Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21815
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:12

Ik ervaar momenteel ook ontzettend veel stress omdat ik niet weet of het werk van mijn man open mag blijven op langer termijn, er daar straks ook geen opdrachten meer komen, ik heb een vast contract maar wat als het allemaal zo lang dicht gaat dat het toch failliet gaat? Ik maak me echt heel erg zorgen om hoe lang dit gaat duren.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:31

Dit is echt niet iets van een paar weken verplicht vakantie

8nnemiek

Berichten: 43499
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:52

Babootje schreef:
Mijn man ZZPer heeft te horen gekregen dat hij nu nog maar voor 1 dag per week werk heeft.
ik ben ook ZZPer - nog wel werk maar heb geen idee hoe lang nog. We hebben een buffertje, maar niet voor een half jaar. Ik maak me dus wel zorgen.

Balen he.. voor ZZP'ers wordt het echt een lastige tijd..

Ik heb ook altijd een kleine buffer.. zul je net zien dat net in deze tijd ineens de distributieriem van mijn auto vervangen moest worden, dus ik mocht gisteren even een flink bedrag afrekenen bij de garage.. daar gaat een deel van mijn buffer :evaw: -O-

ElCamino

Berichten: 8949
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:58

Hier hetzelfde, ik werk bij Chrysal ( vroeger Pokon&Chrysal), we maken planten voeding, snijbloemenvoeding. Bijna alle bloemen worden op de veiling momenteel vernietigd, er wordt niets verkocht, laat staan dat mensen de zakjes kopen. Bloemisten merken het en wij hier in fabriek ook.
Het is een luxe artikel, dus ik begrijp heel goed dat het stil ligt.....maar het kost je straks wel je baan....

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:04

ElCamino schreef:
Hier hetzelfde, ik werk bij Chrysal ( vroeger Pokon&Chrysal), we maken planten voeding, snijbloemenvoeding. Bijna alle bloemen worden op de veiling momenteel vernietigd, er wordt niets verkocht, laat staan dat mensen de zakjes kopen. Bloemisten merken het en wij hier in fabriek ook.
Het is een luxe artikel, dus ik begrijp heel goed dat het stil ligt.....maar het kost je straks wel je baan....


Vernietigd? serieus?

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:07

Wat wilde je anders doen met die bloemen? Mensen oproepen om ze gratis te halen? Lijkt me niet handig. Reken maar dat ze dat niet met plezier doen.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:38

Op dit moment raakt het ons nog niet. Maar mijn zwager en schoonzus zijn dus wel flink getroffen. Zwager eigen bedrijf waarvan alle klanten de opdrachten hebben afgezegd.
Schoonzus had in dec dr goedbetaalde baan opgezegd om een eigen bedrijf te beginnen, die ze per 1 mrt zou opstarten. Tot die datum werkte ze nog voor dr oude werkgever ivm opzegtermijn ed.
Ook dat komt stil te liggen nu, dus basically hebben die nu 0,0 inkomen.
Gelukkig hebben ze wat spaargeld, dus eerste paar maanden komen ze nog wel door, maar dan moet het wel voor ze keren, want anders zijn de gevolgen wel wat groter dan alleen het afzeggen van de leaseauto en wordt het hun huis verkopen.

Scheelt wel voor ze dat er geen sprake is van kosten voor bedrijfspand, aangezien er vanuit huis gewerkt werd en op locatie.

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:29

Ik hoorde vanochtend op de radio dat de overheid vandaag met een update komt en onder andere een miljardenplan waardoor geen banen worden verloren en geen bedrijven failliet gaan.

Het klonk te mooi om waar te zijn, maar wie weet :')

moonsparkle
Berichten: 21815
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:38

Er komt nog een persconferentie over de steun in het zaken leven, tijd is nog niet bekend

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:46

We stevenen recht op een crisis af, die waarschijnlijk zwaarder wordt dan de vorige. We zullen straks een leger Corona-daklozen hebben.
We redden wat levens van voornamelijk ouderen en zwakkeren, maar we verwoesten de levens van anderen.
Is dat het waard? Ik weet het niet. Dat zullen we pas over een aantal jaar kunnen zeggen.

Misschien gaan we hierdoor wel anders denken over 'in leven houden boven alles'.

moonsparkle
Berichten: 21815
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:06

Vindt het ook wel heel dubbel, er word applaus gevraagd voor iedereen die door werkt, en ik heb ook heel erg veel respect voor het zorgpersoneel, maar er zijn nu ook heel veel mensen die hun baan misschien kwijt gaan raken terwijl ze graag naar hun baan zouden willen.

Autumnn

Berichten: 8092
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:51

ElCamino schreef:
Hier hetzelfde, ik werk bij Chrysal ( vroeger Pokon&Chrysal), we maken planten voeding, snijbloemenvoeding. Bijna alle bloemen worden op de veiling momenteel vernietigd, er wordt niets verkocht, laat staan dat mensen de zakjes kopen. Bloemisten merken het en wij hier in fabriek ook.
Het is een luxe artikel, dus ik begrijp heel goed dat het stil ligt.....maar het kost je straks wel je baan....


Waarom worden de bloemen vernietigd?

Ontopic: ik merkte gisteren in de supermarkt dat sommige producten duurder zijn. Eieren waren van €1,79 opeens €2,19 en brood was €1,59 ipv €1,49......

Loretta
Berichten: 8830
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:09

Wat ik mis in de discussie over economie dat is het klimaat.

Al jaren worden er allerlei vrijwel zinloze maatregelen genomen voor het klimaat zoals warmtepompen en subsidie voor elektrische auto's en nog een hele hoop maatregelen die veel geld kosten maar slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. Volledig onzinnige maatregelen waar ik altijd van gegruweld heb.

Nu gebeurt er gewoon wat nodig is voor het klimaat. Het aantal vluchten is drastisch afgenomen. De vervuilende scheepvaart gaat ook een heel stuk minder. En auto's rijden minder vaak en minder ver. In China kan men opeens schone lucht in ademen.

Ik vind het heel erg treurig dat er een virus voor nodig is dat zo verschrikkelijk veel leed veroorzaakt. Zoveel doden en zoveel zieken. Mijn hart huilt voor al die mensen die nu besmet zijn of familie hebben die besmet is. Het is gewoon verschrikkelijk dat alleen dit virus in staat was om ons de klimaatdoelen te laten halen waar je al jaren mee doodgegooid wordt maar waarvoor tevens nooit iets meer is gedaan dan schijnmaatregelen.

Jenara

Berichten: 1581
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:44

Loretta schreef:
Wat ik mis in de discussie over economie dat is het klimaat.

Al jaren worden er allerlei vrijwel zinloze maatregelen genomen voor het klimaat zoals warmtepompen en subsidie voor elektrische auto's en nog een hele hoop maatregelen die veel geld kosten maar slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. Volledig onzinnige maatregelen waar ik altijd van gegruweld heb.

Nu gebeurt er gewoon wat nodig is voor het klimaat. Het aantal vluchten is drastisch afgenomen. De vervuilende scheepvaart gaat ook een heel stuk minder. En auto's rijden minder vaak en minder ver. In China kan men opeens schone lucht in ademen.

Ik vind het heel erg treurig dat er een virus voor nodig is dat zo verschrikkelijk veel leed veroorzaakt. Zoveel doden en zoveel zieken. Mijn hart huilt voor al die mensen die nu besmet zijn of familie hebben die besmet is. Het is gewoon verschrikkelijk dat alleen dit virus in staat was om ons de klimaatdoelen te laten halen waar je al jaren mee doodgegooid wordt maar waarvoor tevens nooit iets meer is gedaan dan schijnmaatregelen.


Cru gezegd, maar wel helaas accuraat denk ik!

Ik kan zelf momenteel als zzp'er van thuis uit werken, dus in de nabije toekomst ga ik (en mijn sector, de bouw/architectuur) hier niet onmiddellijk iets van voelen. Maar waar we wel al over gesproken hebben, als straks veel bedrijven, sectoren dit financiëel wel gaan beginnen voelen, want bij veel sectoren zal dit op kortere termijn voelbaar worden, gaan zij de lopende of toekomstige projecten niet meer kunnen betalen .. En dan pas gaat de bouw het beginnen voelen, als de bouwheren projecten aan afblazen, of verkleinen, ... Ik ben nu sinds 2,5 week aan het werk bij een nieuw bureau, ze hebben daar vrij veel nieuwe mensen aangenomen omdat er veel werk was .. als straks de effecten van deze crisis beginnen doorsijpelen vrees ik een beetje dat er een pak minder werk gaat zijn en ze medewerkers te veel gaan hebben ... ik doe in ieder geval heel erg mijn best nu om een goede indruk te maken, dat ik over x aantal maanden niet als eerste aan de deur word gezet!

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:10

Loretta schreef:
Wat ik mis in de discussie over economie dat is het klimaat.

Al jaren worden er allerlei vrijwel zinloze maatregelen genomen voor het klimaat zoals warmtepompen en subsidie voor elektrische auto's en nog een hele hoop maatregelen die veel geld kosten maar slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. Volledig onzinnige maatregelen waar ik altijd van gegruweld heb.

Nu gebeurt er gewoon wat nodig is voor het klimaat. Het aantal vluchten is drastisch afgenomen. De vervuilende scheepvaart gaat ook een heel stuk minder. En auto's rijden minder vaak en minder ver. In China kan men opeens schone lucht in ademen.

Ik vind het heel erg treurig dat er een virus voor nodig is dat zo verschrikkelijk veel leed veroorzaakt. Zoveel doden en zoveel zieken. Mijn hart huilt voor al die mensen die nu besmet zijn of familie hebben die besmet is. Het is gewoon verschrikkelijk dat alleen dit virus in staat was om ons de klimaatdoelen te laten halen waar je al jaren mee doodgegooid wordt maar waarvoor tevens nooit iets meer is gedaan dan schijnmaatregelen.



En het meest treurige is; we zullen er niks van leren. Zodra het virus weg is, zal alles op alles worden gezet om de geld rat race weer in te zetten en gaat de mensheid gewoon op oude voet verder.

Loretta
Berichten: 8830
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:29

xxCYNNxx schreef:
Loretta schreef:
Wat ik mis in de discussie over economie dat is het klimaat.

Al jaren worden er allerlei vrijwel zinloze maatregelen genomen voor het klimaat zoals warmtepompen en subsidie voor elektrische auto's en nog een hele hoop maatregelen die veel geld kosten maar slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. Volledig onzinnige maatregelen waar ik altijd van gegruweld heb.

Nu gebeurt er gewoon wat nodig is voor het klimaat. Het aantal vluchten is drastisch afgenomen. De vervuilende scheepvaart gaat ook een heel stuk minder. En auto's rijden minder vaak en minder ver. In China kan men opeens schone lucht in ademen.

Ik vind het heel erg treurig dat er een virus voor nodig is dat zo verschrikkelijk veel leed veroorzaakt. Zoveel doden en zoveel zieken. Mijn hart huilt voor al die mensen die nu besmet zijn of familie hebben die besmet is. Het is gewoon verschrikkelijk dat alleen dit virus in staat was om ons de klimaatdoelen te laten halen waar je al jaren mee doodgegooid wordt maar waarvoor tevens nooit iets meer is gedaan dan schijnmaatregelen.



En het meest treurige is; we zullen er niks van leren. Zodra het virus weg is, zal alles op alles worden gezet om de geld rat race weer in te zetten en gaat de mensheid gewoon op oude voet verder.


Helaas wel. Gaan ze weer zinloze schijnmaatregelen bedenken. Het enige wat verbeterd zal worden dat is dat men zich beter zal voorbereiden op het ontstaan van eventuele virussen. Maar vervolgens is het gewoon weer wachten op de volgende grote ramp die het systeem zal platleggen.

Ze praten nu al over het steunen van luchtvaartmaatschappijlen. er wordt voor het gemakt even volledig voorbijgegaan aan het feit dat luchtvaartmaatschappijen dit virus hebben helpen verspreiden. Ook wordt er voorbijgegaan dat alle CO2 beperkende maatregelen zinloos zijn wanneer de luchtvaart weer op de been geholpen wordt.

Kelly_ann

Berichten: 5155
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:35

xxCYNNxx schreef:
En het meest treurige is; we zullen er niks van leren. Zodra het virus weg is, zal alles op alles worden gezet om de geld rat race weer in te zetten en gaat de mensheid gewoon op oude voet verder.


Zeg niet niks... Veel goede uitvindingen worden gedaan in crisistijd.

Maar, alles zit zo in gesleten in onze maatschappij. Met de auto naar je werk in plaats van naast je werk wonen. Vliegvakanties die voor bijna iedereen betaalbaar zijn. Alle faciliteiten eromheen die we ervoor hebben aangelegd. De consumptiemaatschappij, niet alleen vlees maar alle goederen en kleding. Het kapitalisme, en zoom maar verder uit van ons gedrag naar wereldmaatschappelijk en economisch.

We zijn met zijn allen in een steeds abstractere wereld komen te leven. Met geld als concept voor welvaren en zelfs welzijn.

We kunnen als mens bijna niet meer zelfvoorzienend leven. Denk moestuin, eigen vee, eigen energie en watervoorziening. Misschien wat ruilhandel. Euh... Wat heb je nog meer in dat rijtje noodzakelijkheden?

En daar kan je ook niet ff naar terug met de hele wereldbevolking.
Ik ben best welwillend en bewust maar doe puntje bij paaltje ook mee aan kleding, vlees eten, vliegen en autorijden. Omdat ik zo op ben gegroeid en het prettig, lekker en makkelijk is...

Ik vind het altijd zo fascinerend maar ook stom dat zoiets als geld de wereld zo kan regeren. Natuurramp, oorlog, ziekte of zelfs alleen maar de luchtbel van niet bestaand geld. Dat klapt en er komen miljoenen mensen in een zekere 'nood' aan middelen om in hun basis behoeften te voorzien.

Ik hoop dat iemand ergens iets moois gaan uitvinden in het midden van deze crisis....

8nnemiek

Berichten: 43499
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:10

Loretta schreef:
Wat ik mis in de discussie over economie dat is het klimaat.

Al jaren worden er allerlei vrijwel zinloze maatregelen genomen voor het klimaat zoals warmtepompen en subsidie voor elektrische auto's en nog een hele hoop maatregelen die veel geld kosten maar slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. Volledig onzinnige maatregelen waar ik altijd van gegruweld heb.

Nu gebeurt er gewoon wat nodig is voor het klimaat. Het aantal vluchten is drastisch afgenomen. De vervuilende scheepvaart gaat ook een heel stuk minder. En auto's rijden minder vaak en minder ver. In China kan men opeens schone lucht in ademen.

Ik vind het heel erg treurig dat er een virus voor nodig is dat zo verschrikkelijk veel leed veroorzaakt. Zoveel doden en zoveel zieken. Mijn hart huilt voor al die mensen die nu besmet zijn of familie hebben die besmet is. Het is gewoon verschrikkelijk dat alleen dit virus in staat was om ons de klimaatdoelen te laten halen waar je al jaren mee doodgegooid wordt maar waarvoor tevens nooit iets meer is gedaan dan schijnmaatregelen.

Ik ben het er mee eens dat het triest is dat een virus meer klaar krijgt dan alle klimaatplannen en regelingen ter wereld..
Maar ik ben het er zeker niet mee eens dat die maatregelen onzin zijn. Als er goed doorgepakt wordt dan zorgen ook die voor schone lucht. Zodra alle auto's elektrisch zijn produceren die geen uitstoot meer op de wegen. Zodra er meer vervoerd wordt via trein in plaats van vrachtwagen en vrachtschepen scheelt dat ook enorm veel uitstoot. En zodra het vliegverkeer eens flink wordt belast zul je daar ook verbetering zien. Het probleem zijn niet de maatregelen, maar het tempo waarmee ze worden doorgevoerd.

Loretta
Berichten: 8830
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:52

Als er dan nu weer na deze crisis geld wordt uitgetrokken om de KLM te redden dan vind ik dat totaal verkeerde investeringen. Dat geld kan veel beter in spoorwegen gestoken worden.

Probleem met elektrische auto's blijft nog altijd dat daar grote hoeveelheden energie voor opgewekt moeten worden. Dat lukt gewoon niet met duurzame energie. Thuiswerken zoals nu opeens noodgedwongen gebeurd zet veel meer zoden aan de dijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41888
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:57

Loretta schreef:
Als er dan nu weer na deze crisis geld wordt uitgetrokken om de KLM te redden dan vind ik dat totaal verkeerde investeringen. Dat geld kan veel beter in spoorwegen gestoken worden.

Probleem met elektrische auto's blijft nog altijd dat daar grote hoeveelheden energie voor opgewekt moeten worden. Dat lukt gewoon niet met duurzame energie. Thuiswerken zoals nu opeens noodgedwongen gebeurd zet veel meer zoden aan de dijk.

Kernenergie is het antwoord. Maar dat is geen populair antwoord :=.

Loretta
Berichten: 8830
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:59

_San87_ schreef:
Loretta schreef:
Als er dan nu weer na deze crisis geld wordt uitgetrokken om de KLM te redden dan vind ik dat totaal verkeerde investeringen. Dat geld kan veel beter in spoorwegen gestoken worden.

Probleem met elektrische auto's blijft nog altijd dat daar grote hoeveelheden energie voor opgewekt moeten worden. Dat lukt gewoon niet met duurzame energie. Thuiswerken zoals nu opeens noodgedwongen gebeurd zet veel meer zoden aan de dijk.

Kernenergie is het antwoord. Maar dat is geen populair antwoord :=.


Kun je ook mooie rampen mee krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41888
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:01

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Kernenergie is het antwoord. Maar dat is geen populair antwoord :=.


Kun je ook mooie rampen mee krijgen.

Klopt. Maar het is wel de enige vorm van energieopwekking met een enorm hoog rendement.

Loretta
Berichten: 8830
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:04

Of toch gewoon eens de definitie can welvaart herzien en afstappen van het idee dat zowat ieder product van steelpan tot bakstel na een paar jaar versleten hoort te zijn.

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:47


8nnemiek

Berichten: 43499
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:55

_San87_ schreef:
Kernenergie is het antwoord. Maar dat is geen populair antwoord :=.

Thorium, in een zoutreactor.. Véél veiliger, minder en véél korter radioactief, en het zit overal in de grond. Maar voordat de eerste centrale draaiende is zijn we 10 á 20 jaar verder, dus voorlopig moeten we het doen met wind en zonne-energie, en liefst ook op korte termijn veel meer energie uit stromend water.