Calamares maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Calamares maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 13:43

Ik ben echt een enorme fan van de calamares bij La Cubanita, bij 't Zusje hebben ze volgens mij dezelfde.
Voor mij is dit echt fantastisch comfort-food (net zoals nacho's, maar die kan ik wel prima zelf maken haha). <3 :9
Nou kan ik me niet voorstellen dat ze deze helemaal zelf maken :+ Dus gister bij de AH heb ik een zak gepaneerde calamares gekocht, en deze in de frituur gegooid (2 minuten). Van binnen waren ze goed, niet taai. Maar dat buitenste laagje.. Het was net een soort oliebollen laagje, en te krokant, en dáár houd ik niet van. Die van bijv. La Cubanita zijn een stuk zachter.
Misschien iemand die daar werkt, en mij DE tip kan geven hoe ik ze net zo lekker krijg?
Bij welke groothandel zijn deze calamares evt te koop? En doe ik in de bereiding evt iets verkeerd? Doen ze ze bij La Cubanita misschien in de oven ipv de frituur of iets?
Help, ik hoor graag tips om mijn honger hierin te stillen. -O-

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:32

hmm, misschien doet LaCubanita ze in bierbeslag ????: Calamares Rebozados, staat wel wat op internet

lust je ook koude inktvissalade??? heb ik een heerlijk recept voor...

Vanillia

Re: Calamares maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:45

Het eerste waar ik aan denk is dat ze bij La Cubanita misschien niet rechtstreeks uit de frituur komen maar een tijdje onder een warmtelamp liggen voor ze worden uitgeserveerd :P

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 14:48

ElCamino is dat vergelijkbaar met tempura beslag?
Ik heb geen flauw idee of ik koude inktvissalade lust, maar een lekker recept is altijd welkom!

Vanillia, ik hoop dat het zoiets simpels is :o :+ Maar het laagje is ook niet zo goudbruin bij LC als dat ze uit de frituur komen, bij LC zijn ze altijd behoorlijk bleek.. Kan wel eens proberen thuis om ze uit de frituur te halen, en op een lage temperatuur in de oven te 'bewaren'. Ik sta open om alles te proberen. :')

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:49

Persoonlijk denk ik hoge temperatuur. De buitenkant word dan snel gaar terwijl door de korte bereiding de binnenkant niet taai wordt. Ook even uit laten lekken op een papiertje voor eten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:51

Haal jij ze gepaneerd en al?

Ik vind zelf die kant en klare ringen echt niet te eten. Met het paneerlaagje vind ik sowieso al niet lekker omdat die laag altijd veel te dik is en ik inktvis zelf veel lekkerder vind dan deeg.

Lekkerste is om de ringen zelf uit pijlstaartjes te snijden, maar dat is best nog wel wat werk en eerlijk gezegd ook echt een van de ranzigste 'keukenklusjes'. Bij de makro heb je ingevroren pijlstaartjes, die zijn al ontveld en ontdaan van hun binnenste en de rug/staartvin. Die zijn ontdooit ook wel lekker, in elk geval een stuk lekkerder dan die voorgesneden ringen. Dan kun je ze altijd zelf paneren en dan even bakken of frituren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:55

Ik heb zelf bij la cubanita gewerkt een paar jaar geleden. Ze werden inderdaad in een tempura beslag gebakken. Niet onder de warmte lamp. :)
ik vond ze overigens brrr. :P

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 14:58

Voor de beeldvorming. Die bij LC zien er zo uit;
https://multicultifood2014.files.wordpr ... /09/nn.jpg

Die bij mij thuis meer zo;
https://www.holabarcelona.nl/app/upload ... 00x750.jpg

Yv_ bedankt voor de tip, ik zag bij de makro ook al ringen te koop ja! Maar ik vind het zonde om de ringen te kopen, als ik niet weet wat ik ermee moet doen om ze zo te krijgen..
Zelf snijden zie ik niet zitten nee. :o

kiwiwitje, dus ze maakten ze wél zelf daar? Ik kon het me zo lastig voorstellen voor zo'n grote keten.. Maar dan dus toch zelf maken met een tempura beslag. Ik ga het eens proberen! En dan wel 'gewoon' in de frituur?

Ik snap trouwens goed dat veel ze niet lekker vinden hoor. Voor mij is het net zo plastic-fantastic als een keertje mac. Comfort-food, zoals ik al zei. :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:59

tempura is eierdooiers bloem en water, bierbeslag is met bier en bloem simpelweg.
De truuk is om ze kort te frituren anders worden ze taai.

Koude inktvissalade ook, water koken en zodra het kookt de inktvis erin, zodra het weer kookt afzetten en afgieten.
Ik maak het zo:
500 gram inktvis, ik neem meestal van die schoongemaakte pijlinktvis tubes.Snij ik in ringen.
Water koken, zodra kookt vis erin. Als het weer kookt vis eruit en in vergiet.

Doe in een kom:6 eetlepels witte wijn azijn, 4 eetlepels olijfolie, 14 rode parika fijne blokjes, 1/4 winterwortel in fijne blokjes, 1 ui fijngesneden, teentje knoflook heel fijn.En wat verse fijngehakte peterselie.

Doe hier de uitgelekte inktvis bij en doe het 6 uur of zo in de koelkast.
Serveer daarna met stokbrood erbij...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:02

Ik denk niet dat je dit in Nederland lekker kan maken. Je zit toch met de ingevroren inktvis en dat wordt al snel taai.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:06

absque_dubio schreef:
Voor de beeldvorming. Die bij LC zien er zo uit;
https://multicultifood2014.files.wordpr ... /09/nn.jpg

Die bij mij thuis meer zo;
https://www.holabarcelona.nl/app/upload ... 00x750.jpg

Yv_ bedankt voor de tip, ik zag bij de makro ook al ringen te koop ja! Maar ik vind het zonde om de ringen te kopen, als ik niet weet wat ik ermee moet doen om ze zo te krijgen..
Zelf snijden zie ik niet zitten nee. :o

kiwiwitje, dus ze maakten ze wél zelf daar? Ik kon het me zo lastig voorstellen voor zo'n grote keten.. Maar dan dus toch zelf maken met een tempura beslag. Ik ga het eens proberen! En dan wel 'gewoon' in de frituur?

Ik snap trouwens goed dat veel ze niet lekker vinden hoor. Voor mij is het net zo plastic-fantastic als een keertje mac. Comfort-food, zoals ik al zei. :+

Jep toen ik er nog werkte werd er in ieder geval heel veel vers gemaakt. Dus die dag werd de inktvis zelf gesneden en zelf in het beslag gedaan. :) Inderdaad gefrituurd. Maar zoals hier al een paar keer gezegd t is maar kort frituren.