De anderhalve meter samenleving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 20:17

Als deze intelligente lockdown afgebouwd wordt zullen we nog heel lang in een anderhalve meter samenleving leven.
Dat roept veel vragen op. Ook zijn er heel wat problemen waar een oplossing voor gezocht moet worden.

Een aantal problemen met mogelijke oplossingen staan in dit artikel beschreven.

https://www.parool.nl/nederland/de-1-5- ... gle.com%2F

Wat zijn jullie gedachten hierover en welke specifieke problemen denk jij tegenaan te lopen in het dagelijks leven.

Zertab

Re: De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:19

Mijn werk. Ik ben ergotherapeut. 1,5 meter afstand houden gaat niet. En wat dacht je van de tandarts, orthodontist en fysiotherapeuten? Of festivals, cafés? In mijn ogen gaat dit gewoon niet.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:23

Is het een feit dat de 1,5 meter samenleving de komende jaren blijft, of slechts een verwachting of advies van bepaalde mensen (zoals de gene in het artikel in de OP)?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:23

Ik ben fysiotherapeut. Wel in longrevalidatie en tot nu toe gaat 1,5m nog best meestal :P Heb sowieso geen hands-on werk.

Verder speel ik in een orkest en dat lijkt me niks als iedereen 1,5m uit elkaar zit.

En het OV wordt dan niks als er maar 15 mensen in 1 coupe kunnen zitten. Of ze moeten gewoon de stoelen in plexiglas hokjes maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:25

Hi ja dat dus... contact beroepen

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:34

In het artikel stond ook over basisscholen als kinderen gebracht worden. Ik werk in de kinderopvang en soms komen ouders ook allemaal tegelijk hun kinderen brengen of ophalen. Wordt ook lastig denk ik.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:34

Op kantoor met allemaal 1,5 meter afstand lijkt me ook lastig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:35

Ryder schreef:

Ik hoop eigenlijk dat iedereen nu gemerkt heeft dat thuis werken best prima is :P Zodat het fileprobleem ook verleden tijd is :Y)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 20:39

verootjoo schreef:
Ryder schreef:

Ik hoop eigenlijk dat iedereen nu gemerkt heeft dat thuis werken best prima is :P Zodat het fileprobleem ook verleden tijd is :Y)

Thuiswerken is wel een goed iets. Ook voor het millieu maakt het al een verschil.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:41

Zeker! Maar bij ons op kantoor werken we sowieso al 50% thuis, verplicht. Die 2 dagen met collega’s zijn wel echt zo fijn merk ik nu, ik snak echt naar een werkdag op kantoor.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:42

Ik denk dat je dit geen 1 a 2 jaar vol kan houden zonder hele grote economische en sociale problemen en wat mij betreft gaan we dat dan ook niet proberen..
Straks langzaam afbouwen en misschie n bepaalde zaken wat langer volhouden, maar nog 2 jaar de boel dichtgooien, ik zie echt niet in hoe we dat gaan doen zonder dat de helft van nederland financieel en sociaal aan de grond zit.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:47

Ik werk in een oogartsenpraktijk en wij kunnen moeilijk 1,5m afstand houden. Oogartsen trouwens ook niet. Als ze moeten spiegelen zitten ze bijna neus aan neus.
Als wij de patiënten druppels moeten in doen, metingen moeten uitvoeren kunnen we onmogelijk 1,5m afstand houden...

Thuiswerken in onze sector is ook best moeilijk haha, maar qua file is het wel top. Heerlijk zo zonder file naar het werk :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:49

Als ik dat artikel lees dan denk ik serieus dat dit nooit kan gaan werken. Iig niet langer dan een paar maanden. Of we moeten echt met elkaar accepteren dat bepaalde dingen gewoon niet meer kunnen. Zoals festivals, evenementen, kroegen. Met zijn allen naar het strand, of hutje mutje in het zwembad liggen op een mooie zomerdag. Naar een pretpark. Naar de dierentuin. De Nijmeegse Vierdaagse. En ga zo nog maar even door.

En op mijn werk is 1,5 meter ook niet te doen. Probeer maar eens iemand te helpen met douchen en aankleden. Of tanden poetsen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:05

Ik werk in de kinderopvang, ook een beetje moeilijk om een baby op 1.5 eten te geven

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:08

Ik ben fotograaf en doe voornamelijk newborns en huwelijken. Een bruiloft met alle gasten die 1,5 meter afstand moeten houden wordt vast heel gezellig :')
En met de babytjes in de studio is 1,5 meter afstand ook echt niet mogelijk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:11

xAnthea schreef:
Ik werk in een oogartsenpraktijk en wij kunnen moeilijk 1,5m afstand houden. Oogartsen trouwens ook niet. Als ze moeten spiegelen zitten ze bijna neus aan neus.
Als wij de patiënten druppels moeten in doen, metingen moeten uitvoeren kunnen we onmogelijk 1,5m afstand houden...

Thuiswerken in onze sector is ook best moeilijk haha, maar qua file is het wel top. Heerlijk zo zonder file naar het werk :D

Een langere tijd mondkapjes gebruiken is dan een oplossing misschien?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:13

Danielleeee_ schreef:
Is het een feit dat de 1,5 meter samenleving de komende jaren blijft, of slechts een verwachting of advies van bepaalde mensen (zoals de gene in het artikel in de OP)?

Lijkt me sterk dat het de komende jaren zo is. Je moet ook in je achterhoofd houden dat er druk gewerkt wordt aan een medicijn. En als die er eenmaal is en in massahoeveelheden geproduceerd worden...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:27

Liselot schreef:
Ik ben fotograaf en doe voornamelijk newborns en huwelijken. Een bruiloft met alle gasten die 1,5 meter afstand moeten houden wordt vast heel gezellig :')
En met de babytjes in de studio is 1,5 meter afstand ook echt niet mogelijk.

Veel panorama foto's :+

Ik werk met verstandelijk beperkten. Die doen daar niet aan :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:32

Dat heb ik dus ook Juut. Niet te doen op mijn werk in de VG. Komt bij dat we ook regelmatig met ADL moeten ondersteunen. Dat is op afstand niet te doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:34

Ryder schreef:
Zeker! Maar bij ons op kantoor werken we sowieso al 50% thuis, verplicht. Die 2 dagen met collega’s zijn wel echt zo fijn merk ik nu, ik snak echt naar een werkdag op kantoor.

Hier nog een. Heb al voorgesteld om etage te laten werken op 1 dag. Dus op maandag bijvoorbeeld alleen de 8e enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:35

Praktisch zou het niet zijn nee...

Maar mij hoor je over het idee niet klagen, heb een hekel aan mensen die te dicht komen, zoenen, handen geven kan nog net maar als dat not done zou worden geen enkel probleem mee :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:37

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:37

Ik zit in het middelbaar onderwijs. Als iedereen 1,5 meter afstand moet houden kan ik 10 kinderen in mijn klas kwijt ipv gemiddeld 25.
Ik geef in klas 1 en 3 2 lesuren per week. Zullen de kinderen dan 1 les op school krijgen en de andere digitaal thuis via de computer?

En hoe doen we dat als de kinderen het lokaal verlaten? Ze vliegen meteen op elkaar af. En wat dacht je van de aula in de pauzes? Je kunt van 12-18 jarige niet verwachten dat zij op 1,5 meter van elkaar gaan zitten.

Ik ben echt super positief altijd, maar als ik hieraan denk dan gaat mijn hart huilen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:51

Ik denk niet dat het gaat werken. Bovendien zullen er al heel snel mensen getest kunnen worden, iedereen die gezond is of immuun kan snel weer aan het werk. Het gaat er ook niet om om de ziekte uit te roeien, maar om te controleren, dus quarantaine voor de zieken en degene die in contact zijn geweest met mensen met corona.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:53

zolang er geen vaccinatie is zal de 1,5 meter mentaliteit zoveel mogelijk nageleefd moeten worden, hoe vervelend ook.

Anders liggen er 2 maanden na de versoepeling 10.000 mensen op de ic...