Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:07

Loretta schreef:
Of toch gewoon eens de definitie can welvaart herzien en afstappen van het idee dat zowat ieder product van steelpan tot bakstel na een paar jaar versleten hoort te zijn.


_/-\o_ dat idd. Met name electronica heeft een belachelijk korte levensduur. En dat terwijl dat wel kan, maar wordt bewust kort gehouden, want mensen moeten natuurlijk wel blijven kopen.
Maar is ondertussen naar veel meer goederen door getrokken.

Al ligt uiteraard de schuld niet geheel bij de producenten. Ook genoeg consumenten die dingen vervangen ( of dat nu een smartphone is of die kekke barkruk) terwijl het oude item nog prima voldoet aan alle eisen en ook voor het oog nog prima met de mode mee kan, gewoon puur omdat het kan of omdat die smartphone in roze toch net even weer wat toffer is dan in wit ( zomaar een random voorbeeld...overigens zou ik de witte prefereren :P )

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:40

Autumnn schreef:
ElCamino schreef:
Hier hetzelfde, ik werk bij Chrysal ( vroeger Pokon&Chrysal), we maken planten voeding, snijbloemenvoeding. Bijna alle bloemen worden op de veiling momenteel vernietigd, er wordt niets verkocht, laat staan dat mensen de zakjes kopen. Bloemisten merken het en wij hier in fabriek ook.
Het is een luxe artikel, dus ik begrijp heel goed dat het stil ligt.....maar het kost je straks wel je baan....


Waarom worden de bloemen vernietigd?



Als eerste blijven veel bloemisten (niet alle) zitten met de bloemen, de vraag is minimaal, want iedereen gaat voor levensmiddelen en andere 1e levensbehoeftes. Maar de bloemen zijn wel klaar voor transport.
De kwekers kunnen deze bloemen niet langer laten staan omdat dat ten koste gaat van de kwaliteit.
Ten tweede er gaat een gigantisch deel op de Nederlandse veiling naar het buitenland wat nu allemaal stil gelegd wordt. Al deze bloemen kunnen nergens in de opslag want naja verse bloemen kun je nou eenmaal niet zo lang bewaren.


Het probleem wat er nu gebeurt door het gratis weggeven en dat dit massaal gedeeld wordt lijken mensen nog minder bloemen te kopen. Ik heb zelfs van collega bloemisten gehoord dat klanten in de winkel komen kijken, maar niks kopen. Maar dat ze benieuwd zijn wat er misschien wel weggegeven gaat worden, want tsja weg gooien is zonde. (klanten zeggen letterlijk tsja je zult het morgen wel gratis weg geven want er koopt toch niemand want)
Hierdoor kom je dus in een cirkel dat nog minder mensen bloemen kopen, maar afwachten wat er gratis weg wordt gegeven.

(ik heb zelf een bloemenwinkel en wij hebben sinds vorige week al meer dan de helft minder klanten)

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:38

Loretta schreef:
Als er dan nu weer na deze crisis geld wordt uitgetrokken om de KLM te redden dan vind ik dat totaal verkeerde investeringen. Dat geld kan veel beter in spoorwegen gestoken worden.

Probleem met elektrische auto's blijft nog altijd dat daar grote hoeveelheden energie voor opgewekt moeten worden. Dat lukt gewoon niet met duurzame energie. Thuiswerken zoals nu opeens noodgedwongen gebeurd zet veel meer zoden aan de dijk.

Nee, mondiaal vliegverkeer is echt enorm belangrijk voor de economie. KLM vervoert niet alleen mensen, maar heeft ook een grote cargo-tak.
Dus ja de klm moet dan zeker geholpen worden. Ze maken nu een gezond bedrijf kapot.

Maar ook de gewone mens merkt het in z'n portemonnee. Ik vrees dat veel dingen duurder worden en blijven, alleen maar zodat er straks door bedrijven meer winst gemaakt kan worden.

Gisteren kon je hier rechtstreeks van de kweker een bos tulpen kopen voor 1 euro. Tja, ik heb geen bloemen in huis, dus die ene euro bespaar ik dan ook maar, maar in de straat waren 50 boeketten gekocht. Anders konden die tulpen weggegooid worden.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:11

Loretta schreef:
Wat ik mis in de discussie over economie dat is het klimaat.

Al jaren worden er allerlei vrijwel zinloze maatregelen genomen voor het klimaat zoals warmtepompen en subsidie voor elektrische auto's en nog een hele hoop maatregelen die veel geld kosten maar slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. Volledig onzinnige maatregelen waar ik altijd van gegruweld heb.

Nu gebeurt er gewoon wat nodig is voor het klimaat. Het aantal vluchten is drastisch afgenomen. De vervuilende scheepvaart gaat ook een heel stuk minder. En auto's rijden minder vaak en minder ver. In China kan men opeens schone lucht in ademen.

Ik vind het heel erg treurig dat er een virus voor nodig is dat zo verschrikkelijk veel leed veroorzaakt. Zoveel doden en zoveel zieken. Mijn hart huilt voor al die mensen die nu besmet zijn of familie hebben die besmet is. Het is gewoon verschrikkelijk dat alleen dit virus in staat was om ons de klimaatdoelen te laten halen waar je al jaren mee doodgegooid wordt maar waarvoor tevens nooit iets meer is gedaan dan schijnmaatregelen.


True al past alles wel prachtig in agenda 21 / 2030 welke getekend is door 178 overheden....

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:29

germie schreef:
Gisteren kon je hier rechtstreeks van de kweker een bos tulpen kopen voor 1 euro. Tja, ik heb geen bloemen in huis, dus die ene euro bespaar ik dan ook maar, maar in de straat waren 50 boeketten gekocht. Anders konden die tulpen weggegooid worden.


Ik heb normaal ook geen bloemen in huis, dat is een luxeproduct wat niet past in het budget. Nu worden er bloemen weggegooid, gratis weggeven gebeurt niet wat ik dan nog snap. Maar verkoop ze dan inderdaad voor een euro. Ik vind het niet gek dat mensen op het moment geen bloemen kopen, maar het is toch ook zonde om het te vernietigen. Voor een euro zou ik het wel kopen, zelfs proberen meerdere te kopen om een winkel of kweker te helpen.

Ik ben met de regelingen van de regering ook bang voor het misbruik als er niet gekeken wordt naar de partner of het vermogen. Aan de andere kant gaan er mensen zeuren dat het maar aangevuld wordt tot het sociaal minimum. Er is hulp, geld is er niet oneindig en het is om te overbruggen. Ik vraag me alleen af hoe het helemaal werkt. Ik heb eind vorig jaar mijn eigen zaak opgeheven, want draaide verlies of net aan gelijk. Ik haalde niet he sociaal minimum per maand iig. Hoe werkt dat dan op dit moment? Er zullen meer mensen zijn die iets 'erbij' doen, maar dus niet aan dat minimum komen en dat redden vanwege partner. Worden die ook aangevuld, terwijl ze dat normaal niet krijgen? Dat kon ik niet helemaal vinden. Een versnelde procedure, dus er zal wel gekeken worden, maar wordt geregeld door de gemeente, zal er dan ook verschil tussen gemeentes komen?

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:32

Pantykous schreef:
Wat wilde je anders doen met die bloemen? Mensen oproepen om ze gratis te halen? Lijkt me niet handig. Reken maar dat ze dat niet met plezier doen.


Dit gebeurd dus wel, je kan hier bij meerdere kwekers bloemen ophalen en een vrijwillige bijdrage achterlaten, ook veel kwekers brengen de bloemen naar zorginstellingen, als troost dat er geen bezoek komen mag en als bedankje voor t personeel hun inzet. .
Als bloemen niet verkocht worden op veilingen worden ze standaard vernietigd. Veel bloemen komen nu niet op transport omdat de vrachtwagens voor opgeschaalde voedselverdeling ( dankzij de hamsters) ingezet zijn

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:42

Het sociaal minimum is op het moment €1050 netto. Ik ontvang het elke maand ivm wajong.

Ja er is best prima van te leven, maar wel omdat er vanaf dag 1 rekening is gehouden met dat bedrag (minder zelfs, want ik krijg ook gewoon inflatie correctie)

Huur is niet te hoog, goedkoope energie maatschappij, speciale minima zorgverzekering, goedkoopste tv en internet.

Als je normaal als zzp een ruim "salaris" had, ja dan is sociaal minimum wel iets, maar echt nooit genoeg om je vaste lasten van te kunnen betalen.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:51

Het is een tijdelijke oplossing waarbij dus niet gekeken wordt naar het vermogen (dus ook spaargeld) en niet naar het inkomen van de partner. Ik ontvang het ook, stiekem nog minder ook vanwege vakantiegeld inhouding, maar het is altijd beter dan 0 euro he? Dat is namelijk het alternatief.

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:52

Ben wel heel benieuwd hoe die regeling gaat zijn voor zzpers mijn man kan nu nog werken maar het bedrijf waar hij voor werkt krijgt geen nieuw werk meer dus het is nog afmaken wat er nu nog ligt, dus grote kans dat ze mijn man ook pas weer kunnen betalen als het weer aan gaat trekken. Ik vraag me dus af hoe de regels gaan zijn rondom het aanvragen van een uitkering voor zzper.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:55

moonsparkle schreef:
Ben wel heel benieuwd hoe die regeling gaat zijn voor zzpers mijn man kan nu nog werken maar het bedrijf waar hij voor werkt krijgt geen nieuw werk meer dus het is nog afmaken wat er nu nog ligt, dus grote kans dat ze mijn man ook pas weer kunnen betalen als het weer aan gaat trekken. Ik vraag me dus af hoe de regels gaan zijn rondom het aanvragen van een uitkering voor zzper.


Die zijn er al he? Kan je al aanvragen bij de gemeente. Sociaal minimum na een versnelde aanvraagprocedure. Bij de gemeente zullen de regels wel bekend zijn.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:07

Op de radio hadden ze het erover, de aandelen zijn veel minder waard en dat is ook al een fictieve waarde, want als ze bang zijn dat er veel minder produkten worden verkocht, keldert het al.
Aandelenmarkt is een erg vluchtige makrt, die dus al reageert op een gedachte.

Maar ze hadden het ook over de economie als groeimarkt, de verwachting was eerst dat we een groei van plm 1% zouden hebben, nu is de verwachting dat het een krimp van 1% is.

Als ik dat laatste zie, denk ik, rustig aan, als we volgend jaar op het punt zitten van pak um beet 2-3 jaar geleden, waar hebben we het dan nog over.

Al die beursmannetjes....ik hoop dat zij als eersten het Coronavirus krijgen, wat een stelletje graaiers. :(

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:10

mvdende schreef:
Het sociaal minimum is op het moment €1050 netto. Ik ontvang het elke maand ivm wajong.

Ja er is best prima van te leven, maar wel omdat er vanaf dag 1 rekening is gehouden met dat bedrag (minder zelfs, want ik krijg ook gewoon inflatie correctie)

Huur is niet te hoog, goedkoope energie maatschappij, speciale minima zorgverzekering, goedkoopste tv en internet.

Als je normaal als zzp een ruim "salaris" had, ja dan is sociaal minimum wel iets, maar echt nooit genoeg om je vaste lasten van te kunnen betalen.

Precies, dan huur je in de normale sector en is 1000 euro huur normaal. Dus dan red je het echt niet.

Maar ook mensen in loondienst merken dit, extra stookkosten, extra stroom. Krijgen die dan ook nog een compensatie?

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:12

Serieus, moet alles gecompenseerd worden? Wees blij met wat je krijgt zeg, dit pakket kost miljarden en gelukkig hebben we een overheid die dit kan doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:12

ruitje schreef:
Serieus, moet alles gecompenseerd worden? Wees blij met wat je krijgt zeg, dit pakket kost miljarden en gelukkig hebben we een overheid die dit kan doen.

Inderdaad... De overheid doet wat het kan. Gelukkig komt het betere weer eraan en gaan we niet de winter in :=.

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:13

MyWishMax schreef:
moonsparkle schreef:
Ben wel heel benieuwd hoe die regeling gaat zijn voor zzpers mijn man kan nu nog werken maar het bedrijf waar hij voor werkt krijgt geen nieuw werk meer dus het is nog afmaken wat er nu nog ligt, dus grote kans dat ze mijn man ook pas weer kunnen betalen als het weer aan gaat trekken. Ik vraag me dus af hoe de regels gaan zijn rondom het aanvragen van een uitkering voor zzper.


Die zijn er al he? Kan je al aanvragen bij de gemeente. Sociaal minimum na een versnelde aanvraagprocedure. Bij de gemeente zullen de regels wel bekend zijn.


Maar ze zeiden nog zo kijk morgen nog niet want dan is het nog niet geregeld bij de gemeentes? Daarbij hebben we nu nog wel wat dus ik wil wachten tot het echt moeilijker wordt want je weet niet hoe lang het gaat duren :o

Ik zat trouwens al overspannen thuis maar omdat mijn branche heel hard geraakt is had ik een bericht gestuurd naar het werk met dat ik het heel erg vindt en graag hoor van de maatregelen, maar na een paar dagen nog niks terug gehoord -O-

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:14

germie schreef:
mvdende schreef:
Het sociaal minimum is op het moment €1050 netto. Ik ontvang het elke maand ivm wajong.

Ja er is best prima van te leven, maar wel omdat er vanaf dag 1 rekening is gehouden met dat bedrag (minder zelfs, want ik krijg ook gewoon inflatie correctie)

Huur is niet te hoog, goedkoope energie maatschappij, speciale minima zorgverzekering, goedkoopste tv en internet.

Als je normaal als zzp een ruim "salaris" had, ja dan is sociaal minimum wel iets, maar echt nooit genoeg om je vaste lasten van te kunnen betalen.

Precies, dan huur je in de normale sector en is 1000 euro huur normaal. Dus dan red je het echt niet.

Maar ook mensen in loondienst merken dit, extra stookkosten, extra stroom. Krijgen die dan ook nog een compensatie?


Ik probeer gewoon de kachel niet aan te doen

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:20

Rakkie123 schreef:
Op de radio hadden ze het erover, de aandelen zijn veel minder waard en dat is ook al een fictieve waarde, want als ze bang zijn dat er veel minder produkten worden verkocht, keldert het al.
Aandelenmarkt is een erg vluchtige makrt, die dus al reageert op een gedachte.

Maar ze hadden het ook over de economie als groeimarkt, de verwachting was eerst dat we een groei van plm 1% zouden hebben, nu is de verwachting dat het een krimp van 1% is.

Als ik dat laatste zie, denk ik, rustig aan, als we volgend jaar op het punt zitten van pak um beet 2-3 jaar geleden, waar hebben we het dan nog over.

Al die beursmannetjes....ik hoop dat zij als eersten het Coronavirus krijgen, wat een stelletje graaiers. :(


Ons economisch systeem is volledig zot. Banken lenen geld uit dat niet eens bestaat. Onze economie is gebaseerd op gebakken lucht en om dat systeem draaiende te houden is er ontzettend veel verspilling van grondstoffen noodzakelijk. We zitten gewoon in een systeem gevangen dat vroeg of laat volledig onhoudbaar wordt. Datzelfde globalistische kapitalistische systeem heeft nu geholpen om het coronavirus binnen anderhalve maand over de wereld te verspreiden. En hierna is het plan om dit falende systeem gewoon weer opnieuw op te starten.

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:21

Rakkie123 schreef:
Op de radio hadden ze het erover, de aandelen zijn veel minder waard en dat is ook al een fictieve waarde, want als ze bang zijn dat er veel minder produkten worden verkocht, keldert het al.
Aandelenmarkt is een erg vluchtige makrt, die dus al reageert op een gedachte.

Maar ze hadden het ook over de economie als groeimarkt, de verwachting was eerst dat we een groei van plm 1% zouden hebben, nu is de verwachting dat het een krimp van 1% is.

Als ik dat laatste zie, denk ik, rustig aan, als we volgend jaar op het punt zitten van pak um beet 2-3 jaar geleden, waar hebben we het dan nog over.

Al die beursmannetjes....ik hoop dat zij als eersten het Coronavirus krijgen, wat een stelletje graaiers. :(

Een krimp van 1%, ik geloof dat niet zo.. De aandelen zakken enórm hard, en ze voorspellen nu dat deze crisis een stuk zwaarder wordt dan in 2008. De AEX beurs was een paar jaar geleden pas weer op het oude niveau van voor 2008.

Ik denk niet dat je goed weet hoe de beurs werkt, want de beursmannetjes corona toewensen gaat zeker niet helpen :') De beursmannetjes zijn degenen die hun eigen geld in bedrijven stoppen zodat die kunnen innoveren en produceren.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:23

ruitje schreef:
Serieus, moet alles gecompenseerd worden? Wees blij met wat je krijgt zeg, dit pakket kost miljarden en gelukkig hebben we een overheid die dit kan doen.


Helemaal met je eens. :j Daarbij, het is niet aan het vriezen, aardig weer met zonnetje, dus welke stookkosten. Ik zit sowieso veel thuis, slecht geisoleerd huis en kan mezelf slecht warm houden, maar zelfs ik heb de kachel niet meer aan of maar heel even. Als je het koud hebt kan je ook een dekentje pakken als je je druk maakt om stookkosten.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:24

ruitje schreef:
Serieus, moet alles gecompenseerd worden? Wees blij met wat je krijgt zeg, dit pakket kost miljarden en gelukkig hebben we een overheid die dit kan doen.


En uiteindelijk betalen we dit indirect weer zelf. Elke hoest compenseren gaat vanzelf gevolgen hebben voor belastingen :')

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:25

Ik ben me opeens in aandelen gaan verdiepen en denk er over na om nu wat te kopen.
Door aandelen te kopen stimuleer je een bedrijf. Vergeet dat niet. Zonder beurs bestonden veel bedrijven niet. Daarnaast zijn er ook beursvrouwtjes hoor ;)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:26

germie schreef:
Ik ben me opeens in aandelen gaan verdiepen en denk er over na om nu wat te kopen.
Door aandelen te kopen stimuleer je een bedrijf. Vergeet dat niet. Zonder beurs bestonden veel bedrijven niet. Daarnaast zijn er ook beursvrouwtjes hoor ;)


Oh, dan lukt die stookkosten betalen ook wel denk ik :+

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:29

MyWishMax schreef:
ruitje schreef:
Serieus, moet alles gecompenseerd worden? Wees blij met wat je krijgt zeg, dit pakket kost miljarden en gelukkig hebben we een overheid die dit kan doen.


Helemaal met je eens. :j Daarbij, het is niet aan het vriezen, aardig weer met zonnetje, dus welke stookkosten. Ik zit sowieso veel thuis, slecht geisoleerd huis en kan mezelf slecht warm houden, maar zelfs ik heb de kachel niet meer aan of maar heel even. Als je het koud hebt kan je ook een dekentje pakken als je je druk maakt om stookkosten.

Ik ken dus inderdaad iemand die nu thuis moet werken, minima en inderdaad de kachel niet hoger kan zetten dan 16 graden en dus met een jas aan bezig is. Die is ook altijd koud. Dat is ook geen fijn idee toch?
Ik stook nu ook echt meer. Dat merk ik wel. Kan het wel betalen hoop ik. Maar er zijn ook mensen die nu niet met het ov gaan en de eigen auto op eigen kosten pakken. Dus ook dat werkt door. Elke euro die je aan iets uitgeeft wat je nu moet kun je later niet meer uitgeven. Vergeet dat ook niet.

We zeiden hier al spottend: die run op wc papier is wel logisch, want men kan niet meer schijten op kosten van de baas. :+ :+ :+ :+ :+
(heb zelf de laatste 1.5 week geen wc papier gekocht).

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:30

ruitje schreef:
germie schreef:
Ik ben me opeens in aandelen gaan verdiepen en denk er over na om nu wat te kopen.
Door aandelen te kopen stimuleer je een bedrijf. Vergeet dat niet. Zonder beurs bestonden veel bedrijven niet. Daarnaast zijn er ook beursvrouwtjes hoor ;)


Oh, dan lukt die stookkosten betalen ook wel denk ik :+

Best fijn dat alles dan direct voor mij geldt, maar zoals ik al schreef ken ik dus iemand die door een vechtscheiding nu op het minimum leeft, maar wel een baan heeft. Die zit echt in huis met een dikke trui aan te werken, want die wil niet meer stookkosten maken. Is dat dan gezond vraag ik me af.

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:33

germie schreef:
Ik ben me opeens in aandelen gaan verdiepen en denk er over na om nu wat te kopen.
Door aandelen te kopen stimuleer je een bedrijf. Vergeet dat niet. Zonder beurs bestonden veel bedrijven niet. Daarnaast zijn er ook beursvrouwtjes hoor ;)


Dan kopen we met zijn allen allemaal tegelijk aandelen in een bedrijf dat duurzaamheid stimuleert dan schiet dat aandeel opeens de lucht in.

Laten we aandelen gaan hamsteren *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*