Corona en paard dekken in belgie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

Corona en paard dekken in belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 08:54

Hallo,

Dit jaar willen we (waarschijnlijk) onze merrie laten dekken. Echter is de meest prachtife hengst die wij graag zouden willen gestald in belgie en doet alleen natuurlijke dekking

Nu zou het vast niet de bedoeling zijn dat wij doodleuk met ons trailertje over de grens naar belgie rijden om onze merrie te brengen?

Wat zijn de regels hier rondom in belgie ? En is er in belgie al enige 'deadline'wanneer regels weer versoepeld kunnen worden ?

Anders gaan wij toch verder opzoek naar een hengst gewoon in nederland.

pateeke

Re: Corona en paard dekken in belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:01

Stel de vraag aan PaardenPunt Vlaanderen. Zij zullen kunnen antwoorden op wat mag en niet mag.
De huidige maatregelen gelden tot 19/4, met mogelijke verlenging tot 3/5. De kans is echter klein dat we dan terug in een normale situatie zitten...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:01

Insemineren mag wel,zowel de behandeling als het vervoer.
ik kom vanuit Belgie in elk geval wel naar Nl de grens over. Kan de eigenaar van de hengst je niet verder helpen hiermee?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:07

Verplaatsingen met een trailer mogen voor een verhuis en voor medische zorg. Op het moment mag er met honden niet gedekt worden in het buitenland,dus kan me ergens bedenken dat dit voor paarden ook geld?Denk dat je het beste het algemeen corona nr belt die kunnen ook zeggen welke papieren je nodig hebt,paardepunt durft er nog wel eens naast te zitten
0800 14 689 vanuit buitenland de eerste nul weg laten en ver vangen door 032

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:10

Je zou het dekstation kunnen vragen, misschien dat zij het weten?

Ik heb toevallig afgelopen weekend de Corona hotline in Duitsland gebeld voor iemand die met haar paard van Nederland naar Duitsland wilde voor een natuurlijke dekking. Duitsland is ook vrij streng, helemaal nu Nederland een risicogebied is, maar het was gewoon toegestaan.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:12

Zoe_97
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:16

Bij honden mogen we enkel als het onze eigen reu is nog dekken. Bij reuen van andere is enkel KI toegestaan. Als we buitenlandse reuen willen gebruiken moeten we uitstellen, dit is verboden. Ik kan me dus niet voorstellen dat het bij paarden wel zou mogen

Zoe_97
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:17

Destination schreef:

Ik heb toevallig afgelopen weekend de Corona hotline in Duitsland gebeld voor iemand die met haar paard van Nederland naar Duitsland wilde voor een natuurlijke dekking. Duitsland is ook vrij streng, helemaal nu Nederland een risicogebied is, maar het was gewoon toegestaan.

De grens Nederland duistsland is ook open. Belgische grenzen zijn dicht

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:23

Zoe_97 schreef:
Destination schreef:

De grens Nederland duistsland is ook open. Belgische grenzen zijn dicht

Maar er zijn wel strengere controles en in principe zou het onder een niet-noodzakelijke verplaatsing kunnen gaan. Alle Nederlanders die naar Duitsland gaan moeten officieel ook 14 dagen in quarantaine.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:28

Ik zou zeker even bellen naar bovenstaand nummer. Ik studeer (normaal) en werk (nu nog steeds) in België als Nederlander, dus ik ben al een paar keer heen en weer geweest ivm werk dat doorgaat. Maar bij de grens is het echt geen grap, zeker de Vlaamse politie is streng en hard. Zorg dat je zeker weet dat je door mag als je gaat en vraag ook na voor bewijzen op papier oid. Het lijkt me dat dit een niet essentiele verplaatsing is dus ik denk eigenlijk dat dit niet mag, maar navragen kan altijd. Succes ermee in ieder geval!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:33

Sperma wordt wel beide richtingen uit gewoon verzonden (en gecertificeerd door zowel NVWA als FAVV zo te zien), maar hoe dat zit met het transport van het paard naar België, dat weet ik niet.
Maar op zich is insemineren zelf blijkbaar wel essentiëel genoeg in BE.

Citaat:

Je krijgt alleen momenteel in Nederland geen gezondheidscertificaat voor paarden om de grens te passeren, dus op een legale manier kun je niet met je paard de grens met Duitsland over.

Naar België speelt dit niet, omdat je voor tijdelijk verblijf in de BeNeLux en Frankrijk geen gezondheidscertificaat nodig hebt om je paard over de grens te brengen.