Wat fiets jij? E-bikes en speed pedelecs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Wat fiets jij? E-bikes en speed pedelecs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 16:39

Ik ben erg benieuwd wie op welke manier een E-bike of speed pedelec gebruikt.
Wat heb je, is het voor dagelijks, wat voor afstand, woon/werk of woon/school (en naar stal wellicht ). In geval van een speed pedelec, heb je deze nog wat laten opvoeren?

Ik orienteer of het wat voor mij zou zijn en vooral voor woon/werk (30km). Ze realiseren een snelfietspad tussen Assen en Groningen, het nadeel is alleen dat ik aan de andere kant van de stad moet zijn.

Roept u maar :)
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 02-04-20 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Iolanthe

Re: Aftanden E-bikes en speed pedelecs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:41

Ik volg even mee want ik ga binnenkort wat buiten de stad wonen en het plan is dan ook met de e-bike naar het werk te gaan :)

__Suzanne__

Ik fiets dagelijks in een half uur de 13 km naar mijn werk met een gewone E-bike :) prima te doen!

miccamaaike

Mijn ouders hebben nu een jaar denk ik een elektrische fiets. Ze fietsen wat af tegenwoordig. Nu waren ze sowieso al graag aan het fietsen (en wandelen), maar nu fietsen ze zo 50-70 km op een dag. Bevalt ze erg goed!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:54

Ik heb sinds vorig jaar juni een ebike, een Sparta pick up. Dat is een transport fiets in het model van een opoe fiets. Ik gebruik hem voor woon/werk verkeer, 6 km. En om met mijn hond op pad te gaan.
Ik had eerst een scooter, maar nu dus overgestapt, want op mijn fiets kan ik mijn hond wel meenemen.
Ik heb er erg tevreden over.
Afbeelding

Lolacabana

Re: Wat fiets jij? E-bikes en speed pedelecs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:11

Ik heb een elektrische bakfiets. Gebruik hem voor boodschappen, de stad in te gaan en mijn zoontje rond te rijden. Woon in een klein dorpje en alles is ver weg, zo hoef ik niet altijd de auto te pakken. Afbeelding

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:46

Schopje omhoog, wie weet komen er nog ervaringen.
Ook ik heb interesse voor woon-werk verkeer met een speed pedelec. Gaat om 26 km.
Ik mis het enorm om lekker van/naar werk te fietsen maar op een normale fiets is het echt alleen voor de mooie(niet te veel wind) dagen te doen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:55

Hier een gewone e bike van gazelle ipv een auto.
Bevalt heel goed woon werk is 12 km en ben er in een half uur .
Ga er ook altijd mee naar stal door wind en weer

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:56

Ik heb een Scott Esub sport en ben helemaal fan! Ik fiets er ongeveer 30km per dag mee. Ik was zo zat van met de auto in het trage spits verkeer! Nu zoef langs alle auto's en krijg frisse lucht en wat beweging er gratis bij.

Hier in Denemarken heb ik een aantal pittige heuvels, die op een gewone fiets met tegenwind echt niet leuk zijn. Nu sprint ik bij die heuveltjes omhoog.

Mijn fiets is begrenst op 26km/h en dat vind ik prima. Op rechte stukken fiets ik rustig harder dan 26, maar dat trap ik dan zelf bij.
Ik ben 1 keer frontaal op een andere fietser geklapt die op mijn fietspad-helft terecht kwam, en dan is 26km/h echt hard genoeg hoor! Man wat een klap. Gelukkig had ik een helmpje op -:)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:43

Die snelheid ben ik ook een beetje bezorgd over... Is inderdaad best snel. En op de drukke Nederlandse wegen weet ik niet zeker of dat gaat werken.
Lijkt me heerlijk als er een fietssnelweg beschikbaar zou zijn, maar helaas heeft mijn gemeente enkel plannen om er één de andere kant op aan te leggen (richting de "verkeerde" stad voor mij :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:45

Ik heb een Stella E-bike voor recreatieve ritjes. k heb hem vanwege mijn beperking (bindweefselafwijking) zodat fietsen vooral leuk blijft. Ik fiets gemiddeld 15 a 20km per uur en twijfel nog of ik een fietshelm ga aanschaffen.

Voor woon-werk verkeer heb ik een auto van de zaak.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:50

Hoe bevallen deze fietsen jullie in de winter? Ik zie dat een aantal aangeven de fiets door weer en wind te gebruiken, maar is dit in de winter ook te doen qua kou en gladheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:50

Durf ik nog niet te zeggen, ik heb hem net 2 weken :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:54

Ik heb een E-bike (Vogue Basic), met name omdat ik door gezondheidsproblemen wat minder energie/kracht heb. Ik fiets er 4x per week mee naar stal, ongeveer 5km, met een snelheid van ongeveer 25 km/h. Ik heb geen auto dus doe er ook boodschappen mee en fiets regelmatig met een fietskar erachter met twee kleine/medium honden.

Ideale van mijn fiets is dat je helemaal geen kracht hoeft te zetten op de trappers, alleen maar ronddraaien. Ook met wind tegen fiets je dus licht. Eerder had ik een fiets waarbij je wel kracht moet zetten en die kracht dan versterkt wordt, deze fiets reageert op rondjes draaien ipv op kracht.

Mijn tip zou vooral zijn om veel fietsen uit te proberen, soms kan je ze ook een week lenen om echt uitvoerig te testen. De manier van ondersteuning voelt per fiets heel anders en vraagt soms even wennen, dus uitproberen is echt nuttig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:58

Negerzoen schreef:
Hoe bevallen deze fietsen jullie in de winter? Ik zie dat een aantal aangeven de fiets door weer en wind te gebruiken, maar is dit in de winter ook te doen qua kou en gladheid?

Met kou is goed te doen, je krijgt het niet warm van het fietsen (ik niet in elk geval) dus ik trek wel eens een skibroek aan, maar ik ben wel echt een enorme koukleum.

Met gladheid is het even opletten, soms slipt de band een beetje als de motor aanslaat met wegrijden. Als het glad is zet ik de ondersteuning daarom meestal wat lager. Dan ga je langzamer, maar dat wil je bij gladheid toch wel. Voor zover het glad wordt, deze winter nergens last van gehad.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:35

Ik fiets ook het hele jaar. De fiets staat in de schuur en ik neem de batterij altijd mee naar binnen (zomer en winter). Dit gaat prima! ik heb al bijna 8000 op de teller en ik merk geen verschil in de batterij.
Mijn Scott heeft opzich brede banden met goede grip, maar ik fiets er liever niet op als het echt glad omdat je snel slipt met zo'n motor. Als ik het wel doe dan zet ik hem inderdaad ook op een lagere ondersteuning.

Tijdens mijn dagelijkse woon/werk route fiets de eerste 10km rechtuit op een breed fietspad zonder ander verkeer, dan mag de fiets eigenlijk best wel wat sneller. Maar de volgende 5 km fiets ik in de stad, en dan zet ik de ondersteuning lager omdat mijn fiets erg fel reageert. In turbo steiger ik bijna weg bij stoplichten, en dat is wat overdreven.

Ik heb trouwens met middenmotor (Bosch motor in de trapper) en de batterij ingebouwd in het frame.
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 07-05-20 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:36

Ik fietste met mijn e-bike 12 km enkele reis naar m'n werk op en neer. Nu ik van baan ben gewisseld helaas net te ver om te fietsen -O- Was wel fijn!

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:57

Negerzoen schreef:

Ik gebruik mijn ebike in weer en wind. Ik fiets enkele reis 20 minuten, 7 km ongeveer. Ik heb de cortina u24. Ik ben van de winter toen het een dag een keer glad was, 2x in een rit onderuit gegaan, beide keren in een bocht en ja dan ga je best hard. Ben nu wel wat voorzichtere om met glad weer op mijn E bike naar het werk te gaan.