Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mkango schreef:Voordat ik je het antwoord voorschotel in de kleine lettertjes, wat zijn, denk je, dingen waaraan je kunt zien of het wetenschappelijk is of niet?
Ik ben geen jurist, maar zo te zien is het inderdaad wetenschappelijk.
Joy_Mennings schreef:Mkango schreef:Voordat ik je het antwoord voorschotel in de kleine lettertjes, wat zijn, denk je, dingen waaraan je kunt zien of het wetenschappelijk is of niet?
Ik ben geen jurist, maar zo te zien is het inderdaad wetenschappelijk.
Nou, we hebben dus helaas heel weinig uitleg gekregen over hoe we dit kunnen zien, omdat we tot nu toe voornamelijk met academische artikels bezig zijn geweest.
Er is ons verteld, het is academisch wanneer het door en voor wetenschappers is geschreven. Het is in ieder geval door wetenschappers geschreven. Maar achterop staat dit: Dit boek is bedoeld voor jeugdhulpverleners, docenten, ouders en ieder ander die te maken heeft met internettende jongeren. Dit stuk maakt mij dus aan het twijfelen. Qua inhoud lijkt het me wel academisch, al ben ik hier dus ook niet helemaal zeker van.

) Mkango schreef:e]
Wat Haarbal al zegt inderdaad: google de schrijvers en de uitgeverij.
Verder heb ik hem even snel opgezocht in de catalogus van mijn alma mater, waarin staat dat het een boek is in de serie "Veiligheidsstudies" die onder redactie staat van een hele rits wetenschappers; dat soort series zijn vaak series van wetenschappelijke boeken binnen een bepaald thema, maar geschreven/geredigeerd door diverse auteurs.
Toevallig is deze ook open access, dus daar heb ik even snel doorheen gescrolld en dan let ik dus op dingen als annotatie, methodologie, debat, etc. Als je een populair wetenschappelijk boek hebt, of een boek dat vooral gericht is op studenten, zijn dingen als methodologie, wetenschappelijk debat etc. vaak niet of in mindere mate aanwezig, staat er vaak geen annotatie in de lopende tekst (al dan niet in de vorm van voetnoten), tenzij strikt noodzakelijk, en is er vaak ook sprake van een vrij beknopte bibliografie. In dit geval zie je dus dat al die dingen wel aanwezig zijn, en zowel de redactie van deze publicatie als van de hele serie in handen is van wetenschappers en niet van bijvoorbeeld (onderzoeks)journalisten. Let wel: het is een beetje fluïde en niet alles is altijd in hetzelfde format gegoten (een publicatie van een conferentie ziet er bijvoorbeeld heel anders uit dan een monografie), maar dat zijn zo'n beetje de dingen waar ik zoal op let en waar je vanzelf meer feeling voor krijgt.
(Overigens sorry dat ik zo uitweid, maar ik heb er een hekel aan om dingen maar gewoon voor te kauwen zonder iemand zelf te laten nadenken of te vragen waar ze op vastlopen, want dan zit je volgende week weer met dezelfde vraag bij wijze van spreken.)