Zonnebril op sterkte of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kairos

Zonnebril op sterkte of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 18:49

Heey!

Ik zoek advies. Ik wil al een tijdje een nieuwe zonnebril, maar had geen zin om naar de Specsavers te gaan (nu het lekker weer wordt begint het te kriebelen :p) en ik twijfelde over een ding, of ik hem op sterkte zou doen. Ik heb in het normale dagelijks leven een bril met kleine sterkte voor lezen (draag ik eigenlijk altijd), waarvan ik in dit geval niet meer weet of die nog correct is of weeral verbetert is (was toen deze bril aangemeten werd wel het geval.)

Zouden jullie in dit geval er sterkte in laten doen? Of zijn er mensen die dit ook hebben gedaan en er dus een mening over hebben? Ik zou hem dan gewoon dragen met bv wandelen en autorijden, hierbij draag ik mijn gewone bril ook altijd.

Als ik er besluit sterkte in te laten zetten, wacht ik natuurlijk tot er weer oogmetingen uitgevoerd worden, want ik weet dat dit nu niet kan ivm corona!

Alvast bedankt!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:57

Ik heb een bril voor veraf, vrij sterk en wat ik echt heerlijk vind zijn meekleurende glazen. Geen gedoe met op en af zetten, dat vind ik een groot nadeel van een gewone zonnebril.

Bij sommige ketens krijg je een zonnebril 'gratis' bij een gewone bril, zoiets kan je ook doen.

Of, als je het recept hebt kan je ook op bv brillen24 een bril bestellen, daar heb ik ook goede ervaring mee.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:58

Ik heb een bril besteld bij Charlie Temple die mee kleurt als de zon schijnt. Is dus een gewone bril op sterkte die een zonnebril wordt als je buiten komt.
Als je je sterkte weet kan je zo op internet een bril aanschaffen voor een klein prijsje.

_Penotti

Re: Zonnebril op sterkte of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:59

Werkt dat fijn ja die mee kleurende glazen? Gaat dat niet te traag dat als je binnenkomt je nog 5 minuten in het donker staat te turen :+

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:01

Tegenwoordig kleuren die glazen razendsnel weer terug, vroeger was het inderdaad drama. Wij dragen niet anders, wonen in Spanje betekent heel veel felle zon :-) Ik heb ook een zonnebril op sterkte, maar die is met name voor autorijden heel fijn, want dan kleuren mijn glazen niet mee.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:02

Als je nu een bril draagt met autorijden vind ik het geen optie om die te vervangen door een zonnebril zonder sterkte eigenlijk. Dus dan houd je 2 opties, naar de opticien laten meten en op basis daarvan kijken of je meting nog gelijk uitkomt en dan een zonnebril op sterkte laten maken, of indien nodig zou je eventueel ook je gewone bril moeten vervangen als die niet goed meer is. Ik zou niet klakkeloos op de oude sterkte een zonnebril nemen. Je tweede optie een overzet zonnebril, zodat je toch het zonnebril effect hebt wanneer het belangrijk is zoals in de auto bij laagstaande zon oid maar ook gewoon je normale sterkte van je bril behoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:02

Het hangt helemaal van je eigen voorkeur af. Ik heb op zich geen heel sterke glazen, maar ben wel dusdanig gevoelig dat minimale veranderingen bij mij al hoofdpijnklachten opleveren, dus ik draag mijn bril altijd en heb wel gekozen voor een zonnebril op sterkte. Mijn zusje heeft een vergelijkbare sterkte, draagt haar bril eigenlijk alleen voor autorijden en soms voor de tv, en heeft dus ook geen zonnebril op sterkte.

Ik heb trouwens geen meekleurende glazen, want ik ben ook wel ijdel genoeg dat ik m'n gewone bril niet als zonnebril wil. :))

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:04

Ik zit ook al tijdje te denken over een zonnebril op sterkte.

De enige sterkte die ik heb is cilinder -1,50 en gewone een kleine + 0,50 ik lees steeds vaker over Charlie Tempel. Kunnen zij ook glazen met cilinder maken en hoe zijn de ervaringen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:06

Ik heb ook een minimale + afwijking, maar dan wel in combinatie met cilinder. Draag altijd een bril en heb ook een zonnebril op sterkte waar ik onwijs blij mee ben! Ook hier bewust geen meekleurende glazen, werd bij mijn Specsavers ook niet aangeraden omdat er toch omstandigheden zijn waarbij het meekleuren gewoon niet goed gaat, denk aan een huis met grote raampartijen, of zelfs daar in het winkelcentrum al.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:14

marleen_88 schreef:

De enige sterkte die ik heb is cilinder -1,50 en gewone een kleine + 0,50 ik lees steeds vaker over Charlie Tempel. Kunnen zij ook glazen met cilinder maken en hoe zijn de ervaringen??

Jahoor, alle sterktes en cilinders. Ervaringen uitermate goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:16

Ik heb een zonnebril op sterkte :) Gewoon bij de opticien. Heb je ook lenzen? Als je lenzen hebt zou ik het niet doen anders moet je steeds je lenzen uit voor je zonnebril, maar ik heb geen lenzen dus wissel gewoon steeds mn brillen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:22

Ik heb ook een zonnebril op sterkte. Meekleurende glazen wilde ik absoluut niet, ik gebruik mijn zonnebril heel vaak, zelfs op momenten dat die glazen niet zouden verkleuren.

Eerlijk gezegd gebruik ik e zonnebril vaker dan de normale :') sowieso met autorijden, als je dat met bril doet vind ik het slimmer om dan een zonnebril op sterkte te nemen dan zonder bril te gaan rijden.

Ik heb dus een normale en een zonnebril aan laten meten, ik gebruik de zonnebril alleen vaker. Ik wil dit jaar nog een zonnebril aan laten meten, omdat ik merk dat ik daar veel meer gebruik van maak en het scheelt enorm voor mijn hoofd. Ik ben heel gevoelig voor licht.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:24

Ik heb vrij slechte ogen (-2.5 & -2.75)
Ik heb geen zonnebril op sterkte en nu heb ik echt spijt dat ik deze vorig jaar toen ik een nieuwe bril nm en gratis er 1 bij kon krijgen het toen niet gedaan heb :')

Eerder had ik het ook niet echt nodig, op de fiets of lopend kan ik makkelijk zonder bril. Maar nu ik sinds afgelopen najaar een auto heb ben ik er achter gekomen dat ik echt wel een zonnebril op sterkte nodig ga hebben. Met laag staande zon zie je gewoon vrij weinig.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:45

verootjoo schreef:
Ik heb een zonnebril op sterkte :) Gewoon bij de opticien. Heb je ook lenzen? Als je lenzen hebt zou ik het niet doen anders moet je steeds je lenzen uit voor je zonnebril, maar ik heb geen lenzen dus wissel gewoon steeds mn brillen.

Ik draag meestal lenzen. Als ik autorijd met bril en het is beetje zonnig heb ik snel last van knijpen en hoofdpijn door het knijpen. Ik wil daarom een bril op sterkte voor autorijden.
Suzanne F. schreef:
marleen_88 schreef:

Top, dan ga ik daar eens speuren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:05

Áls ik een nieuwe bril koop, doe ik dat altijd met zonnebril op sterkte erbij. Zo'n actie zeg maar :j

Ik vind het heerlijk! Lenzen zijn bij mij bijna niet te realiseren ivm sterk afwijkende cilinder. Maar nu kan ik ook gewoon een zonnebril op :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:09

Suzanne F. schreef:
marleen_88 schreef:

En prisma's dan?

Ik ga er ook weer over nadenken... Wil in mei ook graag een nieuwe bril, meestal kan ik dan gratis glazen voor een zonnebril krijgen.
Maar dan wordt het waarschijnlijk iets van Ray Ban...

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:11

Nee prisma doen ze niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 20:12

Suzanne F. schreef:
Nee prisma doen ze niet.

Hmm, dan wordt het dus geen goedkopere optie...
Bedankt!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 20:51

Bedankt voor jullie tips! Dan weet ik wel wat de tweede bril deze keer gaat worden :)

Detroit
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:10

Hou er even rekening mee: specsavers winkel is niet open vanwege corona. Alleen spoeddingetjes momenteel.
⚠️ Detroit kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Renske_W
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:23

Zie dat de keus al gemaakt is. :))
Maar hier idd ook een zonnebril op sterkte.
En heb zelfs nog een 3e bril voor 's nachts. :=
Die heeft gele glazen, is ook ook sterkte maar die draag ik dus alleen als ik in het donker auto rijd.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:54

Ik heb ook een zonnebril op sterkte. 3 jaar? Geleden gekocht. Met actie van specevers, 2de bril gratis samen met mijn normale bril. Ik ben er heel blij mee en zo'n mee kleurende bril leek me echt 3x niks. Ik heb trouwens best wel grote sterkte en cilinders. Maarja zit ook al vanaf mijn 3de vast aan een bril.

Charlie Temple is toch alleen online? Ik vind het altijd wel fijn dat mijn ogen eerst opgemeten wordt als ik een nieuwe bril koop. Mijn ogen veranderen nog al veel + ik heb ook een lui oog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:40

Ik vond mijn zonnebril op sterkte voor in de auto echt een uitkomst. Ik heb in principe geen bril nodig om te kunnen zien, ik mag gewoon autorijden zonder, maar vooral als ik lange stukken moet rijden en ik begin moe te worden (of ik ben uberhaupt een beetje moe) merk ik dat ik veel prettiger kan kijken en dat ik minder snel hoofdpijn krijg. Ik heb ondertussen eigenlijk altijd een bril op in de auto.

theadora99
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:50

Ik heb links en rechts -3, gebruik altijd een bril en heb losse zonnebril. Heb ook meesleurende glazen gehad maar dat was echt super irritant, ze kleurden ook steeds als ik het niet wilde en als de zon naar binnen scheen kleurden ze ook, waardoor ik soms ook bij belangrijke gesprekken etc met een zonnebril leek te zitten. Nu weer apart en is prima, mijn zonnebril is nog oude sterkte (-2,5) en voldoet nog prima!

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:02

Ik heb mijn bril altijd op (-3.5 beide kanten) en altijd mijn zonnebril op sterkte bij me.
Ik laat hem wel altijd aanmeten, durf zo'n online shop niet aan. Ik wil een bril passen, voelen, moet weten of ik de randjes wel of niet in beeld heb (went wel maar toch) en of hij fijn op mijn neus zit en bij mijn oren.
Wellicht raar, ik koop ook nooit schoenen zonder te passen, ook niet als ik het zelfde merk al heb en dus weet welke maat ik zou moeten passen.