Beroerde ramen lapper.. tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi
Amazone

Beroerde ramen lapper.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 10:45

Ik haat ramen lappen. Vooral omdat ik er weinig mee opschiet. Ok het stof is eraf en de strepen zitten op nieuwe verrassende plekken maar echt schoon en helder is het nooit..

Ik dacht, wellicht doe ik het gewoon verkeerd dus bij deze zoek ik tips!

Ik maak nu een sopje van spiritus. Ik spons flink wat op de ruit (en in mijn mouw :') ), dan haal ik de trekker erover, horizontaal, aan het einde aan de zijkant van boven naar beneden en klaar..

Iemand tips??

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Beroerde ramen lapper.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:50

Ik gebruik een microvezeldoek en een plantenspuit met allesreiniger. Allesreiniger op de ramen sprayen en met vuil weer wegvegen. Doek niet te nat laten worden, dan neemt het niet meer alles op en heb je strepen. Meestal heb ik dus zeker 2 doeken bij mij.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:54

Ik heb zo'n raamvacuum van leifheit, ik zweer erbij. Maakt ramenlappen een stuk makkelijker en sneller.

Dat zal niet helpen bij het zeepgedeelte, maar trekt wel echt het vuile water van de ruit af.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:54

Nawrijven met een krant schijnt ook te helpen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:55

Tip van de glazenwasser op mijn werk: alleen een drupje afwasmiddel in het water doen.

Ik doe dat al jaren en het werkt prima! Helaas kan ik in mijn huidige woning niet bij alle ramen (3.60 hoog, of gewoonweg onbereikbaar) en ik erger me voortdurend aan gore ramen

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:59

Beetje afwasmiddel in het water. Worden ze mooi schoon en glimmend van. Hier 2 honden die ook nog lekker met de neus tegen de schuifpui aan staan te kwijlen en die word hier weer mooi schoon; de schuifpui dan he? :+ Gewoon inzepen en met trekker en oude theedoek drogen.
Laatst bijgewerkt door Gea99 op 05-04-20 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:00

ingedebruijn schreef:
Nawrijven met een krant schijnt ook te helpen

Dat was vroeger zo. Tegenwoordig dus niet meer. Heeft met de inkt te maken die nu gebruikt wordt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:00

Inderdaad klein beetje afwasmiddel

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:01

Ik heb ook weleens gehoord dat een ui schijnt te helpen?
Zelf ben ik ook een enorm beroerde ramenlapper en heb er een grote hekel aan.
Ik vind geen enkel huishoudelijk klusje vervelend, behalve dat.
Dus dat is het enige dat mijn man echt mag doen :P en voor de buitenkant komt de glazenwasser.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:02

Ahh vandaar. Ik gebruik zelf oude doeken en HG ervoor. En buiten doet de glazenwasser alles.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:03

spiritus vervangen door een scheut afwasmiddel :j

morrie, je hebt van die uitschuifbare stokken he.
en dan op een hoge trap?

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:04

Heb geen tips maar misschien helpt het je om te weten dat je niet alleen bent hierin? Heeeeeeuuuul herkenbaar, heb weinig talent voor t huishouden in t algemeen maar voor ramen lappen in t bijzonder....

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:06

Sopje van afwasmiddel en spiritus, ik was mijn ramen altijd 2x dus wassen en droog trekken en na de tweede keer maak ik de randen van het raam en kozijn droog met de zeem en daarna met een microvezel doek droog ik het hele raam na. Ik zie dan geen strepen meer tenzij mijn microvezel doek te nat word :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:07

Ik lap ramen altijd met warm water, drupje afwasmiddel, microvezeldoekje en dan een zeemlap over de trekker :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:09

Morrie

ellepel schreef:
spiritus vervangen door een scheut afwasmiddel :j

morrie, je hebt van die uitschuifbare stokken he.
en dan op een hoge trap?

op een richeltje van 50 cm, een 15 meter boven het water..... no thnx :n
2 x per jaar komt er een "glazenwasser": een hoogwerker met een mannetje die de ramen nat spuit en that's it.

pjer
🏆 Paardenfluisteraar

ik heb een giga hekel aan ramen wassen dus ik doe het bjjna nooit maar heb wel wat tips voor je.
geen spiritus gebruiken dan krijg je juist strepen hoorde ik laatst. Zelf gebruik ik glassex of het spul van karcher maar ik denk dat afwasmiddel ook prima werkt. dan alles ff snel sprayen en dat met een spons op stok (dan komt het minder snel in je mouw) insoppen. Daarna met de karcher windowvac in rechte banen van boven naar beneden opdrogen. Heb je geen windowvac dan met een wisser in een soort omgekeerde U van boven naar beneden wissen. Ziet er wat raar uit maar je begint dus rechts boven ca 1 wisserbreedte van de bovenrand dan ga je in 1 beweging omhoog en voor het eind draai je weer naar beneden en in de zelfde vloeiende beweging weer omhoog en terug naar rechts.. Lastig te omschrijven maar probeer het eens. Dit doen de profs ook zo en je voorkomt strepen hiermee. en nog een tip als je wisser te vochtig wordt even met een doek er over.
Laatst bijgewerkt door pjer op 05-04-20 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:10

Wij hebben toevallig laatst de glazenwasser gebeld maar de prijzen lopen echt gigantisch uiteen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:13

Gewoon een glazenwasser laten komen. :j

Voor binnen zweer ik bij Jemako doeken, daarmee kan iedereen z’n ramen mooi schoon maken :)

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:17

verootjoo schreef:
Gewoon een glazenwasser laten komen. :j

Voor binnen zweer ik bij Jemako doeken, daarmee kan iedereen z’n ramen mooi schoon maken :)

Dat kan dus ook anders uitpakken in mijn ervaring :') . Ik doe het tegenwoordig maar weer gewoon zelf.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:18

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:24

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:25

Mijn moeder (ik heb het overgenomen) maakt twee emmers. De eerste met heet water, spiritus, afwasmiddel en een ui. De tweede met alleen heet water. Eerst de ramen helemaal inzepen met een spons met inhoud van de eerste emmer, dan met een spons met alleen het heet water er overheen. Vervolgens het kozijn even droog(er) maken met een zeem, de trekker even afdoen met de natte zeem en dan van boven naar beneden drogen. Als laatste nog even horizontaal met de trekker en het kozijn onderaan ook drogen met de zeem. Tadaa:

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:27

Een Kärcher kopen, ik kan nog steeds geen ramen wassen en doe het ook absoluut niet vaak, ik kan mij niet storen aan vieze ramen. Met de Kärcher heb ik met drie kwartier alle ramen in huis gewassen van binnen en buiten, en dat zijn er nogal wat. Mooi schoon en geen gedoe. _/-\o_ _/-\o_

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:31

Brainless schreef:
truus1957 schreef:

Moet je niet buitenaf wonen met zand op de ramen... dan krijg je krassen (helaas heb ik dat dus nu op 1 raam).

O, dat is minder. Heb deze doekjes zeker al 10 jaar en bij mij altijd nog superschoon en ook streeploos. Ik wil echt niet anders meer. Doe wel met de eerste doek heel kleddernat en dan nog even met de uitgewrongen doek eroverheen, dan pas met de droogdoek. Mocht je toch bang voor krassen zijn dan is ze gebruiken voor binnen ook nog een optie.