Paard zadelmak maken in deze tijd ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Paard zadelmak maken in deze tijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 18:12

Op mijn tijdlijn op Facebook zie ik best wat foto’s etc voorbij komen van mensen omdat ze nu meer tijd hebben hun jonge paard gaan inrijden.

Zelf vind ik dit twijfelachtig en niet verstandig .
Dit met de reden dat hoe goed je voorbereiding ook is. Je met een jong paard opstarten toch altijd meer risico loopt als met een ervaren paard.

En moet je in deze tijd waarin er een enorme druk op de zorg staat het risico nemen gewone te raken en medische hulp nodig te hebben ?
En dan weet ik dat je bv met de weg oversteken ook gewond kan raken . Maar bij een jong paard loop je in mijn ogen toch meer risico .

Heel benieuwd wat Bokt hierover vindt .

Gini

Re: Paard zadelmak maken in deze tijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:53

Tenzij het je job is, zou ik nu even wachten met het inrijden van een jong paard. Daarom niet meteen totdat alles terug 100% in orde is, dat kan nog maanden duren, maar zo net totdat de piek van de uitbraak in jouw land/regio achter de rug is en de spoeddiensten niet meer in een constante adrenalinerush zitten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:57

Even heel gechargeerd:

Dan mag de bouw bijvoorbeeld ook niet meer doorgaan. Daar gebeuren de meeste bedrijfsongevallen. Dat is ook een extra belasting op ons zorgsysteem.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:00

upendo schreef:
Even heel gechargeerd:

Dan mag de bouw bijvoorbeeld ook niet meer doorgaan. Daar gebeuren de meeste bedrijfsongevallen. Dat is ook een extra belasting op ons zorgsysteem.

Met dat verschil dat mensen in de bouw hun dagelijkse boterham moeten verdienen. Waar hobbymatig een paard inrijden niet noodzakelijk is.

Ik zou daar nu ook even mee wachten, beestje krijgt niks van een paar maanden extra kleuteren

Ann
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:00

@upendo, dat is toch niet met elkaar te vergelijken?
Werk is inkomen wat nodig is om in de 1e levensbehoeftes te voorzien. Een paard zadelmak maken (hobbymatig) kun je uitstellen zonder al te veel gevolgen.
Laatst bijgewerkt door Ann op 02-04-20 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:03

Ik ben momenteel bezig met het inrijden van mijn paard.
Heb ik nagedacht over de risico's? Ja, maar ik heb haar dusdanig voorbereid dat ik verwacht dat het risico in ons geval niet groter is dan op een volledig beleerd paard rijden.
Bij twijfel stap ik sowieso niet op. Ik blijf liever heel, ongeacht de situatie :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:05

Mars schreef:
upendo schreef:
Even heel gechargeerd:

Met dat verschil dat mensen in de bouw hun dagelijkse boterham moeten verdienen. Waar hobbymatig een paard inrijden niet noodzakelijk is.

Ik zou daar nu ook even mee wachten, beestje krijgt niks van een paar maanden extra kleuteren

Het is mijn kostwinning. Zeker nu mijn baan in loondienst niet door ging door de crisis. Ik zou 3 dagen loondienst werken en 2 dagen voor mezelf. Dat is nu 1/2 dagen voor mezelf, en dan ook bij lange na geen volle dagen. Dan zijn de inkomsten uit training heel welkom.
Moet zeggen dat ik sowieso altijd een tergend trage opbouw heb, en pas op een paard stap als de kans op escalatie net zo klein is als bij mijn Haflinger die ik al 14 jaar heb.
Paarden gaan eerst uitgebreid een grondwerktraject in. Pas als ze goed bevestigd zijn aan de lange lijnen, en nul spanning laten zien als ik op een krukje ernaast sta of vanaf de bakrand erboven zweef, dan ga ik erop. En dan heeft iemand ze ook aan de hand.

Ben sowieso best wel zuinig op mijn nek- en rugwervels. Een rodeo hoeft voor mij niet en is ook niet nodig. Gewoon wat extra voorbereidend werk meepakken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:12

Daarom heb ik het over hobbymatig een paard inrijden. Kostwinning is iets anders natuurlijk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:16

Mars schreef:
Daarom heb ik het over hobbymatig een paard inrijden. Kostwinning is iets anders natuurlijk.

Mijn quote was wat onhandig. TS benoemd het stukje hobbymatig niet, vandaar.
Daarnaast zou ik dit paard wat ik nu in training heb nu ook oppakken als het mijn eigen was. Ze is er knetter klaar voor en staat al twee jaar te wachten, haha!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:16

Ann schreef:
Werk is inkomen wat nodig is om in de 1e levensbehoeftes te voorzien. Een paard zadelmak maken (hobbymatig) kun je uitstellen zonder al te veel gevolgen.

Ik vind het allebei wel vallen onder dagelijkse bezigheden.

Het gaat mij erom dat niet alles draait om alleen maar corona. Voor dit soort ongevallen worden ook gewoon bedden of personeel ingecalculeerd.
Een gemiddelde val van een paard eindigt niet op de medium of intensive care.
Een corona patiënt wel.

Als je een been breekt is dat supernaar, maar je gaat via radiologie naar de gipskamer. Die mensen zijn ook nog steeds aan het werk.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 19:18

Mars schreef:

Precies mensen die het voor de kostwinning doen vind ik iets anders . Als je paarden hebt staan om in te rijden verwacht de eigenaar toch iets van je. En er zal brood op de plank moeten komen . En even zwart wit gezegd over het algemeen heeft iemand die het voor zijn werk doet meer ervaring als een particulier iemand .
Klopt deze stelling natuurlijk niet altijd.

Het gaat mij meer om heb er nu toch tijd voor dus laten we gaan inrijden .
Zelf let ik nu echt wel op en doe voorzichtig. Geen zin om nu patiënt te worden op mijn eigen werkplek .

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 19:19

upendo schreef:
Ann schreef:

Ik vind het allebei wel vallen onder dagelijkse bezigheden.

Het gaat mij erom dat niet alles draait om alleen maar corona. Voor dit soort ongevallen worden ook gewoon bedden of personeel ingecalculeerd.
Een gemiddelde val van een paard eindigt niet op de medium of intensive care.
Een corona patiënt wel.

Als je een been breekt is dat supernaar, maar je gaat via radiologie naar de gipskamer. Die mensen zijn ook nog steeds aan het werk.

Op zich klopt dit . Alleen is dit nu wel anders geregeld . Ziekenhuis waar ik werk vangt normaal nooit trauma patiënten op. Maar nu komen de trauma patiënten juist naar ons om andere ziekenhuizen te ontlasten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:51

genja schreef:
Mars schreef:

Precies mensen die het voor de kostwinning doen vind ik iets anders . Als je paarden hebt staan om in te rijden verwacht de eigenaar toch iets van je. En er zal brood op de plank moeten komen . En even zwart wit gezegd over het algemeen heeft iemand die het voor zijn werk doet meer ervaring als een particulier iemand .
Klopt deze stelling natuurlijk niet altijd.

Het gaat mij meer om heb er nu toch tijd voor dus laten we gaan inrijden .
Zelf let ik nu echt wel op en doe voorzichtig. Geen zin om nu patiënt te worden op mijn eigen werkplek .

Dan ligt de verantwoordelijkheid toch ook deels bij de eigenaar die het paard in training zet?

Maar wat verwacht jij dat een jong paard allemaal zou gaan doen? Inrijden kan gerust zonder levensgevaarlijke acties :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:00

Hoeveel ongelukken gebeuren er dan met inrijden ten opzichte van een paard wat al ingereden is?
Mijn paarden die ik heb beleerd hebben dat allemaal heel braaf gedaan.
Iedereen ziet altijd maar van die wilde taferelen voor zich met inrijden maar met de juiste voorbereiding is daar helemaal geen sprake van.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:13

Hoe voorzichtig ik 5 j geleden ook was en ik het paard ook had voorbereid.
Ik heb er 4 gebroken ribben aan over gehouden.

IK kan je verzekeren dat doet heel erg pijn.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:23

Paarden zadelmak maken is een deel van mijn hoofdberoep, maar momenteel ligt dat sowieso volledig stil wegens de “light lockdown” hier in België. Maar ook zonder die verplichting zou ik de wat gekkere paarden niet getraind hebben nu. Ik wil inderdaad liever niet naar de arts of het ziekenhuis nu... Het gaat zelden fout, maar af en toe gebeurt het toch. :)
Mijn eigen paarden rijd ik nog wel, maar ik ga nu zeker geen gekke dingen proberen.
Ook ondanks de wat onduidelijke regels hier die de meeste ruiters naar hun hand zetten >;) .. ga ik momenteel niet op buitenrit. Buitenrijden is voor mij geen “essentiële verplaatsing”, aangezien onze paarden 24/7 buiten kunnen lopen en we beschikken over een bak, longeercirkel en ovaalbaan om ze te trainen. Ik snap echt niet dat sommige mensen dan toch het risico nemen om wel te gaan buitenrijden en andere mensen te besmetten, zelf ziek te worden, of toch eraf te vallen..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:34

Ik zat er toevallig net aan te denken! Vorig jaar rond deze tijd zat ik er middenin (of op eigenlijk := ) en vroeg me net af wat ik gedaan zou hebben als dat dit jaar zou zijn geweest. 20 april 2019 zat ik er voor het eerst op.

Stalgenootje is nu bezig. Tja, ik heb daar niet zo 1,2,3 een antwoord op. Joy was superbraaf en ik had er voordat ik erop ging ook al de volste vertrouwen in. Maar het zal maar net mis gaan...

Misschien is het beter het gevaar niet op te zoeken, maar dan is rijden helemaal onverstandig in deze periode... Ik ben er voeige week ook weer gewoon op gestapt na een boxrust periode van 6 weken... Is dat wel slim met een jong paard... Hoe meer ik erover nadenk, hoe astiger ik het vind worden :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:34

TS ik ben het wel met je eens.
Van de week stond ik voor een stoplicht en naast mij (links) een opgefokte golf nitro turbo ding.. En een motor. Stoplicht sprong nog niet op groen en weg waren ze. Zo onnoemelijk hard en levensgevaarlijke racers. Toen zakte echt mijn mond op mn schoot van waarom ga je in deze tijd.... Waar als honderden doden per dag vallen alleen al in NL, zoiets DOMS doen... Like living on the edge, maar het risico is nog niet groot genoeg om dood te gaan ofzo?

Belachelijk en oerdom.

Ik snap best dat mensen nu meer tijd hebben voor hun paard. Heb ik nu ook en we doen veel klussen op ons eigen perceel. Zonder anderen.
Maar het is onverstandig om nu extra risico te nemen. Met een jong paard kan heel veel misgaan. Uiteraard in het verkeer etc ook maar dat is een ander risico.

Renske_W
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 06:37

Wij hadden op de planning staan om onze merrie ook zadelmak te maken.
Stalgenootje van mij zou er bij helpen.
Maar wij hebben het inderdaad uitgesteld.
Naast dat we door het schema op stal vaak niet samen op stal zijn, vind ik het het risico niet waard mocht er dadelijk wat gebeuren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:56

Misschien moet je stellen dat je beter helemaal niet kunt gaan rijden in deze tijd? Het is nu eenmaal een sport met risico's!

Overigens is een vriend van mij vorige week met de fiets gevallen. Beetje ongelukkig tegen een stoeprand met als gevolg een hele nare breuk. Kon meteen door naar de operatiekamer..
We moeten dus ook maar niet meer fietsen?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:31

Interessante discussie. Wat ik begrijp van artsen waarmee ik werk (chirurgen) verveelt een groot deel van de artsen zich te pletter, alles wat niet ingezet/belast wordt door Corona is op een extreem laag pitje gezet namelijk. Gipskamer en traumachirurgie heeft relatief weinig te doen :+ Maar goed, op verschillende plekken worden ook al mensen versneld omgeschoold om naar de IC te gaan bijspringen, dus wat dat betreft kan dat snel veranderen.

Mijn vierjarige is 15 maart zadelmak teruggekomen van het beleeradres, net 5 weken onder het zadel (plm 10-15 keer iemand erop gezeten). Echt net op de valreep van de start van de strengere regels in NL dus. Bij ons op stal is er een hoop commentaar geweest op het feit dat ik haar nu toch doorrijd, want "ziekenhuizen zijn al overbelast" }:0 Tja, ongeluk zit in een klein hoekje natuurlijk, maar een net-zadelmak paard meteen weer stil zetten vind ik ook niks. Nog afgezien van wat het gekost heeft om te laten beleren en het risico wat je loopt wanneer je na stilzetten een nauwelijks doorgereden paard weer oppakt, vind ik het voor het dier prettiger om een goede basis routine verankerd te hebben ipv af en aan er wat mee bezig. Dus om die reden weiger ik haar nu stil te zetten.

Maar persoonlijk vind ik het me houden aan de regels een groter probleem, aangezien met opstappen nog hulp nodig is- en zie dat maar vanaf 1,5 meter afstand van mij te doen, dat vergt wat creativiteit en vertrouwen }:0 En natuurlijk dat je in het algemeen al zo min mogelijk contact wilt hebben met anderen, ik heb dat nu opgelost door 1 vaste begeleider te hebben die helpt waarmee ik sowieso al contact zou hebben ongeacht het helpen.

Om nu te starten met zadelmak maken zou ik om die reden (contact) dan ook niet doen, wegbrengen naar een professional zou ik door de onzekerheid nu ook niet doen (voor hetzelfde geld mag je straks toch niet meer vervoeren, staat ie dan vast op beleeradres tegen hoog maandelijks tarief. en dubbele stal-lasten... :$ ), maar ik zou het niet per sé nu laten om de risico's qua ongelukken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:34

kitobeer schreef:
Hoe voorzichtig ik 5 j geleden ook was en ik het paard ook had voorbereid.
Ik heb er 4 gebroken ribben aan over gehouden.

IK kan je verzekeren dat doet heel erg pijn.

Doet evenveel pijn als je van een al ingereden paard valt hoor! :D

De stelling vind ik sowieso al niet kloppen, zoveel mensen zullen er niet zijn die er eerder op gaan omdat ze nu meer tijd hebben, dan ben je imo al niet goed bezig.
Ik ga mijn paard inrijden wanneer hij er klaar voor is, niet wanneer het makkelijk uitkomt. :')

Kreeg zelf idd ook op mijn tijdlijn dat de mensen gewoon naar het ziekenhuis kunnen komen.
En corona gaat nog wel een tijdje duren hoor, daar zijn we sowieso dit jaar nog wel zoet mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:40

fransje23 schreef:
Overigens is een vriend van mij vorige week met de fiets gevallen. Beetje ongelukkig tegen een stoeprand met als gevolg een hele nare breuk. Kon meteen door naar de operatiekamer..
We moeten dus ook maar niet meer fietsen?

Niemand moet iets, nou ja, behalve de maatregelen volgen natuurlijk. Maar de TS formuleert een vraagstelling en de rest mag daar vrij op reageren.

En dan is mijn mening dat als je je paard puur hobbymatig houdt, dat ik dat allereerste erop kruipen een maandje ofzo zou uitstellen. Net zoals ik nu ook niet in deze periode zou gaan uittesten of je eeuwige dressuurpaard misschien toch wel een sprongetje kan.

Dat heeft niets met paardrijden op zich te maken, maar met risicobeperking in het algemeen. Als je nog nooit op een skateboard gestaan hebt, zou ik het je ook afraden om dat per sé in deze moeilijke periode aan te leren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:12

Maar er wordt vanuit gegaan dat jonge paarden exploderen en gekke dingen doen.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet!
Ik wil er niet van af vallen en risico nemen.
Nu niet maar in een normale situatie ook niet! Wat dat betreft is er geen verschil voor mij.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:42

fransje23 schreef:
Maar er wordt vanuit gegaan dat jonge paarden exploderen en gekke dingen doen.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet!
Ik wil er niet van af vallen en risico nemen.
Nu niet maar in een normale situatie ook niet! Wat dat betreft is er geen verschil voor mij.

Nee vind ik ook, ik ben 50 en zit echt niet te wachten op een rodeo. :+
Maar als je echt risico wil beperken moet je helemaal niet paardrijden.
Want ik denk dat als je de cijfers gaat bekijken er niet meer gewonden vallen alleen met inrijden dan paardrijden in het algemeen.

Laten wij paardenliefhebbers elkaar nou eens gewoon steunen in deze tijd ipv bekritiseren.
En genieten van onze paarden, ieder op zijn eigen manier.
Want het is toch supermooi dat we dat nog kunnen nu.