Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
DeMolenhoek schreef:Hier is er nu sprake van het afschaffen van de 3 weken bouwverlof omdat 70% thuis zit. Mijn vriend hoort dus niet bij die 70%. Het zou ontzettend zuur zijn moest hij hierdoor dus opeens geen verlof meer krijgen. Dat betekend dat hij dan een heel jaar werkt zonder verlof.
moonsparkle schreef:DeMolenhoek schreef:Hier is er nu sprake van het afschaffen van de 3 weken bouwverlof omdat 70% thuis zit. Mijn vriend hoort dus niet bij die 70%. Het zou ontzettend zuur zijn moest hij hierdoor dus opeens geen verlof meer krijgen. Dat betekend dat hij dan een heel jaar werkt zonder verlof.
Kan dat zomaar? Je hebt toch recht op vakantiedagen? Of is dat nu ook anders, kunnen ze nu zeggen dat je nu vakantie hebt omdat je verplicht thuis zit?
.
). Periode na deze coronacrisis zal ook erg druk en hectisch worden dus ik vermoed dat ik voorlopig nog even geen vakantie zal hebben..
alleen in overleg met je werkgeverCitaat:2. Ik heb vakantiedagen opgenomen. Helaas gaat mijn vakantie definitief niet door. Kan ik mijn verlof intrekken?
Eind vorig jaar heb je een vakantie geboekt, maar helaas kan dat weekje Zuid-Spanje niet doorgaan. Bij je werkgever vraag je of je deze vakantiedagen op een later moment kan opnemen - je hebt een voucher gekregen - en nu gewoon aan het werk kunt blijven. ,,Als je je dagen hebt opgenomen en ze zijn goedgekeurd, dan kun je in principe niet meer terug”, zegt Mariska Aantjes, arbeidsrecht advocaat bij Aantjes Advocaten. ,,Maar er is ook nog zoiets als goed werkgeverschap.”
Daarmee doelt Aantjes op de ‘herstelfunctie’ die vakantiedagen hebben. Een werknemer heeft namelijk recht op vakantie om daadwerkelijk bij te komen van werk. Thuis vakantie vieren, heeft niet voor iedereen eenzelfde effect. ,,Je moet wel kunnen opladen. Vervelend voor de werkgevers, maar een gedwongen vakantie is geen vakantie.” Hoe dan ook adviseert Aantjes om het gesprek te voeren, vaak komt er dan in goed overleg alsnog een oplossing waarin beide partijen zich kunnen vinden.
Keet schreef:Reeds goedgekeurde vakantie dagen mag je niet zomaar zelf intrekkenalleen in overleg met je werkgever
https://www.ad.nl/ad-werkt/contract-in- ... ~a0b51ef3/Citaat:2. Ik heb vakantiedagen opgenomen. Helaas gaat mijn vakantie definitief niet door. Kan ik mijn verlof intrekken?
Eind vorig jaar heb je een vakantie geboekt, maar helaas kan dat weekje Zuid-Spanje niet doorgaan. Bij je werkgever vraag je of je deze vakantiedagen op een later moment kan opnemen - je hebt een voucher gekregen - en nu gewoon aan het werk kunt blijven. ,,Als je je dagen hebt opgenomen en ze zijn goedgekeurd, dan kun je in principe niet meer terug”, zegt Mariska Aantjes, arbeidsrecht advocaat bij Aantjes Advocaten. ,,Maar er is ook nog zoiets als goed werkgeverschap.”
Daarmee doelt Aantjes op de ‘herstelfunctie’ die vakantiedagen hebben. Een werknemer heeft namelijk recht op vakantie om daadwerkelijk bij te komen van werk. Thuis vakantie vieren, heeft niet voor iedereen eenzelfde effect. ,,Je moet wel kunnen opladen. Vervelend voor de werkgevers, maar een gedwongen vakantie is geen vakantie.” Hoe dan ook adviseert Aantjes om het gesprek te voeren, vaak komt er dan in goed overleg alsnog een oplossing waarin beide partijen zich kunnen vinden.
dergelijke zaken moeten in deze tijd van beide kanten komen