Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:51

Maar waarom stopt de voorlichter dan juist zo'n voorbeeld met kinderen dan in een filmpje, dat niemand helpt om betere inschattingen te maken maar wel verwarring geeft?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132199
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:53

Geen idee?
Ik heb het filmpje niet gezien maar het klinkt als een onhandige zet die verwarring geeft i.p.v. duidelijkheid?

Bellex

Berichten: 9304
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:03

Pepperrr schreef:
Coby schreef:
En persoonlijk zou ik gewoon zeggen zo weinig mogelijk bezoek.


Idd. Volgens mij geldt ook nog steeds de sociale onthouding-regel. Dus echt als het niet anders kan max 3 mensen op bezoek. Ga geen 'gezellig avondje borrelen' :n

eens :j hier net zo, zit al 2 weken binnen op de hond uitlaten en een fietsritje op een verlaten weg na. Vind ik het fijn als dat nog langer duurt, nee, heb ik er problemen mee, nee. Ik besef me hoe belangrijk de regels zijn

Het valt me op dat het vandaag drukker is buiten dan andere dagen (hond uitlaten en woon aan een fietspad)
Laatst bijgewerkt door Bellex op 26-03-20 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Berichten: 4097
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:06

Ik heb besloten de regels wel te lezen als ik ooit weer uit isolatie kan. Morgen 3 weken en ik zit nog wel minstens een week vrees ik.
Tegen die tijd ben ik toch mensenschuw.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:07

Dat filmpje van die twee kids op de bank was om die anderhalve meter aan te geven. Maar dat hadden ze beter met twee mensen buiten op de bank kunnen doen . Nu krijg je inderdaad door sommigen weer dit soort vragen. Gewoon afstand houden, veel handen wassen en niet noodzakelijke visites zoals verjaardagen afzeggen.
Zo moeilijk is het niet maar overal wat achter zoeken maakt de zaak nog veel onduidelijker . Houd je aan de basisregels dan voorkom je al heel veel .

Anoniem

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:09

In Frankrijk is een16 jarig meisje overleden aan Corona...

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:10

In Amerika over enkele uren meer besmettingen dan in China en Italië .

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:11

mvdende schreef:
Ik ben het volledig met sureido eens.

Tot 6 april was nog te "overleven" tot 1 juni zou al veel ergernis oproepen en veel financiële problemen in de toeristische sector.

Als het veel langer dan 1 juni gaat duren, dan zijn de financiële gevolgen niet te overzien én zijn de meeste mensen het goed zat! Mensen gaan dan pogingen doen om onder het beleid uit te komen, bijvoorbeeld door eten af te halen en voor de stoep van het restaurant op gaan eten. Of met mooi weer het eten in een parkje opeten.

Als het straks écht mooi weer gaat worden, houdt je mensen echt niet meer binnen in huis en/Of tuin. Dan trekken ze eropuit om te gaan recreëren.


Fijn dat er mensen zijn die nog even de discussie van gisteren illustreren, waar gezegd werd dat te vroeg of te lang maatregelen inzetten niet gevolgd zal worden. Blijkbaar is die paar weekjes voor sommige mensen al voldoende om weerbarstig te worden (en dat bedoel ik negatief tegenover jullie. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die zo denken en dat het ook de aard van de mens is.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:13

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:
Waarom al dat gedraaikont in de Nederlandse maatregelen? Wees als Belgie gewoon duidelijk!


Het is zo absurd dat ik me afvraag of er niet mensen nog steeds aansturen op 'laat een deel maar ziek worden' - alleen dan net wat minder opvallend. (Want nu kunnen we de mensen de schuld geven die anders tussen de regels doorlezen.)

Ik vond het voorlichtingsfilmpje dat ik langs zag komen op tv ook weer zo raar: deels duidelijk, maar vervolgens tonen ze bij de anderhalve meter afstand 2 peuters op een bank, waarmee juist de illusie wordt opgeroepen dat je daar ook afstand moet houden. (En dat is dan weer niet erg realistisch of zinvol, als je je kinderen gewoon thuis hebt.)

Zo mist er iedere keer wat, en kunnen mensen zelfs op Twitter en hier in het topic er niet achter komen wat nou precies de gedachten achter het beleid zijn.

De persconferentie was wel onduidelijk, maar als ik op die site van de overheid kijk is het gewoon duidelijk. Alleen als je naar mazen gaat zoeken wordt het warrig. Maar de meeste mensen zijn daar hopelijk niet mee bezig en begrijpen best dat je even niet moet gaan borrelen bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:14

raket schreef:
Ik heb besloten de regels wel te lezen als ik ooit weer uit isolatie kan. Morgen 3 weken en ik zit nog wel minstens een week vrees ik.
Tegen die tijd ben ik toch mensenschuw.


Hahaa. Mensen zullen ook bang voor jou zijn, als ze weten dat je Corona hebt (gehad) ;) :D
Duurt wel erg lang zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:18

secricible schreef:
mvdende schreef:
Ik ben het volledig met sureido eens.

Tot 6 april was nog te "overleven" tot 1 juni zou al veel ergernis oproepen en veel financiële problemen in de toeristische sector.

Als het veel langer dan 1 juni gaat duren, dan zijn de financiële gevolgen niet te overzien én zijn de meeste mensen het goed zat! Mensen gaan dan pogingen doen om onder het beleid uit te komen, bijvoorbeeld door eten af te halen en voor de stoep van het restaurant op gaan eten. Of met mooi weer het eten in een parkje opeten.

Als het straks écht mooi weer gaat worden, houdt je mensen echt niet meer binnen in huis en/Of tuin. Dan trekken ze eropuit om te gaan recreëren.


Fijn dat er mensen zijn die nog even de discussie van gisteren illustreren, waar gezegd werd dat te vroeg of te lang maatregelen inzetten niet gevolgd zal worden. Blijkbaar is die paar weekjes voor sommige mensen al voldoende om weerbarstig te worden (en dat bedoel ik negatief tegenover jullie. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die zo denken en dat het ook de aard van de mens is.)


Ik vind wel dat jullie erg weinig vertrouwen hebben in de burger en diens eventuele gehoorzaamheid.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:19

Ik vind het nu wel eng worden, er staat een bericht op teletekst dat er nu 761 patiënten met corona op de ic liggen en dat er nu 925 bedden beschikbaar zijn. Er waren 117 patiënten bij bijgekomen. Dat zou betekenen dat we over twee dagen niet genoeg bedden hebben als het aantal patiënten die een bed nodig hebben niet af neemt? Want er staat dat per 1 april het aantal bedden uitgebreid kan zijn tot 1037 bedden.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:20

Dat mag :D en ik hoop dat je gelijk hebt en dat men zich op 1 juni (als dat nodig is) nog steeds volledig aan de regels houdt.
Maar mijn vertrouwen in de indvidu is minder hoog dan die in het RIVM ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:22

moonsparkle schreef:
Ik vind het nu wel eng worden, er staat een bericht op teletekst dat er nu 761 patiënten met corona op de ic liggen en dat er nu 925 bedden beschikbaar zijn. Er waren 117 patiënten bij bijgekomen. Dat zou betekenen dat we over twee dagen niet genoeg bedden hebben als het aantal patiënten die een bed nodig hebben niet af neemt? Want er staat dat per 1 april het aantal bedden uitgebreid kan zijn tot 1037 bedden.


Het is echt heel nijpend... Ik denk dat ze het niet gaan redden en dat ze toch meer keuzes gaan maken of ze gaan behandelen. Denk dat ze ouderen met onderliggend lijden dan misschien niet meer gaan behandelen in overleg met familie en patiënt.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:24

Er werd zo vaak duidelijk gezegd van wat nu als het we het nu niet aan kunnen, ja apparatuur en bedden waren onderweg, we kijken of patiënten naar Duitsland kunnen, maar dat lost nu niks op of althans dan zou je zeggen dat het nu rond zou moeten zijn anders is er toch een hele grote kans dat je geen plek hebt voor de mensen al binnen twee dagen.

Volgens mij word er trouwens altijd al overlegd met bejaarden/familie of ze het nog willen als ze al weinig kans hebben op goed herstel of ze willen doorgaan met behandelen of palliatieve sedatie.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 26-03-20 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16891
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:25

Joman schreef:
In Frankrijk is een16 jarig meisje overleden aan Corona...

|( |( |(

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:25

Marie_Anne schreef:
De persconferentie was wel onduidelijk, maar als ik op die site van de overheid kijk is het gewoon duidelijk.


Maar veel mensen kijken niet op de site maar houden het bij wat ze op tv zien. En krijgen zo dus een ander beeld dan mensen die het wel op internet opzoeken of verder lezen.
En die onduidelijkheid komt vervolgens terug in het gedrag want het beeld is niet zo duidelijk, en dat geeft vervolgens irritatie onderling, en minder vertrouwen in het beleid.

Citaat:
Alleen als je naar mazen gaat zoeken wordt het warrig. Maar de meeste mensen zijn daar hopelijk niet mee bezig en begrijpen best dat je even niet moet gaan borrelen bij elkaar.


Ik hoop het, en heb het idee dat mijn internetkring daar grotendeels wel hetzelfde in staat, maar juist als mensen niet veel op internet zitten is de verwachting hier en daar wel anders heb ik het idee. En communicatie kan wat dat betreft zo snel mis gaan. Dit zijn die momenten dat je men daar net wat scherper op moet zijn. En er zouden genoeg mensen moeten zijn die dat gewoon kunnen, berichtgeving zonder misverstanden of tegenstrijdige beelden.

Danielleeee_
Berichten: 3182
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:26

moonsparkle schreef:
Ik vind het nu wel eng worden, er staat een bericht op teletekst dat er nu 761 patiënten met corona op de ic liggen en dat er nu 925 bedden beschikbaar zijn. Er waren 117 patiënten bij bijgekomen. Dat zou betekenen dat we over twee dagen niet genoeg bedden hebben als het aantal patiënten die een bed nodig hebben niet af neemt? Want er staat dat per 1 april het aantal bedden uitgebreid kan zijn tot 1037 bedden.

https://www.nu.nl/coronavirus/6040520/1 ... otaal.html (via @NUnl)

Ik las hier dat er 1150 IC bedden zijn en dat het volgende week uitgebreid moet worden naar 1600 :)

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:28

Daar moeten 575 afgehaald worden voor overige IC opnames (niet corona opnames).

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:28

Dit vind ik ook wel heel triest nieuws


39 Italiaanse artsen overleden aan covid-19
In Italië zijn 39 artsen overleden aan het coronavirus, onder wie achttien huisartsen. Dat meldt het Italiaanse persbureau Ansa. Het aantal besmette zorgmedewerkers stijgt tot 6205, ruim 9 procent van het totale aantal besmettingen.

Italiaanse artsen roepen in een brief in het British Medical Journal op om zorgpersoneel zo snel mogelijk te testen. Artsen, verpleegkundigen, huisartsen en apothekers werken in de frontlinie en betalen nu een zeer hoge prijs.


Bron: NOS



Via reddit zie ik heel veel berichten voorbij komen van mensen die in America in de zorg werken, en die hun werk zonder bescherming moeten doen. Het aantal werklozen is ook gigantisch gestegen. Ik hou mijn hart vast hoe het daar gaat lopen tussen de enorm slechte sociale voorzieningen, niet bestaande verzekeringen, ziekenhuizen die financieel al gigantisch onder druk stonden etc. en dan een president als Trump....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:29

moonsparkle schreef:
Er werd zo vaak duidelijk gezegd van wat nu als het we het nu niet aan kunnen, ja apparatuur en bedden waren onderweg, we kijken of patiënten naar Duitsland kunnen, maar dat lost nu niks op of althans dan zou je zeggen dat het nu rond zou moeten zijn anders is er toch een hele grote kans dat je geen plek hebt voor de mensen al binnen twee dagen.

Volgens mij word er trouwens altijd al overlegd met bejaarden/familie of ze het nog willen als ze al weinig kans hebben op goed herstel of ze willen doorgaan met behandelen of palliatieve sedatie.


Ja klopt. Maar ik denk dan nog meer... En de middelen voor palliatieve sedatie zijn volgens mij ook schaars aan het worden. Kwam vandaag naar voren in het debat.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:33

En dan komt er nog een heel serieus probleem bij, wanneer dit achter de rug is komt dit op de zorg af, keuzes moeten ze nu blijkbaar al maken en enkelen hier op bokt kunnen er nu al over meepraten

https://nos.nl/l/2328445

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132199
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:41

bigone schreef:
En dan komt er nog een heel serieus probleem bij, wanneer dit achter de rug is komt dit op de zorg af, keuzes moeten ze nu blijkbaar al maken en enkelen hier op bokt kunnen er nu al over meepraten

https://nos.nl/l/2328445


Klopt, er worden nu al keuzes gemaakt die je eigenlijk niet wilt maken.
Vorige week was ik voor behandeling in het ziekenhuis en het MOC lag maar half vol terwijl het normaal gesproken volle bak is. Als er eens een bed of stoel leeg is, dan is dat een uitzondering. Nu was zeker de helft leeg. Dat zijn allemaal mensen die in een oncologisch traject zitten en zorg nodig hebben, alleen wat minder bloedspoed dan bij corona. Je weet niet wat dat op termijn gaat doen en wat het effect is van een uitgestelde behandeling.

En zo zijn er natuurlijk nog heel veel meer mensen die een behandeling nodig hebben maar waar nu geen bloedspoed bij is. Maar dat kan het wel worden als ze er te lang mee rond moeten lopen.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:44

Omdat ik toch een beetje boos ben: "Meijerink: "Dit zijn keuzes die we niet eerder hebben gemaakt. Sommige procedures stel je uit naar een gevaarlijke datum."
Die keuzes hebben we al wel gemaakt: in de GGZ werden ook voor de crisis namelijk met vrij grote regelmaat mensen niet behandeld waarvoor dat wel gevaarlijk (en dodelijk, in een aantal gevallen) was. En ook op andere plekken in de zorg liep het al spaak. Maar het viel nooit op, omdat de mensen die het treft ook toen al de mensen waren waarvan we vonden dat ze niet zo belangrijk zijn. De mensen met beperkingen, ziektes, psychische problemen. Niet de succesvolle mensen dus.
(En die groep die krijgt ook tijdens deze crisis niet zo gek veel steun. Er is geen gerichte aanpak om juist mensen met beperkingen, chronische ziektes en psychische problemen op de been te houden. Op sommige plekken was men zelfs best wel snel met het sluiten van de zorg, zoek het zelf maar uit.)

En met dat onderscheid wat al zo'n tijd best wel deel is van onze zorg, maar wat vakkundig niet opvalt, heb ik echt heel veel moeite.

Dat is trouwens niet gericht op de betreffende arts, die kan daar niks aan doen. Maar een samenleving waar ietsjes te gemakkelijk bedacht wordt wie niet hoeven te redden, dat vind ik erg eng.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:51

Die man geeft duidelijk aan dat de hele medische zorg onderbezet was en is. En toen het ziekenfonds werd afgeschaft en de marktwerking in de zorg kwam onder het mom dat de wachttijden zo werden aangepakt waren veel mensen opgelucht want de wachttijd was gigantisch. Alleen is hij nu nog veel groter dan hij ooit geweest is maar betaal je er wel veel meer geld voor. ( staat los van Corona ).