Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:24

miramii schreef:
Weet iemand hoe het in landen als Italië en België werkt nu de winkels gaan sluiten? Iedereen enkel in het weekend boodschappen laten doen lijkt me juist averechts werken: met grote groepen mensen gaan hamsteren voor de hele week?


In België gaan de supermarkten niet dicht, zijn week en weekend open.

In Italië zijn veel winkels dag en nacht open zelfs, enkel maatregelen met max. aantal personen binnen dacht ik.

Anoniem

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:28

De winkels zullen nooit volledig sluiten, dan sterven er meer mensen aan honger dan aan corona..

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:36

Djali schreef:
De winkels zullen nooit volledig sluiten, dan sterven er meer mensen aan honger dan aan corona..


Snap ook niet waarom mensen denken dat de supermarkten zullen sluiten? Waar halen ze dat vandaan? Zelfs in China bleven die gewoon open.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:04

miramii schreef:
Had verkeerde berichtgeving doorgekregen. Lees nu dat de weekenden juist dicht zijn en doordeweeks gewoon open. Ben wel benieuwd of het ooit zover zal komen dat alle winkels dichtgaan..


Had inmiddels ook al aangevuld.. gaat helaas snel met verkeerde berichtgeving. Overigens; als de directeur van het RIVM gelijk heeft en half Nederland besmet zal raken, kom je op een gegeven moment in de problemen met personeel als iedereen die 2x hoest thuis moet zitten toch? Niet alleen winkelpersoneel, maar ook op distributiecentrums en vrachtwagenpersoneel.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/13/ri ... n-a3993743

Buiten dit, als reguliere winkels drie weken dicht zouden gaan en net jouw wasmachine of koelkast stukgaat, kan dat ook behoorlijk lastig zijn. Niet onoplosbaar uiteraard, maar wel lastig. Naast het feit dat dit natuurlijk een giga aanslag heeft op de economie.

Hutcherson

Berichten: 7461
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:07

Ik merk dat in mijn familie echt laks wordt omgegaan met het coronavirus.
Mijn nicht en ik werken beide in de zorg en met kwetsbare ouderen of zieke mensen.
Mijn moeder is gisteren nog gewoon boodschappen wezen doen met mijn 85 jarige oma erbij... 'Want dat mens zit al de hele dag alleen thuis'. Hartstikke leuk maar als oma het virus krijgt gaat ze zeer waarschijnlijk dood. Want ouder dan 70 jaar wordt je niet meer opgenomen. Je prognose is gewoon minder gunstig.
Als iemand mij besmet met het virus en ik zie 5 clienten per dag inclusief mijn collega. En ik begin eind vd avond te snotteren. Dan krijg ik een panic attack hoor.

Century

Berichten: 6008
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:49

Maar snotteren is toch niet echt een corona-symptoom? Je kan ook gewoon verkouden zijn.

Kinke

Berichten: 20591
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:16

Mijn schoonzussen werken in de zorg, die maken zich er nog niet echt druk om. Ik heb/zou hebben? volgende week feest omdat ik 50 word, in dubio dus ik dacht, ik vraag ze wat zij ervan vinden...nou, daar heb ik niks aan want wat hun betreft gaat het gewoon door.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1092
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:20

Mijn werk is geschrapt doei centjes(0 uren contract)! Ik hield instore sampling demo's in verschillende jumbo supermarkten in alle provincies stond ik buitenom Friesland Groningen Limburg en Zeeland.

Mijn vakantie is onzeker. Ik zou woensdag as via Turkije naar hurghada vliegen. Turkije heeft mijn vlucht geannuleerd nu hopen op een rechtstreekse vlucht.

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:49

Kinke schreef:
Mijn schoonzussen werken in de zorg, die maken zich er nog niet echt druk om. Ik heb/zou hebben? volgende week feest omdat ik 50 word, in dubio dus ik dacht, ik vraag ze wat zij ervan vinden...nou, daar heb ik niks aan want wat hun betreft gaat het gewoon door.

Artsen hier in Brabant zijn het hartgrondig met ze oneens! Die zeggen echt, hou je nou aan die social distancing en ga niet met mensen op een kluitje zitten. Ook niet met minder dan 100.

leeslampje

Berichten: 1133
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 18:53

Century schreef:
Maar snotteren is toch niet echt een corona-symptoom? Je kan ook gewoon verkouden zijn.

Ja, je kan gewoon verkouden zijn. Maar snotteren (loopneus) is wel een corona-symptoom, waarvan de overheid je dringend aanraadt om thuis te blijven als je het hebt. https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... oronavirus

Sheran

Berichten: 17255
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:13

Hutcherson schreef:
Ik merk dat in mijn familie echt laks wordt omgegaan met het coronavirus.
Mijn nicht en ik werken beide in de zorg en met kwetsbare ouderen of zieke mensen.
Mijn moeder is gisteren nog gewoon boodschappen wezen doen met mijn 85 jarige oma erbij... 'Want dat mens zit al de hele dag alleen thuis'. Hartstikke leuk maar als oma het virus krijgt gaat ze zeer waarschijnlijk dood. Want ouder dan 70 jaar wordt je niet meer opgenomen. Je prognose is gewoon minder gunstig.
Als iemand mij besmet met het virus en ik zie 5 clienten per dag inclusief mijn collega. En ik begin eind vd avond te snotteren. Dan krijg ik een panic attack hoor.


Niemand zegt volgens mij dat je ouder dan 70 niet meer wordt opgenomen.

We moeten inderdaad voorzichtig doen, maar in paniek raken omdat iemand van 85 buiten is doet niemand goed. Want ik ben het er wel mee eens dat dit topic echt een paniek topic wordt waarin feiten, geruchten en fabels door elkaar worden gehaald en veel dingen uit context worden getrokken.
Ik onderschat de ernst overigens echt niet, ik ben met een kleine hoest thuisgebleven en ga niet bij mijn ouders op bezoek. Maar al die paniek is heel naar. Beide kanten belichten.

Edit: dat is niet dit topic :')

cursebreaker

Berichten: 11576
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:19

Sheran schreef:
Hutcherson schreef:
Ik merk dat in mijn familie echt laks wordt omgegaan met het coronavirus.
Mijn nicht en ik werken beide in de zorg en met kwetsbare ouderen of zieke mensen.
Mijn moeder is gisteren nog gewoon boodschappen wezen doen met mijn 85 jarige oma erbij... 'Want dat mens zit al de hele dag alleen thuis'. Hartstikke leuk maar als oma het virus krijgt gaat ze zeer waarschijnlijk dood. Want ouder dan 70 jaar wordt je niet meer opgenomen. Je prognose is gewoon minder gunstig.
Als iemand mij besmet met het virus en ik zie 5 clienten per dag inclusief mijn collega. En ik begin eind vd avond te snotteren. Dan krijg ik een panic attack hoor.


Niemand zegt volgens mij dat je ouder dan 70 niet meer wordt opgenomen.

We moeten inderdaad voorzichtig doen, maar in paniek raken omdat iemand van 85 buiten is doet niemand goed. Want ik ben het er wel mee eens dat dit topic echt een paniek topic wordt waarin feiten, geruchten en fabels door elkaar worden gehaald en veel dingen uit context worden getrokken.
Ik onderschat de ernst overigens echt niet, ik ben met een kleine hoest thuisgebleven en ga niet bij mijn ouders op bezoek. Maar al die paniek is heel naar. Beide kanten belichten.

Edit: dat is niet dit topic :')


Wordt officieel idd niet bevestigd, maar m'n schoonbroer heeft bv. met een arts gepraat die werkzaam is in het Zuyderland ziekenhuis, die ook gezegd heeft dat mensen boven die leeftijd idd niet meer actief geholpen worden nee en eigenlijk aan hun lot overgelaten worden - daar kwam het op neer. Nu ik zie dat meer mensen het zeggen, deel ik wat ik dus gehoord heb omdat het dan toch wel waar zou kunnen zijn als je het van meerdere kanten krijgt te horen. Maar goed, het is nog steeds 'maar' van horen zeggen en zal niet officieel bevestigd worden, maar ik ga er wel vanuit dat het klopt dat ziekenhuizen zo hun grenzen stellen wat betreft wanneer behandelen en tot hoever ga je enz.

EDIT:
Al vraag ik me af hoe ze dat nu al klaar gespeeld krijgen, want dat moet toch niet zomaar kunnen nu de ziekenhuizen nog niet zo over vol zijn als in Italië bv waar ze dus wel zulke keuzes maken.

Sheran

Berichten: 17255
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:22

Klopt, maar de ene 70-jarige is de andere niet. Iemand van 75 kan wel meer overlevingskansen hebben dan iemand van 60.

cursebreaker

Berichten: 11576
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:24

Sheran schreef:
Klopt, maar de ene 70-jarige is de andere niet. Iemand van 75 kan wel meer overlevingskansen hebben dan iemand van 60.


Ja precies, daarom vraag ik me af hoe ze dat nu (nu de ziekenhuizen nog niet zo overvol zijn zoals in Italië) dat überhaupt verantwoord krijgen. Het is ook maar van horen zeggen natuurlijk, dus het is uiteindelijk maar de vraag wat er van klopt maar toch frappant dat ik het nu voorbij zag komen bij iemand anders die het aankaartte.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:49

leeslampje schreef:
Century schreef:
Maar snotteren is toch niet echt een corona-symptoom? Je kan ook gewoon verkouden zijn.

Ja, je kan gewoon verkouden zijn. Maar snotteren (loopneus) is wel een corona-symptoom, waarvan de overheid je dringend aanraadt om thuis te blijven als je het hebt. https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... oronavirus

Sinds donderdag loop ik met een dikke verkoudheid. Met mijn werkgever overlegd wat te doen, komen werken of thuis blijven. (Ik werk in de zorg met kwetsbare ouderen). Zolang ik geen koorts had moest ik gewoon komen werken. Gisteren in de loop van de dag kreeg ik verhoging (38,7) maar mocht evengoed niet naar huis. Die paar uurtjes die ik nog moest werken moest ik maar volmaken met extra pcm.
Tot nu toe weet ik niet wat er van moet denken.. :?

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18686
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:13


moonsparkle
Berichten: 21819
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:30

Ik moet zeggen dat ik de economische kant wel eng vindt gewoon omdat je nog niet weet hoe lang het echt gaat duren. Ik zou denken dat ze eerst besluiten alle dingen te sluiten waar veel mensen samen komen wat niet echt nodig is zoals zwembaden, bioscopen, veel winkels, sportclubs, museas restaurants. Of ook per één er in één er uit maar dat levert waarschijnlijk ook niet genoeg op. Ben bang dat iedereen met een tijdelijk contract zijn baan kwijt zal raken, maar dat is waar ik bang voor ben ik weet niet of het ook gaat gebeuren.

Ik denk hoe sneller we ingrijpen hoe sneller het virus misschien weer te controleren is hoe sneller de economie weer kan draaien. En hoe sneller het is des te minder bedrijven hoeven failliet te gaan, als mensen hun banen kunnen houden en het is redelijk snel controleerbaar denk ik dat de economie er nog snel bovenop kan komen want de mensen willen nog steeds die vakantie maken, hebben thuis gezeten dus willen juist weer dingen gaan doen

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:22

Alles wordt nu gedaan om de curve vlak te houden, maar die curve moet ook niet te vlak worden. Dan gaat het heel lang duren, en met de huidige strikte maatregelen gaat dat ontzettend veel economische schade opleveren.

Hier trouwens nog een mooie podcast over dit onderwerp:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/13/ho ... t-a3993640

StonedRomy

Berichten: 7549
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:16

Ik vrees dat, als er geen maatregelen genomen gaan worden, er veel mensen hun baan kwijt gaan zijn omdat horeca niet meer open kan.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:56

De horeca kan toch nu al niet meer open?

StonedRomy

Berichten: 7549
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:57

Ik bedoel faillissement moeten aanvragen. Want met begin april gaat dit niet over zijn.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:11

Oke ja, maar de maatregelen an sich kunnen ook al voor failisement zorgen. En ik weet wel wie er dan heel boos gaan zijn op de regering. Het is lastig afwegen wat het beste is omdat we niet in de toekomst kunnen kijken en we niet exact weten hoe het virus zich gedraagt. Maar ik denk (met de informatie die ik heb) dat het beter is om het virus op het huidige pitje door te laten gaan, in plaats van het tot een absoluut minimum te beperken. Want uitroeien zal niet gaan, en dan gaat het ontzettend lang duren. Dan liever iets sneller en heftiger, zeg maar standje Brabant.

De maatregelen van nu gaan er vanuit dat het tegen de zomer wel uitgewoed zal zijn, net als bij de griep. Maar daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. In landen waar de zomer net voorbij is (Australie etc.) zijn ook besmettingen.
Dus hoe lang moeten we de huidige maatregelen dan volhouden? Maanden? Jaren? En is dat het waard?

germie

Berichten: 26102
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:47

LindyH schreef:
Oke ja, maar de maatregelen an sich kunnen ook al voor failisement zorgen. En ik weet wel wie er dan heel boos gaan zijn op de regering. Het is lastig afwegen wat het beste is omdat we niet in de toekomst kunnen kijken en we niet exact weten hoe het virus zich gedraagt. Maar ik denk (met de informatie die ik heb) dat het beter is om het virus op het huidige pitje door te laten gaan, in plaats van het tot een absoluut minimum te beperken. Want uitroeien zal niet gaan, en dan gaat het ontzettend lang duren. Dan liever iets sneller en heftiger, zeg maar standje Brabant.

De maatregelen van nu gaan er vanuit dat het tegen de zomer wel uitgewoed zal zijn, net als bij de griep. Maar daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. In landen waar de zomer net voorbij is (Australie etc.) zijn ook besmettingen.
Dus hoe lang moeten we de huidige maatregelen dan volhouden? Maanden? Jaren? En is dat het waard?

Wat is het waard als luchtvaartmaatschappijen omgevallen zijn, als er geen restaurants meer zijn, de reisbranche er niet meer is, en de kleine zelfstandige kapot gemaakt is?

Maar een heel simpel voorbeeld van iemand die ik ken: Werkende minima na een vechtscheiding, moet nu thuiswerken. Zit in 16 graden te werken met dikke trui aan, want meer stookkosten kan die persoon niet betalen.
Het raakt dus ook gewoon de mensen die op papier verzekerd blijven van een baan.

En het verhaal wat sommigen zeggen dat dit bij ondernemersrisico hoort gaat nu echt niet meer op. Veel gezonde bedrijven die best wat minder klanten over een periode aankunnen, staan nu op omvallen. Geen klanten kunnen maar weinig aan.

Voor de economie is gewoon alles open houden en dan maar een grotere pieksterfte het beste.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:53

Mijn man ZZPer heeft te horen gekregen dat hij nu nog maar voor 1 dag per week werk heeft.
ik ben ook ZZPer - nog wel werk maar heb geen idee hoe lang nog. We hebben een buffertje, maar niet voor een half jaar. Ik maak me dus wel zorgen.

germie

Berichten: 26102
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:57

Babootje schreef:
Mijn man ZZPer heeft te horen gekregen dat hij nu nog maar voor 1 dag per week werk heeft.
ik ben ook ZZPer - nog wel werk maar heb geen idee hoe lang nog. We hebben een buffertje, maar niet voor een half jaar. Ik maak me dus wel zorgen.

Dan ben je echt niet de enige helaas.