Beleggers op het forum?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:40

Sevke ...consumptie heb ik ook
Wellicht ken je het aandeel...heel saaaaii aandeel gebeurd als goed gaat vrij weinig mee ...nu zatter beweging in naar beneden maar normaal mooi rendement.

Als alphabet nou eens flink zakt dan kan ik ook instappen :x *\%/*

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:38

@ruitje: een goede adviseur is voor mij iemand die vooral naar de klant luistert en geen mening of richting opdringt.
Onafhankelijk advies geeft, dus niet enkel producten van één emittent.
Ik toets mezelf altijd aan de benchmark (referentieportefeuilles in de verschillende profielen) en maak me sterk altijd een beter rendement neer te proberen zetten dan deze.
Qua percentages is dat moeilijk te zeggen. In 2019 liepen mijn neutrale tot dynamische portefeuilles tegen een rendement aan tussen de 13 en 25%, afhankelijk van de klant. Dit was wel een uitzonderlijk goed beursjaar. In slechte jaren probeer je dan minder verlies te lijden dan de mediaan. Laat ons zeggen dat we voor een neutraal profiel mikken op een rendement op jaarbasis van netto 5-6% als je de portefeuille gemiddeld 5-7 jaar aanhoudt. Maar dit is uiteraard geen garantie. Bij een ernstige beurscrash kan het wel 2-3 jaar duren vooraleer je uit de rode cijfers bent. Dit zou nu best wel eens zo kunnen zijn, al zie ik dit nog steeds als een normale correctie in een oververhitte markt.
Een goede adviseur legt je ook duidelijk de verbonden kosten en risicos uit, en dit zonder in een bepaalde richting te sturen. Persoonlijk vind ik het ook belangrijk aan de klant een uitleg te kunnen geven in begrijpelijke taal. Adviseurs die veel met moeilijke woorden en jargon gooien, doen dit meestal om de klant te imponeren, maar weten in de meeste gevallen niet waar ze mee bezig zijn, terwijl ze het nodig hebben zichzelf op te blazen als een pad. Persoonlijk zou ik nooit bij zo iemand gaan als klant.
Een goede adviseur laat de klant ook in zijn waarde. Aan mij kun je niet merken of ik in gesprek ben met een klant die 5000 te beleggen heeft, of 2 mio euro. Die 5000 kan voor die ene klant meer betekenen dan die 2 mio voor de andere, en de ‘kleine’ klant heeft evenveel recht op aandacht en een goed advies dan de grote.
Qua regie heb je alsklant het laatste woord. Ik heb klanten die zeggen: ‘doe maar. Dit is mijn profiel en kies zelf maar wat je goed vindt’
En ik heb klanten die samen met mij bepaalde zaken bespreken en kiezen.
Of klanten die zelf beslissen: koop mij product x of y.
De klant heeft altijd het laatste woord.

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:29

Wat ik zelf heel handig vind, ik heb een app geinstaleerd waar ik meldingen kan instellen van aandelen. bijvoorbeeld als ze boven of onder een bepaalde koers komen, of een bepaald percentage stijgen/dalen. Er zullen vast heel veel apps zijn die dit doen (ik gebruik deze app NIET om ook daadwerkelijk mijn aankopen te doen). App is van investing.com.

Antonius

Berichten: 2321
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:28

Ik heb niet alles gelezen excuses!
Ik krijg van mijn werk een gedeelte van mijn bonus in warrant opties van ING.
Nu ken ik absoluut niets van beleggen.
Ik kijk nu elke dag eens op de site van die aandelen van ING en vb gisteren was de verkoopprijs +/- 4800, vandaag +/- 5400... Dat is toch een groot verschil? Ik zou nu geneigd zijn om eieren voor mijn geld te kiezen en te verkopen, maar zou dit nog meer stijgen? Ik had eigenlijk nu met Corona verwacht dat dit alleen maar zou dalen en dat ik lang zou moeten wachten met verkopen?
Iemand die hier wat raad over heeft?

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:08

Antonius schreef:
Ik heb niet alles gelezen excuses!
Ik krijg van mijn werk een gedeelte van mijn bonus in warrant opties van ING.
Nu ken ik absoluut niets van beleggen.
Ik kijk nu elke dag eens op de site van die aandelen van ING en vb gisteren was de verkoopprijs +/- 4800, vandaag +/- 5400... Dat is toch een groot verschil? Ik zou nu geneigd zijn om eieren voor mijn geld te kiezen en te verkopen, maar zou dit nog meer stijgen? Ik had eigenlijk nu met Corona verwacht dat dit alleen maar zou dalen en dat ik lang zou moeten wachten met verkopen?
Iemand die hier wat raad over heeft?


Dat is moeilijk om te zeggen. Persoonlijk weet ik weinig van warrants of opties. Als je al langer bij ING werkt en al een mooi bedrag hebt is het zeker iets om over na te gaan denken wat je ermee wilt doen.

Als ik je verhaal zo lees zie ik dat het voor jou ook nog redelijk onbekend/spannend is, en het beste advies is dan om eens met een financieel of beleggingsadviseur om de tafel te gaan zitten. Wellicht kunnen zij je helpen om je stukken om te zetten naar een portefeuille die bij jou past. Of wellicht is er nog wel een betere optie voor jou.

Vooral omdat je waarschijnlijk ook nog steeds deels met deze stukken uitbetaald wordt, is het sowieso geen slecht plan om eens te bedenken wat je hiermee wilt doen. Bel dus eens je bank of een financieel adviseur voor advies, dat is op de lange termijn veel fijner voor je.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:51

@Antonius : kun je ze dagelijks verkopen? Meestal moet je dergelijke stukken 5 jaar aanhouden. Beste eens informeren hoe het zit in jouw specifieke geval.

Antonius

Berichten: 2321
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:28

Ik kan dagelijks verkopen. Ik kon kiezen tussen deze (warrants) die ik dagelijks kan verkopen, of stock opties die ik een jaar minimum moet bijhouden...

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:16

Ik heb maandag het een en ander aangekocht! *\o/*
Shell, Ahold, Unilever enzo. Ik investeer eigenlijk alleen in zaken die mensen altijd nodig hebben. Energie, eten/drinken dat spul. Die bedrijven blijven wel bestaan.

Ik beleg niet elke maand, maar ik had er al wel geld voor apart gezet, zodat ik kon aankopen zodra het kon. Mijn beleggingen zijn echt voor het lange termijn en ik kies het liefst voor aandelen die ook regelmatig dividend uitbetalen. Dit kun je dan vaak laten herbeleggen en daardoor groeit de portefeuille automatisch.

Afgelopen tijd was het rendement in de dubbelen cijfers, alleen dan in het rood. :+ Op langer termijn komt het over het algemeen weer goed en daarnaast beleg ik alleen met geld dat ik niet nodig heb.

Ketly

Berichten: 5935
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 11:37

Leuk Karen! :D Ik heb Shell bijgekocht op 11,40 dus dat is wel een goede aankoop geweest.

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:34

Klinkt goed Karen!
Hier ook inderdaad vooral bedrijven die mensen toch altijd nodig zullen hebben, en ook het liefst bedrijven die dividend uitkeren.
Momenteel doen we dat dividend ook herbeleggen, maar in de toekomst willen we daar zo veel mogelijk van kunnen leven.

Shell is inmiddels alweer aardig gestegen, en we staan al niet meer in de min. De totale aandelen ook niet meer, of hooguit een paar euro misschien.
Maar ik vind het jammer dat de markt zo extreem reageert op Amerika. Nu krijgen mensen er steun, en wil Trump de economie weer zo snel mogelijk op gang krijgen, dus gaan de aandelen weer omhoog, maar in New York is het wel volledig uit de hand aan het lopen, en ik ben dan ook bang dat daar een gigantische ramp gaat plaatsvinden wat alles nog veel harder doet kelderen over een aantal weken..

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:18

Ik sta nog vet in de min hoor :)

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:24

Anders wij wel ... maar komt ook weer geld vrij om in te stappen binnenkort.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:26

Hier ook deposito komt vrij maar ergens baal ik dat ik alweer gewacht heb.
Volgens man gaat nog zakken...

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:22

8nnemiek, klinkt niet onwaarschijnlijk. Daarom maar iets achter de hand houden voor een volgende instap tzt.

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:37

Wij hebben de afgelopen weken wel wat kleine bedragen ingelegd, maar inderdaad ook nog ruim genoeg op de spaarrekening voor als het verder zakt.
Zodra de kwartaalcijfers worden gepubliceerd heb je kans dat er weer leuke koopjes voorbij komen.

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:38

Daar heb je denk ik wel gelijk in. Ik vraag mij af hoeveel bedrijven er gehoor gaan geven aan het geen dividend-verzoek van de ECB. De drie grote banken doen het in ieder geval al niet.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:03

@Sevke: bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 00:00

Zou ik iemand die ervaring heeft bij Binck bank met beleggen een pb mogen sturen voor een vraag? Door ongelukkige omstandigheden rondom het virus zit ik met iets en heb even hulp nodig.

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 07:28

Mijn vriend zit bij Binck, dus stuur gerust een pb, dan kan ik het aan hem vragen :)

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:19

De aandelen zijn inmiddels alweer aardig aan het stijgen. Staan jullie ook alweer wat in de plus?
Wij hebben redelijk wat bijgekocht de afgelopen weken, zo'n 25% van het portfolio bestaat nu uit nieuwe aandelen, dus ik ben heel benieuwd wat het verder gaat doen.
Zo lastig te voorspellen wat de markt de komende tijd gaat doen.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:33

Nou, dat duurt hier nog wel even, ben ik bang. De ruimte om bij te kopen laat nog een week of twee op zich wachten :-)

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:51

Ik ben echt te laat met instappen

Twijfel ook of ik meer wil kopen want de gewone spaar moet wel voldoende aanwezig zijn.
Heb Shell aangevuld
Van 12000 in de min sta ik nu weer 4000 in de min laten we het maar niet hebben over de winst die verdampt is....ga ik niet uitrekenen :')

Twijfel voor asmi asml Galapagos

Novacyt gaat als raket wellicht gooi ik die eruit snap niet waarom ze stijgen
8nnemiek wat heb je erbij gekocht

Ketly

Berichten: 5935
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 13:35

Novacyt heb ik helaas verkocht op 2.20..

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:45

Ketly schreef:
Novacyt heb ik helaas verkocht op 2.20..



Maar als je um ooit gekocht hebt op 0.5€ is het niet slecht,toch.
Novacyt is hier speelgeld dus heb niet zo veel.... jammer had gewoon 1000 stuks moeten kopen

Ketly

Berichten: 5935
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 13:47

We hadden hem gekocht op 2.05 en verwacht dat hij deze nooit weer zou halen dus hebben op veilig gespeeld. Daarvoor hebben we hem wel ook op 0.80 oid gehad maar toen ook uit angst voor nog meer daling verkocht. Eng aandeel.. :D