deze bij zoekt inderdaad een nest plek :)
solitaire bijen steken zelden aangezien ze geen groot nest en dito honingvoorraad hoeven te beschermen, dus je hoeft er niet bang voor te zijn. Bovendien zijn ze onwijs nuttig!
Lekker zn gang laten gaan dus

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:41

Dit hebben wij ook elk jaar. Vanmiddag zat ik nog te kijken naar alle bijen die bij ons steeds de muur in en uit kruipen :D Ze doen het elk jaar en we hebben nog nooit last gehad van ze :)

We hebben ook een insectenhotel waar de bijen nu ontzèttend druk omheem zoemen elke dag. Echt leuk om te zien :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:59

Metselbijen zijn echt super gezellig, hebben ze hier altijd naast de achterdeur en ze zijn erg blij met hun plekje. Soms vliegen ze bijna naar binnen maar dat is dan ook de meeste last die ik ooit van ze heb. In ons nieuwe huis komt een hotelletje te hangen :j

Leo
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:25

Klinkt als metselbijtjes. :)
Super leuke, nuttige beestjes die volkomen onschuldig zijn. Lekker laten vliegen dus!

Wij zijn 3 jaar geleden begonnen met een klein metsenbijen volkje in de tuin, inmiddels hebben we twee hotels en twee grote balken met gaatjes hangen en is het een drukte van jewelste en hebben ook de buren hotels opgehangen die ze gaan bewonen. Zo leuk!

De mannetjes hangen voor de gaatjes om de vrouwtjes op te wachten. De vrouwtjes kruipen er eerst vooruit in, draaien dan om en gaan achteruit terug, vaak helemaal geel van de stuifmeel. Dan bouwen ze hun nestje en kun je ze ook zien vliegen met stukjes zand / klei. Erg leuk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:29

Metselbijtjes <3
Wij hebben ze ook. Ze zijn superleuk en heel nuttig! Ze doen ook niets dus je hoeft niet bang voor ze te zijn.
Hier komen ze ieder jaar in het insectenhotel bivakkeren. Heel leuk om te zien!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:30

Metselbijtjes idd :j Lekkere fluffy dikzakjes zijn het <3 Niet agressief, en echt heel leuk om naar te kijken! Ze doen hun naam eer aan, binnenkort zal het gaatje in je muur dus weer keurig dichtgemetseld zijn :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:32

Grappig. Ik heb een stalhommel. Hij zoemt bizar hard en is net als jouw bij, enorm geïnteresseerd in de muur.
Gaat ook rustig op he tvlas zitten om te kijken of er gaatjes bij de grond zitten.

Hij is er elke dag en doet verder niemamd kwaad maar vond het eerst wel spannend.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 12:55

Vind het wel leuk om te zien :) Ze (neem aan dat het een vrouwtje is?) komt nu steeds met stuifmeel/nectar naar het nestje, is dat het voer voor de larven straks? En wanneer komen de larfjes uit?

Leuk idee zo’n hotel. Las op Google dat er wel veel slechte varianten in de omloop zijn, iemand hier aanrader voor een goede?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:33

Je wilt dan een hotel eigenlijk voor 1 soort. Dus niet zo eens met stro, dennenappels, takjes en buisjes. Gewoon 1 met alleen buisjes. Die buisjes (liefst bamboe) moeten aan de achterkant dicht zijn, en glad aan de binnenkant :) Hier hangt er 1 van natuurmonumenten, maar er zullen vast wel meer goede hotels zijn. En je kunt ook zelf iets maken natuurlijk. De buisjes moeten 6-7mm diameter zijn dacht ik. En als je dan toch bezig bent: bloemen vinden ze ook heel fijn :D

Volgens wikipedia (heel betrouwbaar *D ) komen de eitjes na 2 dagen uit, en popt de larve na 5 weken. Maar de nieuwe bijtjes vliegen pas volgend jaar voorjaar uit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:42

Leuk, heeft het bij jou een fijn plekje gevonden, lekker laten gaan. :j

Rosse (gehoornde) Metselbij, mannetje.

Afbeelding

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 19:58

Vind het echt wel leuk om te zien, hij is echt ijverig bezig de hele dag! Weet het nestje echt feilloos te vinden. Gaat eerst met zijn kop naar voren in het nestje, dan blijft ie er in en na een tijdje kruipt hij eruit, draait hij zich om en gaat ie met zijn kontje eerst achteruit erin :D Vraag me echt af wat hij daarbinnen allemaal aan het doen is hahaha

Gave foto!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:07

Zijn zeldzame en bedreigde bijen. Fijn dat ze bij jou rondhangen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:27

Lekker laten zitten waar 'ie zit! Volgens mij worden metselbij-nestjes niet zo heel groot en ze doen niemand kwaad. :D