Ik kocht een telescoop en wat moet ik er nu mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Ik kocht een telescoop en wat moet ik er nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 05:57

Mijn man, liefhebber van de lucht, sterren en maan, kon wel een opkikkertje gebruiken na een rottige tijd.

Laatst was Venus te zien en hij heeft me daar tot vervelends toe over geappt op mijn werk en toen er van de week een super maan was heeft hij de hele avond buiten gezeten.

Ik beloofde hem een telescoop te kopen, grapte ik.
En gister avond liet ik hem dan trots mijn cadeau voor hem zien die ik al had opgesteld in de tuin. Een prachtig junior instapmodel telescoop van Bresser in een afzichtelijke blauwe kinder kleur.

Met de gebruiksaanwijzing kon ik het apparaat in elkaar zetten en met de loungeset weer uitgesteld, een glas wijn en de vuurkorf aan waren we er helemaal klaar voor.

1,5 uur later staat het ding in de schuur geparkeerd want ik was vergeten dat wij helemaal niets weten van een telescoop en dus ook niet weten hoe het in godesnaam werkt?

Ik zocht YouTube filmpjes maar die vertelde mij alleen hoe ik hem in elkaar moest zetten en die stap had ik al wel getrotseerd, als ik door het ding kijk zie ik gewoon niets. En er zitten geen knopjes/draai dingen op?
Ik ben gaan testen met een boom 50 meter verder op en geloof me, de kans dat je hier ooit de maan of sterren mee gaat zien acht ik tot nu toe nihil.

Wie kan mij op weg helpen met deze fantastisch en wel overwogen aankoop?

Dit is het pareltje:

Afbeelding
De Bresser Space explorer.

Namens mijn man en mij, alvast bedankt.

Ps: Ja het klepje heb ik er af gehaald. na 40 minuten

julius_juut
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:38

Ik weet niets van die dingen maar wilde even zeggen dat je in post dermate grappig vind dat die de aankoop van de telescoop al waard was. _O-

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:50

Wij hebben er 2, een die we vooral gebruiken voor planeten (beetje wat jij hebt maar dan een slag groter) en eentje voor deepsky objecten te kunnen zien (sterrenstelsels).

Meestal als je in eerste instantie niks ziet, komt dat doordat je of net niks in beeld hebt (en dat is vrij makkelijk, je kunt het best beginnen met de maan). Met de draaiknoppen kun je richten (dus naar boven, beneden, links rechts) en door het kleine scoopje bovenop heb je meer in beeld, dus je kunt beginnen met daardoor te kijken.

Als je dan de maan in beeld hebt en hij is wazig, dan kun je met het draaiknopje waar je lensje zit, scherpstellen. Een beetje zoals bij een fotocamera, maar dan met de hand.
Op zich denk ik dat je met deze echt wel de maan, jupiter (die is ook heel leuk met zijn 4 maantjes, die kun je zelfs met een goede verrekijker al zien) en saturnus, mars moet kunnen vinden.

Er zijn hele leuke apps waarbij je je telefoon omhoog houdt en je dan precies kunt zien wat er waar staat aan sterren en de maan bijvoorbeeld. Volgens mij is dat Star Walk. Mijn vriend heeft nog een fijne die ook laat zien waar sterrenstelsels staan en vanaf hoe laat je die kunt zien, maar weet even niet hoe die heet. Zal hem weleens vragen. Dat maakt het zoeken naar objecten in de lucht ook wat makkelijker.
Buiten zitten en gewoon kijken en de lucht leren kennen is ook gewoon leuk en leerzaam. Als je er een uur ziet heb je waarschijnlijk al een stuk of 10 satellieten voorbij zien komen, en misschien ook de ISS wel. Die is ook niet te missen, net een bouwlamp die voorbij komt, maar gaat veel te hard om op je telescoop te kunnen zien.
Op nachten dat het volle maan is, zie je moeilijker planeten, omdat je dan heel veel licht extra hebt, dus donkere nachten zijn eigenlijk beter.

Als je meer wilt weten roep maar :)

Destination

Re: Ik kocht een telescoop en wat moet ik er nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:52

Zit er geen handleiding in de doos? :o

Cookies
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:57

Destination schreef:
Zit er geen handleiding in de doos? :o

Die gooi je toch als eerste weg? :D

Leuke telescoop, ik wil er ook 1 gaan kopen, zit nog even te kijken welke handig is voor mij. Succes met instellen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:58

Ik zie trouwens een soort hendeltje zitten, dat is het stuur denk ik? Kun je eens een beetje een ingezoomde foto maken van het achterste deel (waar je door kijkt zeg maar)

Licor
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:02

Dat je die boom niet kan zien m kan misschien ook komen omdat die juist te dichtbij is?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 09:40

Wennii schreef:
Wij hebben er 2, een die we vooral gebruiken voor planeten (beetje wat jij hebt maar dan een slag groter) en eentje voor deepsky objecten te kunnen zien (sterrenstelsels).

Meestal als je in eerste instantie niks ziet, komt dat doordat je of net niks in beeld hebt (en dat is vrij makkelijk, je kunt het best beginnen met de maan). Met de draaiknoppen kun je richten (dus naar boven, beneden, links rechts) en door het kleine scoopje bovenop heb je meer in beeld, dus je kunt beginnen met daardoor te kijken.

Als je dan de maan in beeld hebt en hij is wazig, dan kun je met het draaiknopje waar je lensje zit, scherpstellen. Een beetje zoals bij een fotocamera, maar dan met de hand.
Op zich denk ik dat je met deze echt wel de maan, jupiter (die is ook heel leuk met zijn 4 maantjes, die kun je zelfs met een goede verrekijker al zien) en saturnus, mars moet kunnen vinden.

Er zijn hele leuke apps waarbij je je telefoon omhoog houdt en je dan precies kunt zien wat er waar staat aan sterren en de maan bijvoorbeeld. Volgens mij is dat Star Walk. Mijn vriend heeft nog een fijne die ook laat zien waar sterrenstelsels staan en vanaf hoe laat je die kunt zien, maar weet even niet hoe die heet. Zal hem weleens vragen. Dat maakt het zoeken naar objecten in de lucht ook wat makkelijker.
Buiten zitten en gewoon kijken en de lucht leren kennen is ook gewoon leuk en leerzaam. Als je er een uur ziet heb je waarschijnlijk al een stuk of 10 satellieten voorbij zien komen, en misschien ook de ISS wel. Die is ook niet te missen, net een bouwlamp die voorbij komt, maar gaat veel te hard om op je telescoop te kunnen zien.
Op nachten dat het volle maan is, zie je moeilijker planeten, omdat je dan heel veel licht extra hebt, dus donkere nachten zijn eigenlijk beter.

Als je meer wilt weten roep maar :)

Heee super dit, mag ik jou pben?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:45

Je kunt er altijd nog een kapstop van maken :j

Kidding, ik volg ff!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:53

Woon je in de buurt van Utrecht?
Mijn oom woont daar en is sterrenkundige en heeft zelf verschillende telescopen (mijn zoon heeft er ook eentje van hem gekregen). Hij kan je er waarschijnlijk wel mee helpen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 10:22

Ailill schreef:
Je kunt er altijd nog een kapstop van maken :j

Kidding, ik volg ff!

Geruststellend. :=

kiki1976 schreef:
Mijn oom woont daar en is sterrenkundige en heeft zelf verschillende telescopen (mijn zoon heeft er ook eentje van hem gekregen). Hij kan je er waarschijnlijk wel mee helpen

Nee, uurtje er van af helaas!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:26

julius_juut schreef:
Ik weet niets van die dingen maar wilde even zeggen dat je in post dermate grappig vind dat die de aankoop van de telescoop al waard was. _O-

Haha hier ga ik helemaal in mee!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 10:30

Pb ontvangen en beantwoord, ik ben benieuwd naar het resultaat van de zoektocht naar meer dan niks in beeld :P :)

Overigens, wij wonen in boekel en als iemand ooit in de buurt woont en denkt, ik wil een keer proberen of het wat voor mij is laat maar weten (als is het daar nu niet de meest handige situatie voor misschien)

het astroforum is ook wel leuk om eens wat te lezen, staan ook wel leuke tips voor als je net begint met een telescoop!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:51

Giolli schreef:
kiki1976 schreef:

Nee, uurtje er van af helaas!

PB gestuurd

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 11:55

Onwijs bedankt voor jullie hulp! We gaan het vanavond weer proberen. :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:05

Nog even over die app, star walk 2 heb ik. Zeker op Mallorca erg veel gezien via m'n mobiel. Of nou ja, je zou dus dingen moeten zien maar zonder bril/telescoop lukt dat een stuk minder.

Je ziet dus op je mobiel waar de grote beer is, bijv.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:57

Ailill schreef:
Nog even over die app, star walk 2 heb ik. Zeker op Mallorca erg veel gezien via m'n mobiel. Of nou ja, je zou dus dingen moeten zien maar zonder bril/telescoop lukt dat een stuk minder.

Je ziet dus op je mobiel waar de grote beer is, bijv.

Ja! Hier ook groot fan van die app. Zo leuk om op die manier sterren, planeten en sterrenbeelden te ontdekken.

Er is hier ook een 2ehands telescoop onderweg voor onze zoon. Ik maak mijn borst nat voor installatie :D

Amyyy
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:09

Wennii schreef:
Pb ontvangenngen en beantwoord, ik ben benieuwd naar het resultaat van de zoektocht naar meer dan niks in beeld :P :)

Overigens, wij wonen in boekel en als iemand ooit in de buurt woont en denkt, ik wil een keer proberen of het wat voor mij is laat maar weten (als is het daar nu niet de meest handige situatie voor misschien)

het astroforum is ook wel leuk om eens wat te lezen, staan ook wel leuke tips voor als je net begint met een telescoop!

Oh! Ik hou me aanbevolen! Ik word hier heel enthousiast van en Boekel is maar 15 van mijn ouders af.

TS, laat weten als je iets vind!

Cookies
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:10

Ja Star Walk heb ik ook, echt een leuke app, ik heb die op mijn tablet. op mijn mobiel heb ik Sky map.
Verder heb ik ook de ISS tracker. Altijd leuk om die over te zien vliegen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:00

Voor de "setjes freaks" deze is ook in het roze verkrijgbaar ;-)

Ten eerste, zorg dat je het handvat waarmee je de telescoop "vast" en "los" kunt zetten op het statief, zodanig aandraait (eigenlijk dus maar een klein beetje) dat je de telecoop ermee kunt bewegen zonder forceren.

Als er maanlicht is, zoals nu, dan kun je de telescoop grofweg op de maan richten door langs de telecoopbuis te kijken. Daana kun je in het kleine zoekertje de maan in het midden zetten. Op dat moment moet je hem ook door het oculair (waar je dus je oog net iets boven houdt) kunnen zien. Vervolgens moet je 'm waarschijnlijk nog scherp stellen.

Je zult ook zien dat eventjes later de maan weer uit beeld gaat, door de draaing van de aarde, vandaar dat je eigenlijk ook je andere hand aan het handvat moet houden om de maan te volgen.

Als je meerdere oculairen hebt begin je met het oculair met de kleinste vergroting. Als op het oculair een waarde in millimeters aangegeven is, moet je beginnen met de grootste waarde (b.v. 12 mm i.p.v. 6 mm). Je kunt dan de vergroting uitrekenen door de brandpuntsafstand van het objectif (de grote opening aan de voorkant en dat staat meestal op de kijker) te delen door de brandpuntsafstand van het oculair. 600mm/12mm geeft 50 keer vergroting

De maan is simpel te vinden. Een planeet als Venus ook wel vanwege zijn helderheid. Venus bekijken is relatief saai, je ziet hooguit een klein wit schijfje. Jupiter, ook heel helder is veel leuker omdat je het spel van de 4 grootste manen om de planeet kunt volgen. Saturnes is weer wat verder weg, maar de ringen moet je kunne dien met een dergelijke telescoop. Gebruik een app op je telefoon, ik gebruik Skyview, om te kijker wat er te zien is.

Hoe groter de vergroting die je gebruikt, hoe sneller de planeet of ster weer uit beeld verdwijnt. Bij duurdere sterrenkijkers ziet het statief er wat anders uit en zitten er vaak motoren op om de sterren of planeten automatisch te volgen.

Je kunt ook beginnen met een gebouw of iets anders dat een beetje op afstand staat om te leren richten en scherpstellen. Dat beweegt namelijk minder :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 20:57

Welke app hebben jullie gedownload? Ik zie veel verschillende...

Pjotrg: Super bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Cioccolato
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:04

Na 40 minuten _O-

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:08

Giolli schreef:
Welke app hebben jullie gedownload? Ik zie veel verschillende...

Pjotrg: Super bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Verschillende apps of sterren :')

Star Walk 2.

Cookies
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:35

Ik dacht dat ik Star walk had op mn tablet, maar het is Skysafari. Is ook en leuke app.

Het is inmiddels donker, dat is handig als je met een telescoop naar de sterren wil kijken. Heb je al wat gezien?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 22:10

Door het kleine ‘scoopje’ hebben we Venus mooi kunnen zien, alleen door de telescoop zelf niet. :n Man dat is nog moeilijker dan gedacht, maar we krijgen hem gewoon niet op beeld!

Wij gaan nog een half uurtje verder prutsen en dan is er morgen weer een dag. :D