Digitale wereld vs. papier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Digitale wereld vs. papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 22:52

Vroeger als je een adres of telefoonnummer opzocht van een persoon of een bedrijf dan moest je op zoek gaan in één van deze;

Afbeelding

Afbeelding

Met een beetje mazzel was er in die plaatsnaam maar 1 iemand met de achternaam die je zocht en als je al een straat wist kwam je ook ver.

Hoe kan het dan zijn dat in het digitale tijdperk ik vandaag post ontving van een bedrijf bestemd voor een medewerker of bewoner van het verzorgingshuis in mijn straat.
Persoon en zelfs de naam van het huis staat erop, postcode behoort toe aan een andere plaatsnaam (wat niks te maken heeft met het huis)
Enige wat klopte was de straatnaam, zelfs van het huisnummer hadden ze een potje gemaakt.

Is niet de eerste keer en het zal bij lange na ook niet de laatste keer zijn dat ik post ontvang voor een bewoner of personeel (verpleegkundige/ fysiotherapeuten/ algemene bedrijfsdingetjes) van dat verzorgingshuis.

Dat de postbode niet zelf meer kan em mag nadenken is me al een flinke tijd duidelijk. Ontvang wel vaker verkeerd bezorgde post.
Blijkbaar heb ik veel huisgenoten :+

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:20

Onali schreef:
Hoe kan het dan zijn dat in het digitale tijdperk ik vandaag post ontving van een bedrijf bestemd voor een medewerker of bewoner van het verzorgingshuis in mijn straat.
Persoon en zelfs de naam van het huis staat erop, postcode behoort toe aan een andere plaatsnaam (wat niks te maken heeft met het huis)
Enige wat klopte was de straatnaam, zelfs van het huisnummer hadden ze een potje gemaakt.

Onduidelijk stukje, maar was het er niet gewoon verkeerd opgeschreven?

Anne.

Re: Digitale wereld vs. papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:50

Omdat post nogsteeds met de hand gesorteerd en verspreid wordt waarbij er gekeken wordt naar postcode en huisnummer.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:52

Ach ik heb nog steeds een brief die begin februari is verstuurd niet binnen. _O-
Waar het wel gebleven is mag Joost weten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 14:09

Aight schreef:
Onali schreef:

Onduidelijk stukje, maar was het er niet gewoon verkeerd opgeschreven?

Het is een sticker niet met de hand geschreven.

Even ter verduidelijking:
Handen aan Bed
Pietje Puk
Prinses Beatrixlaan -10
1500 CC Duckstad

Zo staat het op de sticker.
Ik ben niet Pietje Puk, mijn flat heeft ook niks te maken met het zorgcentrum Handen aan Bed.
Ik woon wel op de Prinses Beatrixlaan nummer 10, niet op -10.
Ik woon in Duckstad, maar de postcode is van Gansdorp.

Snap je het nu? :+

Anne. schreef:
Omdat post nogsteeds met de hand gesorteerd en verspreid wordt waarbij er gekeken wordt naar postcode en huisnummer.

Maar de postcode is een andere plaats.

Jorex schreef:
Ach ik heb nog steeds een brief die begin februari is verstuurd niet binnen. _O-
Waar het wel gebleven is mag Joost weten.

Heb in februari van Postnl ook een verzoek tot betalen gehad omdat iemand een brief of pakket te weinig had gefrankeerd.
Echter was ik niet de persoon die het verzonden had, maar ik was ook niet de ontvanger.
Wederom enige wat klopte was mijn straat en huisnummer.
Postcode klopte niet en naam klopte niet.

Toen na een paar weken kreeg ik/ de geadresseerde een betalingsherinnering.
Postnl gecontacteerd: kunnen niks voor me doen.
Ben er toen zelf achter aangegaan, fysiek gezocht in mijn straat, social media en later hulp uit de straat gekregen.
Bleek een lerares van 1 van de kinderen te zijn.
Hoe ze dan op mijn straat en huisnummer zijn uitgekomen mag Joost weten.
Ik was het niet.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:28

Als oud postsorteerder en postbezorger wil ik je wel iets proberen uit te leggen hoe het tot voor 3 jaar terug werkte. De machine sorteert de post op postcode en huisnummer. Als die 2 dingen kloppen of ongeveer kloppen (huisnummer kan wel eens afwijken door bijv afbraak of nieuwbouw) komt de post in de des bestemmende wijk te zitten. Als er geen stukpost tussen gezet word (tijdschriften bijv) valt het de sorteerder al niet op. (bovendien mag de sorteerder er niks uithalen)

De postbezorger heeft de opdracht om te bezorgen en kijkt alleen naar het huisnr niet naar naam, straat, postcode of plaats. Dus als er dan post van 10 of -10 tussen zit bezorg je op 10 want dat word je opgedragen. Schrijffouten zijn aan de orde van de dag..
Als je geluk hebt valt het de postbezorger op en belt de postbezorger bij je aan om te vragen of de betreffende post voor jou is, maar eigenlijk heeft hij / zij daar geen tijd voor en is hij/ ook niet verplicht om te doen.

Dus om klakkeloos te zeggen dat die mensen niet na kunnen denken is nogal kort door de bocht..
Ongeveer 2 jaar geleden zijn ze bij postnl met andere machine's (en systeem) gaan werken zodat er nog minder met de hand gesorteerd word dus vallen eventuele fouten nog minder op. Ik heb met het nieuwe systeem nooit gewerkt dus daar kan ik niks over zeggen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 14:41

Het is gewoon vermoeiend, hoe vaak ik wel niet naar de aanliggende straten ben gelopen on zelf de post weg te brengen of naar het verzorgingshuis.

Heb al zo vaak geklaagd en de post wordt dan opgehaald maar de dag erna zit er weer post in mn brievenbus.
Ik zou eigenlijk mijn gegevens aan de salaris administratie moeten doorgeven, word ik er tenminste voor betaald.

En dit was even geen klaagpost over de bezorgers of het systeem maar een combinatie van bezorgers en dat hedendaags blijkbaar mensen slecht adresgegevens opzoeken of verkeerd noteren dat het bij iemand anders terecht komt.

Is trouwens niks nieuwbouw hier, alles staat er al zo'n 60 jaar.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:44

Ah flitzz dat de postbode alleen naar huisnummer kijkt zou wel verklaren. Ik krijg met enige regelmaat hier de post van mijn zus, en zij die van mij. Wij wonen 1 straat bij elkaar vandaan op hetzelfde huisnummer, maar dat is het dan ook, zij is getrouwd dus we hebben ook niet meer dezelfde achternaam ofzo. :=

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:56

De enige tip die ik je dan kan geven is. De geprinte code en postcode die op de envelop staat doorkrassen, dan kan de machine die niet meer lezen..
Dat een afzender laks is, kan je niet een bezorger aanrekenen.. Zoals eerder gezegd de bezorger kijkt alleen maar naar het nummer. Dat is misschien als "leek" moeilijk te begrijpen maar als je dat werk doet en veel post door je handen krijgt en onder tijdsdruk werkt dan leer je dat gewoon..