Beleggers op het forum?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizard
Berichten: 5358
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:53

Iedereen de beste wensen.
En een goed belegingsjaar geweest.

Ik zie dat ik het jaar afgesloten heb met een verlies van 24 procent.

Ik hoop dat het dit jaar iets beter gaat.

Doubtless

Berichten: 8536
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:42

Insgelijks Lizar, dat het een rendementvol jaar moge worden ;-)

Hier een resultaat van -11,7%, mede omdat ik e.e.a. verkocht heb toen het eindelijk weer op groen stond.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:34

Wij met enkel etfs ook -10%.

Maar het nieuwe jaar begint goed!

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:38

Ik heb plus maar telt niet want dat is een plus van alles wat ik ooit heb aangekocht

Ik denk dat dit jaar, het jaar gaat zijn met zware klappen
Dit is het jaar voor kopen kopen kopen, alleen ik ga sparen sparen sparen ….. ik wil wat van aandelen af zodra ze in de plus zijn

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:26

Waarom wil je er van af? Met deze inflatie is sparen op de bank niet rendabel.

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:54

Tenzij het een spaardoel is voor de korte-termijn. Dan heb je meer zekerheid van de waarde die je hebt, en loop je niet het risico dat alles juist is ingestort op het moment dat je het nodig hebt. Wij gaan in mei verhuizen, en hebben afgelopen jaar ook het een en ander verkocht zodat we zekerheid van de waarde hebben wat we kunnen besteden in het nieuwe huis.

Charlottemv
Berichten: 907
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:29

Iedereen een goed beleggingsjaar gewenst!
Zijn er mensen in dit topic die de podcast jong beleggen volgen?

capopjekop

Berichten: 30698
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:02

Ja, door die podcast begonnen met beleggen bij de giro. Eerst deed ik alleen peaks. Die staat flink in de min dus ik houd die aan tot ik weer groene cijfers heb en dan ga ik het geld van peaks in etappes zelf beleggen

Charlottemv
Berichten: 907
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:20

Ja ik luister ook, maar ben pas bij aflevering 47. Hij is heel enthousiast over just eat en heeft daar ook aardig wat in zitten, maar die doen het niet zo goed. En die overname van grubhub daar wordt ook niet veel positiefs over geschreven dus ik vroeg me af of hij het er de laatste tijd in de podcast nog wel eens over heeft en hoe hij daar nu in staat.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:02

opisop_shop schreef:
Waarom wil je er van af? Met deze inflatie is sparen op de bank niet rendabel.



Zijn aandelen die ik niet meer interessant vind
Te weinig rendement en gewoon mijn interesse in verloren

Ik vind het ook niet erg om met verlies te verkopen en ik vind ook niet erg om 2 jaar te wachten
Maar Microsoft, IMCD, en nog paar ben ik gewoon klaar mee

Ik heb ook niet al mijn aandelen voor altijd.

En wij hebben iid grote plannen in 2024 en huis inrichten geeft sparen meer zekerheid dan aandelen
Ik beleg n aandelen die ik zelf uitzoek zeker niet door podcast of een persoon

Als je “zekerheid” wil kun je beleggen in solide bedrijven die al jaren bestaan die niet zomaar kapot gaan zoals pepsi&co coca-cola - Vopak en noem maar op. Geen garantie dat je flinke winst gaat behalen.

Zo heb ik een Amerikaans aandeel op de gok gekocht heb er 20 stuks en ontvang gewoon
70-80€ dividend per jaar aandeel zelf was ook ooit maar 50€
Dat zijn leuke gokjes (staat ook in de plus)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:35

Welk aandeel is dat tita?

Marjolein

Berichten: 11647
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:46

opisop_shop schreef:
Waarom wil je er van af? Met deze inflatie is sparen op de bank niet rendabel.

Als ik het hier zo lees was beleggen nou ook niet heel rendabel in 2022.

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:31

Van een spaarrekening weet je tenminste zeker dat het niet rendeert tenzij de rente omhoog zou gaan. Bij beleggen is dat altijd maar de vraag.

Doubtless

Berichten: 8536
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:34

Alleen beleggen met geld dat je niet nodig hebt... Lijkt me heel verstandig van Tita dat ze kiest voor de spaarrekening in haar geval.

capopjekop

Berichten: 30698
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:01

Ik doe beide. Iedere maand koop ik voor een bepaald bedrag in. En een deel spaar ik. Zoals al is gezegd, je moet alleen beleggen met geld dat je kunt missen. Als je het geld niet op korte termijn nodig hebt dan kun je een slecht jaar (deels) wel opvangen zodra de markt bij trekt.

Als je het geld zoals tita op de korte termijn nodig hebt dan snap ik de keus om te gaan sparen wel

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:34

Vorig jaar hebben we ook met verlies afgesloten, volgens mij ergens rond de 19% in de min :+
Maar over de eerste vier dagen van 2023 zitten we alweer meer dan 10% in de plus zag ik := Gaat alle kanten op haha.

Wij beleggen ook echt alleen met geld dat je voor langere tijd kunnen missen, en houden altijd een flinke buffer op de spaarrekening zodat we niet onnodig aan de aandelen hoeven te komen als ze de komende paar jaar laag zouden blijven staan.

Domi_94

Berichten: 2063
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:01

Hier 2022 ook afgesloten in de min (-7.6%). De beurs gaat dit jaar zo hard omhoog dat een dit verlies inmiddels nog maar -3,6% is.
Dividend over afgelopen jaar was 3,1%, wat ik wel prima vind. We hebben op 31-12 nog wel 1/3 van een etf verkocht met +80% winst (niet dat het veel geld was wat erin zat, maar het voelt wel lekker om te zeggen).

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:24

capopjekop schreef:
Ik doe beide. Iedere maand koop ik voor een bepaald bedrag in. En een deel spaar ik. Zoals al is gezegd, je moet alleen beleggen met geld dat je kunt missen. Als je het geld niet op korte termijn nodig hebt dan kun je een slecht jaar (deels) wel opvangen zodra de markt bij trekt.

Als je het geld zoals tita op de korte termijn nodig hebt dan snap ik de keus om te gaan sparen wel


Buiten het feit dat geld gewoon tastbaar is en gelijk beschikbaar.
Beleggen is natuurlijk geen garantie dat het meer wordt, spaargeld wel minus inflatie maar daar kijk ik niet naar en ik wil wil ook gewoon geld hebben om geld te hebben ik voel me daar fijn bij.

Mijn portefeuille van Shell is zo’n 8000€ ontvang netjes dividend 4x per jaar maar over 20 jaar kan het wel 2000€ waard zijn ipv 18000€ wat je hoopt bij iets meer dan 6% rendement

Mijn beurs is nu 0.02% in de plus :') gaat hier nier flink omhoog
ik ben blij dat ik dit jaar niet in de Oatly-group ben ingestapt dacht echt dat die wel ging doen
Toen ik in wilde stappen was ie 15$ nu 2.02$ -O- nu denk ik zal ik voor de fun 50 stuks kopen …hup op de plank en zien wel over 15 jaar

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:35

Shell is geen groeibedrijf, ik zou niet rekenen op 6% rendement. Wat dividend is altijd mooi meegenomen natuurlijk.
Wij hebben er fijn van geprofiteerd toen Shell rond de 10 euro stond, maar een tijd geleden weer alles verkocht. Ik verwacht persoonlijk niet dat er nog zo veel toekomst zit in oliemaatschappijen, niet qua groei iig. Die hadden veel eerder en sneller op de verduurzamende markt moeten inspelen.

Caesar
Berichten: 9315
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:55

Ik heb het ook verdeeld. Een gedeelte dividend en redelijk stabiel. Maar ook gekeken naar een aantal die nu lager staan maar afgelopen jaar nog wel hoog hebben gestaan. Gokje of dat nog omhoog gaat.

Crypto's zijn wel fors lager helaas. Maar hopelijk draait dat ook weer de goede kant op.

Kaplaars

Berichten: 1560
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:55

Caesar schreef:
Crypto's zijn wel fors lager helaas. Maar hopelijk draait dat ook weer de goede kant op.

Ze gaan weer de goede kant op!

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:02

Ik houd niet zo bij wat de crypto's doen, maar zag op nu.nl inderdaad dat ze weer heel hoog staan.

De rest ook trouwens, wij klagen niet :D

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 23:07

Hier gaat tot nu toe ook alles wel prima. Vorige week hebben we ook iets van de Chinese beurs gekocht, benieuwd wat dat doet want dan zit je ook met andere valuta.

JudithO

Berichten: 7096
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:50

Mag ik vragen welke platforms jullie gebruiken? Wij willen binnenkort graag beginnen met etf's en een paar losse aandelen, maar iets met bomen en een bos ;)

Prairy
Berichten: 9198
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:55

Ik gebruik DeGiro. Zij hebben, in ieder geval voor etfs, een kern selectie waarvoor je geen transactie kosten betaalt als je 1x per maand iets koopt of verkoopt.