Bankzaken regelen via smartphone- veilig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Bankzaken regelen via smartphone- veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 20:18

Vraagje: hoe veilig of onveilig is het om bankzaken alleen op je smartphone te regelen?
Ik vraag dit voor iemand met een klein budget. Ze zou anders alleen een laptop aanschaffen voor internetbankieren en voor skypen.
Mijn idee is dat dit ook prima op een telefoon kan. Klopt dat?

simodi

Re: Bankzaken regelen via smartphone- veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:19

Hangt er vooral van af hoe zorgvuldig je bent met je mobiel. Dus goed beveiligen, niet laten slingeren, niet uitlenen. Dan is het geen probleem.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:20

Telefoon was zelfs veiliger dan via internet, al weet ik niet of dat nog steeds zo is. Dus dat kan prima.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:28

Ik vind het veel veiliger, via ING heb ik met vingerafdruk beveiligd en met cijfercode. Als ik nu op de laptop op ING wil inloggen moet ik ook via de telefoon verifiëren. Telefoon zelf is op 2 manieren beveiligd dus ze moeten wel hun best doen willen ze er bij komen.

Enige wat je onveilig zou kunnen vinden is betalen met je mobiel, maar als je je NFC standaard uit zet en alleen voor de betalingen aan zet valt dat ook wel mee.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:33

Ik doe dit alleen maar op mijn foon..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:33

jawel kan vast weel.
doe ik in elk geval ook.
goed afsluiten inderdaad en je telefoon niet kwijt raken

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:35

De veiligheid ligt ook aan je internetverbinding. Als je op een openbaar Wifi-netwerk zit moet je nooit bankzaken doen, want het zou kunnen dat er mensen meekijken. Dan maakt het niet uit of je dat met een computer of je telefoon doet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:03

Dat is veilig. De app heeft in principe alle veiligheid van een browser en dan nog een beetje meer. Zelfs openbaar wifi is niet meer zo makkelijk om te misbruiken.
Bovendien vraagt mijn app (ASN) nog om een bevestiging met de identifier bij ongebruikelijke overboekingen (groot bedrag naar een nieuw rekeningnr.)

Wel iets om op te letten: mijn bank ondersteunt niet alle functies van internetbankieren via de app en de belangrijkste functie die daar mist is het regelen van herhalende overboekingen. Heel af en toe heb ik mijn laptop dus nodig.
Maar in de gaten houden van mijn saldo, overboekingen, acceptgiro's en sparen kan allemaal via de app en doe ik ook altijd via de app dus ik kom echt maar eens in de zoveel maanden op de internetsite.

Kijk dus even of de app voldoet, maar voor de veiligheid kan het, zeker als ze geen hele ingewikkelde dingen wil.

Ik zou alleen wel aanraden om de inloggegevens en andere informatie van internetbankieren ergens goed te bewaren, want alleen een telefoon maakt het heel kwetsbaar in 1 opzicht: als je telefoon het niet meer doet. (Kwijt, kapot, gestolen, wat dan ook.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:05

Ik weet weinig van Android telefoons, maar iPhones zijn echt heel veilig. Voor alles wat je installeert moet je inloggen, en bij de bankieren apps moet je ook altijd goedkeuring geven voor betalingen.
Wel is het zo dat je via de telefoon niet álles kan. Je kan niet alle instellingen veranderen, en het lukte me bv niet om de jaarafrekening op de telefoon te downloaden via de ING website.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:02

Zoals hierboven wordt gezegd kan inderdaad niet alles. Jaarafrekening heb je bijv. Wel nodig voor je belastingaangifte.
Verder is het ook hoe handig je er mee bent. Dus hoe vaardig is ze normaal met de telefoon.
Ik ken verschillende ouders (van mijzelf, vriend, vriendin) allen tussen de 52-62 en zij gebruiken de telefoon voor whatsapp. M’n schoonvader heeft dan nog FB maar bankzaken gebruiken ze allemaal de laptop. Allemaal met een andere reden: overzicht maar ook kleine letters etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:05

Goede virusscanner op je telefoon, en via je eigen internetnetwerk de app openen en het is naar mijn innziens veilig ;)