Intrekken bij schoonmoeder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Intrekken bij schoonmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:27

Hey Bokkers, ik zit met een dilemma :P

In de zomer willen mijn vriend en ik gaan samenwonen <3 Ik woon nu in een co-housing in de stad met één huisgenootje. Heel gezellig, maar na jaren met huisgenoten kijk ik wel erg uit naar ons eigen plekje zonder anderen :) Mijn vriend woont "bij zijn moeder"; zij woont in een best groot herenhuis een halfuurtje fietsen van de stad (was vroeger een klooster, iets van 30 kamers), waar hij nu een gang van heeft. Dit is eigenlijk een beetje internaat-achtige gang met 6 kamers.

Onze twee opties zijn dus: we zoeken een appartement aan de rand van de stad, of ik trek bij hem in. In dat laatste geval zouden we wel een extra keuken en badkamer zetten en een deur aan het begin van de gang, zodat het toch een afgesloten geheel is.

Dit zijn de voor- en nadelen van beide plekken:
Voor een appartement:
+ dichter bij de stad
+ echt onze eigen plek
- duurder
- 'onbekende factoren' zoals straat- of burenlawaai
- geen tuin
- moeten nog gaan zoeken

Voor intrekken bij mijn vriend:
+ we kunnen wat meer sparen
+ we hebben mee zeggenschap over de inrichting van badkamer en keuken
+ grote tuin
+ rustige buurt
+ meer plaats voor de kat
- nog niet helemaal ons eigen stekje
- verder weg uit de stad, in de buurt is niet zoveel te doen

Eigenlijk moeten we dus de afweging maken, staat het meer sparen voldoende tegenover de nadelen?
Mijn vriend is er eerder voorstander van dat ik bij hem intrek (vooral voor het sparen), maar wil ook dat ik uitzoek wat mij het gelukkigst zal maken :)

Wat wil ik met dit topic bereiken; ten eerste de voor- en nadelen eens op een rijtje zetten en daarnaast ben ik ook heel benieuwd wat jullie zouden doen? Zijn er dingen waar ik nog niet aan gedacht heb?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Intrekken bij schoonmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:28

Hoe goed kun jij overweg met je schoonmoeder? :D :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:29

Cayenne schreef:
Hoe goed kun jij overweg met je schoonmoeder? :D :+

Dit was ook mijn eerste gedachte.
En is ze een erge bemoeial of laat ze jullie met rust en staat ze niet steeds bij je binnen.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:31

Ik denk dat het vooral van belang is om te kijken hoeveel je schoonmoeder zich gaat bemoeien met jullie, als jij bij je vriend intrekt. Laat ze jullie je eigen ding doen, of komt ze elke avond even spontaan langs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:32

Ik zou nooit en te nimmer bij mijn schoonmoeder intrekken, hoe groot het huis ook is := dus wat mij betreft ook een belangrijke vraag!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:32

Oh ja, haha belangrijk om te vermelden :P

Ze is heel lief, dus kom er goed mee overeen en ik denk ook dat ze erg onze privacy zou respecteren, dus dat is wel fijn :) Ik ben er nu ook regelmatig en zie haar niet zoveel, alleen eens in het passeren op de gang of als we in de keuken zijn.

Anders had ik het sowieso niet overwogen, haha.

Edit: het enige "bemoei-achtige" zou misschien zijn dat ze graag veel spullen doorgeeft, haha, maar dan moet ik aan mijn assertiviteit werken en zeggen dat we iets niet nodig hebben of dat we liever zelf iets kopen wat bij de rest van onze spullen past :P

En dat kan eigenlijk ook gebeuren als we een eigen appartement zoeken (maar misschien in mindere mate).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:35

In vakanties was ik vooral bij mijn vriend in huis waar we voornamelijk op zijn kamer doorbrachten dus zelfs het maken van een extra badkamer en keuken klinken mij als luxe als je goed met elkaar om gaat. Ik zou er dan fijn bij in trekken en sparen als je schoonmoeder daar natuurlijk helemaal achter staat.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:37

Ik zou lekker bij je schoonmoeder intrekken. Wat aanpassingen doen zodat jullie eigenlijk een echt eigen gedeelte hebben zoals je zegt. Dan woon je relatief goedkoop in de huidige woninggekte, kunnen jullie sparen en heb je de tijd tot je iets tegen komt! Dat kan gelijk na een halfjaar al zo zijn, maar mischien zit je nog wel 2 jaar daar heel gelukkig!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:37

Als ik de twee lijstjes bekijk, lijkt het antwoord mij duidelijk :).

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:38

Cioccolato schreef:
Ik zou lekker bij je schoonmoeder intrekken. Wat aanpassingen doen zodat jullie eigenlijk een echt eigen gedeelte hebben zoals je zegt. Dan woon je relatief goedkoop in de huidige woninggekte, kunnen jullie sparen en heb je de tijd tot je iets tegen komt! Dat kan gelijk na een halfjaar al zo zijn, maar mischien zit je nog wel 2 jaar daar heel gelukkig!

Als we nu daar gaan wonen, is het sowieso wel voor een paar jaar :) Anders beetje "stom" om de keuken en zo te zetten en ook niet leuk voor de kat, al dat verhuizen (woont nu pas 2,5 maanden bij mij :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:41

Iolanthe schreef:
Oh ja, haha belangrijk om te vermelden :P

Ze is heel lief, dus kom er goed mee overeen en ik denk ook dat ze erg onze privacy zou respecteren, dus dat is wel fijn :) Ik ben er nu ook regelmatig en zie haar niet zoveel, alleen eens in het passeren op de gang of als we in de keuken zijn.

Anders had ik het sowieso niet overwogen, haha.

Edit: het enige "bemoei-achtige" zou misschien zijn dat ze graag veel spullen doorgeeft, haha, maar dan moet ik aan mijn assertiviteit werken en zeggen dat we iets niet nodig hebben of dat we liever zelf iets kopen wat bij de rest van onze spullen past :P

En dat kan eigenlijk ook gebeuren als we een eigen appartement zoeken (maar misschien in mindere mate).

Dan zou ik het doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:43

Ik heb het gedaan en ik kan het iedereen afraden. Ik kon prima met mn schoonfamilie maar sindsdien niet meer en mijn relatie is oa daardoor uit gegaan.

Overigens heb ik een paar kennissen en vrienden die hetzelfde hebben gedaan en geen een van de verhalen is goed afgelopen. Dus nee, ik zou het echt niet aanraden.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:51

Geen geld in de wereld zou mij overtuigen om bij mijn schoonmoeder te gaan intrekken dus of je goed met haar overweg kan is inderdaad wel belangrijk. Zijn jullie wel eens met haar op vakantie gegaan? Dan krijg je vaak wel een idee of je zo op elkaar kan leven met iemand. Daarnaast de privacy en eigen ruimte dat je eigen huis je geeft is altijd erg fijn maar hangt er van af hoe je schoonmoeder is. Is ze iemand die elke avond samen zou willen eten en graag betrokken zou zijn met je dagelijkse leven of is dat minder het geval?

Edit lees nu dat je vrij goed met schoonmoeder overweg kan. Zelf ging ik ook goed overweg met mijn schoonmoeder tot een vakantie van een week en toen ging het verschrikkelijk slecht. Sinds dien (2 jaar geleden) haar niet meer gezien zo slecht ging het zelfs. Een vakantie in een huisje samen voor week of een week test periode zou een idee kunnen zijn?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:57

Ik zou persoonlijk ook niet bij mn schoonmoeder intrekken :')
Maar bij de schoonfamilie van mijn allereerste vriendje zou ik het zo doen.
Zeker in n gigantisch huis waar 1 hele gang van ons zou zijn.
Klinkt wel alsof het er een beetje eng is (ik kijk ghost adventures...) maar lijkt me ook dat het wel heel gaaf is.

Mocht je pas kort samen zijn met je partner (dat heb ik even niet meegekregen hoelang jullie samen zijn) dan zou ik wel even nadenken waar je in gaat investeren qua aanschaf meubels etc.
Stel jullie zijn pas 3 maand samen vind ik t heel anders dan dat je 3 jaar samen bent bv.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:03

Intrekken bij schoonmoeder is toch niet echt het goede woord als je een eigen gedeelte van de woning hebt. Ik zou het gewoon doen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:07

als ik het zo lees zouden jullie meer "buren" worden
zou voor mij geen probleem zijn
als je jullie eigen grenzen maar bewaakt, lekker jullie eigen ding doen
lijkt mij een super optie !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:09

Vriend en ik zijn bezig met om een schuur om te bouwen tot woning. Trekken niet helemaal in. Maar wonen wel op zelfde erf.

Boerderij zelf bestaat ook al uit 2 woningen. Maar opa woont er ook nog.

Is hier in de buurt heel normaal.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:14

Lijkt mij belangrijk om te weten of je schoonmoeder er volledig achter staat dat jullie een zelfstandige woning in haar huis creëren?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:19

Ik snap echt niet wat velen toch tegen hun schoonmoeder hebben. je houdt toch allebei van dezelfde man?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:22

anjali schreef:
Ik snap echt niet wat velen toch tegen hun schoonmoeder hebben. je houdt toch allebei van dezelfde man?

Tuurlijk, absoluut. Het wordt pas vervelend als je schoonmoeder tegen je zegt dat je een k*twijf bent en hoopt dat je partner (haar zoon) je snel dumpt om met een leuker iemand te krijgen. Beetje zuur wanneer je al 8 jaar met je partner bent en ze het pas nu tegen je zegt.. -O- nu is mijn geval nogal extreem maar genoeg schoonmoeders die misschien niet denken dat je de beste partner bent voor hun kind wat daardoor voor vervelende situaties kan zorgen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:29

Ik zou wel zorgen dat alles apart is en de tussendeur op slot.Anders staat je schoonmoeder onverwachts bij je binnen voor een bezoek.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:32

Britta31 schreef:
Ik zou wel zorgen dat alles apart is en de tussendeur op slot.Anders staat je schoonmoeder onverwachts bij je binnen voor een bezoek.

Jij kent schoonmoeder toch helemaal niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:41

Britta31 schreef:

Gewoon goede afspraken maken daarover en vooraf het gesprek aangaan wat iedereen ervan verwacht en eventuele huisregels doornemen.

Mijn broer, zijn vriendin en dochter wonen de komende 1.5 jaar bij mijn ouders in tot hun huis gebouwd is. Mijn pa heeft een compleet appartement gebouwd voor ze, dus privacy genoeg. Ze kunnen zelfs een tuintje aanleggen. Vooraf is dat ook besproken en tussendoor is er altijd plek om irritatie uit te spreken mocht die er zijn.

En mss dat ik er daarna wel intrek met mijn vriend. Het is een stuk goedkoper en rustiger dan waar we nu zitten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:45

Ik zou het nooit, maar dan ook nooit doen. Kan nu nog zo leuk lijken maar als er irritaties komen zit je vriend in een rot situatie en jij ook (want als je irriteert aan zijn lieve mamsie of mamsie irriteert zich aan jou, dan is het maar de vraag wiens kant hij kiest)
En het hoeft niet eens ruzie te zijn, het feit dat je in de gaten wordt of kan worden, kan al vermoeiend genoeg zijn. Ik zeg niet dat dat gaat gebeuren, maar het kan soms met “normale” buren ook in het begin super lijken en daarna helemaal misgaan
Ik zou het echt afraden

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 15:47

Hutcherson schreef:
Mocht je pas kort samen zijn met je partner (dat heb ik even niet meegekregen hoelang jullie samen zijn) dan zou ik wel even nadenken waar je in gaat investeren qua aanschaf meubels etc.
Stel jullie zijn pas 3 maand samen vind ik t heel anders dan dat je 3 jaar samen bent bv.

We zijn tegen dat ik zou intrekken 2 jaar samen (ik ben 24 en hij 26 trouwens). Ik weet dat dat nog niet superlang is, maar het voelt wel als 'forever' (maar dat zegt iedereen natuurlijk, haha :+ )

Ocean_Child schreef:
Lijkt mij belangrijk om te weten of je schoonmoeder er volledig achter staat dat jullie een zelfstandige woning in haar huis creëren?

Yes, daar hebben we met haar over gepraat natuurlijk :) Zij wil de keuken en badkamer helpen bekostigen, met het idee dat ze het eventueel aan iemand anders kan verhuren als wij vertrekken :)

Britta31 schreef:

Alles komt apart behalve wasmachine en tuin :) Tussendeur komt er sowieso, normaal met slot.
Ik zei nog tegen mijn vriend (om het gevoel uit te leggen), "na al die jaren met huisgenoten, wil ik een plekje waar ik in principe in mijn blootje kan rondlopen zonder dat ik bang moet zijn dat er plots iemand binnen wandelt", hahaha. Hij vond dat iig niet erg en genoeg reden om een slot te steken :+

naomiiiii schreef:
Ik heb het gedaan en ik kan het iedereen afraden. Ik kon prima met mn schoonfamilie maar sindsdien niet meer en mijn relatie is oa daardoor uit gegaan.

Overigens heb ik een paar kennissen en vrienden die hetzelfde hebben gedaan en geen een van de verhalen is goed afgelopen. Dus nee, ik zou het echt niet aanraden.

(en aan de andere mensen bij wie het misliep: ) Mag ik weten waar het precies fout liep? Toch te weinig privacy? Elkaar gewoon te vaak zien ...?

capopjekop schreef:
Gewoon goede afspraken maken daarover en vooraf het gesprek aangaan wat iedereen ervan verwacht en eventuele huisregels doornemen.
Vooraf is dat ook besproken en tussendoor is er altijd plek om irritatie uit te spreken mocht die er zijn.

Dat is wel een goed idee, neem ik zeker mee!

Bedankt iedereen voor het meedenken/ervaringen :D