FloortjeM schreef:Nou wil ik niet lelijk doen, maar ik vraag me af of die veroordeling is uitgesproken, van dat ophalen van het paard. Want het lijkt erop dat dat punt 5 dat je overlegt, ergens in het vonnis staat, vermoedelijk onder het kopje 'dat wat gevorderd wordt', en uiteindelijk kan de deurwaarder alleen executeren (dus: afdwingen dat wordt uitgevoerd) wat onder 'de beslissing' staat. Een vonnis bestaat normaliter uit de volgende delen: wie zijn partijen, welke processtukken zijn gewisseld, wat is er (over en weer) gevorderd, wat zijn (over en weer) de verweerpunten, wat is de beoordeling en daaronder 'de beslissing'. En alleen met dat laatste kan een deurwaarder op pad.
En daar staat dat de wederpartij een bedrag moet betalen met de wettelijke rente, niet 'veroordeelt gedaagde het paard terug te nemen op straffe van een dwangsom' of iets dergelijks. Ook die betekening (niet: betekenis) van het vonnis komt in de uitspraak niet terug. Dat betekent dat de deurwaarder geld kan gaan ophalen bij de wederpartij, maar niet echt iets over het paard. Dat kan wel in de motivering terugkomen, maar daar kan de deurwaarder niet zoveel mee.
Je mag me het vonnis wel even sturen, dan kan ik je zeggen hoe het zit, maar voorlopig lijkt het erop dat de wederpartij moet betalen en als ze dat niet doen, verbeuren ze de wettelijke rente (wat een stuk meer is dan wat je op dit moment op je spaarrekening krijgt), en dat is ervan uitgaande dat het paard weer van hen is.
En om je meest algemene vraag te beantwoorden: 48 uur na betekening van het in dezen te wijzen vonnis betekent: 'hallo, ik krijg een vonnis. Ik ga dat naar de deurwaarder sturen. De deurwaarder gaat dat op enig moment bij de wederpartij bezorgen (betekening). Op die betekening staat een datum en een tijd. Binnen 48 uur nadat we dus helemaal zeker weten dat het vonnis de wedepartij door de betekening van de deurwaarder heeft bereikt, moet dit of dat zijn gebeurd. Is dat niet zo, dan wil ik een extra bedrag, want dan heb ik extra schade. ik wil een stok achter de deur.'
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Nu raak ik het overzicht dus kwijt. Er staat inderdaad niet bij de conclusie wat er met paard gebeurt. Ik ga jou even een PB sturen en het vonnis is doorsturen als je dat oké vind.