Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25513
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:18

miramii schreef:
Enerzijds begrijp ik dat, maar vanwaar al investeren als je dus nog geen buffer hebt? En uiteraard begrijp ik dat een net gestart bedrijf het zwaarder heeft en daardoor minder mogelijkheden heeft gehad tot het opvouwen van die buffer. Daarbij; je geeft zelf al aan dat je actief bezig bent met het opbouwen van een buffer.

Persoonlijk ken ik sowieso vier zzp bedrijven die al 4/5 jaar lopen en nu in de problemen zitten. Na drie weken.. en van al deze vier kan ik garanderen dat ze de afgelopen behoorlijke vakanties hebben gehad en verbouwingen in huis. Helemaal top als dat kan, wel bijzonder dat ze er dan nu tegenaanlopen geen buffer voor dit soort periodes te hebben.

@grace ook die is dubbel inderdaad. Het maakt het makkelijker om te starten, maar problematischer voor dit soort periodes.


Precies hetzelfde als mijn voorbeelden dus. En in sommige branches is het de afgelopen jaren echt goed geweest met enorme uurtarieven en meer dan genoeg werk. Zomaar per week verdienen wat er in loondienst per maand binnenkwam. Ja, daar komt de belasting nog bij kijken, maar juist in zo'n geval kan je wel vrij snel een buffer opbouwen.

Als je minder of evenveel krijgt als in loondienst is het anders, dan is het lastig idd. Maar bruto 2,5 keer zoveel als in loondienst bruto als je dezelfde uren blijft draaien... Ik heb meerderen ervoor gewaarschuwd, gelukkig hebben die nog werk. Dat zal pas minder worden als er weer echt crisis is en mensen dus niet meer gaan verbouwen enzovoorts.

Dat gaat dan over fulltime werken en al langer gestart zijn. Natuurlijk is een buffer enorm lastig als je net begonnen bent of als je nog geen fulltime werk er aan hebt.

Qua aanvullen voor opdrachten, ze zullen wel naar inkomsten per maand kijken. Dus als opdracht x 7 weken duurt voor er betaald wordt zal je maand 1 gewoon de volledige aanvulling krijgen en in maand 2 doorgeven wat er betaald is voor opdracht x en dan geen of minder aanvulling krijgen. Denk ik, zo werkt de normale bijstand ook bij inkomsten

Babootje

Berichten: 26494
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:54


BigOne
Berichten: 38534
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:02

Wanneer iedereen zich massaal aanmeld krijg je dit, er is de afgelopen dagen vaak genoeg gevraagd om dit niet te doen om zo te grote drukte te spreiden.

Jenara

Berichten: 1581
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:25

MyWishMax schreef:
miramii schreef:
Enerzijds begrijp ik dat, maar vanwaar al investeren als je dus nog geen buffer hebt? En uiteraard begrijp ik dat een net gestart bedrijf het zwaarder heeft en daardoor minder mogelijkheden heeft gehad tot het opvouwen van die buffer. Daarbij; je geeft zelf al aan dat je actief bezig bent met het opbouwen van een buffer.

Persoonlijk ken ik sowieso vier zzp bedrijven die al 4/5 jaar lopen en nu in de problemen zitten. Na drie weken.. en van al deze vier kan ik garanderen dat ze de afgelopen behoorlijke vakanties hebben gehad en verbouwingen in huis. Helemaal top als dat kan, wel bijzonder dat ze er dan nu tegenaanlopen geen buffer voor dit soort periodes te hebben.

@grace ook die is dubbel inderdaad. Het maakt het makkelijker om te starten, maar problematischer voor dit soort periodes.


Precies hetzelfde als mijn voorbeelden dus. En in sommige branches is het de afgelopen jaren echt goed geweest met enorme uurtarieven en meer dan genoeg werk. Zomaar per week verdienen wat er in loondienst per maand binnenkwam. Ja, daar komt de belasting nog bij kijken, maar juist in zo'n geval kan je wel vrij snel een buffer opbouwen.

Als je minder of evenveel krijgt als in loondienst is het anders, dan is het lastig idd. Maar bruto 2,5 keer zoveel als in loondienst bruto als je dezelfde uren blijft draaien... Ik heb meerderen ervoor gewaarschuwd, gelukkig hebben die nog werk. Dat zal pas minder worden als er weer echt crisis is en mensen dus niet meer gaan verbouwen enzovoorts.

Dat gaat dan over fulltime werken en al langer gestart zijn. Natuurlijk is een buffer enorm lastig als je net begonnen bent of als je nog geen fulltime werk er aan hebt.

Qua aanvullen voor opdrachten, ze zullen wel naar inkomsten per maand kijken. Dus als opdracht x 7 weken duurt voor er betaald wordt zal je maand 1 gewoon de volledige aanvulling krijgen en in maand 2 doorgeven wat er betaald is voor opdracht x en dan geen of minder aanvulling krijgen. Denk ik, zo werkt de normale bijstand ook bij inkomsten


ja als je dat soort verhalen hoort, dan begrijp je ook meteen waar de vele vooroordelen naar zelfstandigen toe vandaan komen! Lijkt me inderdaad heel onverstandig om dure auto's, vakanties, ... te gaan doen als je nog geen spaarbuffer voor je bedrijf hebt .. en dan waarschijnlijk ook nog veel inbrengen voor de belastingen ...

Ik en mijn vriend zijn denk ik soms "te eerlijk" om zelfstandige te zijn, wij durven bijna niets inbrengen in onze belastingen, alleen de dingen waarvan we 100% zeker zijn dat ze beroepsmatig zijn. Wij hadden ons eerste jaar een brutoloon dat minder is dat veel mensen in loondienst, dusja, daar kon je echt nog 0,0 buffer van beginnen opbouwen. Ik heb wel de beslissing genomen mijn eerste eigen paard te kopen, maar als ik daar nog mee moest wachten tot we voldoende reserve hadden, ging ik wss beginnen aan kinderen en was dat ook niet het moment, ik had nu tijd en het was wel wat bezuinigen op andere dingen, maar een beetje leven moet ook nog wel kunnen vind ik :) Nu ondertussen zet ik dus wel altijd wat geld opzij om te sparen.

Qerty
Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:33

Ik denk ook dat het heel erg verschillend is in welke sector je als zelfstandige werkt. Vanmorgen beklaagde een vriend van mij zich ook over de regeling voor ZZP'ers. Hij werkt bij de overheid en is daar gewend dat zzp'ers voor een uurtarief van <90 euro niet hun bed uit komen.

Zelf heb ik jaren als zelfstandige in de (gesubsidieerde) culturele sector gewerkt. Daar liggen de tarieven een stuk anders en is het meer vergelijkbaar met de situatie die Jenara schetst.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:53

Ik haak in op de berichtgeving van de afgelopen dagen over zzpers en bedrijven die in de problemen komen doordat ze geen buffer hebben om deze perioden te ondervangen.
In die zin zie ik het niet als vooroordelen, ik spreek over dát deel van de bedrijven die hier wel de gelegenheid toe heeft gehad, maar waarbij andere keuzes zijn gemaakt. En dat is best logisch, in welvarende tijden zie je iedereen om je heen dingen aanschaffen/ondernemen/investeren, mensen gaan daar makkelijk in mee. In crisistijd idem, dan gaat iedereen ineens op de rem (vaak ook de mensen die wel een vast inkomen hebben).

@jenara blijven leven is belangrijk, dus begrijpelijk dat je keuzes maakt. Anderzijds kan je het ook zo zien; doordat je nu streng bent voor jezelf, is het makkelijker om in tijden van crisis je aan te passen.

@Qerty het lastige is dat mensen daar ook naar gaan leven. Dure hypotheken en andere luxe, veel daarvan kan je niet in korte tijd aanpassen.

MyWishMax

Berichten: 25513
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:05

Jenara, heb je al een goede boekhouder? Juist als je start is het heel fijn om iemand te hebben die goed weet hoe al die regelingen en aftrekposten en noem maar op werken. Het is doodzonde als je zo netjes bent dat je een gedeelte misloopt waar je wel recht op hebt.

En ja, leven mag zeker :j zolang je idd een balans gaat vinden tussen sparen dus de buffer en wat leuks. Juist dat leuks is soms ook echt nodig om fit te blijven,ook mentaal. En jullie vallen dus niet onder die zelfstandigen die het onhandig gedaan hebben. Wel onder degene die net pech hebben dat ze nog niet lang genoeg bezig zijn om te kúnnen opbouwen qua buffer.

Hopelijk komen jullie deze tijd goed door, ik heb gemist of jullie in de problemen raken.

Qerty
Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:07

miramii schreef:
@Qerty het lastige is dat mensen daar ook naar gaan leven. Dure hypotheken en andere luxe, veel daarvan kan je niet in korte tijd aanpassen.


True, en voor hen zet de 1050 waar ze max aanspraak op kunnen maken waarschijnlijk ook niet heel veel zoden aan de dijk.

MyWishMax

Berichten: 25513
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:11

Het is toch niet max 1050? Maar max 1500. Dat ligt er aan of je bijvoorbeeld alleenstaand bent en noem maar op.

Het is iets he? Je kan er een gedeelte van betalen en eten van kopen ipv 0 euro. Ik hoop alleen dat er dus ook regelingen getroffen kunnen worden met de crediteuren. Met de belastingdienst kan het al.

Edit: en de mogelijkheid om een lening af te sluiten tot iets meer als 10.000 euro. Nee, je zit er niet op te wachten, want terug betalen, maar het is weer iets waardoor je niet meteen definitief klaar bent.

Jenara

Berichten: 1581
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:32

MyWishMax schreef:
Jenara, heb je al een goede boekhouder? Juist als je start is het heel fijn om iemand te hebben die goed weet hoe al die regelingen en aftrekposten en noem maar op werken. Het is doodzonde als je zo netjes bent dat je een gedeelte misloopt waar je wel recht op hebt.

En ja, leven mag zeker :j zolang je idd een balans gaat vinden tussen sparen dus de buffer en wat leuks. Juist dat leuks is soms ook echt nodig om fit te blijven,ook mentaal. En jullie vallen dus niet onder die zelfstandigen die het onhandig gedaan hebben. Wel onder degene die net pech hebben dat ze nog niet lang genoeg bezig zijn om te kúnnen opbouwen qua buffer.

Hopelijk komen jullie deze tijd goed door, ik heb gemist of jullie in de problemen raken.


Thanks! Ja hoor, we hebben een goede boekhouder hier :) Om kosten te sparen, doe ik bv. btw-aangiften zelf, maar voor de belastingen helpt hij ons echt heel goed! Het gaat meer om bv. etentjes, relatiegeschenken, dat soort dingen, dus de zaken die dubieus kunnen zijn. Alles waar we recht op hebben trekken we in principe wel gewoon af, volgens de regels weliswaar (fiets, reparatiekosten, printkosten, ...)

Het is niet makkelijk om die balans te vinden soms, maar ik vind dat we er redelijk in slagen, we leven ook wel erg zuinigjes en we hebben (normaal gezien) wel goeie vooruitzichten dat dat inkomen met ervaring omhoog gaat. Ik zit momenteel (nog) niet in de problemen, er is voldoende werk dat ik van thuis uit kan doen, voor hoe lang, weet ik niet. Als dit echt nog 2 maanden blijft aanslepen, zou het wel eens kunnen dat het gaat stilvallen, maar daar heb ik zelf nu geen zicht op. Bij mijn vriend hebben ze al aangegeven dat er binnenkort niet genoeg werk meer gaat zijn voor iedereen, dus die is al volop aan het kijken en bespreken met de boekhouder wat hij kan doen en wat hij moet aanvragen om eventueel die periode te overbruggen. Hij heeft denk ik wel nog zeker een week wat te doen, dus kan voor Maart wel nog een normale factuur maken, April en Mei zal afwachten zijn ... Dat is ook zo vervelend, we weten het niet, we hebben er zelf ook geen zicht op. Maar in principe kunnen we dus op eigen spaarcenten toch wel 2 maanden voort. Nu hebben we ook nog niet écht een eigen zaak, dus geen bedrijfshuur of kosten die blijven lopen, anders zou het heel wat lastiger zijn.

MyWishMax

Berichten: 25513
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:52

In principe is een etentje met klanten of potentiële klanten of een relatiegeschenk echt niet dubieus. Misschien dat ook eens aan de boekhouder vragen? Kijk, er wordt dat misbruik van gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat je het helemaal maar.moet laten als het gewoon netjes in de administratie te vinden is.

Ik vind jullie verstandig klinken en ik hoop dat er snel meer zekerheid komt en gewoon weer normaal werk en inkomen. Voor iedereen natuurlijk. Maar het liefst natuurlijk zonder hulp te.moeten vragen bij de overheid.

8nnemiek

Berichten: 43500
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:54

Ik ben als ZZP’er inmiddels zo’n 2 jaar bezig, en heb altijd een buffer, maar omdat ik in de zomer altijd veel meer werk heb dan in de winter heb ik die buffer ook nodig om de winter mee rond te komen. Helaas dit jaar ook nog eens wat extra uitgaven zoals de distributieriem van de auto, en een paar extra investeringen in mijn bedrijf.. Ik heb daardoor ook nauwelijks nog buffer over. Normaal kreeg ik rond deze tijd veel aanbetalingen binnen, nu al een paar weken niets meer, en alle opdrachten in April en Mei zijn verzet, dus ik zou het zonder steun in mijn eentje ook niet redden helaas, ook al heb ik geen dure auto en vakanties en zaken-etentjes enzo.

Jenara

Berichten: 1581
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:06

8nnemiek schreef:
Ik ben als ZZP’er inmiddels zo’n 2 jaar bezig, en heb altijd een buffer, maar omdat ik in de zomer altijd veel meer werk heb dan in de winter heb ik die buffer ook nodig om de winter mee rond te komen. Helaas dit jaar ook nog eens wat extra uitgaven zoals de distributieriem van de auto, en een paar extra investeringen in mijn bedrijf.. Ik heb daardoor ook nauwelijks nog buffer over. Normaal kreeg ik rond deze tijd veel aanbetalingen binnen, nu al een paar weken niets meer, en alle opdrachten in April en Mei zijn verzet, dus ik zou het zonder steun in mijn eentje ook niet redden helaas, ook al heb ik geen dure auto en vakanties en zaken-etentjes enzo.


Heel veel succes! Hopelijk kom je er met steun wel door!
Veel mensen onderschatten vaak dat zzp'er zijn en zien alleen de grote winsten die er kunnen gemaakt worden en de uitzonderingen die zich superveel kunnen permitteren, maar de giga hoeveelheid uren en werk die in een succesvolle zaak zitten, of de opleiding en werkuren van een vrij beroep, die vergeten ze vaak even dan.

Voor de meesten is het gewoon heel hard werken om te (over)leven .. En ziek zijn? gewoon verder doen, want anders geen inkomen, vakantie, doen we maar even niet, want dan geen inkomen. Wij zitten met verplicht te nemen bouwverlof, dat is altijd ook even flink puzzelen hoe we die 3 weken onbetaald opvangen. Vorige zomer ben ik gewoon in bijberoep nog ander werk gaan doen om net uit mijn maandelijkse kosten te geraken.

Myfairytale
Berichten: 5422
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:40

Jenara schreef:
8nnemiek schreef:
Ik ben als ZZP’er inmiddels zo’n 2 jaar bezig, en heb altijd een buffer, maar omdat ik in de zomer altijd veel meer werk heb dan in de winter heb ik die buffer ook nodig om de winter mee rond te komen. Helaas dit jaar ook nog eens wat extra uitgaven zoals de distributieriem van de auto, en een paar extra investeringen in mijn bedrijf.. Ik heb daardoor ook nauwelijks nog buffer over. Normaal kreeg ik rond deze tijd veel aanbetalingen binnen, nu al een paar weken niets meer, en alle opdrachten in April en Mei zijn verzet, dus ik zou het zonder steun in mijn eentje ook niet redden helaas, ook al heb ik geen dure auto en vakanties en zaken-etentjes enzo.


Heel veel succes! Hopelijk kom je er met steun wel door!
Veel mensen onderschatten vaak dat zzp'er zijn en zien alleen de grote winsten die er kunnen gemaakt worden en de uitzonderingen die zich superveel kunnen permitteren, maar de giga hoeveelheid uren en werk die in een succesvolle zaak zitten, of de opleiding en werkuren van een vrij beroep, die vergeten ze vaak even dan.

Voor de meesten is het gewoon heel hard werken om te (over)leven .. En ziek zijn? gewoon verder doen, want anders geen inkomen, vakantie, doen we maar even niet, want dan geen inkomen.
Wij zitten met verplicht te nemen bouwverlof, dat is altijd ook even flink puzzelen hoe we die 3 weken onbetaald opvangen. Vorige zomer ben ik gewoon in bijberoep nog ander werk gaan doen om net uit mijn maandelijkse kosten te geraken.


Dit dus.
Ik wens iedereen die het nodig heeft dan ook sterkte toe, hoop dat iedereen het gaat redden!

Kinke

Berichten: 20591
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:58

Qerty schreef:
Ik denk ook dat het heel erg verschillend is in welke sector je als zelfstandige werkt. Vanmorgen beklaagde een vriend van mij zich ook over de regeling voor ZZP'ers. Hij werkt bij de overheid en is daar gewend dat zzp'ers voor een uurtarief van <90 euro niet hun bed uit komen.



nou...in mijn dromen...ben al blij met minder dan de helft

moonsparkle
Berichten: 21820
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:05

Ik ken veel zzpers en geen één verdient meer dan 90,- per uur, komen allemaal hun bed uit en kunnen er goed van leven. Alleen op dit moment hebben ze wel allemaal een probleem en niet omdat ze geen buffer hebben, maar geen onuitputtelijke buffer en we weten niet hoe lang dit nog duurt. Best veel is gewoon gestopt vanaf half maart en ik vermoed zo dat de maatregelen niet volgende week worden opgeheven, dan kan het ook nog zijn dat er eerst andere takken aan moeten trekken voor je zelf weer werk krijgt. Dat kan dus wel maanden duren voor sommige.

Omdat je dus niet weet wanneer het voorbij is is het ook best lastig om ander werk te gaan doen, want als het weer opgeheven word zou het misschien ook weer snel kunnen draaien.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:08

Ik denk dat veel startende zzpers ook onvoldoende voorbereid zijn op de lasten. Zeker in de bouw werd het afgelopen jaar behoorlijk aangemoedigd om zzp’er te worden, omdat je daar nou eenmaal meer kon verdienen dan in loondienst. Maar de zelfstandigheid brengt ook veel risico’s en zorgen met zich mee helaas.

BigOne
Berichten: 38534
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:15

miramii schreef:
Ik denk dat veel startende zzpers ook onvoldoende voorbereid zijn op de lasten. Zeker in de bouw werd het afgelopen jaar behoorlijk aangemoedigd om zzp’er te worden, omdat je daar nou eenmaal meer kon verdienen dan in loondienst. Maar de zelfstandigheid brengt ook veel risico’s en zorgen met zich mee helaas.

Mensen in de bouw die in hele kleine groepjes of alleen werken zijn meestal nog gewoon aan het werk.

MizzMontana

Berichten: 5695
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:27

bigone schreef:
miramii schreef:
Ik denk dat veel startende zzpers ook onvoldoende voorbereid zijn op de lasten. Zeker in de bouw werd het afgelopen jaar behoorlijk aangemoedigd om zzp’er te worden, omdat je daar nou eenmaal meer kon verdienen dan in loondienst. Maar de zelfstandigheid brengt ook veel risico’s en zorgen met zich mee helaas.

Mensen in de bouw die in hele kleine groepjes of alleen werken zijn meestal nog gewoon aan het werk.


Om me heen hoor ik wel dat er veel wordt afgezegd. Vriend van ons heeft een bouwbedrijf en zeker de helft van de aangevraagde offertes is al van gezegd dat hij die voorlopig niet hoeft uit te voeren. Mensen zijn toch bang om het geld uit te geven nu omdat hun eigen inkomen onzeker is. Je gaat je buffer nu niet opmaken aan bouwwerkzaamheden die ook wel later kunnen.
Wij besteden nu zelf ook niets uit om dezelfde reden, plus dat mijn man nu bij huis zit en tijd heeft om het zelf te doen.

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:00

Heel veel mensen zijn destijds gewongen ZZPer geworden om überhaupt te mogen werken (pakket bezorgers bijv).
Een hoop mensen hebben een 0-uren contract of zijn uit pure ellende ZZPer geworden, niet omdat te dat perse wilde of zo. Die hebben dus ook geen ondernemingsplan maar overleven van dag tot dag.
Die groep die het dus al zwaar had, stort nu over het randje.

Electra63

Berichten: 17927
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:04

MyWishMax schreef:
Als ik hier in de omgeving kijk, na de vorige crisis zijn er heel veel jongeren voor zichzelf begonnen in de bouw. Dan werden ze in de crisis nasleep ingehuurd en daarna hadden ze werk genoeg. Maar bijna geen 1 die spaarde voor pensioen, die zich verzekerden voor arbeidsongeschiktheid en ook geen echte buffer opbouwden. Er werden spullen gekocht voor het werk en verder werd er vooral een hoog salaris aan zichzelf betaald. In 3 jaar bijvoorbeeld ook 3 auto's voor het bedrijf kopen, elke keer een nieuwe. Die spaarden bijvoorbeeld voor een vakantie en geen buffer voor het bedrijf of zichzelf. Sommige kwamen in de problemen vanwege belasting, andere konden zo schuiven dat ze dat wel hadden liggen, maar die goede jaren hebben ze vooral van genoten en niet perse voorbereid op een nieuwe crisis.

Heel slecht en ik heb het niet over een handvol, maar meer, waarvan ik het van zo'n 5 tot 10 zeker weet omdat ik daar heel goed mee omging of geholpen heb met administratie als ze iets niet snapten.


Klopt, ik ken ook veel (jonge) zzp-ers die inderdaad zo leven.


Op mijn werk echter hebben wij zzp-ers die beginnen bij 75 tot 150 per uur.

germie

Berichten: 26102
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:32


Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:50

Citaat:
,We hebben noodpakket van 80 miljard euro, geld dat we ook in de Nederlandse gezondheidszorg hadden kunnen steken.


Ja dat hadden ze kunnen doen, maar dat doen ze toch niet. Bla bla dus.
Hoewel ik het er deels mee eens ben hou ik niet van ‚we hadden“, hadden is niet hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41899
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:54

Sizzle schreef:
Citaat:
,We hebben noodpakket van 80 miljard euro, geld dat we ook in de Nederlandse gezondheidszorg hadden kunnen steken.


Ja dat hadden ze kunnen doen, maar dat doen ze toch niet. Bla bla dus.
Hoewel ik het er deels mee eens ben hou ik niet van ‚we hadden“, hadden is niet hebben.

Ja, acteren op wat je later weet is makkelijk praten, maar onmogelijk tenzij je in de toekomst kunt kijken.

Het heet ook niet voor niks een noodpakket. Dat houd je achter de hand voor noodsituaties. Verder denk ik wel dat de beste meneer een punt heeft.

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:09

Ik las op nos.nl dat er wat frictie is binnen de EU omdat NL en DLD niet zomaar voor een onbeperkt steunpakket aan It/Sp/Fr willen geven.

Ik denk enerzijds: EU zijn we met zijn allen, zorgen voor elkaar in tijden van crisis.

Anderzijds: wij hebben goed ons best gedaan de staatsschuld naar beneden te brengen. Andere landen niet. Dus makkelijk om dan nu je hand op te houden.

Jullie mening?