Help, Juridische termen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Spaansepony

Help, Juridische termen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 23:20

Hoi,

Als eerst weet ik niet of dit de juiste plek is om hier te plaatsen.
Ten tweede snap ik dat ik met zulke vragen bij mijn advocaat moet zijn, maar deze heeft ook weekend en het blijft toch door mijn hoofd spoken ;)

Ik heb een rechtzaak gehad en daar is nu uitspraak over geweest gister. Nu heeft de tegenpartij verloren en moet natuurlijk nakomen wat er in het vonnis staat,
Maar er staat “ na betekenis van dit vonnis binnen 48 uur het paard ophalen anders dwangsom....... etc”
Betekend dat de datum wanneer het vonnis is uitgesproken? Dus 2 april of pas wanneer tegenpartij het vonnis heeft ontvangen van de rechtbank thuis?

Daarnaast staat er niet in het vonnis wanneer ze moet betalen, maar ik ga er vanuit dat dit dan ook binnen 48 u moet zijn na betekenis?

Hopelijk zijn er wat mensen die mij toch een beetje weg wijs al kunnen maken in de juridische termen.

Bedankt

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:33

Na betekenis is inderdaad nadat het vonnis aan de wederpartij betekend is op zijn of haar adres.

Als na die betekenis (en daar krijg jij een kopie van van de deurwaarder via je advocaat denk ik) binnen 48 uur het opgelegde niet wordt uitgevoerd door de wederpartij , dan is na die 48 uur de wederpartij jou de dwangsom verschuldigd. Meestal met een maximum van een bepaald bedrag.

Heb je zo een helder beeld?

Edit: als de wederpartij, naast het ophalen van het paard, (afgezien van de eventuele dwangsom) ook een geldbedrag aan je verschuldigd is dan meen ik me te herinneren dat dit overmaken meestal via de derdengeldrekeningen van de advocaten gaat en dat zij dus ook afspreken wanneer (is wettelijk bepaald geloof ik).
Laatst bijgewerkt door Kelly_J op 03-04-20 23:37, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:34

De datum waarop de tegenpartij het vonnis ontvangt is de datum waarop de termijn ingaat.

Als er niet in het vonnis staat binnen welke termijn betaald moet worden, dan geldt de wettelijke betaaltermijn.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 23:43

_San87_ schreef:
De datum waarop de tegenpartij het vonnis ontvangt is de datum waarop de termijn ingaat.

Als er niet in het vonnis staat binnen welke termijn betaald moet worden, dan geldt de wettelijke betaaltermijn.

Ik kan uit de 8 pagina’s van de uitspraak geen datum halen op welk termijn tegenpartij moet betalen.
Hier de twee stukjes uit de zitting

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor het gekras maar even de namen en bedragen eruit verwijderd.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 23:45

Kelly_J schreef:
Na betekenis is inderdaad nadat het vonnis aan de wederpartij betekend is op zijn of haar adres.

Als na die betekenis (en daar krijg jij een kopie van van de deurwaarder via je advocaat denk ik) binnen 48 uur het opgelegde niet wordt uitgevoerd door de wederpartij , dan is na die 48 uur de wederpartij jou de dwangsom verschuldigd. Meestal met een maximum van een bepaald bedrag.

Heb je zo een helder beeld?

Edit: als de wederpartij, naast het ophalen van het paard, (afgezien van de eventuele dwangsom) ook een geldbedrag aan je verschuldigd is dan meen ik me te herinneren dat dit overmaken meestal via de derdengeldrekeningen van de advocaten gaat en dat zij dus ook afspreken wanneer (is wettelijk bepaald geloof ik).

Thanx voor je uitgebreiden antwoord, maar dan kom
Ik op het volgende, paard moet na betekening dan binnen 48 u opgehaald zijn, maar moet de tegenpartij dan ook binnen 48 u betalen? Aan een derde partij oid dat maakt mij niet uit.
Maar niet dat straks het paard terug is en ik alsnog jaren op het geld kan wachten(want daar draaide het om, ze wilde niet betalen)

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:48

Als het vonnis betekend is, dan is de wettelijke termijn voor betaling 2 dagen geloof ik (als de rechter niet anders heeft bepaald). Pin me er niet aan vast hoor. Dit vonnis is ook uitvoerbaar bij voorraad, wat betekent dat de wederpartij niet kan wachten met betalen omdat ze bijvoorbeeld in hoger beroep gaan.

Kelly_J

Re: Help, Juridische termen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:50

Klopt wat je zegt! Ik heb jaren terug jaren in de advocatuur gewerkt dus wat ik zeg: pin me er niet aan vast, maar denk inderdaad dat het beide binnen 48 uur moet. De deurwaarder heeft dat “bevel” bij de betekening.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 23:53

Kelly_J schreef:
Als het vonnis betekend is, dan is de wettelijke termijn voor betaling 2 dagen geloof ik (als de rechter niet anders heeft bepaald). Pin me er niet aan vast hoor. Dit vonnis is ook uitvoerbaar bij voorraad, wat betekent dat de wederpartij niet kan wachten met betalen omdat ze bijvoorbeeld in hoger beroep gaan.

Ah top, helemaal helder. Dus ze moet het paard binnen 48 u ophalen en betalen. Bij geen betaling mag ik het paard dan nog achterhouden? Als ze wel
Vraagt binnen 48 u om het paard op te halen?
Beetje rare vragen hoor, maar mijn advocaat is precies lang weekend weg :+
En alles brand in mijn hoofd met 101 vragen.

Binnen welk termijn normaal gesproken word zo vonnis betekend na uitspraak? Verschilt dat per rechter/deurwaarder?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:57

Spaansepony schreef:
_San87_ schreef:

Ik kan uit de 8 pagina’s van de uitspraak geen datum halen op welk termijn tegenpartij moet betalen.
Hier de twee stukjes uit de zitting

[ [url=m/ptitlk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/N9m5Gr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sorry voor het gekras maar even de namen en bedragen eruit verwijderd.

Het vonnis is bij voorraad uitvoerbaar verklaard, dus er moet direct betaald worden.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:59

Snap ik.

Je advocaat stuurt het vonnis naar de deurwaarder ter betekenis dus als ie het niet aan een collega overdraagt betekent dat dat jouw vonnis pas naar de deurwaarder gaat als hij/zij terug is van het lange weekend (heeft de advocaat het vonnis zelf al binnen? Anders pas daarna. Gaat meestal met de post als ze niet dicht bij elkaar zitten).

Als ik jou was zou ik het aan de rechter laten en dus bijvoorbeeld niet het paard achter houden als ze nog niet hebben betaald. Dan kan jou, mochten dingen weer misgaan en er volgt een nieuwe procedure, niets verweten worden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 00:00

Spaansepony schreef:
Kelly_J schreef:

Ah top, helemaal helder. Dus ze moet het paard binnen 48 u ophalen en betalen. Bij geen betaling mag ik het paard dan nog achterhouden? Als ze wel
Vraagt binnen 48 u om het paard op te halen?
Beetje rare vragen hoor, maar mijn advocaat is precies lang weekend weg :+
En alles brand in mijn hoofd met 101 vragen.

Binnen welk termijn normaal gesproken word zo vonnis betekend na uitspraak? Verschilt dat per rechter/deurwaarder?

Nee, je mag het paard niet achterhouden. Als het goed is heb je de deurwaarder, die moet dan ingeschakeld worden.

Meestal binnen 2 dagen na uitspraak wordt het vonnis betekend.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 00:07

Bedankt beide,
Ik heb van de advocaat zijn kantoor wel een mail dat er maandag een brief uitgaat en mail en de hele rataplan voor de betaling dat ze normaal de kans krijgt. Maar was een vrij kort en zakelijk mailtje ook. En dan het vonnis meegestuurd.

Ik snap dat ik het paard wellicht niet mag achterhouden, jammer want ik weet nu al waar het dan verder op uit gaat draaien. Hele zaak zat raar in elkaar en is een lang slopend traject van bijna 2 jaar geweest wat niet nodig hoefde te zijn.
Ben benieuwd of tegenpartij om het paard komt vragen, gezien ze het paard nooit gemist hebben, HAha

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:54

Spaansepony schreef:
Bedankt beide,
Ik heb van de advocaat zijn kantoor wel een mail dat er maandag een brief uitgaat en mail en de hele rataplan voor de betaling dat ze normaal de kans krijgt. Maar was een vrij kort en zakelijk mailtje ook. En dan het vonnis meegestuurd.

Ik snap dat ik het paard wellicht niet mag achterhouden, jammer want ik weet nu al waar het dan verder op uit gaat draaien. Hele zaak zat raar in elkaar en is een lang slopend traject van bijna 2 jaar geweest wat niet nodig hoefde te zijn.
Ben benieuwd of tegenpartij om het paard komt vragen, gezien ze het paard nooit gemist hebben, HAha

Nou met een dwangsom van 1000 euro per dag plus (slacht)waarde van het paard lijkt me dat ze dat nou net wel gaan doen.

Of ze dan ook gaan betalen wordt afwachten. Wat een gedoe joh!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 11:12

GDG schreef:
Spaansepony schreef:
Bedankt beide,

Nou met een dwangsom van 1000 euro per dag plus (slacht)waarde van het paard lijkt me dat ze dat nou net wel gaan doen.

Of ze dan ook gaan betalen wordt afwachten. Wat een gedoe joh!

Paard mag niet geslacht worden voor menselijke consumptie, dus levert geen drol meer op. Heb nl een duplicaat paspoort erop aangevraagd en tegenpartij heeft origineel paspoort kwijt gemaakt. Daarnaast is het een paard wat rijtechnisch probleem heeft dus ook niet geschikt voor hun doel (manege kindjes les erop les geven)

Daarnaast moet tegenpartij nog een hele smak geld betalen, 10 keer de waarde van het paard ongeveer, dus als ze het verder op laat lopen is dat niet slim. Ben benieuwd of ze contact op gaat nemen met mij.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:33

Nou wil ik niet lelijk doen, maar ik vraag me af of die veroordeling is uitgesproken, van dat ophalen van het paard. Want het lijkt erop dat dat punt 5 dat je overlegt, ergens in het vonnis staat, vermoedelijk onder het kopje 'dat wat gevorderd wordt', en uiteindelijk kan de deurwaarder alleen executeren (dus: afdwingen dat wordt uitgevoerd) wat onder 'de beslissing' staat. Een vonnis bestaat normaliter uit de volgende delen: wie zijn partijen, welke processtukken zijn gewisseld, wat is er (over en weer) gevorderd, wat zijn (over en weer) de verweerpunten, wat is de beoordeling en daaronder 'de beslissing'. En alleen met dat laatste kan een deurwaarder op pad.

En daar staat dat de wederpartij een bedrag moet betalen met de wettelijke rente, niet 'veroordeelt gedaagde het paard terug te nemen op straffe van een dwangsom' of iets dergelijks. Ook die betekening (niet: betekenis) van het vonnis komt in de uitspraak niet terug. Dat betekent dat de deurwaarder geld kan gaan ophalen bij de wederpartij, maar niet echt iets over het paard. Dat kan wel in de motivering terugkomen, maar daar kan de deurwaarder niet zoveel mee.

Je mag me het vonnis wel even sturen, dan kan ik je zeggen hoe het zit, maar voorlopig lijkt het erop dat de wederpartij moet betalen en als ze dat niet doen, verbeuren ze de wettelijke rente (wat een stuk meer is dan wat je op dit moment op je spaarrekening krijgt), en dat is ervan uitgaande dat het paard weer van hen is.

En om je meest algemene vraag te beantwoorden: 48 uur na betekening van het in dezen te wijzen vonnis betekent: 'hallo, ik krijg een vonnis. Ik ga dat naar de deurwaarder sturen. De deurwaarder gaat dat op enig moment bij de wederpartij bezorgen (betekening). Op die betekening staat een datum en een tijd. Binnen 48 uur nadat we dus helemaal zeker weten dat het vonnis de wedepartij door de betekening van de deurwaarder heeft bereikt, moet dit of dat zijn gebeurd. Is dat niet zo, dan wil ik een extra bedrag, want dan heb ik extra schade. ik wil een stok achter de deur.'

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 11:47

FloortjeM schreef:
Nou wil ik niet lelijk doen, maar ik vraag me af of die veroordeling is uitgesproken, van dat ophalen van het paard. Want het lijkt erop dat dat punt 5 dat je overlegt, ergens in het vonnis staat, vermoedelijk onder het kopje 'dat wat gevorderd wordt', en uiteindelijk kan de deurwaarder alleen executeren (dus: afdwingen dat wordt uitgevoerd) wat onder 'de beslissing' staat. Een vonnis bestaat normaliter uit de volgende delen: wie zijn partijen, welke processtukken zijn gewisseld, wat is er (over en weer) gevorderd, wat zijn (over en weer) de verweerpunten, wat is de beoordeling en daaronder 'de beslissing'. En alleen met dat laatste kan een deurwaarder op pad.

En daar staat dat de wederpartij een bedrag moet betalen met de wettelijke rente, niet 'veroordeelt gedaagde het paard terug te nemen op straffe van een dwangsom' of iets dergelijks. Ook die betekening (niet: betekenis) van het vonnis komt in de uitspraak niet terug. Dat betekent dat de deurwaarder geld kan gaan ophalen bij de wederpartij, maar niet echt iets over het paard. Dat kan wel in de motivering terugkomen, maar daar kan de deurwaarder niet zoveel mee.

Je mag me het vonnis wel even sturen, dan kan ik je zeggen hoe het zit, maar voorlopig lijkt het erop dat de wederpartij moet betalen en als ze dat niet doen, verbeuren ze de wettelijke rente (wat een stuk meer is dan wat je op dit moment op je spaarrekening krijgt), en dat is ervan uitgaande dat het paard weer van hen is.

En om je meest algemene vraag te beantwoorden: 48 uur na betekening van het in dezen te wijzen vonnis betekent: 'hallo, ik krijg een vonnis. Ik ga dat naar de deurwaarder sturen. De deurwaarder gaat dat op enig moment bij de wederpartij bezorgen (betekening). Op die betekening staat een datum en een tijd. Binnen 48 uur nadat we dus helemaal zeker weten dat het vonnis de wedepartij door de betekening van de deurwaarder heeft bereikt, moet dit of dat zijn gebeurd. Is dat niet zo, dan wil ik een extra bedrag, want dan heb ik extra schade. ik wil een stok achter de deur.'

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Nu raak ik het overzicht dus kwijt. Er staat inderdaad niet bij de conclusie wat er met paard gebeurt. Ik ga jou even een PB sturen en het vonnis is doorsturen als je dat oké vind. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:18

En bel anders ook maandag met het kantoor waar je advocaat werkt. Een collega kan je vragen vast ook beantwoorden. Maar als Floortje je eerder antwoord kan geven is dat ook heel fijn natuurlijk!

Aan de rechters te zien woon je hier in de buurt trouwens :D

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 16:41

Tiggs schreef:
En bel anders ook maandag met het kantoor waar je advocaat werkt. Een collega kan je vragen vast ook beantwoorden. Maar als Floortje je eerder antwoord kan geven is dat ook heel fijn natuurlijk!

Oh HAha grappig! Zitting is geweest bij de tegenpartij in de regio. Dat schijnt altijd zo te zijn heb ik mij laten vertellen. Maandag is de advocaat er inderdaad dus dan zal het ook wel weer via hem lopen, maar je zit al zolang uit te kijken naar het vonnis en dan snap je het niet :+
Ben blij met jullie hulp!

M97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:23

Spaansepony schreef:
Tiggs schreef:

Oh HAha grappig! Zitting is geweest bij de tegenpartij in de regio. Dat schijnt altijd zo te zijn heb ik mij laten vertellen.

:j

"Wie eist, reist"