Ik wil een vlog maken maar weet niet hoe!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Ik wil een vlog maken maar weet niet hoe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 09:54

En nee die is niet een oproep van een bijna veertiger met een midlife crisis die thuis is komen te zitten met de Corona crisis :') . Dit is een operatieassistent die lesgeeft en dit nu moet doen zonder studenten aanwezig. Want alles hbo’s en universiteiten zijn gesloten en ik wil mijn urologielessen zo betekenisvol geven. En dus had ik gisteren een ontzettend goed idee!

Ik wil de college’s die ik normaal geef nu soort van vloggen. Super hip en ik denk dat het de doelgroep zeker zal aanspreken maar ik heb werkelijk geen verstand van dit soort zaken. Wat ik wil:
- beeldvullend de diapresentatie laten zien met het beeld van mij klein in de hoek (soort tile-pro). Zo kan ik bij de video’s in de presentaties uitleg geven.
- ik wil kunnen switchen tussen die beelden. Dus mijn beeld groot maken en de presentatie klein in de hoek (of even weg) wanneer ik iets wil laten zien of demonstreren.
- helemaal fantastisch zou zijn wanneer ik dingen op beeld kan omcirkelen.

Ik werk met een Apple MacBook en een extern scherm. Ik heb de Adobe suite volgens mij in zijn geheel. Wie van de hippe Bokkers kan mij op de goede weg helpen met software waarmee ik dit kan doen. Wat heb ik nodig? Gratis of betaalde software maakt in mijn geval niets uit, als het maar simpel werkt en ik er een leuk hoorcollege van kan maken! -:)

8nnemiek

Re: Ik wil een vlog maken maar weet niet hoe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:26

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:15

Ik gebruik Movavi voor het bewerken van video's. Je betaalt een éénmalig bedrag, maar ik heb er al jaren plezier van.
Is ook heel simpel en duidelijk in gebruik, en is er ook in een vereenvoudigde app vorm voor je telefoon/tablet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 14:53

Deze twee programma's daarin kan ik alleen maar bij bewerken. Ik ben echt op zoek naar een programma waar ik mijn scherm in op kan nemen met tegelijkertijd mijn twee eisen er in. Eigenlijk opnemen, opslaan en afspelen. Ik wil er niet aan hoeven te bewerken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:04

Dan zou je OBS eens moeten proberen. Ik heb er nooit mee gewerkt, maar die kan dat wel volgens mij.

Edit, ik bedenk me net: Quicktime kan schermopnames maken, en ook video opnemen met de webcam.
Je kan beide volgens mij tegelijk aanzetten. Je ziet dan je eigen webcambeeld op je scherm, en neemt dat samen met je scherm op. Zorg wel ervoor dat het webcambeeld staat ingesteld als 'float on top'.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-03-20 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:04

maaikemuis schreef:
Deze twee programma's daarin kan ik alleen maar bij bewerken. Ik ben echt op zoek naar een programma waar ik mijn scherm in op kan nemen met tegelijkertijd mijn twee eisen er in. Eigenlijk opnemen, opslaan en afspelen. Ik wil er niet aan hoeven te bewerken.

Heeft de instelling waarvoor je werkt daar geen software voor?

Anders, Panopto? Gebruikten ze op mijn uni, en wat ik me ervan kan herinneren voldeed dat iig aan je eis van het afspelen van de dia’s en het switchen.
Mijn docente Frans gebruikt Zoom voor de online lessen; wellicht hebben die ook een opnamefunctie, maar dat weet ik niet 100% zeker. Je hebt daarbij als docent iig veel invloed op welk scherm je vergroot, welke je zichtbaar maakt, en je kunt annotaties maken in de dia’s.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:10

Ik heb het even voor je getest:
Quicktime player:
nieuwe filmopname -> weergave -> zwevend op voorgrond
dan nieuwe schermopname
Voila :)
Is dat wat je zoekt?

Als je een diapresentatie opent via Voorvertoning dan kun je daar ook in tekenen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:15

Mkango schreef:
maaikemuis schreef:

Heeft de instelling waarvoor je werkt daar geen software voor?

Anders, Panopto? Gebruikten ze op mijn uni, en wat ik me ervan kan herinneren voldeed dat iig aan je eis van het afspelen van de dia’s en het switchen.
Mijn docente Frans gebruikt Zoom voor de online lessen; wellicht hebben die ook een opnamefunctie, maar dat weet ik niet 100% zeker. Je hebt daarbij als docent iig veel invloed op welk scherm je vergroot, welke je zichtbaar maakt, en je kunt annotaties maken in de dia’s.

Zoom kan dit volgens mij ook inderdaad

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:20

Movavi kan ook schermopnames maken :j Er is een Movavi Screen Recorder

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:18

Als het goed is, dan kun je met Powerpoint ook webcambeelden opnemen, op je slides tekenen/aangeven waar mensen moeten kijken en er een video van maken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 18:32

8nnemiek schreef:
Dan zou je OBS eens moeten proberen. Ik heb er nooit mee gewerkt, maar die kan dat wel volgens mij.

Edit, ik bedenk me net: Quicktime kan schermopnames maken, en ook video opnemen met de webcam.
Je kan beide volgens mij tegelijk aanzetten. Je ziet dan je eigen webcambeeld op je scherm, en neemt dat samen met je scherm op. Zorg wel ervoor dat het webcambeeld staat ingesteld als 'float on top'.

Ik heb OBS gedownload want dat ziet er zo op het eerste gezicht uit als een programma dat precies datgene doet wat ik wil. Nu nog uitvogelen hoe het werkt. :o? Zo leer je allerlei nieuwe vaardigheden in zo’n crisis.

Maik79 schreef:
Als het goed is, dan kun je met Powerpoint ook webcambeelden opnemen, op je slides tekenen/aangeven waar mensen moeten kijken en er een video van maken.

Ik werk niet met PowerPoint maar met Keynotes. Ongetwijfeld dat daar ook het een en ander mee gedaan kan worden maar ik denk dat ik het grootste effect behaal wanneer ik zelf in beeld ben en dingen ook kan demonstreren in beeld.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:06

OBS ziet er intimiderend uit maar werkt eigenlijk best simpel als je het door hebt.
Misschien dat deze video helpt?
https://youtu.be/YmgxGMHyw34

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 19:57

Selina schreef:
OBS ziet er intimiderend uit maar werkt eigenlijk best simpel als je het door hebt.
Misschien dat deze video helpt?
https://youtu.be/YmgxGMHyw34

Thanks!!! Ik ga er van het weekend eens voor zitten. Dit moet lukken!

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:29

Screencast-o-matic misschien?