Zelf een kastje maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

Zelf een kastje maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 22:04

Zijn er handige bokkers die mij kunnen helpen? Ik wil heel graag een zelf een kastje maken met plankjes en een lade. Nou ben ik alles netjes aan het uittekenen, meten etc. Maar ik vroeg me af hoe je het beste het hout aan elkaar kan maken. Lijmen en spijkers? Excuses als het vaag is, ik wil best in pb mijn schetsen doorsturen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:08

Meestal gebruiken ze duvels, van die houten pinnetjes en houtlijm om het aan elkaar te houden.

Mri

Re: Zelf een kastje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:19

Idd met duvels, even een goede set kopen bij de bouwmarkt. Je hebt ze van stanley dacht ik, met boortje in de goede maat erbij

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:22

als je twijfelt om te spijkeren zou ik sowieso wel schroeven :))

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 22:50

Zijn deuvels een must? Het word maar een kastje van 30x50 met hout van 9mm en ik las dat de kleinste deuvels 6mm zijn

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 05:33

Anders moet je gaan schroeven en dat zie je aan de buitenkant.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 07:43

Duvels inderdaad. Dan is het helemaal onzichtbaar. De dikte maakt niet uit, als ze maar smaller zijn dan het hout.
Schroeven kan ook, dan moet je wel voorboren meestal, maar de schroefkopjes blijf je zien, of je moet ze afdekken met van die plastic kapjes. Dat vind ik altijd erg lelijk.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 09:04

chanicha schreef:
Anders moet je gaan schroeven en dat zie je aan de buitenkant.

Ik had bedacht dat ik onder en boven dan schroef en niet aan de zijkanten. Dan valt het voor mij ook niet op.

Schroeven is dan dus sowieso beter dan spijkers? Ik zal eens even googlen hoe dat werkt met voorboden. Misschien handig als ik meer info geef; in het kastgedeelte komt enkel 3 parfum flesjes, wat tubes dagcrème, tandpasta en make-up remover oid. Daarom wil ik hem ook maar 10cm diep hebben met hout van 9mm dik. In de kleine lade komt m'n make-up als in een potloodje, mascara en doosje oogschaduw.

Heel fijn dat jullie zo meedenken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:16

Weet je al van welke soort hout je het kastje maakt?
Het mooist is als je het hout van de zijkanten door laat lopen tot bovenaan en onderaan, en het hout van de horizontale plankjes daar tegenaan lijmt/schroeft. Dan valt de naad minder op namelijk. Maar dat betekent wel dat schroeven aan de zijkant zullen zitten.
Wat wel nog een mogelijkheid is: de schroeven een beetje verdiepen, en dan vullen met kneedbaar hout. Dan zijn ze ook minder zichtbaar.

Schroeven voorboren doe je met een boortje dat net iets dunner is dan de schroef. Dat voorkomt dat het hout gaat splijten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:26

Alsmede alleen de boven en onderkant doet gaat het wijken, zou ik niet doen, dan zou ik inderdaad voorboren en schroeven zoals 8nnemiek zegt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:35

90 mm is erg dun materiaal om mee te werken zeker als het kastje opgehangen wordt en het nodige gewicht krijgt te verduren.
Het lijmoppervlak van 9 mm is erg weinig, dus ik zou kleine latjes van 2x2 in de hoeken doen. Dan vergroot je het te lijmen oppervlak aanzienlijk wat het geheel sterker maakt. Ook kun je dan de hoeken misschien in verstek zagen waardoor je geen lelijke randen krijgt.

Maak eerst alles netjes op maat en pas het in elkaar zonder lijm. Als dat goed past ga je lijmen en de boel in lijmklemmen zetten. Als je dit dan een dag laat drogen zit het muurvast.
Eventuele gemorste lijm met een vochtige doek wegvegen.