Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:28

Hier net zo dromertje.. wat een hysterie.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:30

Ik ben docent en zou toejuichen als mensen kinderen thuis houden waar mogelijk. Ik heb toch elke dag weer hoestende en snotterende kinderen in de klas onder het mom: Ja thuis is het saai of ja ik mag thuis geen playstation spelen....maw kom ik hier de boel onder hoesten.....

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:31

mijn moeder is ook docent in NL, ervaart hetzelfde zonnetje ouders werken wel thuis maar geen zin in de kids :+

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:34

Ja ze geven het zelf ook eerlijk aan, thuis is saai etc, dan blijkt vaak de helft vh gezin ziek thuis en zij moeten naar school...... Ik zeg tegen vrienden (die niet werken) van houd ze gewoon thuis!!!
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 13-03-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:38

Ik denk er hard over om vanaf volgende week mijn dochter thuis te houden. Nu had ze geen klachten en is gewoon naar school.

Maar daar loopt alles en iedereen door elkaar. Zelf snotterig of niet, gezinsleden snotterig of niet. Zelf hier en daar geweest, gezinsleden hier en daar geweest. Hier waren mensen misschien besmet, daar waren mensen misschien besmet. Onduidelijk verhaal, maar wat ik bedoel is dat er hele ketens ontstaan waar niemand van elkaar zicht op heeft. Het verloopt nu eenmaal onzichtbaar is daarom niet te controleren.

Ik werk niet, mijn man moet vanaf volgende week waarschijnlijk vanuit huis werken.

Ik merk dat mijn mening over de hele toestand langzaam verandert.

Als ik lees over hoe het er in Italië aan toe gaat, dan denk ik dat een complete shutdown noodzakelijk is. Een pas op de plaats. Opgelegd van boven. Mensen weten anders niet goed wat te doen en willen voor een ander geen aansteller of paniekzaaier lijken. Of zijn van het stoere type. We zijn in Nederland ook helemaal niet gewend aan rampen. Achteraf viel het altijd mee.

Ik krijg in een situatie als deze als leek in ieder geval graag te horen wat ik moet doen.

Ik weeg daarin ook mee dat ik zelf longpatiënt bent, dat maakt het toch spannender kan ik je zeggen. Terwijl ik normaal, na 1 zware longaanval jaren geleden, al enkele jaren heel erg veel vertrouwen heb in mijn medicatie. En als het toch nodig mocht zijn, dan is er altijd adequate medische hulp dichtbij. Maar gaat dat nu ook zo zijn?

Ik leef tegelijkertijd heel erg mee met de mensen die financieel verlies gaan oplopen door deze situatie. Dat zijn er heel veel. Ik hoor het in mijn omgeving en je ziet het in de media. Dit gaat ongelooflijk veel mensen treffen. En niet iedereen beschikt over voldoende buffers om het goed op te kunnen vangen.

Maar goed, wat gaat uiteindelijk langer duren en daardoor meer kosten? Halve maatregelen. Of even doorbijten en zo het virus kunnen indammen? Volgens een Italiaanse arts in de Volkskrant zou dat laatste in Nederland ertoe kunnen leiden dat het corona virus met 2 weken bedwongen wordt. Mede omdat Nederlanders meer dan Italianen geneigd zijn regels te volgen. Zo'n periode is te overzien.

De beelden en de verhalen uit Italië zijn heftig. Hele straten worden ontsmet. Niemand mag zonder toestemming de straat op. Te weinig medische capaciteit. Ik denk dat we hier niet bang moeten zijn om maatregelen te nemen. Leren van andere landen.
Laatst bijgewerkt door Boras op 13-03-20 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:52

Er is binnenkort een verplichte bijeenkomst op mijn werk waar zo'n 60 mensen bij aanwezig zullen zijn. Hoewel ik weet dar het nog toegestaan is zit het me niet lekker. Het is een soort 'gezelligheids' bijeenkomst voor al mijn collega's, cliënten en naasten/verwanten. Ik vind het zo onnozel dat dit doorgaat gezien het geen noodzaak is. Imo een onnodig risico met een al kwetsbare doelgroep, plus dat het me niey lekker zit voor de risico's voor mijzelf.

Ik denk dat ik mijn kinderen thuis houd van school en de opvang vanaf maandag, alhoewel ik bovenstaande berichten ook snap wat betreft dat het misschien weinig zin heeft. Vind het lastig om te bepalen welke weg de weg van het minste risico is.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:57

Ik begrijp wat je bedoelt, Kimbers. Het kantoor waar mijn man werkt, gaat volgende week hoogstwaarschijnlijk dicht en iedereen moet thuisblijven.

Maar voor vandaag stond al een heidag gepland buitenshuis. En dat moet natuurlijk gewoon betaald worden. Dus die ging nog wel even snel door. Dan sla je de plank ook mis vind ik (en die heidagen leveren zo weinig op, is mijn ervaring, daar kun je er best 1 van missen :D ).

Edit: mijn dochter blijft volgende week ook thuis. Net besloten. Moet het alleen nog even aan de vader meedelen :D
Laatst bijgewerkt door Boras op 13-03-20 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:58

Oudste is net 1,5 week thuis geweest met koorts en hoesten.
Wilde hem net vanochtend weer naar peuterspeelzaal doen. 2x per dag hoestte hij nog ongeveer geloof ik. Hoop niet dat het net daar was :+
Als het weer meer wordt laat ik hem maar weer thuis, maar hij vliegt tegen de muren op, vind het gewoon sneu.

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:58

Ik zit inmiddels ook een week thuis en volgende week net zo. Het is natuurlijk erg als ik het zou krijgen, maar mijn moeder heeft niet een al te beste gezondheid, dus het mee naar huis nemen zou voor mij erger zijn. Daarom blijf ik ook gewoon thuis. Heb gevraagd aan de docenten voor inhaal werk, maar nog weinig van gehoord.

Ik vind het vreemd dat de scholen nog niet gesloten zijn in nl. Voor zover ik weet in België wel al. Maargoed, vele worden blijkbaar ziek gemeld. Je kunt niet veilig genoeg zijn met iets van wat je nog niet precies weet wat het doet.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:01

Over mijn moeder van 83 maak ik me ook zorgen.
Ze woont in een kleinschalig verzorgingshuis voor demente ouderen en is lichamelijk ook ontzettend broos.
Wat als het personeel ziek wordt? En dat geldt natuurlijk voor alle instellingen waar mensen verpleegd en verzorgd worden.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:02

Wat mij betreft sluiten ze eerst alles vanaf de middelbare scholen en hoger, de kinderen die prima alleen thuis kunnen blijven. Zijn ook vaak groepen mensen die uit diverse dorpen komen en opgehokt zitten.
Basisscholen zijn over het algemeen redelijk wijkgebonden dus die kan je met wat maatregelen prima nog open laten zolang het personeel beschikbaar is.
Hou de groepen goed gescheiden. Aparte speelkwartieren per klas. Geen buitendeklas activiteiten ect

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:03

verootjoo schreef:
Oudste is net 1,5 week thuis geweest met koorts en hoesten.
Wilde hem net vanochtend weer naar peuterspeelzaal doen. 2x per dag hoestte hij nog ongeveer geloof ik. Hoop niet dat het net daar was :+
Als het weer meer wordt laat ik hem maar weer thuis, maar hij vliegt tegen de muren op, vind het gewoon sneu.


Sneu is het als je ziek wordt.....nu maar even sneu en saai denk ik dan.

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:05

Alle scholen sluiten lijkt mij niet nodig, een te groot deel van Nederland zou verplicht thuis zitten omdat zijn of haar kinderen thuis zijn. Vind het alleen de verantwoording van docenten en scholen dat ouders van verkouden/zieke kinderen gebeld worden om kinderen direct op te komen halen.

De docenten zijn al beschikbaar, lijkt mij niet nodig om dat om te zetten in zogenoemde opvangcentra voor kinderen. Situatie blijft dan hetzelfde alleen ze gaan de hele dag spelen ipv dat ze nog iets nuttigs meekrijgen in de klas.

Het onderscheid tussen lagere school/middelbare school/MBO en HBO/WO snap ik ook heel goed. De voorjaarsvakantie is net geweest en op HBO/WO niveau zitten toch nog buitenlandse studenten die mogelijk een week naar hun ouders zijn geweest. Deze doelgroep heeft over het algemeen geen leerplicht en is volwassen, dus in staat om zelf thuis te blijven.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:16

Moet zeggen dat ik het een lastig iets vindt . Heb zelf geen kinderen maar als mijn collega’s met kinderen thuis moeten blijven dan wordt het wel een stress boel bij ons. Het werk blijft hetzelfde maar met de helft van het personeel.
(Ziekenhuis apotheek dus thuis werken geen optie )

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:22

Ik vraag me af of we uiteindelijk wel een keuzen hebben. Dat is nu juist de pest met een overdraagbaar virus. Er is geen controle. Die moet je zien te krijgen, met maatregelen.

Dat zie je juist al bij de docenten. In Brabant zitten al duizenden kinderen noodgedwongen thuis. Zieke docenten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:47

dromertje2 schreef:
Hier juist nazr de winkel geweest, wat was dat zeg.
Op de parking ruzie om winkelkarretjes, de winkel was halfleeg: geen water, pasta, rijst, sauzen, broodjes, wc papier , keukenrol,... T is precies oorlogstijd, het hamsteren is begonnen :roll:

Woon je in Belgie :') . Op het nieuws was dat de politie in de supermarkt is moeten tussen komen :+ .
Ze staan in file op weg naar het dorp voor de supermarkt.Terwijl er alsmaar gezegd word dat er genoeg voorraad is. De supermarkt gewoon open blijft.

Hier gaan maandag de scholen dicht, dus ik ben kinder oppas voor pensionklanten die wel moeten werken en kinderen hebben.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:55

Mijn vader woont ook in België en die had t erover dat er een file was van de Belgische grens tot aan de eerste Nederlandse supermarkt. :+

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:56

beatje schreef:
dromertje2 schreef:
Hier juist nazr de winkel geweest, wat was dat zeg.
Op de parking ruzie om winkelkarretjes, de winkel was halfleeg: geen water, pasta, rijst, sauzen, broodjes, wc papier , keukenrol,... T is precies oorlogstijd, het hamsteren is begonnen :roll:

Woon je in Belgie :') . Op het nieuws was dat de politie in de supermarkt is moeten tussen komen :+ .
Ze staan in file op weg naar het dorp voor de supermarkt.Terwijl er alsmaar gezegd word dat er genoeg voorraad is. De supermarkt gewoon open blijft.

Hier gaan maandag de scholen dicht, dus ik ben kinder oppas voor pensionklanten die wel moeten werken en kinderen hebben.


Paarden naar buiten, kinderen in de boxen :+

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:06

Ze lopen bij ons vrij in de wei Lizy,dus ik vrees vrij in mijn huis maandag. De kinderen he.
Het is hier toch altijd een zottekot,dus het kan er wel bij.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:08

dromertje2 schreef:
Hier juist nazr de winkel geweest, wat was dat zeg.
Op de parking ruzie om winkelkarretjes, de winkel was halfleeg: geen water, pasta, rijst, sauzen, broodjes, wc papier , keukenrol,... T is precies oorlogstijd, het hamsteren is begonnen :roll:


Nou dat is dan plaats gebonden hier stond iedereen te kletsen over alles het enige dat op was waren de papierenzakdoeken :D

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:16

Ik heb mijn dochter (5 jaar) gewoon naar school gebracht. In de eerste plaats omdat ik het niet mijn beslissing vind, dus zolang mijn kind geen symptomen vertoond waardoor zij andere mensen kan besmetten, mag ze blijven gaan. Maar heel eerlijk, ook omdat ik moet werken. En ja, school is geen oppas, natuurlijk. Maar in de praktijk werkt het wel zo. Doordat je kind op school zit en er dingen zijn zoals BSO, zijn ouders in staat om een baan te kunnen hebben.

Ik vermoed overigens wel dat de scholen in de loop van volgende week wel gaan sluiten. Wat dan? waarschijnlijk kind naar opa en oma. En eigenlijk moeten we dat met zijn allen ook niet willen. Ik hoop dat wergevers wat coulanter worden op het moment dat door de overheid wordt besloten dat scholen dicht blijven.

De klas zat vanmorgen overigens ook gewoon vol. Wel kregen we een bericht dat wanneer de leerkrachten het niet vertrouwen, je gewoon een telefoontje kan krijgen dat je je kind op moet halen. En dat vind ik ook terrecht.

chanicha

Berichten: 12164
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:24

Scholen Baarn en Soest sluiten de deuren, staat op RTV Utrecht.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:29

ik verwacht dat er nog heel veel scholen gaan volgen. Of dat er landelijk beleid komt een dezer dagen.

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:33

ik hou ze thuis.
2 op de basisschool en een havo.
Ze zijn nog niet ziek, maar gewoon voor de zekerheid. We hadden wel een mail gehad van de basisschool dat de juf van groep 3 ziek is, dus die klas werd sowieso naar huis gestuurd.

Maar ik ben wel benieuwd wanneer ze wel weer kunnen gaan. Oudste zit in eindexamenjaar en zou eind volgende week tentamens hebben.

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:36

beatje schreef:
Ze lopen bij ons vrij in de wei Lizy,dus ik vrees vrij in mijn huis maandag. De kinderen he.
Het is hier toch altijd een zottekot,dus het kan er wel bij.


Dat word dus ‘ponykamp’ bij beatje. Koekjes bakken, knutselen en hulp bij mesten van de wei. :Y)