Boerderij gekocht, welke omheining voor windhond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mloui

Boerderij gekocht, welke omheining voor windhond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 10:50

Als alles volgens plan verloopt, krijgen we eind juni de sleutel van ons droomboerderijtje, met ruimte voor de paarden aan huis.

We hebben twee honden, een herder kruising en een Whippet. De herder blijft wel rondom het huis. De Whippet zal wel eens achter een konijn/vogel/ree aan willen gaan indien het snel beweegt. Die willen we dus achter een fysiek hek houden, want een onzichtbaar hek zal in het moment van opwinding waarschijnlijk niet voldoende zijn.

Het plan is om een deel van de bestrating (ongeveer 25m2) af te sluiten en mogelijk de honden ook toegang tot de rijbak te gevenen zodat ze lekker kunnen ravotten als het mooi weer is.

Nu de hamvraag; wat voor soort omheining zouden jullie adviseren? Mijn vriend is pro Frans schapenhek, maar dat lijkt mij niet zo degelijk. Iemand ervaring met paardengaas? Andere briljante ideeen? Shoot!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:54

Misschien een schot voor open doel, maar hoe dan ook een hoge omheining. Een schapenhek is niet hoog en springt een windhond met gemak overheen. Het staat natuurlijk wel mooier, maar is voor een windhond niet functioneel. Of je moet er schrikdraad boven spannen?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 10:56

Shenavallie schreef:
Misschien een schot voor open doel, maar hoe dan ook een hoge omheining. Een schapenhek is niet hoog en springt een windhond met gemak overheen. Het staat natuurlijk wel mooier, maar is voor een windhond niet functioneel. Of je moet er schrikdraad boven spannen?

Schapenhek is er in verschillende hoogtes. Je hebt wel gelijk, het moet hoog zijn. Lager dan 1.20 nemen we niet eens in overweging.

luuntje

Re: Boerderij gekocht, welke omheining voor windhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:02

Bij ons in de buurt zie je veel Heras hekwerken staan.
Zit wel een kostenplaatje aan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:04

Klopt, lager dan 1.20 is sowieso geen optie. Wij hebben voor onze pony's een omheining van 1.50 m, maar die is voor een windhond al veel te laag. Ik heb twee kennissen met windhonden, waarvan één zuivere en die sprong al met gemak over 1.30 heen (bij ons vorige huis hadden we een hek op die hoogte). Een andere kennis van mij heeft een kruizing (kleine) windhond en die springt met gemak over de 1.50 heen die we nu hebben. Mocht hem wat overkomen en wij krijgen de hond (dat hebben we ooit afgesproken), dan gaat er een schrikdraad boven en misschien wel een dubbele. We hebben daar al eens over nagedacht en dat wordt dan een lijn op 1.60 en een misschien zelfs een extra lijn op 1.70.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:09

Afbeelding

Wij hebben momenteel dit rondom het terrein, je kunt verschillende hoogtes kiezen, wij hebben een hekhoogte van 1.50m

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 11:16

Mindim schreef:
[ Afbeelding ]

Wij hebben momenteel dit rondom het terrein, je kunt verschillende hoogtes kiezen, wij hebben een hekhoogte van 1.50m

Van welke leverancier komt dit? Het is uiteraard minder ‘romantisch’ dan schapenhek, maar wel degelijk en functioneel.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:26

Wij hebben 1.20m kastanjehek. We twijfelden over 1.50m of 1.20m maar onze hond is gelukkig niet zo’n hele fanatiek uitbreker.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:28

Shenavallie schreef:
Mocht hem wat overkomen en wij krijgen de hond (dat hebben we ooit afgesproken), dan gaat er een schrikdraad boven en misschien wel een dubbele. We hebben daar al eens over nagedacht en dat wordt dan een lijn op 1.60 en een misschien zelfs een extra lijn op 1.70.

Je realiseert je dat schrikdraad niet werkt (als in: je krijgt geen schok) als eroverheen wordt gesprongen, ook al wordt het aangeraakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:30

Mloui schreef:
Mindim schreef:
[ Afbeelding ]

Van welke leverancier komt dit? Het is uiteraard minder ‘romantisch’ dan schapenhek, maar wel degelijk en functioneel.

Het is idd niet romantisch, wij gingen ook puur voor functionaliteit. Want het roedeltje moet niet de straat op.

Wij hebben het besteld bij hekwerkonline.
Dubbelstaafmat hekwerk, de palen zet je vast in beton.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 11:38

Mindim schreef:
[ Afbeelding ]

Van welke leverancier komt dit? Het is uiteraard minder ‘romantisch’ dan schapenhek, maar wel degelijk en functioneel.[/quote]

Het is idd niet romantisch, wij gingen ook puur voor functionaliteit. Want het roedeltje moet niet de straat op.

Wij hebben het besteld bij hekwerkonline.
Dubbelstaafmat hekwerk, de palen zet je vast in beton.[/quote]

Dank! Eens even zoeken!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:45

Kleine dame hier, kruising russel/whippet haalde moeiteloos 180 cm als ze wilde. Ik zou dus voor minstens 150 cm gaan met eventueel een naar binnen gevouwen stuk zoals ze ook in de dierentuin hebben of 180 cm en dan een open hek.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:16

Mindim schreef:
[ Afbeelding ]

Zoiets hebben wij ook, maar dan 1.80m
Onze komt van veenstra hekwerk, laten plaatsen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:34

Ibbel schreef:
Shenavallie schreef:
Mocht hem wat overkomen en wij krijgen de hond (dat hebben we ooit afgesproken), dan gaat er een schrikdraad boven en misschien wel een dubbele. We hebben daar al eens over nagedacht en dat wordt dan een lijn op 1.60 en een misschien zelfs een extra lijn op 1.70.

Je realiseert je dat schrikdraad niet werkt (als in: je krijgt geen schok) als eroverheen wordt gesprongen, ook al wordt het aangeraakt?

Nee, dat wist ik niet. Een vroegere buurvrouw deed dat voor haar katten en daar werkte het goed bij, vandaar dat ik in de veronderstelling was dat het voor honden ook zou moeten werken. Wat adviseer jij?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:06

Shenavallie schreef:
Nee, dat wist ik niet. Een vroegere buurvrouw deed dat voor haar katten en daar werkte het goed bij.

Katten klimmen, die springen niet. Die maken dus via het gaas of hek waar ze hun poten inzetten contact met de aarde en krijgen dan dus een tik.
Een hond die een 'flying leap' doet maakt geen aarde. Als je hond zich wél afzet met de poten op het hek zal het uiteraard wel werken.

Als je denkt dat je hond zich niet door 1.50 zal laten tegenhouden en wel door een draad op 1.70 zal je je hek dus 1.70 hoog moeten maken.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:17

Welke hoogte heb je nu dan qua omheining? Onze mechelaar zou ook makkelijk over onze omheining (150)geraken, maar weet heel goed dat dat de bedoeling niet is en die zal zelfs niet proberen daarover te gaan. Vorige huis had stukken omheining waar het maar 1m was, met aan de andere kant een heel leuk hondje. Nooit zelfs maar overwogen om erover te gaan.... Het is niet omdat ze overover kunnen, dat ze dat ook doen natuurlijk. Maar daar is het: ken je hond :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:27

Shenavallie schreef:
Ibbel schreef:
Shenavallie schreef:

Nee, dat wist ik niet. Een vroegere buurvrouw deed dat voor haar katten en daar werkte het goed bij, vandaar dat ik in de veronderstelling was dat het voor honden ook zou moeten werken. Wat adviseer jij?

Er bestaan van die stokjes die je op een bestaande omheining zet. 40 of 50 cm lang. Die zet je onder 45 gr naar binnen.
Daar tegen komt dan gaas of 4 a 5 rijen goed zichtbaar draad.
Zo heb je een hoogte van 200 cm maar wel naar binnen toe waardoor het massiever lijkt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:45

Sassy schreef:
Mindim schreef:
[ Afbeelding ]

Zoiets hebben wij ook, maar dan 1.80m
Onze komt van veenstra hekwerk, laten plaatsen.

Ik ook maar dan enkeldraads en zelf geplaatst in het groen en gekocht bij craenebroek

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:46

Mindim schreef:
[ Afbeelding ]

Zulke hebben wij ook. Van voordeelhek.nl
Echt hele goeie prijs en nette mensen die het plaatsen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:49

Afbeelding

Ook hoger te krijgen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:14

LynnNikita, die ken ik, heb ik inderdaad ook wel wat van staan, langs de meidoornhaag ;)

Maar dat is echt wat anders als het veenstra hekwerk, voor de buitenkant wilden wij iets superdegelijks.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:20

Ik fiets altijd langs een huis met meerdere whippets en windhonden. Daar lopen de honden los over het terrein. Ze hebben een hek gemaakt van een houten frame met schapenkaas erin, ziet er netjes en stevig uit!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:21

Sassy schreef:
LynnNikita, die ken ik, heb ik inderdaad ook wel wat van staan, langs de meidoornhaag ;)

Maar dat is echt wat anders als het veenstra hekwerk, voor de buitenkant wilden wij iets superdegelijks.

Dit is geen gewoon tuingaas hoor maar dikker metaal paneel. Mijn honden en paarden blijven er echt braaf achter is alleen iets dunner dan het dubbele hekwerk paneel maar scheelt ook stukken in prijs

Afbeelding

Hier laag maar achter heb ik het 180 hoog. Palen staan ook in beton
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 22-03-20 14:30, in het totaal 3 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:25

Ik heb mijn windhond al vrij vroeg kennis laten maken met schrikdraad. We hebben een schrikdraadje boven de omheining lopen, daar is ze wel eens met de poten op gaan staan, schok gekregen, en vanaf die tijd komt ze er niet meer aan en zal er ook nooit over durven springen. Rondom het huis hebben we daardoor genoeg aan een hekje van 90 cm ongeveer. Rondom de wei heb ik de omheining op +/- 1.50, met nog een draadje er boven, gewoon voor het geval dat, en ook voor de paarden. Maar mijn hond is daar nooit tegenop gaan staan en nooit geprobeerd te springen.
Wij hebben rondom de wei zo'n simpel, groen geplastificeerd tuingaas, met daar voor nog wat schrikdraad.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:33

Ik heb niet alle reacties gelezen maar hier hebben wij gewoon een stroomdraad bijna op de grond, en dan wel een herder maar die kon daar makkelijk overheen springen. Maar ze bleef er toch echt achter! Zelfs als we het draadje weg haalde kwam ze er niet overheen..
Windhond van mijn ouders blijft er ook gewoon achter trouwens :) en ook hier lopen wel eens hazen waar de honden graag achteraan gaan.