Aanpassingen op het werk voor eigen rekening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Aanpassingen op het werk voor eigen rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 20:02

Hoi, ik weet niet of deze vraag al elders gesteld is.. zo ja, excuus..

Ik ben cs bij een transportbedrijf, thuis werken is in mijn geval niet handig..
Wel zien we , uiteraard, een enorme terugval in ons werk. Ik werk 32 uur per week, vrijdags ben ik vrij.

Onze baas heeft gevraagd of wij verlofdagen in willen leveren om de verminderde werkzaamheden op te vangen.

Dat zit me toch niet helemaal lekker, ik wilde juist aangevraagde verlofdagen teruggeven nu er vakanties geannuleerd worden (wat terecht is natuurlijk).

Maar als ik dan op een later moment alsnog op vakantie wil..heb ik dus geen dagen meer?

Ikweethetevennietmeer....

KimD

Re: Aanpassingen op het werk voor eigen rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:07

Werkgevers mogen dit vragen, maar niet verplichten.

Ik snap wel dat werkgevers hierom vragen, voor veel bedrijven zal een faillissement niet ondenkbaar zijn.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:09

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:12

KimD schreef:
Werkgevers mogen dit vragen, maar niet verplichten.

Ik snap wel dat werkgevers hierom vragen, voor veel bedrijven zal een faillissement niet ondenkbaar zijn.

Ik snap het ook. Vind ook dat iedereen wat bij moet dragen. Wellicht met de toezegging dat er een betere tijden iets voor je geregeld kan worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:12

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 01:05

Inmiddels mogen werkgevers in Frankrijk een werknemer verplichten een week vakantie dagen op te nemen.
En mocht het nodig blijken om bedrijven te "redden" zullen ze dat in Nederland ook wel invoeren.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 01:19

Ik begreep van onze bedrijfsjurist dat als je al een vakantie had gepland, deze vakantiedagen gewoon opgenomen moeten worden. Je kan ze niet teruggeven. Zou ik ook niet reëel vinden, dat kost de werkgever geld en je kan misschien nergens heen, maar wel van je werk vrij nemen en ontspannen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:12

Wij hadden een vakantie gepland begin april maar geannuleerd wegens privé omstandigheden.
Onderwijl had mijn man zich ziekgemeld maar hij kon gelukkig zijn vakantiedagen wel terugtrekken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:33

Ik zit met hetzelfde. Mijn werkgever vraagt of ik elke week 1 vrije dag op wil nemen. Maar hierdoor loopt onze reis naar Canada in de soep waar we al een jaar voor aan het sparen zijn |(

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:56

Maar waarom vraag de werkgever dan geen werktijdverkorting voor je aan dan?

Als je dagen spaart met een bepaald doel zoals Autumnn dan zou ik daar wel afspraken over maken met de werkgever, jij nu flexibel, hij straks flexibel, leg dit overigens wel vast.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:59

Autumnn schreef:
Ik zit met hetzelfde. Mijn werkgever vraagt of ik elke week 1 vrije dag op wil nemen. Maar hierdoor loopt onze reis naar Canada in de soep waar we al een jaar voor aan het sparen zijn |(

Zou je niet op papier kunnen krijgen dat je dan tegen die tijd een voorschot kan krijgen op je vrije dagen van volgend jaar? Zodat je toch die reis kan maken wanneer jullie willen?
Er van uitgaande dat je bereid bent om nu vrije dagen op te nemen en alles weer rustig is op het geplande reismoment :+