Groenten en kruiden kweken, hoe pak ik dit aan? HELP!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Groenten en kruiden kweken, hoe pak ik dit aan? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 12:04

Gezien de corona-crisis en het daardoor niet buiten mogen, ben ook ik aan mijn tuin begonnen.
We wonen hier pas sinds vorig jaar en hadden het er toen nog veel te druk voor, en ik heb eigenlijk ook totaal geen groene vingers :+

Ik heb 2 jaar geleden in de supermarkt zo van die kleine potjes met zaadjes gekregen, en heb deze braaf bijgehouden. Ergens vorige week heb ik deze zaadjes geplant, en de meeste daarvan zijn al uitgekomen. Per groente/kruid staat er aangegeven hoe lang het zou duren voor ze kiemen, en wanneer ik ze daarna dan moet verpotten.

Voorlopig staan de potjes in een kleine kweekserre (met deksel, heb het er even afgehaald om de foto te nemen). Ik zet deze overdag (op de zonnige dagen) buiten en haal ze 's avonds weer binnen, omdat het hier 's nachts toch nog rond het vriespunt zit qua temperatuur. Ik zorg ervoor dat de grond vochtig blijft. Als het bewolkt is, laat ik ze binnen staan, bij het keukenraam.

Afbeelding

Ik ben vandaag begonnen met mijn bloempotten alvast van aarde te voorzien. Tot 5cm van de rand heb ik ze gevuld met aarde uit de moestuinbak die hier al in de tuin stond, die aarde is volgens mij wel oké, ik kijk niet om naar die moestuinbak omdat die echt een puinhoop is maar daar groeit alweer citroenmelisse en munt in. Ik heb die kruiden eruit gegooid en de aarde van tussen en onder de wortels gebruikt.
De bovenste 5cm heb ik gevuld met potgrond.

Afbeelding

Ik heb ook nog een doos mest staan, speciaal voor groenten en kruiden, maar die mag ik pas strooien als de plantjes in de potten zitten.

Nu ben ik aan het kijken wat ik in welke pot kan/mag steken. Ik ga er vanuit dat sommigen wel samen mogen, mits de pot groot genoeg is?

Ik heb:
- 5x basilicum
- 3x tomaat
- 1x rucola en 1x gewone sla: mogen deze samen of beter niet? Als ze samen mogen, denk ik aan de grootste ronde witte pot, ik denk dat deze toch wel wat ruimte nodig hebben, is de pot hier groot genoeg voor of kan ik beter wisselen met de pot die ik voor de tomaten in gedachte had?
- 1x bieslook
- 1x peterselie
- 1x aardbei
- 1x wortel

Afbeelding

Zijn de potten groot genoeg voor wat ik er in wil steken? Mogen de 2 soorten sla samen?

Ik heb ook die verwaarloosde moestuinbak nog die ik geplunderd heb, maar daar schrik ik wat voor terug omdat ik deze dus niet kan binnen zetten :+
Ik heb nog een zakje wortel-zaadjes, ik dacht deze hier in te strooien in april/mei, om wortels voor mijn paard te kunnen kweken.

Afbeelding

Ik heb parasols in het tuinhuis staan voor mocht er van de zomer een hittegolf komen, de tuin staat echt uuuurenlang in de zon dan.
Het is mijn bedoeling de potten uiteindelijk allemaal buiten te kunnen laten, tenzij het echt te koud/warm wordt natuurlijk.

Zoals jullie naast de moestuinbak misschien zien, heb ik compostbakken. Vier in totaal. Ze zijn nog dichtgeplakt vanwege de felle stormen laatst, de deksels gingen vliegen, en ik heb echt geen idee hoe het er daar binnen uitziet haha. We hebben in alle vier de bakken vorige herfst wormen gegooid, geen idee welke, mijn vriend heeft ze toen via de post laten komen :+ Ik ga er van uit dat ik deze compost als mest kan gebruiken voor de groentjes en kruiden?

Alvast bedankt aan iedereen die antwoorden heeft!
Ik zou zou graag mijn eigen groentjes/kruiden kunnen kweken, maar ben echt een leek haha. Ik ben zo het type mens dat een vetplant dood krijgt :+
Alle hulp is dus zeer welkom!
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 24-03-20 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Re: Groenten en kruiden kweken, hoe pak ik dit aan? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:06

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:12

Zoals hierboven ook gezegd, www.makkelijkemoestuin.nl

Op hun website vind je veel informatie, en er is een app die je gratis kan downloaden waarbij je helemaal begeleid wordt van wanneer en hoe zaaien, wanneer water geven, oogsten enz.

Belangrijk voor het laten slagen is wel goede moestuingrond anders groeien de plantjes een stuk minder goed en moet je veel meer water geven. Een moestuinbak heb je al, dat is handig om mee te beginnen.

Succes, het is echt leuk om zelf wat dingen te telen!