Tuinadvies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Speirs

Tuinadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 08:48

Om er maar het beste van te maken deze periode, zijn we zo veel mogelijk in de tuin bezig. Het is vooral nog heel kaal, dus het moet vooral goed gevuld worden. Doordat er nu weinig begroeiing is, komt er maar sporadisch een keer een vogeltje langs. Dat moet anders!

Ik zou heel graag een tuin met meer leven willen. Bij voorkeur met inheemse planten en bomen met een grote natuurwaarde. Nou kijk ik al dagen op internet maar er is zooo veel te vinden dat ik de draad even kwijt ben. Wie weet kunnen jullie me helpen!

Om te beginnen zou ik graag een boom /struik/ klimplant tegen de zijkant van het huis plaatsen. Er is nu een hemelboom gaan staan, waar ik in eerste instantie heel blij mee was maar waarvan ik las dat ze de fundering kunnen aantasten. Dus, vraag 1 is: wat kan ik tegen de zijkant van het huis aan zetten
- wat het huis niet vernielt (zoals gewone klimop!),
- mooi hoog wil worden,
- natuurwaarde heeft (voor vlinders/vogels/bijen)
- die blij is met klei
- en voor de extra uitdaging: altijd in de schaduw staat..

Moet lukken, toch :D

Speirs

Re: Tuinadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 09:15

Nou lees ik weer dat de hemelboom iets uitscheidt waar andere planten niet tegen kunnen.. dus ik zal eerst ook moeten uitzoeken hoe lang dat na het verwijderen van de boom nog in de grond zit (boompje is nu nog maar 1 à 2 jaar oud, misschien scheelt dat).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:19

Alvast één tip: gebruik in hemelsnaam de Latijnse namen van planten. Dat weet iedereen waar je het over hebt. What the piep is een hemelboom?
Als het de Ailanthus is die ik vermoed dat het is, dan wordt 25 meter hoog en 15 meter breed. Dat lijkt me bijzonder ongeschikt voor tegen de muur van een huis.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:30

Moet die tegen het huis aan zelfhechtend zijn? Of kan/wil je hem leiden?
Hoe breed mag die worden?
Moet die ook wintergroen zijn?

Of die op klei kan geen idee, maar het eerste waar ik aan denk met je lijstje is een clematis, bv de wintergroene armandii(semi-zelfhechtend, geef hem een rek en hij klimt, tegen kale muur komt ie niet op). Eventueel kun je voor een langere bloei meerdere varianten combineren.

Wat wil je verder met je tuin? Heb je een plattegrond?

In dit topic kan je ook veel inspiratie opdoen en vragen stellen:
[HTT] Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:34

Voor tegen de muur is een klimhortensia ook erg mooi. Die kan vrij dicht worden met dus een hoop plek voor allerhande kleine dieren, bloeit lang, en tast je muur niet aan. :) Doen het goed op klei en houden niet per sé van dik in de zon staan.
Zijn in een aantal bloemvormen/kleuren te vinden, dus ook nog keuze naar eigen smaak. :D

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 09:53

De Latijnse benaming, ojee! Daar het nog lastiger van :') Maar het schijnt inderdaad de Ailanthus te zijn. En hij moet er ook zeker uit! Ik zal mn man vragen er vanaf de zaag in te zetten.

Rintah, wat leuk dat je meteen al een idee hebt! Ik ga de clematis eens opzoeken.

Ik zal een tekening maken, wel zo handig. Leuk, een tuintopic!

Klimhortensia, wat een goed idee! Die hadden we in de vorige tuin over de schutting en daar zaten veel mussen in. Die mis ik hier echt, terwijl we maar drie straten verderop zijn gaan wonen..!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:25

De zaag erin? Is dat boompje dan echt maar 1 of 2 jaar oud?

En de clematis, kan die wel in de schaduw? Ik dacht altijd dat die zoveel mogelijk zon moest hebben.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:30

JudithO schreef:

En de clematis, kan die wel in de schaduw? Ik dacht altijd dat die zoveel mogelijk zon moest hebben.

Toevallig gister zelf gekeken naar de clematis, en daar stond bij dat de armandii ook in schaduw kan, maar dan minder uitbundig zal bloeien. Maar in de zon zullen ze het beter/weelderiger doen ja :+

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:35

Ik wil even meegeven dat het wel slim is om uit te kijken met hoe groot de boom/struik wordt. Naast ons huis heft een Heester gestaan die ooit als struik is begonnen maar is doorgegroeid tot een boom. Nadat wij het huis gekocht hebben zijn we erachter gekomen dat de wortels door de fundering gegroeid zijn.
Kijk dus goed naar de afstand en de eigenschappen van de wortels! :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:33

JudithO schreef:

Clematis wil graag de voet in de schaduw en de top in de zon. Om het lekker ingewikkeld te maken. :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:39

Clematis is een bosplant, daarom "moet"-ie in principe met de pootjes in de schaduw, en is het idee dat-ie in het wild een boom in klimt en dan dus bovenin die boom het licht ziet.
In de praktijk komt het allemaal niet zo nauw.
Wel heeft Clematis (en zeker de grootbloemige soorten) soms last van een ziekte waardoor ze van de ene op de andere dag kunnen verleppen. Is één of andere schimmel die de vaten in de plant verstopt, waardoor ze geen water meer kunnen opnemen.
Kamperfoelie is ook een leuke klimmer die goed tegen schaduw kan - ook zo'n bosbewoner. Daarnaast zijn er ook struikkamperfoelies - die als bonus midden in de winter bloeien. De bloemen zijn vrij klein, maar de geur hangt door je hele tuin.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:46

Jaa en clematis!! Die bloeien dus gewoon al vanaf begin maart. Echt een prachtige struik.

Ik heb veel lavendel in de tuin, al die bijen die daar op af komen vind ik zo heerlijk.

Zo'n grote grasstruik dinges (hoe heet dat) ook echt mooi en die ruisen zo fijn in de wind.

Rozen zijn ook leuk en met de goede soort heb je de hele zomer en nazomer bloemen.

Succes!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:53

Ik moet meteen aan een vlinderstruik denken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:57

In de schaduw en zinvol voor de vogels? Dan zou ik vuurdoorn of Pyracanyha zeggen. Wel leiden, maar wintergroen, bloemen, bessen en schuilplaats voor de vogels. De klimhortensia is ook een mooie trouwens