Mobiele airco: welke is nou het best?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mobiele airco: welke is nou het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:58

Ik heb afgelopen zomer de knoop al doorgehakt toen ik voor de vijfde nacht op een rij badend in mijn eigen zweet wakker werd, een blik op de thermostaat wierp en zag dat het maarliefst 42 graden was in mijn knusse slaapkamer: ik wil een mobiele airco. Destijds had ik niet het geld liggen om er gelijk eentje aan te schaffen en het blijkt nog best lastig om er eentje te kopen als het 40 graden is buiten, maar ik heb hier het hele jaar geld voor opzij gezet en nu is het zover: aan het einde van april ga ik er eentje kopen.

Ik ben niet veeleisend, mijn woonkamer hoeft niet gekoeld te worden. Mijn slaapkamer is ongeveer 10-12 m2 en heeft ramen op het noorden. Ik zoek specifiek een mobiele airco die niet al te veel herrie maakt, zo energiezuinig mogelijk is en een afvoerslang voor door het raam heeft. Als het in mijn huis tegen de 40 graden aanloopt hoef ik geen frisse 20 graden op mijn slaapkamer, maar het zou fijn zijn als ik hem net een paar graden koeler dan mijn woonkamer kan krijgen zodat ik in ieder geval comfortabel kan slapen.

Voor dit alles ben ik bereid zo'n 500 euro neer te leggen. Ik heb alleen totaal geen ervaring met mobiele airco's, ik ken alleen de units aan de muur en omdat ik in een huurhuis woon is dat hier geen optie.

Er zullen vast bokkers zijn met een mobiele airco die met me mee willen denken. Wat is de mobiele airco van mijn dromen en waar koop ik hem?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:05

Voor 500 euro heb je alleen een airco die een koud briesje geeft maar die koelt je kamer niet. Tenzij! je goed oplet.

Het verhaal met die standaard mobiele airco's is dat als ze maar 1 afvoerslang hebben, ze de lucht uit de kamer opzuigen en die gaan koelen. Daarmee creëer je onderdruk en door alle kieren in de muren zuig je net zo hard weer hete lucht naar binnen.

Dus als je echt geen split op mag hangen (ik mag het in mijn huurwoning overigens wel), kijk dan naar een mobiele airco met in ieder geval twee afvoerslangen en zorg ook dat de slang naar buiten echt geen lucht meer binnen laat. Een raam open en slang naar buiten heeft dus geen zin, dan moet je op zijn minst een plank die precies in het raam past hebben.

Wil je het echt goed doen neem dan een mobiele split-unit. Voordeel is dat die een dunnere slang heeft en ook overdruk creëert. Ze zijn zeldzaam, dus zou gelijk je slag slaan en deze pakken: https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en ... ousPage=lr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:29

Ik kan zo'n buitenunit nergens kwijt als ik mijn slaapkamer wil koelen, die zou ik dan op mijn vensterbank moeten zetten en dat levert enorm veel gedoe op. Ik was in de veronderstelling dat een losse mobiele airco wel een paar graden koeling op kon leveren, maar dat klopt dus niet?

Edit: overigens heb ik wel gezien dat er speciale hoezen bestaan die je om de kier in je raam kan hangen en waar alleen de slang van de mobiele airco uit komt. Ik was sowieso van plan om die erbij te kopen.

Boras

Re: Mobiele airco: welke is nou het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:49

Mijn kwetsbare moedertje van 83 met ernstig hartfalen en heftige COPD krijgt er zomers eentje in haar appartement geplaatst door het verpleeghuis waarin ze woont. Dat is hard nodig om te hittegolven van tegenwoordig te kunnen doorstaan.

Je hoort/leest inderdaad vaak dat mobiele airco's niet werken. Ik ben het er niet mee eens. De mobiele airco in het appartement van mijn moeder zorgt voor een heerlijk koel leefklimaat tijdens hete zomers. De verzorgsters komen er graag even uitpuffen. In de gezamenlijke huiskamer hangt er een aan de buitenmuur, maar daar wordt het lang niet zo koel.

Die van mijn moede is een AEG. Een ronde toren, retro, niet lelijk. De technische dienst heeft de slang netje naar buiten gehangen, met een afdekplaat. Dat zit heel netjes afgesloten.

Als ik in deze link kijk, zijn er andere modellen die nog beter worden gewaardeerd.

https://www.aeg.nl/home-comfort/air-com ... ditioners/

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:55

Mijn ervaring is dat het wel degelijk koelt of vooral een koeler gevoel geeft, omdat je koude lucht voelt. Zolang deze aan staat, het effect is redelijk snel weg zodra je de airco uit zet. Ik vond die van ons teveel herrie maken om aan te laten staan tijdens het slapen.
Toch was ik er blij mee, je had in elk geval even een koelere ruimte om (hopelijk) in slaap te vallen en na het douchen kon ik mij fatsoenlijk aankleden zonder dat je alweer stond te zweten in je 30+graden slaapkamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:56

Ik heb er nu dankzij de link van Boras eentje op het oog. Die is mooi, ik kan er een kit bij kopen om het raam er redelijk voor af te sluiten en hij is energiezuinig dus ik kan hem evt ook 's nachts aan laten staan of 's morgens op een timer weer aan laten gaan. Denk dat ik daarvoor ga. Eerlijk gezegd is alles beter dan in een kamer waar het 40 graden is in slaap proberen te vallen, ik kan echt niet helder laten weten hoe ongelofelijk vermoeiend dat is en wat dat doet met je mentale gezondheid op een gegeven moment :=

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:07

Wij hadden ook een oude 2e hands mobiele airco op de kop getikt toen voor ons slaapkamertje van 15m2 met de slang uit het raam, was die 100 euro en het sjouwwerk zeker waard.

Heeeerlijk was dat, de kamer voelde een stuk koeler aan als je erin kwam en het koude briesje was goed te doen. Bij ons werd het ook rustig 45 graden boven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:12

Dat is niet te doen joh.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:10

Wat een klets choiix.

Wij hebben een mobiele airco van AEG, deze volgens mij: https://www.wehkamp.nl/aeg-axp26u338cw- ... -16170015/

Geweldig ding. Wij hadden de slang naar buiten en dan het gordijn ervoor. Geen plank oid ter afsluiting van het raam. De slaapkamer was binnen een half uur graden koeler en er is afgelopen zomer geen probleem geweest om het tot 21-24 graden te koelen. Ook niet toen het buiten 40 graden was.

Ik vind 'm wel veel geluid maken, maar dat hoort erbij vrees ik.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:27

Wij hebben inmiddels 2 mobiel airco's en of die werken!
In ons vorige huis koelden met de ene de woonkamer en met de ander de slaapkamer.
Volgens mij hadden we het op de heetste dagen (en hele dag zon) nog zo'n 23-24°C in huis.
Eentje is van Eurom en de ander weet ik zo niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:28

Bedankt voor de ervaringen! Ik voel me er wel goed bij, vooral omdat het om een kleine ruimte gaat en ik de woonkamer echt niet hoef te koelen. Het is meer zodat ik kan slapen en zodat ik een plek heb waar ik tenminste een beetje kan ontsnappen aan de warmte.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:45

Ik ga ook eens lezen over BTU ( ik neem aan dat dat het vermogen is voor … m3 ?) en decibellen. Maar wat is nu een redelijke hoogte aan db voor een slaapkamer ?

edit: ooh BTU zegt wat over het koelvermogen zie ik net. Dus hoe hoger de BTU hoe beter hij koelt ??
Laatst bijgewerkt door Maris op 23-04-20 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:46

Ik denk dat het aantal decibellen heeeeel erg afhankelijk is van wat je gewend bent en waar je doorheen kan slapen. Mijn lichaam voelt altijd heel goed aan dat in een koele kamer slapen even belangrijker is dan in een stille, want ik slaap ook met mijn oude luidruchtige ventilator aan heel goed door. Degene die ik besteld heb produceert 65 decibel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:47

Je hebt gelijk mbt db !
Zou het ook zin hebben de airco van te voren een paar uur lang aan te zetten en dan uit als je gaat slapen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:49

Maris schreef:
Je hebt gelijk mbt db !
Zou het ook zin hebben de airco van te voren een paar uur lang aan te zetten en dan uit als je gaat slapen ?

Denk het wel, mijn plan is ook niet om hem de hele nacht te laten loeien en ik wil juist dat zodra ik in bed ga liggen het koel is in mijn kamer. Dan misschien nog een uurtje door en dan vind ik het prima als hij 's nachts iets minder koud staat of op een gegeven moment afslaat.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:51

Emmaa_ schreef:
Maris schreef:
Je hebt gelijk mbt db !

Denk het wel, mijn plan is ook niet om hem de hele nacht te laten loeien en ik wil juist dat zodra ik in bed ga liggen het koel is in mijn kamer. Dan misschien nog een uurtje door en dan vind ik het prima als hij 's nachts iets minder koud staat of op een gegeven moment afslaat.

Dat werkt niet, juist door hem aan te laten blijft het koel. Anders warmt het ook weer binnen no-time op.

Zelfs onze vast units laten wij de hele nacht lopen. Zodra ik opsta zet ik hem uit, wat handig is voor mijn kerel, want die zwemt 1,5 uur later dan vanzelf het bed uit. :D

Als hij dan beneden komt is dat ook weer koel want daar zet ik de airco aan als ik beneden kom.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:53

Emmmaa, welke heb jij besteld ?

En ik zie totnutoe overal een afvoerslag van zo'n 1,5 meter lang. Begint zo'n slang dan onderaan de airco ? Want de ramen zitten op 1.20 hoogte ofzo, dus 1,5 is best krap.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:58

Ik heb een losse airco. Doet zijn werk maar
Bij 30+ graden mag je hem overdag wel aanzettennom het in de avond 18 graden te hebben.

Als je een slang door het raam hebt zorg wel dat je dan ook een frame hebt zodat je het raam kan afsluiten anders geërfde airco geen zin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:07

KimD schreef:
Dat werkt niet, juist door hem aan te laten blijft het koel. Anders warmt het ook weer binnen no-time op.

Zelfs onze vast units laten wij de hele nacht lopen. Zodra ik opsta zet ik hem uit, wat handig is voor mijn kerel, want die zwemt 1,5 uur later dan vanzelf het bed uit. :D

Als hij dan beneden komt is dat ook weer koel want daar zet ik de airco aan als ik beneden kom.

Hmm ja dat is wel weer zo. Ik zou hem dan wel minder koud zetten denk ik? Ik hoef het niet de hele nacht zo koud te hebben als ik het graag wil als ik naar bed ga.

Ik heb trouwens wel gekozen om een iets duurdere te kopen, omdat ik hem ook in mijn thuiskantoor wil kunnen neerzetten. Dat is een nog warmere kamer :=
@Maris ik heb deze gekocht: https://www.coolblue.nl/product/809827/ ... x-pro.html

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:19

Die van mij staat op 21 graden.

Op de hele hete dagen staat hij de hele dag aan, dan trekt hij de bovenverdieping (stelt niet zoveel voor hoor, 2 kamertjes) koel waardoor het hele huis wel iets koeler lijkt.

Als deze ooit kapot gaat komt er direct weer een nieuwe. Ik vind het een van mijn beste aankopen ooit, zeker qua comfort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:25

Ja ik vond het altijd een enorme luxeaankoop maar het is mijn kantoor nu al 26 graden. Nu nog prima vol te houden met het raam open maar als ik de hele zomer thuis moet werken ga ik dat echt niet volhouden. Dus die 'luxe' wil ik mezelf dan ook wel gewoon gunnen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:43

Allemachtig... nu al zo warm bij jou binnen?
Wij zetten de airco op de slaapkamer een uurtje van tevoren aan. Uit als we gaan slapen. We hebben een afstandsbediening waarmee we hem vanuit bed nog wel weer eens aan wilden zetten als het te warm werd in de nacht.
In de woonkamer zetten we hem aan als we beneden komen, en stond ie meestal aan tot de schemer.

We zijn sinds januari verhuisd naar een woning met rieten dak en dikke muren. Daar is het gewoon nog koud binnen, ondanks dat het raam en de keukendeur de hele dag open staan. := Dus geen idee wanneer we onze mobiele airco's weer nodig zijn. Het kostte wat, maar zeker voor onze honden onmisbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:44

Myfairytale schreef:
Allemachtig... nu al zo warm bij jou binnen?
Wij zetten de airco op de slaapkamer een uurtje van tevoren aan. Uit als we gaan slapen. We hebben een afstandsbediening waarmee we hem vanuit bed nog wel weer eens aan wilden zetten als het te warm werd in de nacht.
In de woonkamer zetten we hem aan als we beneden komen, en stond ie meestal aan tot de schemer.

We zijn sinds januari verhuisd naar een woning met rieten dak en dikke muren. Daar is het gewoon nog koud binnen, ondanks dat het raam en de keukendeur de hele dag open staan. := Dus geen idee wanneer we onze mobiele airco's weer nodig zijn. Het kostte wat, maar zeker voor onze honden onmisbaar!

Jep... Ik heb grote ramen op het zuiden en ik woon vlak onder het platte dak dus de temperatuur loopt hier gewoon snel op. Het koelt nu (gelukkig) 's nachts nog wel af, maar over een paar weken is dat voorbij en is 26 hier gewoon de gemiddelde minimumtemperatuur.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:48

Het helpt echt wel heel fijn op warme appartementen. Mijn oude appartement werd ook gemakkelijk 40 graden in de zomer, dus toen ik moest blokken voor studie was ik zo wanhopig dat ik naar de praxis gereden ben en er eentje heb meegenomen :=
En ja, met een split-unit, die we nu in het huis hebben, krijg je het inderdaad wél die ingestelde 18 of 20 graden, dat lukt met die mobiele niet. Maar dat was ook mijn verwachting niet.Die mobiele was echt ruim genoeg verkoeling dat het gewoon aangenamer werd. Ik zweette eerst gewoon van de tafel af met studeren, als je tv keek kon je na een half uur zwemmend tv kijken, dat enorme hete gevoel ging gewoon weg. Het wordt een stuk aangenamer met zo'n ding. Kies er dan wel eentje die genoeg vermogen heeft zodat het ook echt wat doet en hij moet wel aan blijven anders is het in no-time wel weer warm ja. Hoewel dat wel wat beter went dan wanneer het constant zo warm is. Als er in het zuiden iemand eentje wilt overnemen dan heb ik er een staan, wij hebben nu split units en hij is hier ook eigenlijk overbodig. Afgelopen jaar met die hete dagen zelfs geen 30 graden geworden in huis :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:02

Ik heb een mobiele airco staan die je voor een klein prijsje over mag nemen om even te kijken of het iets voor je is. Ik heb een split unit laten installeren want het was of wakker liggen door de warmte, of wakker liggen door het geluid van de mobiele airco. Weinig geluid maken die mobiele airco's allemaal niet omdat het werkzame apparaat in dezelfde kamer staat, bij de split-unit staat het werkzame apparaat buiten en heb je binnen maar een klein beetje geluid.