Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:19

Ik moest vandaag langs bij een standenbouwer. Die adverteren zelfs op FB om her en der klusjes op te knappen, want doordat alle beurzen en expo's afgelast zijn, hebben ze 0,0 werk. Dat zal een enorme financiële kater zijn. Een deel van hun personeel staat intussen op economische werkloosheid, dus ook een extra kost voor de overheid.

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:23

Hutcherson schreef:
Als ondernemer met personeel heb je verzuimverzekeringen. die uitkeren als je personeel ziek thuis zit of moet verzuimen.
Dus failliet gaan is denk ik niet zo zeer het punt.
.


Verzekeringen keren helemaal niks uit, tenzij een werknemer daadwerkelijk ziek is van corona. En dan gaat het ook pas in na de eigen risico tijd uiteraard. Bij quarantaine heb je gewoon pech. Zit je in een bedrijfstak waarbij veel mensen samen komen, dan heb je momenteel gewoon geen werk en heb je ook pech.

Je kan je als bedrijf niet verzekeren tegen gederfde inkomsten door een virus zoals corona. Toevallig gisteren hier nog een verzekeringsman van Interpolis aan tafel gehad die dat bevestigde.

Wij zitten zelf in de evenementen techniek en hebben dus van de een op de andere dag nog 0 werk en 0 inkomsten.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:30

loulou schreef:
Hutcherson schreef:
Als ondernemer met personeel heb je verzuimverzekeringen. die uitkeren als je personeel ziek thuis zit of moet verzuimen.
Dus failliet gaan is denk ik niet zo zeer het punt.
.


Verzekeringen keren helemaal niks uit, tenzij een werknemer daadwerkelijk ziek is van corona. En dan gaat het ook pas in na de eigen risico tijd uiteraard. Bij quarantaine heb je gewoon pech. Zit je in een bedrijfstak waarbij veel mensen samen komen, dan heb je momenteel gewoon geen werk en heb je ook pech.

Je kan je als bedrijf niet verzekeren tegen gederfde inkomsten door een virus zoals corona. Toevallig gisteren hier nog een verzekeringsman van Interpolis aan tafel gehad die dat bevestigde.

Wij zitten zelf in de evenementen techniek en hebben dus van de een op de andere dag nog 0 werk en 0 inkomsten.


Als werkgever kun je wel Werktijdverkorting aanvragen, dan kunnen je werknemers een WW-uitkering aanvragen. Zo hebben werkgevers geen loonkosten en sparen ze in ieder geval personeelskosten uit.

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:00

Hebben we ook gedaan, maar volgens een bevriende advocaat is de kans zeer klein dat dit toegewezen wordt. Er zijn nu zoveel aanvragen, die kunnen ze niet allemaal uit gaan betalen.
En je eigen loonkosten vallen daar ook niet onder, dus zelf heb je zowiezo geen inkomsten.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:09

loulou schreef:
Hebben we ook gedaan, maar volgens een bevriende advocaat is de kans zeer klein dat dit toegewezen wordt. Er zijn nu zoveel aanvragen, die kunnen ze niet allemaal uit gaan betalen.
En je eigen loonkosten vallen daar ook niet onder, dus zelf heb je zowiezo geen inkomsten.


Ik heb wel ergens gelezen dat ze opdracht hebben gekregen om er soepeler mee om te gaan, maar ze kunnen natuurlijk niet alles goedkeuren. Ik hoop voor jullie dat jullie wel goedkeuring krijgen! Al is het niet veel, wel beter dan niks.

Qerty
Berichten: 2018
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:28

Ik werk voor een stichting waarbij we jaarlijks 150.000 bezoekers over de vloer krijgen. Wij kunnen het ons veroorloven om dicht te gaan, maar werken voornamelijk met lokale leveranciers. Toen ik hun berichte over ons besluit besefte ik ineens welke impact Corona heeft op de (kleinere) ondernemers.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:33

Ik ben ZZP-er in het volwassenenonderwijs. Al mijn groepscursussen voor de rest van de maand zijn gecanceld, dat kost me per gecancelde cursus €50 per week, 3weken, 7 cursussen. Dus tel uit je winst... of mijn verlies, eigenlijk. Gelukkig kunnen privélessen nog wel doorgaan, omdat die online zijn en je dus geen direct contact hebt.
Daarnaast ben ik vertaler, dat gaat voorlopig natuurlijk wel gewoon door - gelukkig.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:24

Ik ben freelance sportfotografe en filmproducente in de sport en zou deze maand een mooi aantal evenementen en trainingen mogen meemaken om te fotograferen/filmen. Nu bijvoorbeeld sportorganisaties hun evenementen moeten cancellen heb ik ook geen werk en krijg ik geen inkomsten.

Ik ga het in korte tijd over een andere boeg gooien om alsnog wat te verdienen, maar betreft de evenementen en mijn gemiste inkomsten ga ik minder uitgeven komende maanden en verdienen winkels ook minder voor hun personeel, als dat al werkt en niet thuiszit.
We zijn allemaal verbonden met elkaar, zelfs als je kiest voor het zijn van een "zelfstandige"..

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:27

Je merkt het al gewoon direct. Niet alleen die winkelier, jij ook. Je moet straks extra kosten maken om het gemiste in te halen. Als dat lukt. En als je een geldelijk verlies hebt is het maar de vraag of je er overheen komt.
Maar ook nu al qua boodschappen. Als de aldi het niet meer heeft, ga je dan naar de duurdere AH?
Wat als ze geen contant geld aannemen wegens smetvrees, maar je hebt een weekbudget?
Dingen worden extra duur nu, want men verwacht een schaarste.
Dus het raakt ook jou. En misschien niet direct erg, maar het raakt je wel.

Aan de andere kant hou je misschien geld over omdat je niet naar de bioscoop gaat. Maar dat geld komt niet terug bij die bioscoop, dat moet je uitgeven aan de gestegen kosten voor eten.

Als er winkels omvallen dan zijn de grote reuzen als amazon die er in zullen springen en als die de markt hebben komt er een prijsverhoging.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:35

Wat ik juist hoor verwachten ze helemaal geen schaarste en is er zat op voorraad om de supermarkt gevuld te houden?

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:38

Weet iemand hoe het in landen als Italië en België werkt nu de winkels gaan sluiten? Iedereen enkel in het weekend boodschappen laten doen lijkt me juist averechts werken: met grote groepen mensen gaan hamsteren voor de hele week?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41780
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:40

Whale schreef:
Wat ik juist hoor verwachten ze helemaal geen schaarste en is er zat op voorraad om de supermarkt gevuld te houden?

Dat hoorde ik ook zojuist op de radio.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:48

_San87_ schreef:
Whale schreef:
Wat ik juist hoor verwachten ze helemaal geen schaarste en is er zat op voorraad om de supermarkt gevuld te houden?

Dat hoorde ik ook zojuist op de radio.

Dat is ook nog steeds het geval, alleen zijn er een aantal mensen als malloten aan het preppen/hamsteren geslagen en zijn veel schappen vandaag al leeg in steden. Morgen zijn ze weer aangevuld. Maar voor nu zijn ze leeg..

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 14:51

Canon schreef:
_San87_ schreef:
Dat hoorde ik ook zojuist op de radio.

Dat is ook nog steeds het geval, alleen zijn er een aantal mensen als malloten aan het preppen/hamsteren geslagen en zijn veel schappen vandaag al leeg in steden. Morgen zijn ze weer aangevuld. Maar voor nu zijn ze leeg..


Bedoelde meer op langere termijn. Dat mensen bang zijn dat er straks helemaal geen voorraad is en helemaal niet meer bijgevuld kan worden.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:21


8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:22

Het wordt pas een probleem als distributiecentra dicht moeten, of als daar zo veel zieken zijn dat de levering vertraging oploopt.
Ik heb bij het distributiecentrum van Action gewerkt, en dat is geen fijne omgeving. Je bent met een paar honderd man in een ruimte, en via de headsets werd verkoudheid en griep in een razend tempo verspreid destijds. Ik nam toendertijd al alcoholdoekjes mee naar het werk om die dingen te desinfecteren voordat ik aan het werk ging, maar ik was daarin echt de enige en ik weet niet hoe dat momenteel geregeld is, maar zou niet verbaasd zijn als er daar flinke problemen ontstaan.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:28

Ik hoorde dat dat een van de redenen is dat de scholen open blijven. Want als die dicht gaan moeten veel ouders thuisblijven, en kunnen ze niet werken in de zorg, voedseldistributie of andere essentiele sectoren, en dan hebben we pas echt een probleem.

Edit: En opa's en oma's mogen niet oppassen.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:34

@LindyH
Hoezo mogen opa/oma niet oppassen?

Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:38

Brainless schreef:
@LindyH
Hoezo mogen opa/oma niet oppassen?


Risico groep

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:39

Kinderen mogen ouderen niet bezoeken. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe oud opa en oma zijn, maar in mijn familie geldt het wel. Mijn vader valt in de risicogroep en daarom gaat mijn moeder niet meer naar de kleinkinderen toe, waar ze normaal een dag in de week oppast als mijn schoonzus moet werken. Ze is arts.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:48

miramii schreef:
Weet iemand hoe het in landen als Italië en België werkt nu de winkels gaan sluiten? Iedereen enkel in het weekend boodschappen laten doen lijkt me juist averechts werken: met grote groepen mensen gaan hamsteren voor de hele week?

In Belgie zijn supermarkten, apotheken en dierenwinkels gewoon open zoals altijd.
Aners winkels zijn in de week open, maar in het weeknd dicht, ws om te vermijden dat mensen uit verveling in shoppingcentra gaan rondhangen.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 13-03-20 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:51

In Italie zijn winkels en apotheken ook nog gewoon open.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:03

Sclimpre schreef:
miramii schreef:
Weet iemand hoe het in landen als Italië en België werkt nu de winkels gaan sluiten? Iedereen enkel in het weekend boodschappen laten doen lijkt me juist averechts werken: met grote groepen mensen gaan hamsteren voor de hele week?

In Belgie zijn supermarkten, apotheken en dierenwinkels gewoon open zoals altijd.
Aners winkels zijn in de week open, maar in het weeknd dicht, ws om te vermijden dat mensen uit verveling in shoppingcentra gaan rondhangen.


Had verkeerde berichtgeving doorgekregen. Lees nu dat de weekenden juist dicht zijn en doordeweeks gewoon open. Ben wel benieuwd of het ooit zover zal komen dat alle winkels dichtgaan..

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:12

Eerste drie F1 wedstrijden nu ook afgelast. Zandvoort volgt mogelijk snel.
Lijkt me aardige financiële strop voor de organisaties.

https://www.google.nl/amp/s/www.gpblog. ... teld-.html

Eleeke schreef:
De aandelen zijn gekelderd door deze crisis.
En niet iedereen heeft bewust aandelen, maar onbewust wel.
Pensioen bijvoorbeeld.

KLM treft het dubbel. Hun aandelen zijn gecrasht, en het aantal vluchten extreem verminderd ( dat heeft uiteraard met elkaar te maken, maar treft ze wel dubbel )

Verder is er al heel veel genoemd hierboven, dit alles kan leiden tot een recessie en dan zitten we nog wel een paar jaar in de "problemen".


Air france-KLM heeft vandaag geld vrij gemaakt.
Nu een gezond bedrijf, vraag is vooral hoe lang deze crisis aanhoudt en welke partijen er overeind blijven staan.

Norwegian heeft de helft van het personeel onbetaald naar huis gestuurd.

Prijsvechter, dus wat mij betreft prima selectie zo. Ik geloof voor de lange termijn niet in maatschappijen die je voor een tientje door heel Europa brengen.

Maar hoe lang houden ook de gezonde bedrijven het vol?

https://fd.nl/ondernemen/1337952/air-fr ... krediet-op

Germie je hebt het er over dat Amazon/Ali in het gat gaat springen dat de kleintjes achter laten.
Misschien wel als deze crisis lang genoeg duurt.
Ik hoop het niet. Laat dit een les zijn voor mensen om niet alles aan de andere kant van de oceaan op te willen halen.
Maar het zal wel tegen vallen...

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 22:38