Hoe aan 3 jarige uitleggen dat hij niemand meer mag zien?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Hoe aan 3 jarige uitleggen dat hij niemand meer mag zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 23:02

Mijn 3,5 jarige zoontje begint steeds vaker te vragen waarom hij vriendjes, neefjes en opa's en oma's niet ziet. Ik weet niet goed hoe ik hem moet uitleggen waarom dat is zonder hem bang te maken. Heeft iemand tips? Ik moet het gewoon simpel houden maar weet ff niet goed hoe, vooral ook omdat je niet weet voor hoe lang het gaat duren. Normaal gesproken kun je ze wel naar iets laten aftellen met een kalender ofzo.

verootjoo

Re: Hoe aan 3 jarige uitleggen dat hij niemand meer mag zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:06

Pfff, hier hetzelfde. Vooral z’n ‘school’ vind ie erg. Ik heb zoiets uitgelegd als dat er veel mensen ziek worden en iedereen daarom thuis moet blijven. Maar hij zegt steeds ‘maar ik ben al ziek geweest, ik ben toch weer beter’. Wat ook zo is. Toen hij weer beter was na 2 weken ziek gingen de scholen dicht, dus hij zit nu al 3 weken niet op school.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:08

Hier een 5 jarige en 8.5 jarige met rugzak maar heb het uitgelegd precies zoals het is, en dat begrijpen en accepteren ze ook. Bang nee absoluut niet

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:23

Ik sprak iemand met een kindje van 6 en die heeft tegen haar dochter verteld dat de 'grote baas van Nederland' (Rutte dus) heeft gezegd dat iedereen binnen moet blijven.

Dat is minder dreigend dan heel zieke mensen en doden etc. Misschien is het wel goed om dat te koppelen aan dat er mensen ziek zijn, maar minder extreem dan dat je moet vertellen dat er mensen overlijden etc.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:28

Hier hetzelfde. Onze zoon van 3,5 snapt er niets van. We proberen het uit te leggen maar het gaat er nog niet in. Hij wil graag boodschappen doen en naar de kindjes spelen (opvang).

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:43

Mijn advies, behandel kinderen niet te voorzichtig. Ze horen veel op het nieuws en om hen heen en ze begrijpen meer dan je denkt. Ik zou gewoon simpel uitleggen dat er een nieuwe ziekte is, dat dat Corona heet. En dat dit gevaarlijk is voor alle opa's en oma's omdat zij er erg ziek van kunnen worden. En dat we allemaal afgesproken hebben zoveel mogelijk binnen te blijven tot er een medicijn is. En dat kindjes er niet ziek van worden, maar wel andere mensen ziek kunnen maken. En dat hij kan helpen door goed zijn handjes te wassen en uit de buurt van andere kindjes en grote mensen te blijven. Een kind van 3.5 kan dit echt wel begrijpen, en hij zal alle spanning er omheen ook al meegekregen hebben. Duidelijk en eerlijk zijn geeft soms meer rust en minder angst dan om de brij heen draaien :o.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:44

Heb een filmpje op Facebook voorbij zien komen met uitleg voor kinderen. Kan hem helaas niet meer vinden. Maar misschien er op Google ?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:47

Hier een 2.5 jarige peuter, simpelweg gezegd dat 'school' (peuterspeelzaal) dicht is. Hij vroeg zelf "oma ook dicht?" En daarop ja geantwoord. Als hij er nu naar vraagt is alles gewoon 'dicht' behalve 'opaoma' (geen risicogroep). Verder bellen we wel met oma via videobellen.

Is bellen met familie een optie? 3.5 is natuurlijk niet hetzelfde als 2.5 (hier wordt geen waarom gevraagd, wel eens boos, maar dan zeg ik alsnog dat het dicht is en dat we wel kunnen bellen) ;)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:50

Hier 9 en 5,en gewoon uitgelegd hoe en waarom. Dat het gevaarlijk kan zijn, dat het virus weg moet en we alleen kunnen helpen door het niet verder te verspreiden. Echt angst hebben ze niet, maar ze hebben het er wel moeilijk mee. Logisch ook, niemand heeft antwoorden...

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:16

Mijn dochter van twee vraagt ook al een aantal dagen wanneer ze weer naar de PSZ mag. Ze vraagt het ook een aantal keer per dag. Ook bij de opa’s en oma’s kan ze niet spelen, zij zijn een risicogroep.

Ze is nog jong dus ik heb voor nu gezegd dat het vakantie is. Dan gaat ze ook niet naar opa’s en oma’s en de PSZ

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:18

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:49

Diddykong schreef:
Mijn advies, behandel kinderen niet te voorzichtig. Ze horen veel op het nieuws en om hen heen en ze begrijpen meer dan je denkt. Ik zou gewoon simpel uitleggen dat er een nieuwe ziekte is, dat dat Corona heet. En dat dit gevaarlijk is voor alle opa's en oma's omdat zij er erg ziek van kunnen worden. En dat we allemaal afgesproken hebben zoveel mogelijk binnen te blijven tot er een medicijn is. En dat kindjes er niet ziek van worden, maar wel andere mensen ziek kunnen maken. En dat hij kan helpen door goed zijn handjes te wassen en uit de buurt van andere kindjes en grote mensen te blijven. Een kind van 3.5 kan dit echt wel begrijpen, en hij zal alle spanning er omheen ook al meegekregen hebben. Duidelijk en eerlijk zijn geeft soms meer rust en minder angst dan om de brij heen draaien :o.

Dat werkt hier inderdaad ook wel, gewoon zeggen wat er is. Juist bij duidelijke antwoorden waarbij je zelf niet twijfelt vraagt hij vaak niet eens door.
Tegen onze 3,5 jarige en wij hebben gezegd dat er een corona virus is. Dat we niet zeker weten wie het wel en wie het niet heeft en dat we daarom even nergens naar toe mogen. Geen psz, geen zwemles, geen vriendjes, geen opa en oma etc.
Hij mag van ons ook niet meer mee naar de supermarkt en dat vindt hij nog het ergste. We bellen wel veel met opa’s en oma’s en het is gelukkig mooi weer dus we kunnen in onze tuin spelen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:01

Ik zou niet te bang zijn dat het angst opwekt.

Je kunt best vertellen dat er in Nederland momenteel heel veel mensen ziek zijn door een virus, je kan zelf ook ziek worden als die mensen hoesten of niezen in de lucht, dan komt het virus vrij en kan het bij iemand anders naar binnen om hem ziek te maken. Omdat we niet willen dat iedereen in Nederland ziek wordt moeten we zorgen dat het virus niet vrij komt en niet bij andere mensen naar binnen kan :)
Daarom moet iedereen zoveel mogelijk binnen blijven en mag je -als je iemand tegen komt- niet te dicht bij komen. :j

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:05

Ziek zijn is niet iets engs voor ze. Ze zijn zelf ook wel eens ziek. Ze beseffen niet wat het precies inhoud.

Mijn zoontje is ook 3,5 en ik heb hem verteld dat veel mensen ziek zijn en daarom de scholen dicht.
Vriendjes kunnen niet spelen omdat ze ziek zijn of verkouden oid. Wat goed helpt hier is video bellen en er luchtig over doen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:13

Kwam deze tegen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:14

Werk op dit moment 1 op 1 met verstandelijk beperkte client, emotioneel functioneerd hij rond 2. Hij kijkt tv, en hoort veel meer dan hij begrijpt. Heb hem de uitleg gegeven dat de maatregelen zijn om niet allemaal tegelijk ziek te worden; wordt de huisarts overspannen van.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:15

Kwam deze tegen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:40

Wij hebben van de kleuterschool een PowerPoint ontvangen. Heel begrijpelijk verhaaltje, wil het wel doorsturen als je interesse hebt.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:56

Ik kreeg dit verhaaltje voor kinderen door.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding