Te weinig huursubsidie krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Te weinig huursubsidie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 13:08

JOEHOE
Ik ga binnenkort even langs de gemeente in mijn oude woonplaats hiervoor, no worries. Maar toch even benieuwd of iemand hier iets weet.
Ik ben student en heb 3 jaar in een heerlijke studio gewoond waar ik huurtoeslag voor ontving. Op het moment dat ik de woning betrok had ik een bijbaan waar ik met 2 dagen per week werken flink wat bijverdiende. Op dat inkomen (lening duo, stufi en bijbaan) is mijn huurtoeslag berekend. Toen ik wisselde van studie en qua contacturen daar ongeveer aan een fulltime baan begon ben ik alleen nog maar de zaterdag gaan werken, en de laatste maanden zelfs helemaal niet meer omdat ik gas terug moest nemen na overspannen te zijn geraakt :'). Ook viel mijn stufi weg omdat ik een langstudeerder ben, mijn huidige inkomen bestaat momenteel alleen maar uit de studentenlening. Nu bedacht ik me ineens dat ik veel minder geld ontving en dat ik mijn huurtoeslag misschien op had kunnen schroeven. Wel leuk dat je je dat bedenkt als je al verhuist bent :') Dus vandaar de vraag; als blijkt dat ik inderdaad recht had op meer huurtoeslag na het afnemen van mijn maandelijkse inkomen; zou ik dat met terugwerkende kracht nog terug kunnen krijgen? Ik weet dat dat sowieso kan als je de huurtoeslag aan vraagt maar ik heb geen idee hoe het zit met mijn huidige situatie.
Ben benieuwd! :D
X

Anoniem

Re: Te weinig huursubsidie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:10

Inloggen bij mijn belastingdienst.nl
Daar je jaar inkomen /leningen etc invullen en dan komt er uit wat je werkelijk zou moeten ontvangen.

Of even bellen met de belastingdienst telefoon.
Die loodsen je erook doorheen

Storm
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:10

Volgens mij kun je dat vrij gemakkelijk uitrekenen en aanvragen op mijntoeslagen.nl
⚠️ Storm kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:11

Bij mij is het altijd verrekend na het doen van de jaarlijkse belasting aangifte.
Dan word je inkomen vergeleken. En het verschil uitbetaald of moet je bij betalen.

SincereQ
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:13

Inderdaad ff regelen via mijn toeslagen van de belastingdienst of bellen met de belastingtelefoon. Hoef je niet voor langs de gemeente ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:16

Gemeente kan je volgens mij hier niet bij helpen, dit moet je bij de belastingdienst regelen.

Inloggen op mijn toeslagen en daar de berekening aanpassen. Ze kijken sowieso achteraf adhv je inkomen of je teveel hebt gehad of moet bijbetalen, dus dikke kans dat je nog wat terug krijgt.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 13:17

Ooooh jullie zijn te gek. Ik ga daar meteen even rondneuzen. :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:20

Ja huurtoeslag is een jaarbedrag dat berekend wordt over je bruto jaarinkomen.
Als je over 2019 te weinig hebt gehad krijg je dat in het najaar nabetaald.
Voor 2020 kan je via mijn toeslagen (inloggen via de site van de belastingdienst! Er zijn bureaus op de markt met sites die erop lijken en dan betaal je hun een bemiddelingsvergoeding die nergens voor nodig is) je geschatte bruto inkomen doorgeven dan berekenen ze de huurtoeslag opnieuw. Schat je inkomen niet te laag, als je teveel toeslag krijgt moet je terugbetalen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:20

Ik neem aan dat je van 2019 je jaaropgaves wel hebt toch? Dan kun je die gebruiken bij t invullen van je bruto jaarloon.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:35

miccamaaike schreef:
Ik neem aan dat je van 2019 je jaaropgaves wel hebt toch? Dan kun je die gebruiken bij t invullen van je bruto jaarloon.

Niet als er veel veranderd is, daar gaat het vaak mis en dan krijg je enorme terugbetalingen met alle problemen van dien.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:35

ik zou het even voor alle jaren herberekenen. je studiefinanciering geld namelijk niet als inkomen voor je toeslagen (of inkomstenbelastingsaangiftes)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:05

tiwi1969 schreef:
miccamaaike schreef:

Niet als er veel veranderd is, daar gaat het vaak mis en dan krijg je enorme terugbetalingen met alle problemen van dien.

Ik bedoelde bij je bruto jaarloon van 2019, natuurlijk niet die van 2020, dat zou onhandig zijn aangezien TS niet meer werkt. Sorry wat onhandig geformuleerd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:13

Je huurtoeslag word in juni/juli berekend met de gegevens die bij de belastingdienst bekend zijn over 2019. Je krijgt dus vanzelf bericht over te weinig ontvangen of teveel

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:13

Het hele jaar door kan je via de website van toeslagen, je inkomen gegevens aanpassen. Dan hoef je niet te wachten tot je aangifte. Maar pas op dat je niet een verkeerd bedrag invult, dan moet je later misschien veel terug betalen.