Op straat gezet

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8064
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:09

Wonen in DL is in principe net zo makkelijk als in NL.
Je schrijft je in in de gemeente waar je gaat wonen.
Veelal is de huur in DL incl gas, water, elektra dus daar hoef je dan niet achteraan.
Zorgverzekering moet je wel voor zorgen.
Als je in NL werkt moet je in NL een basisverzekering hebben en je meld je bij de b.v de DAK (DL)
Als je niet werkt in NL ga je premie betalen aan de GAK in NL.(dit wordt overigens doorgegeven door je huidige zorgverzekering)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:16

_San87_ schreef:
LindyH schreef:
Ik wil de problemen niet groter maken dan ze zijn, maar houd er wel rekening mee dat de grens met Duitsland maandag waarschijnlijk dicht gaat. Woon-werkverkeer mag er nog wel door, maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat je in Nederland werkt. Ik weet niet of dat bij jullie het geval is. Even makkelijk heen en weer zal in ieder geval niet meer kunnen.

Als ze in NL werken, dan moet er een contract zijn. Bewijs genoeg, me dunkt.

In Nederland heb je niet zomaar een huurhuis, in Duitsland kunnen ze meteen terecht. Ik zou op Duitsland mikken en vanuit een eigen, veilige plek door zoeken naar een woning in Nederland :).

Het is ook handiger en vooral sneller. Overigens was het mij nog niet duidelijk of TS zelf ook werk in Nederland heeft. En als je zo plotseling je huis uit moet kan ik me ook voorstellen dat je arbeidscontract niet direct bij de hand hebt. Ik bedoel het als iets om goed in de gaten houden.

Straks krijgen ze het huis, maar mogen ze er vanaf maandag niet meer naartoe. Dan heb je ook weinig aan een huis. Dus het lijkt mij belangrijk om morgen direct voor een huurcontract te zorgen, of in ieder geval iets waarmee je bij de grens aan kunt tonen dat je huis in Duitsland staat.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 03-04-20 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41840
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:18

LindyH schreef:
_San87_ schreef:

Als ze in NL werken, dan moet er een contract zijn. Bewijs genoeg, me dunkt.

In Nederland heb je niet zomaar een huurhuis, in Duitsland kunnen ze meteen terecht. Ik zou op Duitsland mikken en vanuit een eigen, veilige plek door zoeken naar een woning in Nederland :).

Het is ook handiger en vooral sneller. Overigens was het mij nog niet duidelijk of TS zelf ook werk in Nederland heeft. En als je zo plotseling je huis uit moet kan ik me ook voorstellen dat je arbeidscontract niet direct bij de hand hebt. Ik bedoel het als iets om goed in de gaten houden.

Straks krijgen ze het huis, maar mogen ze er vanaf maandag niet meer naartoe. Dan heb je ook weinig aan een huis. Dus het lijkt mij belangrijk om morgen direct voor een huurcontract te zorgen, of in ieder geval iets waarmee je bij de grens aan kunt tonen dat je huis in Duitsland staat.

Ja je hebt gelijk hoor, hele terechte opmerkingen.

Daarom zei ik in een eerdere post dat dat niet komt, maar zsm uitgezocht moet worden.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Op straat gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:22

TS, mocht je hulp nodig hebben voor Duitsland mag je me altijd een pb sturen. Ik woon zelf in Duitsland en spreek de taal vloeiend :)

Succes met de bezichtiging, ik hoop dat het wat wordt.

Ladyson

Berichten: 3237
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:24

Gezien TS haar opleidingsniveau (MBO 1) kan ik mij voorstellen dat dit soort dingen uitzoeken best lastig voor haar is. Zeker aangezien ze ook nog jong is, en overstuur.

TS, het Leger des Heils lijkt logisch om heen te bellen nu als ik dit zo lees.

Afbeelding


En heb je werk met een arbeidscontract TS of ben je alleen fotograaf? Ivm de grenzensluiting..

Edit: Staan hier al lijntjes uit TS?

https://www.stichtingvandestraat.nl/Opvang/Tijdelijke-woonvoorzieningen-buiten-groningen/ZIENN

https://www.opvangatlas.nl/

https://www.hetkopland.nl/nachtopvang-groningen/

https://www.zienn.nl/hulp-nodig/opvang/

Bij Zienn heb je al contact zei je. Kunnen zij nu niks voor je doen?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Op straat gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 00:06

Het is dat Brabant te ver voor je is anders was je hier inclusief katten zo een tijdje welkom. :(:)
Ik volg je topic al vanaf begin en heb geen idee wat er aan vooraf is gegaan maar ik kan me wel inleven dat dit ontzettend lastig moet zijn :(:)
Steunt je vriend je verder wel?

Detroit
Berichten: 2675
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Op straat gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 07:01

Ik heb haar, haar vriend en katten al een plekje geboden in Drenthe. Eventueel is ze ook welkom zonder haar vriend :).

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 07:15

Jeetje TS, dan ben je 18 jaar en sta je op straat met je 2 katten en een vriend die niet echt heel daadkrachtig is. Dan is het land ook nog eens in rep en roer door een vreselijk virus. Ik snap wel dat je de situatie niet overziet en dat je in paniek bent.

Ook snap ik dat je niet gescheiden wil worden van je katten, die voelen voor jou vast nu als de enige houvast die je hebt.

Ik vind het heel verdrietig om te lezen dat je geen vrienden of familie hebt waarop je kunt terugvallen. Dat is misschien iets voor in de toekomst om aan te werken.

In tegenstelling tot andere bokkers denk ik dat het niet verstandig is om in Duitsland te gaan wonen, je bent al ontzettend ontwricht en wonen in een ander land met een andere taal en andere regels, waarvan mogelijk de grenzen op slot gaan lijkt me voor jouw situatie nu niet heel bevordelijk. Ik zou het aanbod van een van de bokkers aanpakken en daar gaan logeren, dan kan je misschien over een paar dagen weer helder nadenken en samen met iemand zoeken naar een passende oplossing.

Kun je mij een pb sturen over je situatie, wellicht kan ik meedenken over een meer lange termijn oplossing.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:24

Is het echt uitgesloten om weer contact met je ouders op te nemen?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:32

Detroit schreef:
Ik heb haar, haar vriend en katten al een plekje geboden in Drenthe. Eventueel is ze ook welkom zonder haar vriend :).

Dat is lief.

mvdende

Berichten: 5752
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Op straat gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:42

Houdt je er rekening mee dat huurtoeslag niet mogelijk is als je in Duitsland gaat wonen?

En dat zorgtoeslag ook gaat vervallen/ niet kan krijgen?

Dat zijn toch wel 2 grote steady inkomsten bronnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41840
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:46

mvdende schreef:
Houdt je er rekening mee dat huurtoeslag niet mogelijk is als je in Duitsland gaat wonen?

En dat zorgtoeslag ook gaat vervallen/ niet kan krijgen?

Dat zijn toch wel 2 grote steady inkomsten bronnen.

Dit klopt niet helemaal. Als je in Nederland werkt ben je in Nederland verplicht verzekerd, en dan heb je recht op zorgtoeslag wanneer je inkomen niet toerreikend is.

Huurtoeslag is een ander verhaal. Het scheelt wellicht wel dat in Duitsland de huurprijzen inclusief gas, water en licht zijn.

lenaa_tje

Berichten: 10350
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:00


Ladyson

Berichten: 3237
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:13

Detroit schreef:
Ik heb haar, haar vriend en katten al een plekje geboden in Drenthe. Eventueel is ze ook welkom zonder haar vriend :).


Fantastisch! <3

kimmie261

Berichten: 19229
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:15

TS ik woon in Duitsland een stukje hoger als Kluse als je vragen hebt mag je mij een pb sturen, maar ingewikkeld is het niet om hier te komen wonen, en ik denk dat het een mooie optie kan zijn, al is het maar dat jullie van daaruit verder kunnen zoeken.. :)

lenaa_tje

Berichten: 10350
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Op straat gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:20


DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Op straat gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:27

Oh wat fijn dat iedereen zo graag wilt helpen. Ik vind het knap van je, pas 18 idd. Je kan hier straks alleen maar sterker uitkomen.

Majabeestje
Berichten: 3833
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:35

Hoi TS,
Wat een rotsituatie joh! Begrijp heel goed dat je je somber voelt nu, zou beetje gek zijn als dat niet zo zou zijn denk ik ;) Maar, zo te lezen ben je sterker dan je denkt en heb je naar hulp en oplossingen gezocht, top!
Begrijp ik nou goed dat je hulp krijgt van Zienn als je onderdak hebt? Is dat een voorwaarde? Hebben ze bij Zienn nog meegedacht over waar je terecht kan voor onderdak?
Het heeft hier al eerder gestaan maar ik zou contact opnemen met het Kopland, zij werken samen met Zienn dus het verbaast me een beetje dat je daar niet terecht kan? Het is een crisisopvang waar je ook een poosje kan blijven om tot rust te komen en samen met de hulpverleners daar maak je een plan over waar je zou kunnen wonen. Als het nog niet goed met je gaat zou je bijvoorbeeld ook begeleid kunnen wonen, gezien jouw leeftijd is dat misschien sowieso geen gek idee.
Maar voor nu is het belangrijk dat je een veilige plek krijgt om te wonen, tot rust komt, de dingen even op een rijtje kan zetten met hulp en dan zie je wel verder.
Het nummer van het Kopland is 050-5991420
Succes!

anjali
Berichten: 15223
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Op straat gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:31

Tot welke leeftijd zijn ouders eigenlijk wettelijk verantwoordelijk voor hun kinderen? En kunnen ze daar ook kinderbijslag voor krijgen etc.? Is dat niet 21 jaar? Of geldt dat alleen voor nog studerende kinderen?

Brainless

Berichten: 29774
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:39

anjali schreef:
Tot welke leeftijd zijn ouders eigenlijk wettelijk verantwoordelijk voor hun kinderen? En kunnen ze daar ook kinderbijslag voor krijgen etc.? Is dat niet 21 jaar? Of geldt dat alleen voor nog studerende kinderen?

Kinderbijslag is tot 18 jaar.
Ouders zijn niet meer verantwoordelijk voor kinderen vanaf 18, maar hebben wel onderhoudsplicht tot 21 (levensonderhoud en studie).
Dat laatste is moeilijk af te dwingen en zul je een rechtszaak voor moeten aanspannen.
Maar of je dan wat krijgt is ook maar een vraag... er wordt dan gekeken naar de draaglast van de ouders.

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:49

lenaa_tje schreef:
https://www.wierdenenborgen.nl/projecte ... straat-74/ Verder kan dit ook wat zijn. Stad wordt lastig natuurlijk maar in de dorpen daar om heen kun je via de woningbouw misschien nog wat krijgen.

Staat al.heel.labg te huur volgens mij geen huisdieren welkom woon er 2 km vanaf

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:51

Kan je voor nood niet even bij je moeder terecht? Ik geloof wel dat het villapark in de Wedderbergen nog verhuurd.

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:57

cariena1973 schreef:
lenaa_tje schreef:
https://www.wierdenenborgen.nl/projecte ... straat-74/ Verder kan dit ook wat zijn. Stad wordt lastig natuurlijk maar in de dorpen daar om heen kun je via de woningbouw misschien nog wat krijgen.

Staat al.heel.labg te huur volgens mij geen huisdieren welkom woon er 2 km vanaf


als het geen particulier verhuur is mogen huisdieren toch niet meer geweigerd worden

anjali
Berichten: 15223
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Op straat gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:09

Zelfs bij koopwoningen\appartementen komt het voor dat er een vereniging van eigenaren is die geen huisdieren toestaat!

lenaa_tje

Berichten: 10350
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:23

cariena1973 schreef:
lenaa_tje schreef:
https://www.wierdenenborgen.nl/projecte ... straat-74/ Verder kan dit ook wat zijn. Stad wordt lastig natuurlijk maar in de dorpen daar om heen kun je via de woningbouw misschien nog wat krijgen.

Staat al.heel.labg te huur volgens mij geen huisdieren welkom woon er 2 km vanaf

Dat lijkt mij sterk bij een woningcorporatie die dat in hun andere huizen wel toelaat maar ze kan altijd bellen.