Corona en vakantie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:28

De planning is dat we 19 juli vertrekken naar Spanje voor 10 dagen.. duimen maar!

_Mel

Berichten: 4039
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:48

sevke schreef:
Griekenland zou ik niet doen...


Wat apart dat jij Griekenland niet ‘zou doen’.
De situatie rondom Corona wordt hier al wekenlang veel serieuzer genomen dan in andere EU landen. Waardoor de situatie hier veel beter onder controle is.
Feit is dat de Griekse overheid om het land en inwoners te beschermen de grenzen zo goed als heeft dicht gegooid, en ik het niet zie gebeuren dat deze op korte termijn weer open gaan.

Bo_Y

Berichten: 4581
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:07

Wij zouden 12 mei voor 1 maand naar Italie. Naar het Iseomeer, 22 km van Bergamo af. De camping heeft al gebeld dan nog dicht te zijn, dus wij hebben gecanceld..
Hopelijk kunnen we in september/oktober nog weg..,
Vorig jaar ook geen vakantie gehad ivm hartinfart van mijn man, had wel gehoopt even weg te kunnen en alle vrienden daar weer te zien (ik kom al 38 jaar op die camping)

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:41

_Mel schreef:
sevke schreef:
Griekenland zou ik niet doen...


Wat apart dat jij Griekenland niet ‘zou doen’.
De situatie rondom Corona wordt hier al wekenlang veel serieuzer genomen dan in andere EU landen. Waardoor de situatie hier veel beter onder controle is.
Feit is dat de Griekse overheid om het land en inwoners te beschermen de grenzen zo goed als heeft dicht gegooid, en ik het niet zie gebeuren dat deze op korte termijn weer open gaan.


In Griekenland gaat het inderdaad juist heel goed met de situatie en het aantal verspreidingen.
Ik denk ook niet dat ze snel de grenzen opengooien, want dan is er alsnog de kans dat het misgaat.

Ik heb in juni een vakantie naar Rhodos staan. Kan de hoop toch niet opgeven dat de vakantie doorgaat, maar mijn verstand zegt dat het hem nooit gaat worden. Snap ik ook wel, maar balen is het echt.

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:47

Cinderella schreef:
Ik heb in juni een vakantie naar Rhodos staan. Kan de hoop toch niet opgeven dat de vakantie doorgaat, maar mijn verstand zegt dat het hem nooit gaat worden. Snap ik ook wel, maar balen is het echt.


Wij in september. Ben benieuwd..

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:55

Verkeerde topic :')
Laatst bijgewerkt door Whale op 31-03-20 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Berichten: 5312
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:02

Westhof schreef:
Ik zou met een vriendin naar Londen gaan in mei. Dit gaan we nu waarschijnlijk verplaatsen naar later in het jaar. Airbnb kunnen we nog annuleren en British Airways heeft laten weten dat we een voucher kunnen krijgen. Het is alleen nog even afwachten wat KLM doet (hebben 2 aparte vluchten geboekt bij 2 maatschappijen).

KLM biedt volgens mij voor iedereen omboeken of een voucher aan?
Ik heb vorige week een voucher aangevraagd voor onze vluchten naar Nederland met Pasen.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:10

Hier is de eerste vakantie al geannulleerd, we hebben ons verlies genomen, krijgen de aanbetaling niet terug, wij wilde niet de hele betaling rond maken en afwachten om vervolgens vouchers te ontvangen.

In de bouwvak is het de bedoeling naar een camping in Spanje te gaan, maar daar heb ik ook
nog een hard hoofd in.

Voor de meivakantie heb ik van mijn werkgever mijn dagen in mogen trekken, mijn man overigens niet en die MOET ze verplicht nu opnemen, ondanks dat we dus nergens heen gaan, kan dit zomaar?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132219
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:20

Ja, volgens mij kan dat. Je maakt een bepaalde afspraak over op te nemen dagen en op een gegeven moment is dat definitief, zeg maar. Andersom ook. Je werkgever kan zonder bijzonder goede reden ook niet ineens een 'doe toch maar niet' geven.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:23

Citaat:
2. Ik heb vakantiedagen opgenomen. Helaas gaat mijn vakantie definitief niet door. Kan ik mijn verlof intrekken?
Eind vorig jaar heb je een vakantie geboekt, maar helaas kan dat weekje Zuid-Spanje niet doorgaan. Bij je werkgever vraag je of je deze vakantiedagen op een later moment kan opnemen - je hebt een voucher gekregen - en nu gewoon aan het werk kunt blijven. ,,Als je je dagen hebt opgenomen en ze zijn goedgekeurd, dan kun je in principe niet meer terug”, zegt Mariska Aantjes, arbeidsrecht advocaat bij Aantjes Advocaten. ,,Maar er is ook nog zoiets als goed werkgeverschap.”

Daarmee doelt Aantjes op de ‘herstelfunctie’ die vakantiedagen hebben. Een werknemer heeft namelijk recht op vakantie om daadwerkelijk bij te komen van werk. Thuis vakantie vieren, heeft niet voor iedereen eenzelfde effect. ,,Je moet wel kunnen opladen. Vervelend voor de werkgevers, maar een gedwongen vakantie is geen vakantie.” Hoe dan ook adviseert Aantjes om het gesprek te voeren, vaak komt er dan in goed overleg alsnog een oplossing waarin beide partijen zich kunnen vinden.


Dit stond daarover op het AD

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:55

Oscar schreef:
Ja, volgens mij kan dat. Je maakt een bepaalde afspraak over op te nemen dagen en op een gegeven moment is dat definitief, zeg maar. Andersom ook. Je werkgever kan zonder bijzonder goede reden ook niet ineens een 'doe toch maar niet' geven.


Tja ... dit is natuurlijk wel uitzonderlijk he?!
Wanneer komt dit nu voor ;(


Keet schreef:
Citaat:
2. Ik heb vakantiedagen opgenomen. Helaas gaat mijn vakantie definitief niet door. Kan ik mijn verlof intrekken?
Eind vorig jaar heb je een vakantie geboekt, maar helaas kan dat weekje Zuid-Spanje niet doorgaan. Bij je werkgever vraag je of je deze vakantiedagen op een later moment kan opnemen - je hebt een voucher gekregen - en nu gewoon aan het werk kunt blijven. ,,Als je je dagen hebt opgenomen en ze zijn goedgekeurd, dan kun je in principe niet meer terug”, zegt Mariska Aantjes, arbeidsrecht advocaat bij Aantjes Advocaten. ,,Maar er is ook nog zoiets als goed werkgeverschap.”

Daarmee doelt Aantjes op de ‘herstelfunctie’ die vakantiedagen hebben. Een werknemer heeft namelijk recht op vakantie om daadwerkelijk bij te komen van werk. Thuis vakantie vieren, heeft niet voor iedereen eenzelfde effect. ,,Je moet wel kunnen opladen. Vervelend voor de werkgevers, maar een gedwongen vakantie is geen vakantie.” Hoe dan ook adviseert Aantjes om het gesprek te voeren, vaak komt er dan in goed overleg alsnog een oplossing waarin beide partijen zich kunnen vinden.


Dit stond daarover op het AD


Goed werkgeverschap is duidelijk ver te zoeken, echt ik kan er met mijn hoofd
niet bij. Werknemers staan altijd voor het bedrijf klaar, en nu dit ....

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:59

Dat is inderdaad rot, kennis van mijn moeder moet haar vakantiedagen ook gewoon opnemen. Mijn moeder en broer hebben hun vakantiedagen wel gewoon terug gekregen, bedrijf heeft liever dat ze dan maar gewoon komen werken.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:00

Whale schreef:
Dat is inderdaad rot, kennis van mijn moeder moet haar vakantiedagen ook gewoon opnemen. Mijn moeder en broer hebben hun vakantiedagen wel gewoon terug gekregen, bedrijf heeft liever dat ze dan maar gewoon komen werken.


Ja natuurlijk :), want heeft werknemer en werkgever eraan, als je niet
kan opladen, en je gedwongen op de bank zit, want laten we eerlijk zijn,
eerste week van mei kan je ook niets in eigen land!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:08

Tja en sommige/heel veel bedrijven hebben het nu ontzettend moeilijk en het zijn ook onzekere tijden voor hun. Niemand kan voorspellen hoe en/of wat. Vind dat medewerkers ook juist in deze tijden trouw en loyaal moeten zijn. En bedrijven moeten dit, als het zekerder en beter gaat, ook terug tonen.
Maar als iedereen nu op zijn strepen blijft staan en zijn baas voor rotte vis uit gaat maken :n dan gaan er een hoop bedrijven failliet en komen er een hoop mensen op straat te staan.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:41

Keet schreef:
Tja en sommige/heel veel bedrijven hebben het nu ontzettend moeilijk en het zijn ook onzekere tijden voor hun. Niemand kan voorspellen hoe en/of wat. Vind dat medewerkers ook juist in deze tijden trouw en loyaal moeten zijn. En bedrijven moeten dit, als het zekerder en beter gaat, ook terug tonen.
Maar als iedereen nu op zijn strepen blijft staan en zijn baas voor rotte vis uit gaat maken :n dan gaan er een hoop bedrijven failliet en komen er een hoop mensen op straat te staan.


Absoluut niet overigens :), helemaal met je eens dat het
voor alle partijen roerige tijden zijn :)

"We" zitten overigens in dezelfde branche, namelijk die van de bouw, en geloof
me daar zal wel wat gebeuren, maar voor nu draait het beter dan ooit!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132219
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:48

Ik hoop dat jullie er onderling nog uit gaan komen. Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit ook nog een wereld van verschil. Ik hoop dat het met wat geven en nemen uiteindelijk voor iedereen de beste (beter gezegd: minst slechte) oplossing wordt. Werkgevers kunnen er niks aan de situatie doen, maar als werknemer heb je inderdaad ook weinig aan een vakantie waarmee je niks kunt en waarin je helemaal niet op kunt laden.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:52

Oscar schreef:
Ik hoop dat jullie er onderling nog uit gaan komen. Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit ook nog een wereld van verschil. Ik hoop dat het met wat geven en nemen uiteindelijk voor iedereen de beste (beter gezegd: minst slechte) oplossing wordt. Werkgevers kunnen er niks aan de situatie doen, maar als werknemer heb je inderdaad ook weinig aan een vakantie waarmee je niks kunt en waarin je helemaal niet op kunt laden.


Het gaat om wat coulance, dat is het enige wat er gevraagd is, letterlijk
of we die opgenomen vakantie kunnen verplaatsen naar de herfstvakantie, zodat
wel als gezin wat kunnen doen :)

Iemand voor rotte vis oid uitmaken is helemaal niet aan de orde :)

_/-\o_

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:59

En wellicht hebben alle collega;s dat ook gevraagd en heeft ie anders geen personeel in de herfstvakantie. Of of of of.
Als het niet kan en de baas wil het niet, dan moet je het er mee doen. Zeker in een tijd als deze.
Er is genoeg werk in de bouw, dus je kan altijd nog een werkgever uitzoeken die in jullie ogen meer coulance toont

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:22

Lijkt me wel heel zuur als je nu verplicht wordt die dagen op te nemen.
Hier kan ik ze grotendeels zelf inplannen dus ik haal ze gewoon weer uit de agenda. Zou t anders ook zonde vinden.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:22

Ik lees hier dat best veel mensen het over een voucher hebben bij een geannuleerde vlucht, maar je kan toch ook gewoon het geld terug vragen?

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:24

miccamaaike schreef:
Lijkt me wel heel zuur als je nu verplicht wordt die dagen op te nemen.
Hier kan ik ze grotendeels zelf inplannen dus ik haal ze gewoon weer uit de agenda. Zou t anders ook zonde vinden.


Wat fijn dat jij dat wel kan doen zeg :) Heerlijk.

Keet, ik vind je toon vreselijk onprettig, wat was het ook
alweer, hastagdoeeenslief .... We zoeken naar een passende
oplossing, niet naar ruzie ;-)

Sodera

Berichten: 5312
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:26

JorisDy schreef:
Ik lees hier dat best veel mensen het over een voucher hebben bij een geannuleerde vlucht, maar je kan toch ook gewoon het geld terug vragen?

Ryanair heeft de boel geannuleerd dus kun je je geld terug krijgen.
KLM bijvoorbeeld heeft nog niet veel geannuleerd dus krijg je je geld niet terug maar mag je een voucher aanvragen voor een later moment.

Dit voorkomt ook een beetje dat ze enorm veel geld terug moeten betalen aan klanten, waardoor dit soort bedrijven op de fles gaan....

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:30

Blijkbaar mogen ze nu ook weigeren geld terug te geven, maar daarvoor in de plaats dus vouchers. Ik begrijp het heel goed. Ik krijg liever nu een voucher (bij KLM zijn die nog heel lang te besteden, zelfs tot heel 2021, omdat je een voucher krijgt wat een jaar geldig is én tot dan kan boeken, ook voor na dat jaar) dan dat de luchtvaartmaatschappij helemaal failliet gaat.

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:30

Ik heb nog niets gehoord van Tui over mijn vakantie op 13 mei naar Rhodos.
Deze heb ik al helemaal betaald, dus ik ga deze zeker niet zelf annuleren.
Ik ga ervan uit, dat deze vakantie geannuleerd gaat worden door Tui.

De volgende vakantie is dan 8 juni, dus ik ben benieuwd, of deze dan wel doorgaat.

Wij gaan gewoon voucher accepteren.
Als iedereen zijn geld terug gaat eisen, gaan deze touroperators ook failliet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:38

JorisDy schreef:
Ik lees hier dat best veel mensen het over een voucher hebben bij een geannuleerde vlucht, maar je kan toch ook gewoon het geld terug vragen?

En als iedereen dat doet kan men volgend jaar niet op vakantie want dan is alles failliet...